Marens akvarieverden (side 91)

Ph dropp:o
Jeg fikk målt PH`n i 30L nå i morgest og den var på 6 eller pittelitt mindre(!). Vanligvis er det 6,6 i det karet, så noe i karet må ha senket den.

Det er JBL-dråpetester som ble brukt.
Når jeg venter ca 10 min for å lese fargene ligger den lesbar på 6,0 (minste lesbare PH), men om jeg lar den står i et par timer blir fargen sterkere og legger seg på ca 6,6... Det er den 1. jeg leste etter ca 10minutter jeg skal forholde meg til ja?

Jeg tenker på sneglene... De er jo så fine og gjøre en veldig god jobb, men kanskje er det for mange i karet? Det er jo kanskje 4 tigersnegler og minst 3 eplesnegler hvor 2 er store.

Jeg tror jeg er nødt til å ta et vannbytte i med slamsuging pga det hvite som ligger på bunnen og prøve å skrape bort tigersneglenes egg. Det har jo gått bra med vannbytter tidligere, så jeg tror det skal gå bra. Hannen driver å tygger, så jeg tror jeg prøver å ta ut paret slik at det blir mindre stress når jeg holder på og roter nedi der. Om hannen spytter/svelger, så får det bare skje.

Jeg tar samtidig bort none snegler for sikkerhets skyld.
......akvariedag
I dag har det virkelig vært akvariedag. Bortsett fra et par turer med Sara så har jeg drevet med akvarie i hele dag. Til og med turen ble lagt til TAM så det sier jo sitt

Siden 30L har fått pH dropp har jeg gjort noen grep i det karet og det kan virke som lite, men det har tatt grusomt mange timer *puh!*
Jeg tok ut Betta Channoidesparet og satte de på en helt mørk plass før jeg slamsugde deler av karet og vasket glasset, rota og varmekolba så godt som mulig for å få bort tigersnegleegg (som vikrelig satt godt!).
Jeg fikk tatt ut alle de fine sneglene også, så det er kun pestsnegler der nå.

Yngelene som gikk i fødenettet akklimatiserte jeg slik at de ble sluppet oppi 42L til det 1. Channoideskullet. Jeg måtte bite meg selv i leppa, for de som er der fra før var jo 3 ganger større enn de små som hadde vært i nettet!:O Jeg satt nervøst og ohttp://akvaforum.no/images/forum/thumbs/20416_400442_1.jpgbserverte en stund, men heldigvis så jeg ikke noen store som spiste de små

Jeg kommer ikke til å ta ut hannen neste gang han skal spytte. Det er jo grenser for hvor mange som ønsker seg denne arten og jeg har virkelig masse yngel nå som forhåpentligvis vil vokse opp. De største har jo fått en god størrelse synes jeg! Jeg er spent på om jeg vil finne noen kjøpere etter hvert eller om jeg blir sittende med 30-40 stk selv.... Det er jo ikke desverre ikke store miljøet i Trøndelag på Labyrinter:/ B. Channoides har jo ikke de største kullene, men for min del passer det fint

Det er en sterk stamme Humunuku har drettet (hvor mine kommer fra) og f.eks. har yngelet i dag gått fra PH 6,0 til 6,6 på et par timer uten frafall som jeg kunne se! Hannen og hunnen måtte tåle en økning på 0,3 og ny-innredet kar som var mange hakk renere. Det kunne se ut som de likte seg svært godt der

Jeg kjøpte en ny slamsugertype i dag. Jeg måtte uansett ha ny slamsuger til prosjekt 30L, så jeg prøvde denne. Den koster nesten ingen ting (noen og 20kr) og er perfekt til f.eks. betta-karr som ikke skal ha vannbytter. Det er rett og slett en slamsuger med støvsugerpose som tar opp all slam uten å ta ut noe vann fra karet. Man må bruke luftpumpe til denne, men den var utrolig effektiv!
[External Image]
.......iglen
Jeg la forresten ut en egen tråd ang iglen i karet. Den kan du se her
Å sånn slamsuger har jeg sett etter i flere år. Jeg hadde en slik en for mange år siden da jeg hadde et akvarium, men den ble med da jeg solgte karet...
Hvor har du kjøpt den ?
Den er jo kjempefin til å bruke hvis du har små snegler du ikke vil skal havne i kloakken. )
De har de på TAM. Jeg skal kjøpe noen flere i morgen, så da kan jeg kjøpe med til deg også De ser skikkelig "retro" ut, så det var litt morsomt!
MarenB
De har de på TAM. Jeg skal kjøpe noen flere i morgen, så da kan jeg kjøpe med til deg også:) De ser skikkelig "retro" ut, så det var litt morsomt!;)


Å så flott Maren..Takk skal du ha. Du er en Engel.)
.....yngelkaret
Jeg kom på at jeg ikke har lagt ut noe bilder av yngelkaret (42L). Det er ikke noe vakkert kar, så egentlig ikke mye å se. Det er lagt mer vekt på at yngel skal vokse og ha ting å spise på i karet. Også planter å gjemme seg i og svømme i mellom Her er 1 bilde med blitz og et uten. Desverre får jeg ikke til å ta bilde av noen av disse små fiskene enda....

[External Image]

[External Image]
Her er et bilde av det nyvaskede karet også, channoideskaret. Jeg har ingen bakgrunn, så det er litt vanskelig med bilder for man kan se det som er på andre siden igjennom karet. Men her er det i alle fall et bilde..
[External Image]

Sara går nok en gang med krage om dagen. Hun har fått en byll på ene labben og siden hun slikker så på den må hun ha krage. Jeg synes litt synd på henne for det er kun 2 uker siden hun sluttet med den etter en opperasjon... Jeg tror hun vet det er synd på henne og vil stort sett sitte i fanget når jeg driver med akvarierelaterte ting, ikke hundeting
[External Image]
Åhh, det værste jeg vet er de lampeskjermene! Noe mer hemmende å sette rundt halsen på en hund skal man leite lenge etter
Er så fornøyd med disse bodyene man får på dyra etter en operasjon. Min hund har jo de siste åra vært operert ganske mange ganger og en sånn body har fungert helt perfekt. Men har hunden din såret på poten hjelper jo ikke en sånn body. Men jeg mener å ha sett et sted at de hadde begynt med en type krage istedet for disse lampeskjermene. Altså bare en bred krage rundt halsen som ikke tillater hunden å bøye hodet tett inntil kroppen. Er vel noe moderne greier som ikke har kommet ut til alle veterinærer enda.

Jeg har gått glipp av hvorfor du ikke kan bytte vann hos bettaene dine? Og hvor lenge må du unngå det?
Jeg tror hun har hørt det av Humunu, for som han sier selv "jeg er redd for friskt vann" :p
Jeg bytter vann på mitt betta-kar, en gang i uka som vanlig. For jeg er ikke redd for friskt vann Dessuten er ikke jeg en så rutinert veteran på dette med akvarier at jeg tror jeg har "den perfekte balansen" i mine kar, hvor ikke avfallsstoffer som matrester, nitrat og annet hoper seg opp.
Hei Maren. Da du avluste coryene sine med Sera Tremazol. Tok du et vannbytte før du begynte avlusningen?
mona o
Jeg tror hun har hørt det av Humunu[b]ku[/b], for som han sier selv "jeg er redd for friskt vann" :p

Du skal ikke tro - Hvis jeg er årsaken får Maren si det selv. Hun vet hvorfor.
Jeg antar at det ligger en litt mer veloverveid beslutning bak at hun gjør det, enn at én tulling raller om at "nytt vann er farlig".

Dersom du leser litt rundt omkring ser du at det diskuteres såkalte low tech akvarier, [URL=http://www.google.com/search?hl=en&q=el+natural+aquarium&aq=f&oq=&aqi=]Walstads el-natural[/URL] og [URL=http://www.google.com/search?hl=en&q=filterless+aquarium&aq=f&oq=&aqi=]generelt filterløse akvarier[/URL].
Ut fra dette vil jeg jeg tørre å påstå at dersom det er nødvendig med bytte av vann er det ikke er en fullstendig økologisk balanse i karet.

Hvorvidt dette er idiotisk eller ikke avhenger av beplantning og belastning, og kanskje vel så viktig hva slags fisk/art det er snakk om.
Jeg betviler ikke at coryer dauer i møkkete vann.
Jeg anser det for å være relevant ved hold av par og mindre grupper labyrintfisk som lever i ekstreme miljøer med lav pH, men skifter jevnlig i kar der jeg har mange individer.

Men la oss ikke kapre tråden til Maren for å diskutere dette.
Lisbeth
Men jeg mener å ha sett et sted at de hadde begynt med en type krage istedet for disse lampeskjermene. Altså bare en bred krage rundt halsen som ikke tillater hunden å bøye hodet tett inntil kroppen. Er vel noe moderne greier som ikke har kommet ut til alle veterinærer enda. Jeg har gått glipp av hvorfor du ikke kan bytte vann hos bettaene dine? Og hvor lenge må du unngå det?


Jeg har ikke hørt om disse kragene.... hadde vært bra med noe bedre, men hun er så vant til denne nå, så det er ikke mange hindringer bortsett fra å slikke på poten Tygger bein og greier og når vi går tur "stuper" hun nedi snøen for å få lukte på markeringa til andre hunder Jeg vasker skjermen når vi kommer inn da.

Når det gjelder bettakarrene har jeg faktisk latt være å ta vannbytter ja. Ville prøve dette etter å ha blitt inspirert av mange akvarister som driver med labyrinter. Spesielt i Danmark er det mange som faktisk ikke har filter overhode i karrene sine. Mulig de skifter vann av og til, men jeg har skjønt det slik at det ikke er mye. Jeg tror faktisk sjokoladene til John (flyvefisk) ikke har filter, men 100% er jeg ikke.

Jeg var skeptisk i begynnelsen. Hvordan skulle jeg klare å holde vannverdiene bra uten å ta bort all bøsset som legger seg. Jeg hadde jo egentlig "smuss" på hjernen og måtte slamsuge med en gang jeg så at det begynne å legge seg i karet, så dette var en stor omveltning og jeg var skeptisk.
Jeg har et svampfiter i disse karrene og kun det, i B.Channoideskaret var det ikke innkjørt når fiskene kom.
I begynnelsen fikk jeg nitritt, men bare litte grann, men nå går det faktisk helt strålende!

Jeg opplever ikke at fisken mistrives i dette miljøet, men det er jo ikke det fine selskapskarrene i stua det er snakk om, for det er ikke utseende som teller her.
Etter hvert blir det veldig mye smuss i karet, noe som er perfekt for yngel å spise! Plantene jeg bruker er mest hornblad som flyter i vannet, javabregne og myyye løv av eik og catappa. Jeg har hatt noen snegler i karet som har kunnet spise avfall, men hvor mye de utgjør vet jeg ikke... Lyset er ei vanlig skrivebordslampe med sparepære,så jeg kan ikke ha planter som trenger lys. Det er ikke tilfeldig at det ikke kommer noen bilder fra det karet heller da det blir for mørkt
Jeg synes det er spennende å prøve denne måten å holde fiskene på og jeg har ikke hatt frafall som jeg vet om på yngelet heller (noe jeg er stolt over!). Jeg kvier meg for ev å skifte ut vann i disse 2 betta-karrene, for jeg innbiler meg at de vil ha et veldig stabilt vann. Om jeg tar vannbytte blir det automatisk endring. Vannet i det karet er ganske gult, farget av rot og løv og det beskytter jo også fiskene.

Jeg tror ikke man kunne ha gjort dette i et kar med høy PH.

Veldig vanskelig å forklare merker jeg. Jeg fåretrekker heller spørsmål!
Joanna & Pål
Hei Maren. Da du avluste coryene sine med Sera Tremazol. Tok du et vannbytte før du begynte avlusningen?

Nei, jeg gjorde ikke det men jeg vet ikke hva som er riktig å gjøre...!?! Det var jo avlusning, så jeg vet ikke om de hadde parasitter engang
Jeg tar alltid et realt vannbytte før jeg starter medisinering med noe Like greit, for i mange tilfeller kan eller skal man ikke ta noe mer vannbytte før kuren er ferdig (og mange kurer går jo over dagesvis).

Jeg mener det alltid er lurt å friske opp vannet litt før medisinering Bare sånn "just in case".
MarenB
[QUOTE=Joanna & Pål]Hei Maren. Da du avluste coryene sine med Sera Tremazol. Tok du et vannbytte før du begynte avlusningen?

Nei, jeg gjorde ikke det men jeg vet ikke hva som er riktig å gjøre...!?! Det var jo avlusning, så jeg vet ikke om de hadde parasitter engang

Først tenkte jeg det var en dum tanke at man skulle ta vannbytte før man hadde tremazolen oppi siden man uansett tar ett vannbytte 6 timer senere, men så begynte jeg å tenke på tilsetningsstoffer som er i vannet. Bruker f.eks Esha Optima en gang i blant (når jeg husker det vel og merke.. kremt) og lurer på om det kunne ha noe å si på virkningen. Det er som du sier at man i utgangspunktet ikke aner om man har parasitter eller ikke. Regner med at jeg blir å ta ett vannbytte. Kan da ikke skade med ett ekstra vannbytte?
Eh... jeg ante ikke at du tok det alvorlig, Humunuku. Jeg spøkte.
En særdeles dårlig en, skjønner jeg nå, etter reaksjonen din å dømme.
Beklager. Slett gjerne hele innlegget Maren (nr 1811 og dette)...


Humunuku
Du skal ikke tro - Hvis jeg er årsaken får Maren si det selv. Hun vet hvorfor.
Rognkjeksens akvarium
Postet 08.08.2009 kl. 22:56 av Lars Vegar Steine

Her er den tråden som jeg syns er så interessang. Dette er ingen link men det står hva tråden heter. Den anbefales. Den som kunne hatt et sånt kar....)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap