Marens akvarieverden (side 87)

Hvor mange snegler tror du jeg kan jeg ha i en 30Liter uten å få noe forskjell på vannverdiene? Jeg lurer også på om det går bra med f.eks. tigereplesnegle eller vanlig eplesnegle uten å gjøre noe med GH da den er på rundt 5 her...?

Jeg ser at det ikke står noen GH på tigrene i basen.

Det er så synd at de ikke tåler PH på 6+ De er så fine å se på i tillegg til at de er nyttige å ha i karet!
Jeg har nå 8 ganske store epler men du må regne med at gh og ph synker pga sneglene forbruker de stoffene du nå har i vannet.
Splendens-yngel:)
Jeg har sittet og sett oppi flyteplantene i kveld og der er det fult av yngel som hopper opp og ned, prøver å teste ut finnene før de svømmer ut i det store karet og må klare seg på egenhånd!

Det er veldig mange av de i alle fall og jeg tror nok de er frittsvømmende i morgen. Jeg hadde litt lys på i stua i natt slik at Lars (hannen) skulle kunne se ev egg/yngel som falt ned

Lene (hunnen) har allerede begynt å vise seg så smått for Lars i en svak leksdrakt. Han virker litt forvirret noen ganger, men velger heldigvis ungene fremfor dama!


Jeg klarte ikke å la være å kjøpe nye coryer.... Har bestilt 10 VF Corydoras pygmaeus Jeg så de i et kar Heidi har hjemme hos seg og ble helt forelsket!

Nå er det jo slik at jeg ikke har noe karantenekar med fisker de kan gå sammen med, så en venn av meg som muligens selv skal ha 10stk skal ha de gående i min gamle 110L ev sammen med sine egne og de fiskene hun har fra før. Blir vel ca 5 uker før de kommer hjem til meg da

Hun skal kjøre en runde med Esha exit og Esha 2000, så håper vi og krysser fingrene for at det ikke blir noe sykdom etter det, spes ikke på de andre fiskene (dronningrasbora, neontetra og 1 guppyhunne)!

Jeg planlegger å ha disse gående i 240L.
Så i basen at de tåler rimelig lav PH også!
Plakat splendens leker igjen.
Nå er det på`n igjen for kampfiskene! De slynger seg om hverandre, slik filmsnutten jeg la ut viser, så nå er det igjen klart for å passe på reiret og jage hunnen rundt... Skjønner ikke hvor disse henter all energien altså:O

Jeg så i formiddag at hunnen hadde kommet i leksdrakt og at hannen var interesert. De hadde vel så smått begynt også, så jeg avbrøt det hele og benyttet anledningen til å putte min etterlengtede mose oppi

Nå vil tiden vise om det dukker opp noen småttiser etter hvert
Nå syns jeg tråden din begynner å bli treg også...

Pygmecory er jo kjempesøte. Også svømmer de mer i vannmassene enn de andre som holder seg mest på bunnen. Prøvde de for et par år siden men ville ikke hos meg.

Har sendt av gårde julepakke til deg i dag, med eikeblader
Å! Tusen takk! Bladene kommer nok til nytte! Bare send meg kontonr på e-post så overfører jeg!

Hva skjedde forresten med dine pygepansermaller?

Jeg driver med research på hvordan jeg skal avluse de o.l., håper å finne ut av det ganske kjapt så jeg har ting mye mer klart!
Jeg har jo faktisk anledning til å bruke midler som også vil ta knekken på filterbakteriene om jeg putter de i en stamp med en gang med pumpe uten filter Det kommer 30stk småttiser på tirsdag!:O

Tråden er treg hos meg også, men jeg tror alltid det er PC`n som er treg:p
Spennende å følge med i tråden din om kampfiskoppdrettet. Hadde en tre timer lang lek på mine i dag og venter spent på om det dukker opp noe. Følger med her, har plukket opp masse nyttig allerede!
Hei Anna U!
Du burde jo starte din egen tråd slik at vi kan følge med hva som skjer hos deg og plukke opp erfaringer du gjør deg!

Lars sitt rede har glidd litt ut nå og rommer vel 3/4 av vannflata i karet nå. Det betyr at Lene må reddes ut stakkar! Hun skal få bo i det fremtidige B. Simplex-karet fåreløbig. Jeg vet ikke om jeg skal høre med Heidi om jeg kanskje kan låne ei hue og ha i karet når hannen har reir å passe på.
Planen altså:
1. Lars leker med Lene/ev andre dama
2. slippe oppi den 2. hua og se om det går bedre når han har 2stk å "hakke på...
3. Ta ut hunn nr2 og la Lars få leke med dame nr 1 og så gå over til punkt 2 igjen.

Rotete dette og jeg vet ikke om det går, men det er vel den eneste måten jeg føler nå kan "redde" familiekaret om jeg er så heldig å få det til...

Jeg ser at Lene har fått noen små rifter i finnene, så da har Lars gått over streken og er så heldig å skulle være alene i karet og kun konsentrere seg om småttiser Det som antagelig vil skje er at egg og ev yngel detter ned, så det er ikke enkelt dette:S
Må nok snakke med Heidi!

B. Channoides-hunnen ser forresten ut til å kansje endelig få leksdrakt, men det er litt vanskelig å si når hun står inni nettingen. Jeg skal ta en grundig skjekk i kveld og ev løslate henne
Når månen snur skal du ikke se bort fra at det skjer ting.
Det er ikke alltid ting stemmer, men noen ganger ser jeg at ting faller sammen med halvmåne/halv/fullmåne/etc.

Sjekk månekalenderen på speider.org når det skjer ting i karene dine og se om du finner en sammenheng.
Huff har Lars blitt folkvond....Han som hadde to damer sammen med seg og det gikk kjempefint...men det er så rart med det når instinktene kommer frem. Jeg skal jo til byen på mandag så kan ta med en hoe til deg hvis du vil prøve det. Hvis han er sånn at han setter etter henne for å ta kroppen på ho så er det ikke noe godt tegn. Det har aldri lois eller Daniel gjort. De svømmer etter ca 10 cm og stopper opp og flekker gjeller bare og så snur de og svømmer tilbake. Men hvis han angriper ho fysisk så ville jeg tatt ho ut etter å ha prøvd med to hoer.
Redlips går nå også sammen med to hoer og han også angriper ikke fysisk..han også skremmer bare og svømmer bort. Har ikke sett yngel enda for har vært mer bekymret for pusen min enn for yngel men tror det var bomskudd gitt....)
Jeg flyttet Splendens-hunnen, Lene, over i 240Litern i går kveld/natt og det ser ut som det går bra
Karet er for tiden helt igengrodd av flyteplanter for tiden, så hun driver og prøver å fange rekebebiser som lever oppi der.

Det ser ikke ut som at det har vært noen konflikter med de andre beboerne i karet hittil. Det eneste var i går kveld at hun svømte etter ottoen, men da hadde hun akkurat kommet i karet, så mulig det var en engangsfåretredelse.

Hun holder seg nesten bare på venstre side av karet, ja i den nederste halvdel av venstresida, så det er tydeligvis nok for henne fåreløbig med 1/4 del

Jeg har vært på skolen i hele dag, så jeg har ikke fått sett på fiskene noe særlig før i dette øyeblikk, men B. Channoidesparet har forduftet....
Jeg slapp hunnen ut av nettet i går kveld og da så jeg hannen jage henne en gang og at hun hadde mistet leksdrakten igjen...
Jeg håper det er et bra tegn at jeg ikke ser de, at de kanskje har lekt og lever i skjul?!!

Jeg har laget så mange flere gjemmeplasser, så det blir ikke enklelt å følge med og ev fange hannen denne gangen!!!:O

Nå skal jeg se litt hvordan det går med Lars, Splendendshannen, før jeg må legge meg litt. Utrolig slitsomt å gå skole i helga, spes når det begynner kl 9:p
Lars ser ut til å stortrives! Det er masse yngel som svømmer oppi flyteplantene også, så det er absolutt liv i det karet!

B. Channoideshunnen dukket etter hvert opp i full leksdrakt også! Hun så litt utslått ut, men lykkelig og....SULTEN! Disse fiskene er noen virkelig store matvrak! De har blitt rimelig "tam" ved fôring og jeg kan mate de med fingrene om jeg vil

Jeg er bare "happy happy" for at det nå har ordnet seg for Channoidesparet etter mye frem og tilbake! Jeg tror ikke det er mange eggene det er snakk om denne gangen da hunnen ikke var spesielt stor rundt midja før lek, men det er ikke så farlig
Yngelet begynner forresten å bli en del større enn de var i utgangspunktet når de ble spyttet! Her går det på microorm og det går så det suser!
Ikke noe problem å åpne tråden din, men å svare er en tålodighetsprøve! tar tid! Og nå har jeg glemt... hva jeg skulle her... okey, husker sikkert i morra
Tror AF begynner å bli sprengt, ikke rart med det antall medlemmer som er her!

I 62L svømmer det utrolig mye knøttsmå kampfiskyngel De er virkelig knøttsmå!! Blir nok ikke mer enn infusoria på en god stund.

Kampfiskhunnen trives godt i 240L og er stadig på jakt etter reker

Jeg har enda ikke sett Channoideshannen enda heller.
MarenB
Hei Anna U! Du burde jo starte din egen tråd slik at vi kan følge med hva som skjer hos deg og plukke opp erfaringer du gjør deg!:)


Hei igjen! Hadde faktisk en egen tråd tidligere, men syntes det var tungt å skrive innholdsrike/interessante innlegg så jeg fikk den sletta. Nå har jeg jo kommet en god del lengre i hobbyen så mulig jeg prøver meg på en ny tråd etterhvert.

Hos meg kryr det også av små kampfisk yngel. Har ikke klart å komme så langt som å ha mange små etter lek så det blir spennende å se om de denne gangen får vokst opp hos meg.
Humunuku
Når månen snur skal du ikke se bort fra at det skjer ting. Det er ikke alltid ting stemmer, men noen ganger ser jeg at ting faller sammen med halvmåne/halv/fullmåne/etc. Sjekk [URLBLOCK1] når det skjer ting i karene dine og se om du finner en sammenheng.


Jeg har lest at endringer i været, som bringer med seg lavtrykk/høytrykk, ofte kan sammenfalle med at tropiske fisk begynner å leke og legge egg. Det har skjedd ofte at Coryene mine har lekt og lagt egg i det en snøstorm kommer Fiskene merker det barometriske trykket.
mona o
[QUOTE=Humunuku]Når månen snur skal du ikke se bort fra at det skjer ting. Det er ikke alltid ting stemmer, men noen ganger ser jeg at ting faller sammen med halvmåne/halv/fullmåne/etc. Sjekk [URLBLOCK1] når det skjer ting i karene dine og se om du finner en sammenheng.


Jeg har lest at endringer i været, som bringer med seg lavtrykk/høytrykk, ofte kan sammenfalle med at tropiske fisk begynner å leke og legge egg. Det har skjedd ofte at Coryene mine har lekt og lagt egg i det en snøstorm kommer Fiskene merker det barometriske trykket.

Jeg tror så absolutt det er noe i et, men at enkelte fisker har større gra enn andre og jeg har faktisk les i fiskeprofiler at de har denne evnen! Selvfølgelig husker jeg ikke hvilke det var snakk om da:p
Anna U.
Hei igjen! Hadde faktisk en egen tråd tidligere, men syntes det var tungt å skrive innholdsrike/interessante innlegg så jeg fikk den sletta. Nå har jeg jo kommet en god del lengre i hobbyen så mulig jeg prøver meg på en ny tråd etterhvert. Hos meg kryr det også av små kampfisk yngel. Har ikke klart å komme så langt som å ha mange små etter lek så det blir spennende å se om de denne gangen får vokst opp hos meg.


Her kryr det også av yngel og jeg har enda ikke sett far spise noen av enda, selv om de svømmer så å si rett forran trynet hans!:O

Lurer på hvor fort disse kan vokse? Hva fôrer du med?
Mine får liquifry 1 fra i går kveld da de var to døgn gamle. Jeg hadde to yngel fra en tidligere lek og de fikk tetra babymin og artemia på glass, og overlevde på det, men vokste ikke noe særlig. De er døde nå, men tror ikke det hadde direkte med foringa å gjøre. Etter det jeg har lest nå i det siste skal liquifry være bra...?

Jeg lurer også på hvor mye vekst jeg kan forvente, men hvis jeg ikke husker helt feil skrev Heidi at hennes er 4 cm og 4 mnd gamle, så 1 cm i mnd. Men kanskje litt mer vekst i begynnelsen enn etterhvert..?
De største mine er nå 5 månder gamle og er mellom 4-5 cm lange. Hannene har begynt å bygge skumrede allerede...er ikke det litt tidlig? Jeg syns mine vokste veldig fort selv om jeg ikke oppdaget yngel før de var nesten 1 cm første gangen, men da Daniel og Tupsi fikk så fikk de sånn flytende likør eller hva det nå var...fra 4 dagen tror jeg det var...også de syns jeg vokste fort. Men mine har hatt mye tilgang på mat for jeg må jo mate sneglene og da blir det mye ekstra og da vokser de fort. Lois og Tulle og Redlips og Tupsi har lekt i dag og de har store fine reir med masse egg oppi. Håper det blir noen som overlever nå også..men ikke så veldig mange. Så dette er moro....)
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Henning Flåten
Reklame for plussmedlemskap