Marens akvarieverden (side 90)

Kanskje noen adolfi også....
Der er det foreløpig bare gutta som vil ha seg. Man skal iforøvrig kke skyte bjørnen før parasittene er solgt to ganger.
Note to my self: B. Channoideshannen begynte å tygge i går.
Jeg har så smått bestemt meg for å bestille C. Metae. Det blir vel 10stk da

Jeg ser ikke mye til C. Pygmaeus etter at jeg flyttet de over i 62L sammen med kirsebærreker, snegler og Betta Splendensyngel. Det er jo en drøss med gjemmeplasser og de virker ganske sky. De er VF, så jeg vet ikke hvor sosialisert de er. Det også i dette karet C. Metae vil gå når de kommer.

Jeg har sett ganske mange B. Splendens-yngel i dag i alle forskjellige størrelser og det ser bra ut i forhold til om noen vil leve opp. Jeg tror den største jeg så vil ta microorm nå så tiden vil vise

Betta Channoidesyngel anno 23.11.09 er nå rundt 1,5cm. De finnes både i mørk og lys farge og jeg synes de begynner å ta form som hann og hunn, altså de forskjellige kjønnene.
De er jo små enda, men jeg synes det er store forskjeller ute og går når det gjelder størrelsen på hodet/kjeven. Hannen har jo en god del større hode enn hunnen som voksne, men jeg vet ikke helt når man begynner å se slike ting...?

En assistent gikk over karrene i går med jif og pusset glassene så blanke og fine. Jeg benyttet anledningen til å prøve meg på noen bilder. Tråden er jo blitt veldig tung og fargeløs, så tenkte jeg skulle legge ut noen bilder...

Her er den ene lakrisen min sammen med eplesnegle. Lakrisene er så fine når de farger ut!
[External Image]

Ottoen min har blitt såååå feit etter at jeg har begynt å fôre ekstra med grønt pga sneglene mine!! Dette er ikke sunt!:S
[External Image]

En av sullene mine. Jeg fant desverre en død i går, men de ser ut til å ha det veldig bra ut i fra det jeg kan bedømme
[External Image]
fortsettelse....


Her er en eplesnegle som jobber i barnehagen til rekene. Det har blitt så enormt mye reker!:O
[External Image]

Lene, kampfiskhunnen
[External Image]

Perlehannen min
[External Image]
MarenB
Denne coryen er griselekker!:D [URLBLOCK1]. Denne vil jeg svært gjerne ha!:) Jeg har skjønt at den ikke skal være blandt de dyreste i handelen heller, men den virker kanskje ikke så vanlig?


Oi, disse var jo kjempfine! Da fant jeg meg enda en til på ønskelisten. Passer bra at de ikke blir så store heller. Utrolig fin denne lakrisguramien din
Håhh, den ottoen var feit ja. Jeg har noen sånne feitinger jeg også inn i mellom. Lurer faktisk på om de også kan være rognstinne.
Jeg liker veldig godt lakrisene mine, så jeg kan virkelig anbefale disse! Veldig fredelige, pene og spennende å studere! Det har aldri oppstått noe problemer i 240litern, så de kan nok gå sammen med andre rolig og fredelige fisker som f.eks. andre guramier. Jeg har 5stk av litt forskjellige arter.
Jeg skulle ønske jeg hadde en ren gruppen artsmessig slk at jeg kunne prøvd å drette de... Alle ble bestilt som samme, men da det er så vanskelig å vite hvilke de er etter utseende å bedømme så det blir ofte kluss når de selges.

Jeg skulle likt å ha hatt de coryene ja, men de står desverre ikke på IMAZO sine lister Jeg tror ikke det er så vanlig å finne de på disse listene heller, så da er det mye enklere med C. Metae.

Jeg er litt småbekymret for denne ottoen... H*n er nesten like bred som lang og har eksplodert de siste ukene!:O H*n har jo ingen artsfrender da de andre 7 tok kvelden omtrent med en gang, men det ser absolutt ikke ut til å plage h*n. H*n er svært aktiv og vanskelig å fotografere!
Jeg skjønner ikke at noen kan bli så feit av grønnsaker, men mulig h*n tar noe av det andre fôret også.
Jeg tror ikke at denne er rognstinn, bare feit rett og slett.
Er det ikke litt vanskelig å bl rognstinn når ev hun er alene også? Bare en tanke som dukket opp Det er ingen der som påvirker fisken psykisk til å produsere eggene....

Jeg husker ikke om jeg har skrevet at den store viftereka mi er død. Den som var knall orange...Det skjedde for et par måneder siden kanskje. Jeg savner den veldig for den hadde slik en personlighet og var helt anderledes enn de andre 3 jeg har. De andre er mye mye mindre og gjør ikke så mye utav seg. Jeg må prøve å få tak i en ny orange en, så jeg ringte butikken jeg kjøpte den på i stad og de hadde faktisk noen inne nå! Nå er bare spent på om de ligner den jeg hadde og krysser fingrene!X



Hmm, det kan jo hende det ikke er maten som har gjort den slik? Jeg har lest en tråd om noen andre L-maller, yngel riktig nok, som ble fryktelig oppblåste. Husker ikke helt hva de kom fram til at det var, noe med luft eller noe? Jeg kan prøve å finne igjen tråden, men det er ei stund siden den ble oppretta.

Edit: Fant mange tråder da jeg søkte på oppblåst ancistrus, men her er en det var en del svar på iallefall.
Uidentifisert individ erobrer Channoideskaret:O
Jeg synes ikke det ligner helt på den ottoen altså... Jeg får holde et øye med den!

Tusen takk for alle de flotte plantene, Marita! De er fåreløbig plassert litt overalt i 240L inntlil jeg får laget meg en plan over hvor jeg skal plassere ting Jeg tror du steller godt med plantene, de er i alle fall av bra kvalitet!

Jeg fant et litt ekkelt individ i 30Litern til Channoidesene i dag. Den var ikke stor, rundt 1cm+ kanskje og så ikke ut til å ha noe hus av noe slag som snegler har.
Når den bestemte seg for å flytte på seg slengte den ut en slags snabel og "luktet/følte" for å finne ut hvor den skulle. Gjennomsiktig som den var, ble dette resultatet når jeg tok blidet.
Karet er svært mørkt, så det var dette kameraet fanget opp uten blitz...

[External Image]

Jeg mener jeg har sett noe slikt tidligere, men er det noen som vet hva dette er??
Stelt bra og stelt bra, de har gått litt for lut og kaldt vann, men fint du likte dem!

Med rekene jeg fikk går det også bra, de tusler rundt i karet på badet. Synes de var ganske røde og fine de voksne, mye rødere enn de jeg har hatt før. To av dem bærer også på egg etter det jeg ser, så om eggene tålte flyttinga blir det jo mange små etterhvert Andematen ble tatt godt imot av pygmeene og, og microormkulturen stortrives. De dekka alt taket på boksen jeg fikk dem i innen jeg hadde rukket å lage ny grøtblanding til dem:P
Hva er dette?
Så bra at de fikk microorm fra første stund! Er det noen som har begynt å bygge rede? Jeg glemte helt å ta med pisitian jeg hadde funnet fram for å ta med til deg i fall du ikke har fra før:S Bare si i fra om du mangler i alle fall!

Jeg har den siste tiden fått noe hvit nederst i kanten rundt akavariet. Det startet i det små, men går det rundt hele karet (30Litern m B. Channoidesene). Noen sider av karet kan ha et enkelt lag, mens andre kan ha tykt og flere lag...
Jeg aner ikke hva det er, men innbiler meg at det er noe som har kommet etter at sneglene kom i karet, så kan det være noe de lager? Noen ganger kan det jo se ut som egg, men de legger vel ikke egg her?
Jeg lurer grusomt på hva det kan være!?! Vannverdiene har vært bra, men jeg har ikke testet i kveld.

[External Image]

[External Image]
Men hva i all verden er det belegget du har fått da? Sett på maken
Dyret på de andre bildene ser ut som igle. Er en del tråder om det her, du får prøve å se om du får søkt opp noen av de trådene.
Hei Maren..jeg tenkte på ..har du tigersneglene i det karet? På det øverste bildet ligner det litt på tigeregg..de er små og runde og legges overalt og ofte tett i tett.
De siste bildet aner jeg ikke hva er..er det bare ved glasset eller går det innover i karet også? Ser litt ekkelt ut det der...
Har du hatt oppi en rot eller noe slikt den siste tiden? Ser ut som sopp-aktig nemlig.
MarenB
Så bra at de fikk microorm fra første stund!:) Er det noen som har begynt å bygge rede? Jeg glemte helt å ta med pisitian jeg hadde funnet fram for å ta med til deg i fall du ikke har fra før:S Bare si i fra om du mangler i alle fall!:)


Ingen har begynt å bygge rede enda, men jeg tror det skyldes at det er litt mye strøm i karet. Leste et sted at man kunne ta en bit av en slange, tette i enden og lage masse små hull i, så jeg skal prøve det. Har masse pistia, men takk for at du tenkte på det!
Heidi Ingdal
Hei Maren..jeg tenkte på ..har du tigersneglene i det karet? På det øverste bildet ligner det litt på tigeregg..de er små og runde og legges overalt og ofte tett i tett. De siste bildet aner jeg ikke hva er..er det bare ved glasset eller går det innover i karet også? Ser litt ekkelt ut det der...


Det er selvfølgelig tigersneglene! Jeg har lurt og lurt og lurt og...lurt på hva/hvem som lager dette. Det er skikkelig ille da de har drevet på en stund, så her trengs det egentlig en skikkelig slamsuging og vask.
Desverre er dette et kar som jeg ikke tar vannbytter på, men nå er jeg virkelig i tvil om jeg kan la være, for det er ikke bare rundt glasset, men også inni karet, Masse! Etter hvert som disse eggene mugler blir de omdannet til noe som ligner litt på kalk og forstøver karet... Jeg har sett at B. Channoides-hunnen har blitt brydd v fôring pga dette "støvet" som virvler opp når hun får maten. Mister rett og slett matlysta, noe jeg har stor forståelse for

Jeg tror jeg desverre må revurdere disse sneglene pga egglegninga...
Det er veldig godt å få avklart det i alle fall, hva det er, så får jeg prøve å komme på noe lurt for å få ordnet oppi dette
Det er egentlig bra at eggene ikke kan klekkes i ferskvann, Heidi, for da hadde karet blitt invadert! Om du vil ha de så bare gi et hint, ellers så tror jeg kanskje de må legges under rubrikkken.

Det dyret på bildet er ekkelt ja, Lisbeth! Hva kan jeg søke på for å få opp noen av de trådene? "Ailien of the Aquariums"? Jeg VET jeg har sett det tidligere her, men kommer ikke på hvor og når...


Når det gjelder Pygmeene, Marita, har du prøvd å tette med filtersvamp? Jeg har alltid brukt det i labyrintkar med strøm og det funker utmerket! Bare stapp svampen inni utblåset. Det må renses innimellom for at det ikke skal gå helt tett. Det blir spennende å se hvilket kjønn "mini" er etter hvert!
Ja, jeg har prøvd det og, men det går bare tett hele tiden. Rekesikra innsuget til rekene på den måten, men det går bare tett, så jeg satser på at slangemetoden skal fungere.

Mini tror jeg ender opp med å bli hunne faktisk! H*n har ikke vokst noe mer, men ser jo ut som en perfekt miniatyr av en fullvoksen, så jeg satser på at det er det den er. Det er jo så vanskelig å se, er avhengig av at de bretter seg ut for at man skal se finnene ordentlig, men ut ifra det jeg ser er to hanner og resten hunner
De egga til tigerne de mugler ikke. De holder seg harde og fine og smuldrer ikke opp.Jeg har masse av egg på røtter glasset og snegler. De gjør ingenting farlig med vannet. De sitter veldig godt så hvis de er på glasset så må du skrape de av med noe. Legger de på røtter osv så sitter de spikra...
Men forurenser vannet gjør de ikke. )
Tilfeldig bekjentskap
© Tor Egil
Reklame for plussmedlemskap