Liv's vannverden (side 89)

Veldig pen den vaillantidama di
Så er hun plukket ut med eksperthjelp og Får håpe den andre blir like fin etter hvert, måtte ta henne ut og sette henne i yngelnett isted. Hannen jaget henne fælt. Tenker jeg setter henne over i et annet kar og reintroduserer henne når hun har fått vokst ut finnene og kommet seg litt.
Dette er intressant. Jeg syns nemlig det virker som at hannene ikke jager hunnene men omvendt. Min hunn jaget den ene hunnen min (som du fikk av meg) og da ble også hannen hennes med på å jage henne. Men jeg har ikke sett en hann jage en hunn når de går alene for hun er jo ikke i veien eller til overs. Jeg vil tro hunnen din er ganske sliten siden han bestemmer seg for å jage henne istedet for å følge henne, så sikkert lurt å gi henne en pause som forhåpentligvis gjør henne sterkere. Spent på hva han gjør når du prøver å sette henne ut igjen
Det var 3 vaillantier i karet i butikken, tydelig at den andre hannen - den største - jaget denne hunnen mye. Håpet derfor at det skulle gå greit når jeg kjøpte den minste hannen. Men.... hun var nok blitt "mobbeoffer" allerede så da begynte den hannen her å jage henne også. Jeg vet at det opprinnelig var to hunner i butikken, at det nå bare var en kan jo bety at den andre ble mobbet fælt også.
Hvis jeg ikke har blingsa så har jeg nå to tyggende channoides hanner. Tok nok en hanne over i yngelnett nå nettopp. Har studert fiskene nå i det siste, og det virker som disse trives i en liten gruppe. Har nå vært 10-11 stk. i en 54 liter. Fra fullt utvokst og ned til ca. 3 cm. De vokser helt klart mye kjappere etter de kom over sammen med de voksne (og større plass) og de er mye mer aktive og mindre sky. Skal nok fortsette å ta over yngelen til de voksne fra de er 2-3 cm. Før det er nok risikoen stor for å bli spist.
Betta channoides
Veldig greit å vite for meg! Hvor har du yngelen som er for små til å gå i det store karet? Jeg lurer også på hvilken PH du har og om jeg kan være så frekk og spørre om du kan legge ut et bilde av Channoides-karet?
Kan du være så snill å komme med dine erfaringer om bettaene på labyrintfisk.no også ? (trenger forresten også erfaringer rundt vaillantiene )
Målte akkurat ph-en nå, og den var 7,2 - disse er egentlig veldig lite kresne på vannet etter min erfaring. Vet ikke helt hvor jeg skal gjøre av yngelen i mellomfasen her nå, har tidligere hatt dem med tigerrekene mine - men... nå har jeg endelig fått masse yngel der etter jeg fjerna dem, så .... veldig usikker. Tenker de bare får gå i yngelnett spredd rundt i akvariene mine. Kanskje prøve å få meg et større yngelnett å ha i 180 literen. Disse rensker virkelig et kar for reker på no time!

Bilder skal bli om noen strakser, ikke helt lett å få inntrykk dog med 3 yngelnett oppi der.
Channoides bilder
Da kommer det litt rykende ferske bilder - karet er jo ikke spesielt pent med alle yngelnettene - men det går tyggende hann i to av dem og yngel i det tredje (midten)

Under mosedottene er det kokosnøtter, 2 stk i karet.

Liv H
Vet ikke helt hvor jeg skal gjøre av yngelen i mellomfasen her nå,...

Oppbevaringsbokser er tingen. Jeg bruker Samla 11 og 22 liter med masse planter og catappa (kan gå uten filter). Jeg bruker en tom 11 liter underst for isolasjon hvis de står på gulvet. Jeg flytter dem fra nettet når de begynner å se ut som fisk ca 1- 1,5 cm.
Det var raskt levert!
Fint kar dette! Ser du bruker en del "Cryptocoryne" oppi. Jeg har absolutt ikke grønne fingre, men passer disse plantene i et kar med lite lys?

Jeg har satt inn noen terracottapotter i karet mitt, men tror jeg skal sette inn noen kokkosnøtter jeg også Håper det blir none ungfisk etter hvert også (30L), at noen yngel vil vokse opp!

Jeg venter en del planter fra medlemmer på forumet, så jeg skal innrede på nytt når jeg må flytte hannen og yngelet om ei lita uke Veldig fint å kunne se hvordan du har laget ditt på forhånd, så takk for bildene!

edit: Hvor høy vannstand har du?
Nyutfarget hann og noen hunner...
Humunuku
Oppbevaringsbokser er tingen. Jeg bruker Samla 11 og 22 liter med masse planter og catappa (kan gå uten filter). Jeg bruker en tom 11 liter underst for isolasjon hvis de står på gulvet. Jeg flytter dem fra nettet når de begynner å se ut som fisk ca 1- 1,5 cm.


Kanskje det hadde vært en løsning. Jeg kunne satt på en pumpe også for å få litt sirkulasjon i overflata. Hvor ofte bytter du vann i den da? og hvor mye? Hvor får jeg tak i de bladene forresten? Er det Ikea du skjøper de boksene?
Synd at hannen mister mye av denne fargen når han tygger, selv om det selvfølgelig er naturlig. Men han er så fin når han er utfarget!
Ja, de er fantastisk flotte når de farger ut Det er jo fordelen når man har en gruppe, alltids noen som er i leksfarger

Cryptocoryner har alltid klart seg godt i det karet der selv om det er litt mørkt - særlig når jeg har de nettene over plantene. Greie planter i et lite akvarium siden de ikke blir så lange. Kasta nylig to crinum calamistratum jeg hadde der som var blitt irriterende lange.

Vannstanden er vel så godt som normal, tenkt å senke litt når jeg får små yngel så de ikke skal komme så nærme lysrøret. Kanskje fjerne 20-30 % av vannet.
Jammen er det ikke en ny lotusblomst på vei opp også gitt
Liv H
[QUOTE=Humunuku] Oppbevaringsbokser er tingen.../QUOTE] Kanskje det hadde vært en løsning. Jeg kunne satt på en pumpe også for å få litt sirkulasjon i overflata. Hvor ofte bytter du vann i den da? og hvor mye? Hvor får jeg tak i de bladene forresten? Er det Ikea du skjøper de boksene?


Boksene fra Ikea ja. Bytter litt vann i ny og ne.
Lurer på om noen har testet [URL=http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=3490&HKatID=]dette[/URL] produktet som et alternativ til catappa blader?
Liv, skjerp deg! Catappablader er sexy, og det var ikke den væsken der
Du kan få blader av meg rett etter nyttår...

B. channoides er den fineste bettaen eg noensinne har sett, og eg har vært på jakt etter den i flere år. Nå nærmer det seg heldigvis raskt

Gledelig å høre at de kan leve godt sammen i grupper. De skal gå i en 63-liter her.
hehehe sexy blader, nå har jeg hørt det og Bestilt væske jeg, liker å være kjerringa mot strømmen

Blir aldri lei av å se på channoidesene, ikke bare noe av det vakreste som finnes av betta, men også en utrolig morsom og spennende fisk å studere. 63 liter blir nok bra, da kan du ha en liten gruppe. Ikke lenge igjen nå

Tilfeldig bekjentskap
© Inger Anne Pedersen
Reklame for plussmedlemskap