Tante Astrid´s undervannsverden (side 90)

Har det ikke så aller verst, men oppdaget at jeg brukte mer tid på forumet enn på å kose meg med mine egne fisker så jeg fant ut at jeg behøvde en pause. Kommer nok med noen oppdateringer etterhvert, men foreløpig så nøyer jeg med å lese favorittrådene mine og overlater til andre å svare på spørsmål og slikt.

Kan jo fortelle at fiskene mine trives og at det har blitt noen få yngel i killi-karet. Nå prioriteres kos og avslapning så jeg orker ikke styre med å ta nye bilder og slikt. Det får bli når jeg føler at jeg får lyst til det.

Det er deilig å bare kose seg med å sitte å følge med i karene. Akkurat nå så føler jeg at jeg har akkurat de artene jeg har lyst på og akkurat så mange kar som jeg greier ut med. Deilig!

Benytter anledningen til å ønske alle sammen en riktig god sommer
Her kommer en liten oppdatering. Uten bilder denne gangen siden det er altfor lyst i leiligheten til at det er noen vits i å forsøke seg på noen fotografering. Dessuten så viser akvariene seg ikke akkurat fra sin beste side for tiden. Deilig med litt varme, men planter og fisk skulle nok helst sett at tempen fallt litt.

180 liter Søramerika:
De fiskene jeg har her har stort sett tålt varmen fint, men det blir ekstremt varmt i dette karet av en eller annen grunn. Jeg mistenker at armaturen gir fra seg mye varme og har planer om å bytte ut den på sikt. Hittils i sommer har to av pansermallene takket for seg, en aeneus og en trilineatus. Om det er varmen som har skylden eller om den bare var en medvirkende årsak vet jeg ikke. Disse siste coryene jeg kjøpte var jo allerede svekket før jeg fikk de så det er mulig de ikke tåler så mye. Jeg har også fått noen nye beboere her. Ble så mye sandsnegler at jeg fryktet at mallene ikke fikk tak i noe av maten på bunnen så jeg kjøpte noen jegersnegler. Puttet seks stykker oppi for noen uker siden, men foreløpig så ser jeg ingen reduksjon av sandsneglebestanden i dette karet. Jeg strever litt med plantene i varmen, spesielt hydrocotylene og har midlertidig satt inn noen hurtigvoksende Hygrophila slik at det ihvertfall er noe plantevekst til å ta unna nitraten. Flyteplantene er flyttet over til Asia-karet.

125 liter Asia:
Fiskene som går her fikser også varmen bra. Har hatt frafall på en av stjernedanioene og regner med en til vil falle fra snart siden den ser veldig stor ut i buken. Ellers så er det stille og fredelig i denne kulpen. Vel, stille og stille, pygmèguramiene høres en del. Har flyttet over noen flyteplanter fra Søramerika-karet og det setter guramiene pris på selv om jeg ikke har sett noen tegn til lek enda. Alle artene her lever i fred og fordragelighet med hverandre. Unntatt i sneglesonen siden jeg også her har satt inn jegersnegler, heldigvis med litt større hell enn i Søramerika-karet. Tror amanorekene liker varmen for de har gått med egg i siden starten på varmeperioden. Cryptocorynene vokste seg så høye her. Planter som burde holde seg rundt 15 cm pluss nådde vannflaten. Oppsettet ble derfor litt anderledes enn jeg hadde tenkt meg så nå driver jeg å bytter cryptoene ut med en mer lavtvoksende art, Pogostemon helferi. Forhåpentligvis vil den vokse og trives uten å overta helt.

60 liter Afrika:
Jeg har killibarn! Klovnekilliene leker hele tiden og selv ved høy romtemperatur så ser det ut til at det overlever en og annen yngel. Så tettvokst som karet er så er det umulig å ha oversikt over antallet, men det er muligens like mange halvvoksne yngel som det er voksne nå. Tror det er rundt 10 voksne etter at jeg mistet en for noen uker siden. Siden jeg synes det ble litt i minste laget med plass til alle sammen så har jeg nå fjernet landplantene og driver å fyller opp karet litt etter litt. Jeg var riktignok veldig glad i det oppsettet, men hensynet til fiskene må alltid komme først. Jeg kvier meg for å luke her siden det helt sikkert blir med egg og/eller yngel. Da jeg tok ut landplantene satte jeg de i en bøtte vann noen dager til jeg fikk levert de til moren min for planting. Vannet de hadde stått i luktet ikke spesielt friskt, men det svømte flere yngel rundt der. De må være hardføre tror jeg. Det ser dessverre ut som det er mest hanner, antagelig lav ph (6) som har skylden i det. Om det er noen i området som ønsker seg noen fargerike hanner så si fra

35 liter mysteriekar :
Jeg har vel egentlig røpet det tidligere, men jeg har altså satt opp det tidligere sneglekaret på nytt, denne gangen med krystallreker fra Mona O. Nydelige skapninger dette synes jeg. Dessverre så har de ikke formert seg, selv om noen av de går med egg hele tiden. Har sett yngel i karet èn gang, men de forsvant igjen. Varmen tok også knekken på to stykker før jeg fikk hevet armaturet og satt på vifte. De ni siste ser derimot ut til å trives bra selv om de ikke formerer seg altså (ennå). Jeg får bare kjøpe til flere om de ikke greier å få det til på egen hånd. Vil gjerne at de blir riktig mange. Siden oppstart har jeg strevd med BGA i dette karet. Har prøvd "alt", men det ser ut som om en kombinasjon av økt mengde gjødsel med nitrat/fosfat og kortere lysperioder kan være svaret her hos meg. Ihvertfall har algene vokst litt mindre siden jeg prøvde dette. Problemet er bare at rekene helst ikke skal ha for mye gjødsel i vannet så jeg strever litt med å finne en akseptabel dose. Mosen som var i karet har jeg byttet ut med de mer rasktvoksende H.polysperma og Egeria densa. Det sier sitt at selv disse plantene strever med veksten, tildekket som de er av BGA :b
Tiger- og sebrasneglen ble flyttet over hit i håp om at de skulle ta unna litt. Dessverre så døde sebrasneglen (muligens pga høy alder), men tigersneglen ser ihvertfall ut til å ha det bra. Heldigvis ser det ikke ut til at rekene tar skade av BGA-en.

Bare en liten oppsummering denne gangen altså. Håper jeg etterhvert skal greie å ta noen brukbare bilder også.
Ønsker alle sammen en fortsatt god sommer!
Kjempespennende å høre hvordan statusen er!
Jeg håper virkelig du får til de rekene snart! Det virker ikke som at det er bare bare å starte opp med reker, så der tok jeg feil:P Har flere ganger vært på nippet til å kjøpe et kar, men klart å holde meg i skinnet

De killiene er skikkelig spennende! Jeg har veldig lyst på de, så kanskje tar jeg kontakt om jeg skulle finne noe passende plass!
Håper du får pygmeguramiene i lek også, hærlige fisker det også!

Eller så må du ha en fortsatt fin sommer du også!

-Maren

Akvarie
så på bildene av akvariene dine , virkelig fine planter .går ut i fra du gjødsler dem .lurer på om du bruker noe flytende plantegjødsel,..jeg var inne i en butikk der var det så mye gjødsel ,.og alt fra noen 3kg poser med gjødsel som skulle legges under sanden ,til noen små kuler og flytende gjødsel.( tror ikke jeg orker og ta ut all sanden og legge gjødsel under).hadde håpet det var noe flytende plantegjødsel som er brukende ,,hva bruker du til gjødsel .
Jeg har prøvd litt forskjellig flytende gjødsel, men bruker nå TropicaAquaCare sin. Anbefaler at man velger den uten nitrat og fosfat om gjødselen skal brukes i et akvarium med fisk i.

Uansett hvilken flytende gjødsel man bruker så er det vanligvis ikke nødvendig å bruke full dose i et "vanlig" akvarium (Planteakvarier med mye lys og kanskje også co2-tilsetning er en annen sak). Mengden gjødsel man tilsetter er avhengig av hvilke planter det er i karet og hvor mye planter det er. I tillegg så tilpasser gjerne veksten seg etter næringen planten har tilgjengelig så jeg anbefaler å starte forsiktig, med kanskje under halv dose, og deretter øke langsomt, over mange uker, til man ser at plantene begynner å få nok, og før algene kommer.

Om man har mulighet til det så er det også en fordel om man kan fordele dosen over flere dager i uken istedenfor å gi hele mengden ukentlig, eller sjeldnere.

Planter med stort rotsystem, feks Echinodorus- Cryptocoryne- og Nymphea-artene behøver i tillegg gjødsel av den typen som dyttes ned til røttene eller slik som legges under grusen. Det er altså ikke nødvendig å ta ut grusen for å tilføre gjødsel, du kan bare velge en av de som dyttes ned når planten trenger det. Jeg bruker JBL's kuler, men de andre typene fungerer sikkert greit nok de også. Sjekk bare ut hvor ofte de må gis slik at du fyller på mer når det trengs.

Selv om du har et akvarium med standard belysning så kan du få bra plantevekst. Akvarier hvor wattmengden pr liter ligger under 0.5 regnes for å være medium til lite belyst så om du regner ut lysmengden i karet ditt så er det lettere å velge planter som vil trives. (For å regne ut wattmengden pr liter så tar du å legger sammen antall watt på lysrørene og deler det på antall liter på karet.) Har du ikke reflektorer på lysrørene så bør du absolutt skaffe deg det. Det hjelper til med å utnytte mer av lyset du allerede har.

Jeg har fra 0,28 til 0,5 i watt pr liter i mine kar og har derfor bare valgt planter som tåler lite til medium belysning. Etter min mening så er det her hemmeligheten til god plantevekst ligger, nemlig å velge planter som tåler forholdene i karet, og i tillegg moderat gjødsling.

Håper du blir fornøyd med planteveksten etterhvert. Grønne, friske planter er absolutt noe som øker trivselen både for deg som ser på, og innbyggerne oppi akvariet
Tante Astrid
Siden oppstart har jeg strevd med BGA i dette karet. Har prøvd "alt", men ...

Jeg har/har hatt litt BGA problemer og tester for tiden Happy-Life Algin-Extra.
Det skal brukes en gang pr. uke i 4 uker og jeg tror jeg har slurvet litt på noen kar og dermed ikke oppnådd optimalt resultat, men ser helt klart ut til å fungere og jeg tror jeg har klart å utrydde bga i minst ett kar. Og der var det et par kirsebærreker som så ut til tålte kuren. Jeg det aktive stoffet er salisylsyre, så i teorien er det bare å finne rett dosering av dispril, eller å putte pilebark i karet..
Mulig det kan være et poeng med medisiner mot oppstått BGA, men vil ikke god vannkvalitet også etterhvert ta knekken på dem?

BGA er vel ikke alger, men bakterier, som gjerne oppstår ved ugunstige vannverdier?

BGA er et uttrykk eg har lært meg, men har ennå til gode å se dem i noen akvarists kar
Jeg tror ikke dårlige vannverdier er en årsak til BGA. Jeg har alltid hatt perfekte vannverdier, men i det siste har det plutselig oppstått BGA i to av karene mine, helt uten grunn virker det som.

Har hørt at de liker stillestående vann, men siden jeg har bettaer kan jeg ikke gjøre så innmari mye med sirkulasjonen. Slamsuger mesteparten ved vannbytter, men får ikke med alt og dermed kommer det tilbake ganske raskt.

Jeg synes ikke det er noe stort problem egentlig, annet enn at det ikke er spesielt pent når det tar over et kar...
Eg har aldri noen gang sett BGA, men det er vel en bakterie?

Dessuten mener eg å ha lest om noen som fikk det i kun et av karene: et riftsjøakvarium; det med sterkest sirkulasjon.

Finnes det ikke seriøs forskning på BGA (eg gidder ikke søke nå)?
Aner ikke, men har også lest et sted at det er en bakterie, ikke en alge.
BGA er en bakterie. Jeg anbefaler å lese denne tråden. I innlegg 20 henvises det til en artikkel som jeg så absolutt finner spennende. BGA kommer ikke nødvendigvis av dårlig vannkvalitet. Jeg sliter med det i kulefiskakvariene, og dette er akvariene som jeg bytter oftest vann i. Jeg har funnet ut at det i disse karene trolig kommer av typen fôr jeg bruker, kombinert med de gode vannbytterutinene. Et annet tips er å bytte lysrør hvis de er gamle. Det hjelper litt, selv om det ikke fjerner dem helt. Jeg har ikke erfart at det hjelper med økt sirkulasjon i vannet. Det mangler ikke sirkulasjon i de karene jeg sliter med BGA!
Jeg har hatt noen små utbrudd av BGA i nyoppsatte kar som har forsvunnet av seg selv når karet har kommet i balanse, men dette jeg strever med nå er noe helt annet. Alt har vært dekket av algene selv om jeg har renset ukentlig og også fjernet all angrepet mose. Synes likevel det har blitt litt bedre etter at jeg økte nitrat- og fosfatmengden.

Det største problemet er at det er krystallreker i karet og de tåler jo ikke all verdens tilsetningstoffer. De rasktvoksende plantene vokser heller ikke som de skal her, polyspermaen har stått her i over en måned og har akkurat nådd overflaten, dette i en 35 liter! Dette er ikke normalt for denne planten. Jeg har derfor en liten teori om at det er for lite gjødsel, spesielt nitrat og fosfat, og at plantene derfor ikke vokser nok til å holde algene i sjakk. Jeg har ikke turt å øke gjødseldosen pga rekene, men det spørs om jeg må prøve det likevel.

Har lest den artikkelen tidligere Inger Anne, men jeg skulle i følge den tabellen ha minimal sjanse for utslag av BGA. Rett etter gjødsling (gjødsler daglig) så er fosfat på rundt 0.5 og nitrat på rundt 12. Før gjødsling er nivået null. Mulig jeg likevel bør øke mengden nitrat og fosfat litt for å holde verdiene mer optimale over lenger tid.

Det mates minimalt i karet siden det bare er ni reker her, de får en rekepellets hver tre ganger i uken. Lyset står på 10 timer og sirkulasjonen er god om ikke altfor voldsom. (Modifisert Fluval 1 og 35 liters akvarium.). Delvannsbytter ukentlig.

Jeg er bare glad for at rekene ser ut til å tåle denne algen. De spiser den ikke og liker ikke å få noe av den på klørne. Da setter de seg og pusser seg. Tigersneglen spiser unna en del, men den foretrekker å spise langs veggene, mens algene på plantene ikke røres.

Litt av en utfordring dette, men jeg har faktisk ikke lyst til å sanere og starte på nytt. Så lenge rekene ser ut til å ha det bra (selv om de ikke formerer seg) så vil jeg ikke gi meg før jeg finner ut av det.
Et gogglesøk på emnet salisylsyre og cyanobakterier gir en del treff.

Den offisielle siden til produsenten sier ikke veldig mye og ikke noe spesifikt om reker, men jeg har ikke funnet noe på nettet som sier at reker dør pga algin-extra. Produktet skryter på seg å kunne drepe sporene, men da er det sikkert viktig å være flink å følge oppskriften (bytt 1/3 vann og tilsett 1,25 ml pr liter én gang i uken) i alle fire ukene.
Er det noen som har bilder som kan legges ut? Litt nysgjerrig her..
Aldre oppgitt på denne listen er bare en vits, bortsett fra sebrafisken som gav meg et lite sjokk

Hvorfor ikke surfe litt på nettet i stedet for å søke svar fra stort sett uerfarne norske akvarister (hvem andre gidder svare)?

Eg synes utgangspunktet ditt er meget interessant, men dessverre ser eg på resultatet som direkte dødfødt. Det er svært få arter som er kommet til, og svarene på dem er jo bare svada...

Tante Astrid
Formålet med denne listen er å gi en oversikt over hvor gamle medlemmenes fisker har blitt etter å ha blitt holdt i "vanlige" akvarier. Selvfølgelig vil denne være mangelfull og snarere vise mulig alder enn maksalder på fiskene til å begynne med, men forhåpentligvis vil den, om mange nok bidrar med opplysninger, om en tid nærme seg forventet levealder på de forskjellige artene :) De som ønsker å bidra til å utvide og/eller korrigere listen kan klikke seg inn på linken som ligger under her og legge inn opplysninger der. Grunnen til at selve listen ligger i min egen tråd er at det er eneste muligheten for at jeg skal kunne oppdatere den, men jeg foretrekker altså at opplysninger postes i tråden det er linket til. Håper riktig mange vil hjelpe meg i arbeidet :) [B]Listen er under konstruksjon! Har du arter som ikke står på listen eller fisk som er eldre enn det som er opplyst kan du komme med endringer/tilføyelser i [URLBLOCK1] tråden.[/B] FISK [URLBLOCK2] [URLBLOCK3] [I]Prikket knurremalle[/I] [B]5 år[/B] [URLBLOCK4] [URLBLOCK5] - [I]Sebraciklide[/I] [B]2 år[/B] [URLBLOCK6] [URLBLOCK7] - [I]Ancistrus [/I][B]8 år[/B] [URLBLOCK8] [URLBLOCK9] [B]4 år[/B] [URLBLOCK10] [URLBLOCK11] - [I]Regnbueciklide[/I] [B]2 år[/B] 6 mnd [URLBLOCK12] [URLBLOCK13] - [I]Lampeøyekilli[/I] [B]1 år[/B] [URLBLOCK14] [URLBLOCK15] - [I]Oscar[/I] [B]4 år[/B] [URLBLOCK16] [URLBLOCK17] - [I]Kampfisk[/I] [B]4 år[/B] [URLBLOCK18] [URLBLOCK19] - [I]Gullfisk[/I] [B]5 år[/B] [URLBLOCK20] [URLBLOCK21] - [I]Dvergøksefisk[/I] [B]3 år[/B] 6 mnd [URLBLOCK22] [URLBLOCK23] - [I]Stjernedanio[/I] 7 mnd [URLBLOCK24] [URLBLOCK25] - [I]Praktbotia[/I] [B]15 år[/B] [URLBLOCK26] [URLBLOCK27] - [I]Papegøyeciklide[/I] [B]6 år[/B] [URLBLOCK28] [URLBLOCK29] - [I]Dverggurami/Rubingurami[/I] [B]1 år[/B] 6 mnd [URLBLOCK30] [URLBLOCK31] [B]4 år[/B] [URLBLOCK32] [URLBLOCK33] - [I]Metallpansermalle[/I] [B]10 år[/B] [URLBLOCK34] [URLBLOCK35] - [I]Pygmépansermalle[/I] [B]1 år[/B] 10 mnd [URLBLOCK36] [URLBLOCK37] - [I]Sterbas pansermalle[/I] [B]5 år[/B] [URLBLOCK38] [URLBLOCK39] [B]3 år[/B] 4 mnd [URLBLOCK40] [URLBLOCK41] - [I]Simesisk algeeter[/I] [B]7 år[/B] [URLBLOCK42] [URLBLOCK43] - [I]Frontosa[/I] [B]3 år[/B] [URLBLOCK44] [URLBLOCK45] - [I]Koi/Koikarpe[/I] [B]8 år[/B] [URLBLOCK46] [URLBLOCK47] - [I]Sebrafisk[/I] [B]12 år[/B] 6 mnd [URLBLOCK48] [URLBLOCK49] - [I]Ildhale[/I] [B]2 år[/B] [URLBLOCK50] [URLBLOCK51] - [I]Regnbuelabeo[/I] 5 mnd [URLBLOCK52] [URLBLOCK53] - [I]Flying fox[/I] [B]5 år[/B] [URLBLOCK54] [URLBLOCK55] - [I]Øreål/Panserål[/I] [B]3 år[/B] [URLBLOCK56] [URLBLOCK57] - [I]Skjørtetetra[/I] [B]6 år[/B] [URLBLOCK58] [URLBLOCK59] - [I]Kinesisk algespiser[/I] [B]10 år[/B] [URLBLOCK60] [URLBLOCK61] - [I]Rødmunntetra[/I] [B]4 år[/B] 6 mnd [URLBLOCK62] [URLBLOCK63] - [I]Hantelciklide/Rødbuket Hantelciklide[/I] [B]8 år[/B] [URLBLOCK64] [URLBLOCK65] [I]Regnbueciklide[/I] [B]5 år[/B] [URLBLOCK66] [URLBLOCK67] - [I]Sjokolade-sebrapleco[/I] [B]2 år[/B] [URLBLOCK68] [URLBLOCK69] - [I]Svart Fantomtetra[/I] [B]4 år[/B] 9 mnd [URLBLOCK70] [URLBLOCK71] - [I]Sitrontetra[/I] [B]3 år[/B] 10 mnd [URLBLOCK72] [URLBLOCK73] - [I]Rosentetra[/I] [B]3 år[/B] 6 mnd [URLBLOCK74] [URLBLOCK75] - [I]Pleco[/I] [B]6 år[/B] [URLBLOCK76] [URLBLOCK77] - [I]Indisk glassmalle[/I] [B]2 år[/B] 6 mnd [URLBLOCK78] [URLBLOCK79] [I]Golden[/I] [B]4 år[/B] [URLBLOCK80] [URLBLOCK81] [B]4 år[/B] [URLBLOCK82] [URLBLOCK83] [B]2 år[/B] [URLBLOCK84] [URLBLOCK85] [B]4 år[/B] [URLBLOCK86] [URLBLOCK87] - [I]Boliviansk sommerfuglciklide[/I] [B]3 år[/B] [URLBLOCK88] [URLBLOCK89] - [I]Sommerfuglciklide[/I] [B]2 år[/B] 3 mnd [URLBLOCK90] [URLBLOCK91] - [I]Kinesisk værål/Værål[/I] [B]6 år[/B] [URLBLOCK92] [URLBLOCK93] [I]Prinsessen av Burundi[/I] [B]4 år[/B] [URLBLOCK94] [URLBLOCK95] [B]1 år[/B] [URLBLOCK96] [URLBLOCK97] [I]Venustus[/I] [B]7 år[/B] [URLBLOCK98] [URLBLOCK99] 9.5 mnd [URLBLOCK100] [URLBLOCK101] - [I]Otto[/I] [B]3 år[/B] [URLBLOCK102] [URLBLOCK103] - [I]Klovnepleco[/I] - [B]2 år[/B] [URLBLOCK104] [URLBLOCK105] - [I]Haimalle[/I] [B]10 år[/B] [URLBLOCK106] [URLBLOCK107] - [I]Paroonhai/Stor haimalle[/I] [B]6 år[/B] [URLBLOCK108] [URLBLOCK109] - [I]Kuhlii-ål[/I] [B]4 år[/B] [URLBLOCK110] [URLBLOCK111] - [I]Kardinaltetra[/I] [B]3 år[/B] 3 mnd [URLBLOCK112] [URLBLOCK113] - [I]Neontetra[/I] [B]4 år[/B] 9 mnd [URLBLOCK114] [URLBLOCK115] [B]4 år[/B] [URLBLOCK116] [URLBLOCK117] - [I]Palettciklide[/I] [B]4 år[/B] [URLBLOCK118] [URLBLOCK119] - [I]Guppy[/I] [B]1 år[/B] 6 mnd [URLBLOCK120] [URLBLOCK121] - [I]Molly/Black Molly[/I] [B]3 år[/B] [URLBLOCK122] [URLBLOCK123] [I]Endlers levendeføder [/I]10 mnd [URLBLOCK124] [URLBLOCK125] - [I]Vestafrikansk lungefisk[/I] [B]30 år[/B] [URLBLOCK126] [URLBLOCK127] - [I]Rød Zebra[/I] [B]4 år[/B] [URLBLOCK128] [URLBLOCK129] - [I]Scalare[/I] [B]9 år[/B] [URLBLOCK130] [URLBLOCK131] - [I]Gibbiceps[/I] [B]25 år[/B] 6 mnd [URLBLOCK132] [URLBLOCK133] - [I]Pleco[/I] [B]10 år[/B] [URLBLOCK134] [URLBLOCK135] - [I]Fembåndsbarbe[/I] [B]7 år[/B] [URLBLOCK136] [URLBLOCK137] - [I]Sherrybarbe/Titteyabarbe[/I] [B]8 år[/B] 3 mnd [URLBLOCK138] [URLBLOCK139] - [I]Grenmalle[/I] [B]2 år[/B] 3 mnd [URLBLOCK140] [URLBLOCK141] [B]1 år[/B] 9 mnd [URLBLOCK142] [URLBLOCK143] - [I]Sumo botia[/I] [B]3 år[/B] [URLBLOCK144] [URLBLOCK145] [B]5 år[/B] [URLBLOCK146] [URLBLOCK147] - [I]Diskus[/I] [B]6 år[/B] 6 mnd [URLBLOCK148] [URLBLOCK149] - [I]Leppegurami/Tykkleppet gurami[/I] [B]1 år[/B] 6 mnd [URLBLOCK150] [URLBLOCK151] - [I]Perlegurami[/I] [B]4 år[/B] 6 mnd [URLBLOCK152] [URLBLOCK153] - [I]Blågurami/Gullgurami[/I] [B]6 år[/B] 6 mnd SKALLDYR [URLBLOCK154] [URLBLOCK155] - [I]Viftereke[/I] [B]1 år[/B] 11 mnd [URLBLOCK156] [URLBLOCK157] - [I]Amanoreke[/I] [B]2 år[/B] 4 mnd SNEGLER [URLBLOCK158] [URLBLOCK159] - [I]Vanlig Damsnegl[/I] 9 mnd [URLBLOCK160] [URLBLOCK161] - [I]Sebrasnegl[/I] [B]2 år[/B] 7 mnd [URLBLOCK162] [URLBLOCK163] - [I]Tigersnegl[/I] [B]2 år[/B] 6 mnd * = kilde, dvs link til det medlemmet som har kommet med opplysningene.
Man kan heldigvis mene hva man vil, og delta eller ikke, som man selv lyster
Jeg er ikke enig. Det er spennende å se hvordan alder fiskene på forumet når. Når det er snakk om super-akvarister som har spesialisert seg, så vil det bli et helt annet utgangspunkt/synsvinkel. Det er spennende at Astrid holder på med denne listen da den blir mer "personlig" (finner ikke ordet...). Det finnes sikkert mange super-akvarister her også, så ikke misforstå meg her! Men det er min mening og vi har alle forskjellige
"Formålet med denne listen er å gi en oversikt over hvor gamle medlemmenes fisker har blitt etter å ha blitt holdt i "vanlige" akvarier."

MarenB
Det er spennende å se hvordan alder fiskene på forumet når.

Eg ser nå at eg har misforstått totalt

Eg var sikker på at meningen var mer omfattende. Det vil si at "dokumenterte" aldre på fisker kunne legges inn, selv om dokumentasjonen er hentet fra utenlandske nettsider.

Så da har eg reagert helt ubegrunnet. Eg beklager det.
Fyttigrisen hvor sliten jeg er
I forbindelse med vannbyttet i asiakaret så skulle jeg bytte lysrør og tennere. Er cirka et år siden sist så det er på tide.

Grusomt vanskelig å få ut rørene og var redd for festene som mildt sagt er urovekkende løse. Så skulle tennerne ut og da røss faktisk plasten på dekslet helt fra hverandre. I tillegg så er det ekstremt vanskelig å få på plass nye, spesielt på baksiden hvor jeg ikke får sett skikkelig. Disse armaturene på Rubin-karene er rett og slett elendige.

Fikk så på plass ene siden først og lyset virket. Byttet så andre siden, men da ble alt svart. Prøvde med det gamle lysrøret og tenner, men det var fremdeles ingen virkning. Etter mye vrikking og prøving så ga jeg opp, regnet armaturet for ødelagt og byttet tilbake til de gamle tennerne og rørene slik at det var klart for å leveres tilbake til butikken (tror jeg enda har garanti på dette). Da lyste plutselig rørene igjen. Aaaargh!

Vel, det får bare være slik til jeg får testet de nye rørene og tennerne i en annen armatur for å se om det er noe galt med de. Er så sliten nå og har så vondt. Tatt meg en smertestillende tablett og er veldig glad for at dette bare må gjøres èn gang i året :b

Vurderer sterkt å spare til bedre armatur i begge Rubin-karene. Det er på grensen til uforsvarlig å bruke de jeg har. Elendige greier.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap