Tante Astrid´s undervannsverden (side 87)

Det er veldig enkelt å ta avleggere av Hydrocotylene. Bare klipp av den øverste stilken i passende høyde og plant den i substratet. Den "gamle" stilken vil fortsette å vokse så da har du praktisk talt fordoblet antallet planter på et blunk.

I dag har jeg faktisk fått en god del "svevende" planter i søramerika-karet. Hjelper ikke om røttene ligger godt nede i bunnlaget når ciklidene graver seg helt ned til glasset. De ser litt roligere ut i dag så jeg får håpe de har gitt seg for en periode. Skal ta nye bilder av de i løpet av uken. De har blitt så flotte og fine.
Veldigt smart å bruke lette planter, for på begynnelsen kan du bruke sterkt lys og co2. Når det har vokst seg til kan du ta vekk co2 og senke lyset litt.
Du hadde vell co2 i begynnelsen i sør amerika karet?
Ja, hadde co2 i søramerika-karet den første tiden, men ikke etter at jeg innredet på nytt med nye planter. Det begynner å bli en god stund siden det også nå (to år til høsten). Jeg har altså ikke ekstra co2 i noen av karene og plantene vokser som bare det likevel. Har en formening om at det ikke spiller så stor rolle med ekstra co2 om man ikke i tillegg øker mengden lys. Jeg har valgt lette og greie planter og disse vokser bra så lenge de får litt gjødsel.

Har forresten veldig lite lys i søramerika-karet, 0.28 watt pr liter. I asia er det litt mer, 0.32 watt pr liter og i afrika hele 0.5 watt pr liter. Har lest at enkelte av de som driver med plantekar regner all belysning på under 0.5 watt pr liter som lite.
Lys har jeg ikke peiling på, bruker bare standar armatur (2x T5 lysrør)
Men det ser ut som alle plantene dine, og fiskene dine har det toppers hos deg!
Har nettopp oppdatert meg i tråden din og ville bare si at det var kjempesørgelig med Leopold og Clothilde. Håper du igjen får lyst til å prøve kampfisk igjen når det har gått en stund kanskje....?
Så koslig å se deg her igjen Johanne

Akkurat nå kan jeg ikke si at jeg har så lyst på flere kampfisk, men jeg skal ikke være helt bombastisk og si at jeg aldri vil prøve meg igjen. Akkurat nå er jeg imidlertid innstilt på noen pygmèguramier i steden. Det er jo også vakre fisk som jeg tror vil passe inn i Asia-karet.

Er i dårlig form for tiden så jeg orker ikke stort av hverken fotografering eller oppdateringer her inne selv om jeg prøver å svare i min egen tråd ihvertfall.

Det går opp og ned i min verden. Har ikke vært innom dyrebutikken og sett om det har dukket opp noe nytt heller, men i dag skal jeg innom selv om jeg egentlig ikke burde. Har ligget så lenge på sofaen nå at jeg er helt flat på venstre siden av kroppen ;D
Da har jeg bestilt både planter og fisk. Får håpe det ikke tar riktig så lang tid som med killiene før de kommer i hus
Tante Astrid
Da har jeg bestilt både planter og fisk. Får håpe det ikke tar riktig så lang tid som med killiene før de kommer i hus ;)


Hva har du bestilt? he he -bare pittelitt nyskjerrig
Pogostemon helferi og Trichopsis pumila. Begge skal i asia-karet. Skal prøve å få tak i flere Dario dario også, helst hunner, men de stod ikke på listen denne gangen.
Å ja, den planta ja, den vet jeg jo du har vært ute etter. Og pygmegurami -godt valg
Gurami
Kan jeg spørre hvrfor det ble akkurat denne fisken/guramien? Jeg holder selv på å skaffe meg gurami (har blitt forelsket i den arten) og det står vel mellom pygmegurami og dverggurami. Men jeg er litt usikker for for det virker som at de har helt forskjellig adferd... Jeg skulle ha funnet meg en gurami-ekspert her på forumet og stille alle spørsmålene jeg har i hodet!
Kanskje du har funnet en web-side om disse da du som regel gjør veldig bra research?
Hvor mange tenker du å ha? Jeg lurer på hvor mange man kan ha/bør være i 110Liter? Håper virkelig at fiskene er med på neste bestilling!
Synes som deg at begge er fine fisker, men jeg synes pygmèguramiene passer bedre her hos meg.

For det første er de mindre enn dvergguramien og mitt kar er så tettvokst med planter at det passer bedre med småvokste fisker som kan sno seg immellom de. Jeg er jo spesielt glad i små fisk.

Jeg har også fått det inntrykket at dvergene helst bør gå i par og at hannen kan jage en del etter hunnen etter lek og egglegging. Jeg ville derfor muligens satt en grense på ett til to par i mitt asiakar når det gjelder dverggurami. Pygmègurami-hannene er derimot ikke fullt så hissige på hunnene. De kan faktisk være med å plukke på plass egg etter eggleggingen til og med. Siden de er betraktelig mindre i størrelse også så kan jeg ha en gruppe på rundt 6-8 stykker vil jeg tro.

De tre viktigste grunnene til å velge pygmèer har for meg vært at de virker å være mer robuste enn de til dels skjøre dvergguramiene. I tillegg så liker jeg den langstrakte formen på de, blir mer fisk liksom. Dessuten så kan de lage lyder, og det er det jo ikke mange fisker som gjør
Da har jeg støvsuget ut litt bunnguffe fra Afrika og hatt i en boks med luftpumpe så da får vi se om det dukker opp noen smårakketer etterhvert
Det blir spennende å se om det dukker opp noe!

Jeg regner med at du ikke skal ha noen Coryer sammen med pygmeguramiene? Det blir jeg å ha, så det negative da blir at de kan "gro" bort litt, men tror ikke coryene har noe i mot det
Kan ikke tenke meg at den kombinasjonen blir noe problem. De beveger seg sannsynligvis for en stor del i hvert sitt område av akvariet. Guramier øverst og coryer nederst. Glemte forresten å nevne en annen forskjell på de to guramiene; pygmèene er sannsynligvis mer sky enn dvergene.
Akkurat nå har jeg faktisk fått et tilskudd med 2 Sjokoladeguramier som jeg har gående i karantenekaret sammen med 5 C. duplicareus og snart 2 C. Sterbai (kommer i morgen). Om de overlever fremover er det mulig jeg skaffer meg ett par til (det fortjener de!), eller så leverer jeg de tilbake. Dette var mitt første impulsanskaffelse, som kom veldig overraskende! Ble derfor litt lei meg når jeg kom hjem og slo opp i fiskebasen. Hva jeg gjør med dem er jeg usikker på enda. Lurer på hvordan disse ev hadde vært i forhold til Pygmeguramien. Spekulerer veldig på det!
Spennende fisk de sjokoladeguramiene, men jeg har forstått det sånn at de trives best i surere vann enn jeg kan tilby de så jeg får heller stå over de. Ser den lokale butikken har de inne rett som det er.

Jeg har forresten byttet lysrør i søramerika-karet mitt. Lysrørene der er på 25 watt så det er litt kronglete å få tak i den størrelsen. Tidligere hadde jeg Life-glo og Sun-glo, men det ble veldig gulgrønt lys og selv de røde plantene ble kjedelige. Nå har jeg byttet til Arcadias freshwater og original tropical. Det ble kanskje i meste laget igjen når det gjelder rød- og bruntoner, men får håpe jeg venner meg til det etterhvert. Har også planer om å bytte ut en av røttene der når jeg kommer over en brukbar erstatning. Den er litt topptung og står litt ustøtt så det kan være greit å finne en rot med mer praktisk form.

I de andre akvariene er det ingenting nytt, hverken positivt eller negativt. Bekymrer meg litt for sommeren så jeg har nå fått kjøpt inn persienner som jeg må prøve å få opp. Skal også kjøpe vifte som jeg kan plassere slik at den blåser over vannflaten på de to akvariene med de artene som tåler minst varme.

Bilder har det ikke blitt siden jeg har vært i elendig form. Får håpe det svinger oppover igjen etterhvert.
Har ikke vært så veldig interessert i saltvann frem til nå, men denne lille pygmè-sjøhesten kan kanskje få meg til å skifte mening. Utrolig flott og bare 2.5 cm. Akkurat passe størrelse altså

Her er mer om de.
Tante Astrid
Spennende fisk de sjokoladeguramiene, men jeg har forstått det sånn at de trives best i surere vann enn jeg kan tilby de så jeg får heller stå over de. Ser den lokale butikken har de inne rett som det er.


Hadde det ikke vært for at jeg fikk fiskene i hånda og ikke fikk sjekket de ut på forhånd så hadde nok ikke jeg heller hatt disse sjokoladeguramiene. Har vurdert utallige ganger å levere de tilbake men vet at de sansynligvis ikke har det noe bedre der så jeg blir å ha de inntil videre i alle fall Tross vannverdier så ser det ut til at de trives veldig bra, så det var svært overraskende! Trodde de skulle være mer skjøre og mistrives, men det ser ut som tvert om

Men jeg gleder meg til Pygmeene! Vet du når du får dine?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap