1001 måter å søle vann på (side 9)

Henriflette
[QUOTE=Nillomien]og så tester han ut forkjellige lyder som blir av hammern på veggen.. og til slutt på akvarie..

...og der fikk jeg en ny favoritt ja....

Ekte småbarnslogikk med kjipe følger det der. Var karet stort? 1000 knas eller hull? Stakkar liten, kan tenke meg han ble lei seg
Kun et 110 liter. men det er veldig mye vann det også alså.. ble faktisk et stort "hull" med masse sprekker rundt.. hehe..
var liksom den lyden som når man mister et krystallglass i baderomsgulvet på flisene. etterfulgt at et stort splæsj. og masse sand, fisker, vann og flyteplanter utover hele gulvet og guttungen.. hehe..
I ettertid kan man alltid le av det=)
Nillomien
Eller når guttungen har fått nytt verktøysett med EKTE hammer. og går rundt å hjelper pappa slå inn ting i veggen.. og så tester han ut forkjellige lyder som blir av hammern på veggen.. og til slutt på akvarie.. hmmmm.. blir mye vann det.. jepp jepp


Dette følger "HAMMERLOVEN":
Gi et barn en hammer, og det er utrolig mye som kan hamres.

Hammerloven gjelder også for rikinger /andre tenåringsgutter med speedbåter / biler, militære med ..., ministre, politikere med makt, ..........

..................
Vet forresten ikke om det er tatt med her å søle pga dårlig grunningsarbeid under liming av akvarier? Kan sitere meg selv fra "Ditt aller første akvarie?" -tråden:

"Mitt første akvarium var selvlaget, limt av overdimensjonert glass, og tok 102 l. Må ha vært 1981, tror jeg. Bosatt på Magerøya, med Alta som nærmeste sted med dyrebutikk, 7km + en fergetur + 18mils kjøring hver veg - det var ikke ofte man gikk på impulskjøp av fisk.
Hadde guppy, 2 scalarer - de la egg til stadighet, kriget ei stund, og så ble egga spist, blå gurami, noen jeg ikke husker, og så Gunnar, da. Gunnar var ei malle som var oppkalt etter en drøvtyggende rørlegger i nabolaget, de ligna sånn på hverandre.
Nå vet jeg at jeg visste ingenting om akvarier den gangen, og vannverdier hadde jeg i alle fall ikke peiling på. Men det gikk utrolig bra ei heil stund. Fisk må ha vært sterkere den gang.
Så en dag begynte det å piple vann fra karet på hjørnebordet mellom 2 sofaer. LEKK! KRISE! Jeg sprang som en OJOJ over sofaer og bord med bøtter og panner og boller og alt mulig for å fange opp vannet. Ville berge fisken, guppyyngel bl.a., og berge møblene, og hadde kort sagt panikk.
Hvis det er noen som lurer, kan jeg fortelle at 102 liter vann er ganske mye vann.
Det ble slutt på den akvarieepoken, og et opphold på over 25 årfør vi begynte igjen for 1 1/2 år siden, med et bittelite kar fra netthandelen og en neve guppy. Litt rart, men jeg hadde liksom en barriere for å øke til over 102 liter, tro hva det kom av? Vel barrieren er borte, og litersyken kribler........."
173- ha ein meter langt hår og ett kar med andemat... blir både "LITT" vått og kjekt å få ut andematen....

174- slengbukser+bøtta med vann....

Nillomien
[QUOTE=Henriflette][QUOTE=Nillomien]og så tester han ut forkjellige lyder som blir av hammern på veggen.. og til slutt på akvarie..

...og der fikk jeg en ny favoritt ja....

Ekte småbarnslogikk med kjipe følger det der. Var karet stort? 1000 knas eller hull? Stakkar liten, kan tenke meg han ble lei seg
Kun et 110 liter. men det er veldig mye vann det også alså.. ble faktisk et stort "hull" med masse sprekker rundt.. hehe..
Regner med at et ekstra uhell i uhellet var at poden ikke var så lang og derfor ikke rakk så høyt opp på akvariet? Hull øverst og hull nederst er jo to vidt forskjellige ting...
Jeg tror heverteffekten er en stor vinner når vi skal telle opp her.

175. Å bestemme seg for å korte inn slangene til og fra en ekstern pumpe. Akvariet det foregikk i denne gangen står tett inntil en bokhylle, og det er ikke lett å komme til. Og det er altfor mye jobb å skulle ta slangene helt ut av akvariet og underskapet de henger i og igjennom. Slangene ble koblet fra pumpa, og vannstrømmen stengt (i motsatt rekkefølge, selvsagt). Vel klar over heverteffekten løftet jeg innsugsdelen ut av akvariet og over i ei bøtte jeg hadde tenkt å jobbe over. Men slangen satt så grundig fast i innsugsdelen at jeg ikke fikk den av. Vel, da får jeg klippe av slangen på riktig sted, og så klippe den opp der jeg ikke får den av, og vrenge den av i stedet. Men innsugsdelen til en ekstern pumpe kan være litt uhåndterlig når den står i en 10-litersbøtte, og jeg ble nervøs for at den skulle velte hele greia, og søle vannet utover gulvet. Men siden jeg hadde hatt den utav akvariet, regnet jeg med at det var nok luft i delen til at heverteffekten ikke skulle slå inn. Det skal også kommenteres at jeg ikke fikk plass til bøtta under stedet der jeg skulle klippe av slangen, pga. at akvariet altså står inntil en bokhylle. Så jeg forsøkte å holde en isboks under i stedet, slik at de små mengdene vann som måtte renne ut, skulle bli fanget opp av den. Så begynner man å klippe, og oppdager at det ikke er nok luft i systemet til at heverteffekten ikke fungerer. Der stod jeg med en avklippet slange det renner enorme mengder vann ut av (dette er en 16/22-slange, og de kan flytte store mengder vann veldig fort!), og en bitteliten isboks som jeg ikke en gang holdt i, men hadde forsøkt å få til å henge under der på ett eller annet vis. I full fart forsøkte jeg å røske innsugsdelen ut av akvariet, men fikk tak i utblåsdelen i stedet (som ser helt lik ut når man bare ser den øverste delen). Og ikke begrep jeg hvorfor jeg ikke greide å løfte den ut. Det rakk å renne ut mye vann før jeg skjønte at jeg måtte flytte hånda mi over til den andre grønne plastdingsen og løfte den ut for å stoppe strømmen.
176: Være lat når man bare trenger en kopp eller to med akvarievann, og prøve å se om det går ann å bruke hevert-effekt med to sugerør tredd på hverandre ( ikke spør, ikke prøv )

177: Fortsatt være lat når man bare trenger en kopp eller to med akvarievann, og bruke spiseskje for å fylle koppen.....

Det hele fant sted idag under redningsaksjonen av en inntørka eplesnegleklase (se innlegg under snegler/reker )
Jeg tror at vinneren av denne tråden må være heverteffekten!

178: Hente 1 1/2-litersflaska man bruker til å sette sats i, og la korka med luftslangen bli liggende igjen i og ved akvariet. Heverteffekten sørger da selvsagt for at det renner vann ut av akvariet gjennom luftslangen som ligger i akvariet og henger ned på gulvet. Resultat: en pen dam på gulvet, og en akvarist som ikke skjønner noe som helst de 10 første minuttene (skrudde korka på flaska før jeg oppdaget vannet).
her for 14 dager siden skulle eg ta et vann bytte og tømte ut 1/3 del for så å luke litt på plantene. det som ble ble luka ut skulle plantes på nytt i et annet kar og eg var litt ivrig med å få planta dei igjen så eg starta med å plante samtidig som akvariet fylte seg (hage slange fra vasken) å dama sa ok til å følge med men sa ja mest for at eg ikkje skulle mase på ho år ho satt mitt inne i en film plutselig så kommer det en elv bort til der eg sitter. det ble panikk. heldigvis ser eg ingen skader.
Sphynx
176: Være lat når man bare trenger en kopp eller to med akvarievann, og prøve å se om det går ann å bruke hevert-effekt med to sugerør tredd på hverandre ( ikke spør, ikke prøv ) 177: Fortsatt være lat når man bare trenger en kopp eller to med akvarievann, og bruke spiseskje for å fylle koppen.....


Vurderte du noensinne å bare dyppe koppen nedi??
180. Å skulle fylle vann fra ei 10-litersbøtte over i ei større bøtte, og helle for fort slik at en god del kommer i så stor fart at det går utenfor kanten. Gjenta for hver bøtte man skal fylle over...
181. Å kjøpe billige plastbøtter på super'n, vil før eller siden medføre en måte å søle vann på.

Ikke tro at de tåler hard bruk. Som f.eks. vannbytter på et par ti-talls akvarier....
Det har skjedd fem (5!) ganger at jeg har kommet gående med en bøtte full av akvarievann, på vei til badet for å tømme ut, og så har plasthanken på bøtten knekt tvers av.... * PLASK!* Ti liter vann er mye... iallefall når man ser det utover gulvet!
Når jeg skal tappe vann i vannlagringsstampene mine, legger jeg en hel krøll av hageslangen nedi, for å unngå at den skal gli ut når jeg setter på vannet. Det samme gjorde jeg i går. Men da jeg skrudde på vannet, fikk vanntrykket enden av hageslagen til å reise seg som en kobra, og sende vannet i kaskader rundt stampen. :-P Takk og pris at jeg alltid sjekker at slangen ligger på plass etter at jeg har skrudd på vannet! Jeg vet av erfaring at vanntrykk kan få mye spennende til å skje.
182. Når katten vælver artemiaklekkern.
Kristin&fiskene
182. Når katten vælver artemiaklekkern.


Eller når jeg vælver artemiaklekkeren.... (Håpløst klønete med sånt jeg, nemlig...)
Eller når artemiaklekkeren greier det selv. Bikkja fikk først skylda for at halvlitersflaska med artemia plutselig lå på gulvet. Men det skjedde igjen og igjen. Og da jeg stod i samme rom som flaska (og nettopp hadde satt den på plass), og plutselig hørte et dunk, og bikkja ikke var i samme rom, skjønte jeg tegninga.

Artemiaklekkeren er altså en halvlitersflaske, med en topp som har to hull, og et langt rør under det ene hullet. Lufttilførselen settes på det hullet med røret under, slik at lufta føres godt ned i flaska, før det bobler opp gjennom vannet. Etter siste sykehusopphold, ble denne flaska satt på et nytt sted, og koblet til en ny luftpumpe. Luftpumpa er ganske kraftig, så det boblet svært så livlig. Når det nye stedet flaska hadde blitt plassert, også hadde en meget glatt overflate, gjorde boblinga at flaska flyttet seg ganske fort ut mot kanten av benken, og så ned på gulvet - igjen og igjen og igjen...
Eller når du bytter vann og ikke oppdager at slangen ligger på gulvet å ikke i bøtta
Når du hele tiden må følge med på de nyskjerrige dvergtannkarpene som MÅ bort på slangen! Mitt eneste fokus er å vifte og herje med de ledige fingrene som ikke holder i slangen, prøver skremme bort fisken...

Enten renner bøtta over eller så er slangen plutselig uttafor bøtta.. grr og jeg bruker tykk slange så det tappes kjapt masse vann utover parketten...
183:
Når du har den flyvende elgen på besøk, uheldigvis er den oppi akvariet og drikker.
Lro
Når du hele tiden må følge med på de nyskjerrige dvergtannkarpene som MÅ bort på slangen! Mitt eneste fokus er å vifte og herje med de ledige fingrene som ikke holder i slangen, prøver skremme bort fisken... Enten renner bøtta over eller så er slangen plutselig uttafor bøtta.. grr og jeg bruker tykk slange så det tappes kjapt masse vann utover parketten...


ja da
eg kjenner meg igjen når du skriver det.
bare at eg har teppe på golvet ( enda verre )
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap