Marens akvarieverden (side 88)

Jeg bruker Liqurifry 2 nå. Den nr 1 er vel mest for egg og nyklekket?
Jeg kan ikke akkurat si at mine har vokst, litt tidlig enda Jeg tror nok absolutt, Heidi, at du har en fordel med sneglene dine når det gjelder yngelen ja!

Lars så ut til å være klar for ny lek i dag og derfor prøvde jeg å slippe Lene oppi, men da var det akkurat som at farsinstingtet ble vekket igjen og Lene var ikke velkommen!
Hun hadde den fine leksdrakten i går og i ettermiddag, men tror det ble nok etter turet i 62Litern, så nå er hun tilbake i 240Litern igjen

Yngel kan fortsatt svømme fritt i karet uten at Lars rører leppene et gram!:O


Ellers er corykaret satt opp til i morgen Da kommer de nye coryene og de skal gå karantenetida i en "samla" dunk (fra ikea) på 45L med en 2 planter som kan minne om sverdplanter, mose, flyteplanter og rot. Det kommer hornblad og anubias barteri i morgen også
Jeg har modifisert fluval 2+ i det "karet" nå og tror den skal holde
Å jeg som var så sikker på at det var riktig med liquifry 1.. men jeg tenker at de ikke tar skade av å få dette foret i starten. Tror bare det er en plass her i byen jeg får tak i det foret, han hadde en eske av hver, så hvis jeg er heldig får jeg tak i liquifry 2 hvis jeg stikker innom der en gang til.

Mine ser ut til å bli litt større nå, og litt mer aktive, så dette er spennende.
Det kan godt være at jeg tar feil altså, men jeg har forstått det slik.. Les litt i bruksanvisninga på nr 1 så kanskje står det der?

I dag kom de nye coryene, Corydoras Pygmaeus (pygmépansermalle) og de var ikke store fiskene.... hele 1 1/2cm!
Jeg har jo laget det fine karet på 45L for karantene med mye mose, stor rot og en del andre planter også kommer coryene og får lett plass 12stk i bunnen av en kopp!:O *ler*
Det var litt gøy da. Nå stimer de litt rundt, men de tar jo opp så lite plass at karet blir virkelig stort for de

Fåreløbig kan jeg ikke ha de i et betta-kar i alle fall:P

Har tatt bilde, men orker ikke å begynne å legge ut nå.
Jeg er helt utslitt, så jeg tror det blir dusjings og rett i sengs gitt!

Channoideshannen har jeg enda ikke sett, så jeg begynner å bli litt bekymret...
Jeg har prøvd å ta bildet av karet i dag, men det er så dunkelt mørkt inni og all annen lys gjør at det blir gjennskikk i glasset... Veldig vanskelig!:S
Jeg har fôret yngelet ganske kraftig i yngelnettet, men nå har jeg fått pittelitt nitritt, så i dag har det blitt fôring med microorm bare 2 ganger.... Jeg er litt usikker på hvor mye de bør ha egentlig..?
Hunnen får minimum av det hun trenger i frossen artemia.

Jeg har klart å miste yngelkaret mitt, aner ikke hvordan jeg har klart det!:p Mulig jeg har satt det igjen v bila uten å ta det med inn. Det er mulig det er en fersk akvarist i nabolaget

Jeg skal bestille et nytt 28L, men det er ikke mulig før etter jul. Jula er jo snart her og jeg reiser bort, så da har jeg vet ikke mye bruk for et yngelkar heller. Channoidesyngelen klarer seg sikkert i nettet litt til Jeg har ikke fått kjørt inn noe filter heller, men det ligger klart.

Jeg klarte å delvis ødelegge den største Eheim-luftpumpa mi, så nå begynner det å bli knapt med luftpumper her i huset. Veldig ergelig med den pumpa, for det var den beste jeg hadde og jeg det var store planer for den!
Filteret som skal kjøres inn er et svampfilter/luftfilter, så her ligger problemet.

Jaja. Nå er det natta
Apropo det med luftpumper, vet ikke om du har fått mail, men når vil du ha igjen luftpumpa di?=)
Cory
Her er de nye pygmecoryene Bildet er tatt v akklimatiseringa, men jeg vil bare vise hvor små de er!

Jeg har "plastkaret" stående på rommet og det har gått bra selv om temperaturen har krøpet ganske langt ned på gradestokken

Nå er det bare å prøve meg frem på hva jeg skal gi de å spise....
Jeg var på møte i TAK i går og snakket der med en som har de samme coryene og han gir de microorm. Det kan se ut som at hans coryer ikke blir større enn 2cm, så da blir det ev et problem med bettaene om det skulle bli slik her også. De har så stor munn at det kan godt forsvinne fisker om de går sammen.
Glemte bildet!:P

[External Image]
Hehe, nei de vakke store
Pga størrelsen så er jeg faktisk litt kritisk til avlusning, men deg går sikkert bra Ikke sikkert størrelsen har noe å si!

Jeg har muligens lyst på en gruppe til med disse og ev salt og pepper-pansermaller, men er litt skeptisk om de blir for små og ikke kan gå i 240L med større fisker...
Hei Maren, takk for plantene de hadde utrolig flotte røtter.

Når jeg sa at jeg gir pygmeene microorm var det ikke helt presist, de har også tilgang på rekemix og knust flakfor når de er ute og graver i mosen. Tenkte ikke på det i går, jeg tenker bare på apistoynglene vet du
Poenget mitt var bare at jeg ser at de spiser microorm til magene buler ut, og det fores det hardt med i det karet for tiden. Jeg blander også ofte finmalt yngelfor oppi foringskoppen til yngelen. Det virker som coryene slurper i seg dette med stor iver.
Jeg har såvidt begynt å gi de voksne apistoene frosne mygglarver, men det har ikke blitt igjen noen rester som jeg har sett at coryene spiser enda regner med at de klarer å stappe i seg en eller to før de velter seg over.
Ja jeg driver faktisk å tester røde myggiser på coryene nå Det var en som drev og tygde lenge på en larve i alle fall, så jeg får se hvordan ståa er om en times tid og gi de litt microorm samtidig De er jo tross alt 1,5 cm lange, så de er i hvert fall ikke de dyreste i matveien

Jeg har også sett B. channoideshannen og han var rund i kjakan! I motsetning fra tidligere var det faktisk hunnen som jaget hannen i dag, akkurat slik det skal være! Jeg begynner å komme i en liten klemme, for yngelet som blir spyttet om halvannen uke må i fødenett, men det er opptatt... Tenkte ev å flytte hannen til et annet kar for oppfôring og ha 2 yngelnett gående til jeg får ordnet med det nye yngelkaret over jul.....
Jeg har et på 9L, men tar ikke sjangsen på vannverdiene der.

Jeg har enda ikke fått plantet de 3 anubiasene og all hornbladene som kom i går, så fiskene i 240L har mye å utforske da plantene har blitt slengt oppi der

Lene, kampfiskhunnen, begynner å få finnene tilbake igjen. Det er ikke snakk om mye her, bare noen få skjønnhetsfeil, så det går helt fint!

Lars, hannen, begynner å se litt ensom ut og ikke fult så interesert i reiret lenger. Har enda ikke sett han spise yngel, så han har nå gått i ei uke med frittsvømmende yngel uten å spise noen! Han har derimot beskyttet de, så dette er en far som virkelig har omsorg for sine små og ikke ser på de som mat......enda!
Er det nødvendig med micro orm og diverse spesialmat til pygme coryene da? Mine var jo ikke større når jeg fikk de heller men mine har fått vanlig flakfor og malletabletter fra dag en....de blir jo ikke så veldig store heller. Mine fisker har aldri fått annet enn vanlig fiskefor og det har gått veldig bra det...Lurer bare på om det er nødvendig?
Hva var de ålene dine het igjen? Har sett masse yngel i karet til Lois og Tulle nå men Redlips spiste opp sine egg men tror det er et nytt forsøk på gang så tenkte å ta et vannbytte der i kveld før de rekker å begynne....)
Jeg fikk de i går kveld, så jeg prøver forskjellig fôr. Det som er spennende er at de er VF og jeg er derfor spent på om de tar all fôret jeg har, men de har jo bare fått et par måltider enda!

Følger nøye med i tråden din og det ser ut til at du må kjøpe en del ekstra karr etter hvert! Jeg har mye yngel jeg også:O
Hunnen som går i 240Litern er konstant rognfull, så hun må vel kvitte seg med eggene på en måte etter hvert. Jeg kan ta henne over i 62L for lek igjen, men det gikk ikke så bra sist gang så jeg tror jeg lar det være.

De ålene heter Elefantsnabelål på dette forumet
Jeg har nå prøvd å gi de nye coryene div malletabletter, men det var visst ikke så interesant... Microorm, derimot, det var poppis!!! Plutselig var alle sammen samlet og gikk helt bananas. Mulig de ikke har spist noe særllig hos meg før nå og er en smule sulten:p
Jeg skal prøve tørrfôr i morgen

Jeg tror desverre at 1 av de kan være død, for jeg klarer bare å telle 11. Får krysse fingrene for at 1 har gjemt seg:X

Jeg har fått noen yngelfôr tips i kveld fra en erfaren akvarist!
Jeg prøvde det ene, å koke egg og ta ut plommen (kokes i 20min) for så å smuldre/knuse den i så smått som mulig og blande med vann. Utrolig bra yngelfôr, mye mindre enn microorm, men ikke så smått som infusoria. Bare husk å sile det igjennom et kaffefilter slik at yngelet ikke setter for store eggebiter fast i halsen!

Tørrgjær kan ogås brukes, så nå har jeg mye forskjellig jeg kan fôre yngel med!
Lars, kampfiskhannen, begynner å kjede seg nå. Han svømmer overalt i karet og leter etter damer, eller var det mat?! Jeg har enda ikke sett han ta yngel, så det er imonerende! Det er veldig spennende med kampfiskoppdrett, men når jeg ser de småe frøene av yngel så blir jeg en smule oppgitt.... Skal disse små knøttene virkelig bli så stor som han som går i samme kar liksom...? Hvordan skal jeg klare det?

Ellers så har sjokkisene lekt i kveld. Hunnen blir godt passet på av hannen for han jager alle som er i nærheten. Hennes egen personlige "bodyguard" kan man si!
Nå er jeg bare spent på om hun vil klare å holde seg i 14 dager igjen før hun spytter!

Kampfiskhunnen begynner å bli husvarm og jeg så i stad at hun faktisk så smått jaget en sjokolade, men jeg har aldri sett henne legge en hånd på noen av fiskene tidligere.
Hei på deg...hvor store er de ynglene du har fra første gangen Lars og lene lekte? jeg har funnet noen yngel som er litt større enn de ynglene jeg har fra de lekte sist så tenkte muligens at de var fra første gangen da våre lekte samtidig. Tulle er leksklar igjen men det er ikke Lois interessert i enda...han vokter stadig de ynglene som fremdeles er i reiret....ellers er det yngel spredt over hele karet nå og det er så tett med flyteplanter og hornblad at de har godt muligheter for å gjemme seg også....det var bakerst i karet jeg fant de som er litt større. Så håper det ikke blir så veldig mange hanner...søskenflokken i 60 litern går fremdeles sammen som en stor lykkelig familie og tror det er 3 eller 4 hanner av de.
De ålene tror du de kan gå i 270 litern sammen med mine malawi? Ellers har jeg ikke plass til de. )
Det er en liten forskjell, men ikke så stor. Det er vel ca 3 dager som skiller de, så det er vel litt større sprang på dine? Her er de fortsatt knøttsmå, men i morgen skal jeg kjøpe kaffefilter og prøve å gi de eggeplomme, så det ikke blir bare infusoria. Jeg har i alle fall fått det anbefalt fra en erfaren akvarist som mener dette er det perfekte yngelfôr for kampfisk!

Men har du noen gang sett at en av hannene dine har spist yngel? Jeg blir så overrasket her for jeg kan ikke se at Lars har rørt en eneste en...
Han virker ensom der han går nå.... Hos deg var han jo aldri alene, så det kan jo være årsaken. Jeg har ikke så lyst til å flytte Lene tilbake heller, men jeg kunne prøvd å ha henne i en poseholder for å se reksjonen til Lars (og Lene)!
Jeg har ikke sett noen av mine spist yngel. De vimser rundt Lois nå også og han reagerer ikke på dem engang. Han henter de og spytter de tilbake hvis de kommer for langt unna. Nå er det masse små overalt i karet....Men jeg så Redlips spiste eggene de la sist. Så derfor ble det ingen småttiser der. Tupsi er i leksdrakt men det er ikke Redlips...han holder på å bygge skumrede i kveld så det spørs om det kan bli noe nå....
Jeg orker ikke dette med all denne foringen av alt mulig og de overlever godt uten har jeg funnet ut. Mine er sunne og friske og store så de finner nok masse mat på plantene og andre steder. De vokser i alle fall. Noen av ynglene er snart 1 cm store og det må være fra da våre lekte samtidig. De minste er snart 0,5 cm store og ser godt at de har kropp..
Du vil ikke prøve å ha to hoer sammen med Lars da? Jeg kan ta med en inn til deg jeg? Han er jo vant med å ha damer rundt seg han vettu...Jeg tror faktisk at de kan bli ensomme hvis de har vært vant med å gå sammen med andre fisk. Jeg tok jo ut Tulle engang så lois gikk en stund alene og da syns jeg han så stusselig og ensom ut. Så hadde jeg Tulle oppi til han igjen og da skal jeg si det ble gjennsynsglede. Så nå må de bare få gå sammen de to. Han rører henne ikke i det hele tatt...de sitter og spiser side om side og har absolutt vent seg til hverandre. Han tar runder rundt i karet for å se etter henne når det er lenge siden ho har vært fremme. Kommer ho opp til reiret så tar han en sånn sidelengs parade oppvisning for å vise henne hvor fin han er....
Så jeg ville prøvd å sette inn to damer til han....)
Jeg har hatt et utrolig koselig besøk i dag av Heidi! Hun er en utrolig dame som jeg stortrives sammen med! Hun hadde med mange fine snegler!:O
Jeg husker ikke navnet på alle, men har jo tida nå i jula til å finne det ut Skal prøve å finne det latinske også. Jeg ble så glad for disse altså, flotte snegler!

Problemet var å bestemme meg for hvordan jeg skulle fordele sneglene i karrene!) De ble fordelt på 3stk som de skal gå i frem til at jeg får et med høyere PH
Finnes det forresten noe som kan "forsterke" skallet på snegler uten at PH blir berørt?

De 2 elefantsnabelålene jeg hadde ble med henne hjem, sammen med Lars, kampfiskhannen.
Jeg tror ålene vil få det som plummen i egget hos Heidi! Hun tar veldig godt vare på fiskene og sneglene sine, det tror jeg de som kjenner Heidi er ening med meg i!

Ellers så har jeg faktisk flyttet Channoidesyngelet over i 42Litern som B. Simplexene egentlig skal gå i. Jeg har klart å miste yngelkaret, ja faktisk mistet det, så jeg blir å bestille et likens helglassakvarium som yngelet går i nå som simplexene skal få gå i. De kommer ikke før over nyåret en gang, så da haster det ikke

Jeg rakk ikke å stå lenge å se på yngelet etter at de var kommet ut av nettet, men jeg så at det var mange fler enn jeg hadde trordd ja!

I dette "yngel" karet har jeg kick-startet filteret og etterpå hatt oppi resten av filtergugga i karet. Nå ble jeg litt usikker.... Kanskje jeg satte pumpa oppig karet for å kick-starte det i karet... jaja. en av delene i alle fall, så det skal være en del yngelet kan spise der

Det er ikke det vakreste og reneste karet, men det er jo ikke utseende som teller nå, det står jo på soverommet også Jeg har kun halv-vannstand, så den skal jeg øke neste gang jeg er hjemme. Karet er ca 32cm høyt.

Channoideshannen har flyttet i yngelnett da han har gått i 10-11 dager nå og jeg ikke er så mye hjemme fremover. Jeg tenkte på å kanskje sette han rett i "yngelkaret" , men det ble nettet Mulig de store ynglene kan spise de små også, så jeg har safed litt

[External Image]

[External Image]
Hyggelig at mine gamle åler får oppleve litt miljøskifte og spenning her i livet!
Artig å følge med på betta-eventyrene dine, Maren. Må nok avlegge et besøk snart.

Jeg er forøvrig happy ikveld, da jeg om en times(!) tid (ja, det er natta nå) skal få julepresang på forskudd: Viltfangede Corydoras Adolfoi, Atropersonatus, Arcuatus og Concolor...HURRA!

Concolor blir en ny art her hos meg, ellers er det å supplere eksisterende grupper.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap