- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Som sild i tønne (side 9)
Som sild i tønne (side 9)
De fleste artene i Neocaridina genusen kan pare seg med hverandre og få masse forskjellige farger. Synes din ligner litt på disse Har selv blå og gule reker som er alt fra brune, sorte, med og uten striper. hehe
Espen
Espen
Postet 17.10.11 kl 14:08
Black_Flys: Ja, jeg har tenkt at det sikkert er en hybrid. Man bør kanskje ikke prøve å "renavle" hybrider, men det kunne vært artig å se om jeg kunne få frem en svart kirsebær-stamme.
Det så forresten ut som at de blå rekene hadde gule egg - som de røde kirsebærrekene mine har, men min lille sorte har grå egg ...
Det så forresten ut som at de blå rekene hadde gule egg - som de røde kirsebærrekene mine har, men min lille sorte har grå egg ...
Postet 17.10.11 kl 18:35
Postet 17.10.11 kl 20:07
Nå har jeg satt opp et 25 liters 6-kantet rekeakvarium, som de svarte kirsebærrekene skal få lov til å flytte inn i om noen uker. Filteret må få modnes først, og flere planter skal inn - cryptocoryne og javamose skal etter hvert bli hovedplantene i dette akvariet, men jeg må finne noen passende røtter å feste mosen til først. Legger ved et bilde av det nyoppsatte karet.
Postet 20.10.11 kl 12:15
Endret: 20.10.11 kl 12:17
Postet 20.10.11 kl 23:52
Takk for gratulasjonen, Tove.
Har hatt lyst til å legge ut disse mygglarvebildene her i tråden min, men tenkte jeg skulle spare de til fotokonkurransen. Nå som bildet er brukt kan jeg legge det ut her også - pluss et par bilder til av samme motiv.
Den skapningen som henger i vannoverflaten på venstre side av første bilde er en mygglarve som har forpuppet seg. Den forvandler seg til voksen stikkemygg etter noen dager. Snodige vesener disse mygglarvene!
Har hatt lyst til å legge ut disse mygglarvebildene her i tråden min, men tenkte jeg skulle spare de til fotokonkurransen. Nå som bildet er brukt kan jeg legge det ut her også - pluss et par bilder til av samme motiv.
Den skapningen som henger i vannoverflaten på venstre side av første bilde er en mygglarve som har forpuppet seg. Den forvandler seg til voksen stikkemygg etter noen dager. Snodige vesener disse mygglarvene!
Postet 21.10.11 kl 19:20
Endret: 21.10.11 kl 19:26
Postet 22.10.11 kl 12:23
Det lønte seg jo stort å vente med å legge ut bildet i tråden. Det fortjente virkelig førstepremien. Jeg falt for bildet med en gang jeg så det. Utrolig å se hvor flotte insekter er når de forstørres opp på et fotografi. Litt artig var det jo også at var et bilde av noe som står på fiskenes meny som gikk til topps.
Postet 22.10.11 kl 14:46
Black_flys: De ble fiskemat etter fotograferingen. Men når jeg tok bildene svømte mygglarvene i et eget lite "fotoakvarium".
Tove H: Takk igjen. Insekter er artige å fotografere med makro, det åpner seg på et vis en helt ny verden som man ikke kan se med det blotte øye. Legger ved et bilde av en voksen mygg - den klekket ut i vanninsektakvariet og ble sittende på vannoverflaten lenge nok til at jeg fikk knipset et bilde av den. Tror den må ha kommet fra en av de svarte mygglarvene som svømte oppi der.
Tove H: Takk igjen. Insekter er artige å fotografere med makro, det åpner seg på et vis en helt ny verden som man ikke kan se med det blotte øye. Legger ved et bilde av en voksen mygg - den klekket ut i vanninsektakvariet og ble sittende på vannoverflaten lenge nok til at jeg fikk knipset et bilde av den. Tror den må ha kommet fra en av de svarte mygglarvene som svømte oppi der.
Postet 24.10.11 kl 02:01
Endret: 24.10.11 kl 02:10
Postet 24.10.11 kl 15:21
Postet 25.10.11 kl 09:53
Nå har 25 literen stått og modnet i to uker, vannet har blitt farget gyllent av eikeløv, orekongler og catappablader. Fiskefôr har blitt dosert hver dag for at filteret skal ha noe å jobbe med. Det gjelder å smøre seg med tålmodighet når man venter på at et akvarium skal bli klart, det er ennå lenge igjen til rekene kan flytte inn.
Postet 02.11.11 kl 13:00
Endret: 02.11.11 kl 13:01
Så fint at jeg ikke hadde gått glipp av så mye siden i vår! Raskt å oppdatere seg, det likte jeg.
Gratulerer med 1.premie i fotokonkurransen, morro!
Ellers må jeg si at det var gøy å se bilde av insektene. I min barndom, som nå, var jeg veldig interessert i alt levende. Vi bodde i nærheten av en dam og der yret det av insektliv. Kjente igjen alle insektene du hadde tatt bilde av, som de jeg pleide å fange og studere som barn. Spesielt vannkalven synes jeg er facinerende, og litt skummel
Forresten, veldig stilig det nest siste bildet, av buksvømmer, på profilen til karet.
Gratulerer med 1.premie i fotokonkurransen, morro!
Ellers må jeg si at det var gøy å se bilde av insektene. I min barndom, som nå, var jeg veldig interessert i alt levende. Vi bodde i nærheten av en dam og der yret det av insektliv. Kjente igjen alle insektene du hadde tatt bilde av, som de jeg pleide å fange og studere som barn. Spesielt vannkalven synes jeg er facinerende, og litt skummel
Forresten, veldig stilig det nest siste bildet, av buksvømmer, på profilen til karet.
Postet 02.11.11 kl 14:32
Endret: 02.11.11 kl 14:35
Anna U: Takk for koselige kommentarer. Siden du synes det er spennende med vanninsekter kan du jo sette opp et insektakvarium du også! Kanskje litt sent på året til å rusle ut med håv og bøtte for å fange beboere til et slikt kar, men... I insektakvariet mitt er det bare igjen vannkalver nå, en stor og noen små. Vannkalvene kan faktisk fôres med 'Tetra discus bits', så det bør være mulig å få dem til å overleve i fangenskap. Legger inn et bilde av en vannkalv som mumser på en 'discus bit'.
Postet 11.11.11 kl 03:25
Endret: 11.11.11 kl 03:27
Har gjort om innredningen i det nylig oppsatte 25-liters akvariet. Hadde en vrihassel-grein liggende, og en skiferplate som jeg brukte for å lage en slags terrasse mot bakveggen. Det tar nok ikke så lang tid før all sanden har jevnet seg ut, men. Byttet 10 liter vann for å fjerne misfargingen forårsaket av bladene og konglene, men filteret ble ikke renset (akvariet er jo fortsatt i innkjøringsfasen). Vrihasselen ble ganske dekorativ oppi der, og når plantene får vokst seg til litt tror jeg akvariet blir ok. Legger ved et bilde av karet, tatt rett etter nyinnredningen.
Postet 15.11.11 kl 07:41
Endret: 15.11.11 kl 07:47
Postet 15.11.11 kl 13:11
I går flyttet det inn 2 stk. svarte kirsebærreker, 2 stk. jegersnegler og 4 stk. sandsnegler i 25-literen. For en ukes tid siden satte jeg inn 1 jegersnegle, så nå er det totalt 3 stk. i karet. Det er minst en svart kirsebærreke til i 110-literen, men smatt unna når jeg jaktet med håven, så den får flytte inn en annen dag.
Ellers har jeg den siste uka dosert EasyCarbo i 240-literen hver dag, leste et sted her på forumet at det skulle hjelpe mot penselalger - og det tror jeg kanskje det gjør. Litt tidlig å si ennå, men det virker som om det minker litt. Anubiasene i dette karet er dessverre blitt ganske overgrodd av penselalger, ikke noe pent. De andre plantene har heldigvis ikke blitt like sterkt angrepet, selv om det er litt alger her og der på enkelte av de også. Men det er tydelig at plantene liker EasyCarbo! De strekker seg mot overflaten i rekordfart - til og med Anubiasene har fått det travelt med å skyte ut nye blader. Har ikke sett på maken.
Det eneste som bekymrer meg er at glutaraldehyd (som er virkestoffet i EasyCarbo) er giftig for bakterier, og kan derfor - ved overdosering - ta knekken på filterbakteriene. Jeg holder et øye med nitrittnivået, og finner jeg nitritt avsluttes kuren øyeblikkelig. Heldigvis er pH i akvariet 6.5, og glutaraldehyd skal visstnok ikke være like giftig da som når pH er over 7. Krysser fingrene for at det går fint, for som sagt trives plantene veldig, veldig godt!
Ellers har jeg den siste uka dosert EasyCarbo i 240-literen hver dag, leste et sted her på forumet at det skulle hjelpe mot penselalger - og det tror jeg kanskje det gjør. Litt tidlig å si ennå, men det virker som om det minker litt. Anubiasene i dette karet er dessverre blitt ganske overgrodd av penselalger, ikke noe pent. De andre plantene har heldigvis ikke blitt like sterkt angrepet, selv om det er litt alger her og der på enkelte av de også. Men det er tydelig at plantene liker EasyCarbo! De strekker seg mot overflaten i rekordfart - til og med Anubiasene har fått det travelt med å skyte ut nye blader. Har ikke sett på maken.
Det eneste som bekymrer meg er at glutaraldehyd (som er virkestoffet i EasyCarbo) er giftig for bakterier, og kan derfor - ved overdosering - ta knekken på filterbakteriene. Jeg holder et øye med nitrittnivået, og finner jeg nitritt avsluttes kuren øyeblikkelig. Heldigvis er pH i akvariet 6.5, og glutaraldehyd skal visstnok ikke være like giftig da som når pH er over 7. Krysser fingrene for at det går fint, for som sagt trives plantene veldig, veldig godt!
Postet 22.11.11 kl 12:59
Postet 23.11.11 kl 09:45
Postet 23.11.11 kl 10:37
HvemErJeg?Men jeg kom fram til at akvariet er for lite. Det er tross alt bare på 25 liter. :)
Neida, et lekspar med lakris ville vært ypperlig. Men det ville kanskje ikke gitt nok liv oppi der, hvis du skal ha det som prydkar. Spesielt Parosphromenus ornaticauda ville passet der, de krever visstnok høyere kar enn de andre lakrisene, men greier seg fint på ca 20L (et par)
(PS: dette er selvfølgelig ikke noe jeg anbefaler der ute i forumet til nybegynnere som setter opp disse små karene da)
Postet 23.11.11 kl 11:40
Endret: 23.11.11 kl 11:41