Marens akvarieverden (side 93)

Blir spennende å se bilder av B. simplex'en når den/de kommer.
Hvor, hva hvem får du de fra? butikk? Par?

Blir å pusse opp karene til meg også.
En del av plantene har tatt overhånd. hehe

Må kanskje ut i sola først da det er nydelig vintervær i Bergen i dag.

espen
B. Simplexene kommer fra Danmark fra "Flyvefisk" (John).
Det er 13(!) stk, men hvordan kjønnsfordelinga er vet jeg ikke sikkert. Den snille akvaristen i Larvik har fortalt at hannene har tygd flere ganger hos han

Jeg er selv svært spent på hvordan de ser ut!

Det ser ut som at det endelig blir eddik-ål på meg også! Humunuku sendte, så da blir det kanskje mat til yngel om en god måneds tid (om jeg klarer å holde de i live)

Hvordan går det med IKEA-vasen, Espen?
Betta simplex
Da har simplexene kommet og jeg har 2 hunner og 3 hanner gående i 42Litern.
Desverre ble karet stående litt for lavt for meg når sitter i den rullestolen jeg som regel bruker daglig. Håper å få satt opp en porsareol med tid og stunder, det er en MÅ ting jeg må prioritere!

Heidi og Marita har også fått simplex, så da er vi i alle fall 3stk i trødndelag
Det ser fåreløbig ut til å gå veldig bra med de 5 i karet og i kveld tror jeg de testet hverandre for å lage en rangordning blandt hannene. Den ene trakk seg unna rimelig kjapt, mens de andre 2 har stått og vist seg frem for hverandre i kveld. Disse 2 er litt større enn den 3. , så mulig den er litt yngere...!?!

De var i alle fall sykt fine der de viste finnene for hverandre!!! Jeg fikk tatt noen filmsnutter, men de er av elendig kvalitet pga gjennskinn...

Denne er veldig kjedelig, viser litt hvordan det er i karet, men vær tolmodig.... Det kommer en overraskelse tilslutt!
<embed src="http://www.youtube.com/v/2FWTp4c932w&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>


Så fine de var! Men i alle dager, gjespa fisken?:P
Prøvde vel å skremme kameramannen Jeg driver og laster opp filmklipp med flotte hanner!
Ser på klokka at jeg ikke rekker å laste opp den siste i kveld... Blir i morgen
Her er en filmsnutt av simplexene fra i går... Beklager dårlig kvalitet.

<embed src="http://www.youtube.com/v/FZrzHlOUNIs&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>
Channoidesyngel
Channoides-småttisene er nå ca 1 og 2 mnd gamle. Desverre fikk jeg ikke med noe særlig av de største, men man kan se yngel i alle fall. Dette blir litt for spesielt intereserte da den er litt i tygste laget å se på!:P Ikke mye action her...

<embed src="http://www.youtube.com/v/SK1VaK9T4VE&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>

De største har begynt å jage hverandre og småttisene, så jeg er spent på hvor lenge de klarer å gå sammen! Det kan også se ut som at det så smått går an å skille kjønnene, men det stoler jeg ikke 100% på
Det kan også se ut som at de største vokser saktere nå, så mulig de har kommet til det punktet hvor ting tar mere tid.
Jeg tror de største yngelene er nesten like store som B. Splendensyngelet, så jeg er egentlig litt fristet til å sette noen sammen og se hvordan det går.
Å FY FLATE de simplexene dine var fine!! Nå var det nesten så jeg fikk lyst på sånne altså. Nydelige når hannene står sånn.
Det er utrolig irriterende med den refleksen i glasset. Jeg sliter også med det. Vetta søren hva man kan gjøre for å unngå det. Ødelegger jo så mye for en ellers bra filmsnutt liksom!

Mange liter er det karet på og hvor mange par går der?
Snegler
Det kan se ut som at posthornsneglene som gor i 42L sammen med channoidesyngelet allerede har lagt egg etter at de ble sluppet oppi karet i går ettermiddag

Jeg har også fått snegler i Simplex-karet, men siden det har en nøytral PH kan jeg endelig ha epliser og suller der!
Resten av karrene har posthorn og de er jo så små og søøøte!


Jeg hadde nok et veldig hyggelig besøk av Heidi i går hvor vi bl.an byttet snegler og fisk Jeg setter stor pris på hver gang hun kommer, utrolig hyggelig dame!
Lisbeth
Å FY FLATE de simplexene dine var [B]fine!! [/B]Nå var det nesten så jeg fikk lyst på sånne altså. Nydelige når hannene står sånn. Det er utrolig irriterende med den refleksen i glasset. Jeg sliter også med det. Vetta søren hva man kan gjøre for å unngå det. Ødelegger jo så mye for en ellers bra filmsnutt liksom! Mange liter er det karet på og hvor mange par går der?

Jeg synes så absolutt du skal prøve deg på betta!
Det med refleksen i glasset hadde jeg ikke mulighet til å gjøre noe med. Prøvde å flytte rundt på all lys i rommet, men nei da.... fortsatt refleks!:S

Dette er en 42L og det er 2 hunner og 3 hanner. Det ser ut til å gå helt fint enda. Tenker å prøve å få yngel til å vokse opp i det karet sammen med foreldrene
Nå fikk jeg ikke akkurat mindre lyst på Simplexene. De var jo nydelige! Gleder meg til flere bilder/filmer
Flotte fisk du har fått deg.
Tips til bilder og film er å slå av lys rundt karet og bare ha lyset i karet. Da slipper du gjenskinnet.

Espen
Feil med betta splendensyngel?
Jeg hatt et par vannbytter de siste dagene og jeg begynner å lure på om yngelet i 62Litern har blitt skadet av det. Lokket har jo ikke ligget på med svamper i hjørnene i tidsrommet vannbyttet har vart. Nå ser jeg at hele gjengen svømmer opp og ned til en stadighet muligens for å snappe luft. Ingen av coryene gjør det og jeg har ikke nitritt i karet....
MarenB
Jeg hatt et par vannbytter de siste dagene og jeg begynner å lure på om yngelet i 62Litern har blitt skadet av det. Lokket har jo ikke ligget på med svamper i hjørnene i tidsrommet vannbyttet har vart. Nå ser jeg at hele gjengen svømmer opp og ned til en stadighet muligens for å snappe luft. Ingen av coryene gjør det og jeg har ikke nitritt i karet....


Ikke byttet med for kaldt vann?
Små sjeler tåler det dårligere.
Det tror jeg har gått bra, ikke store forskjellen.... Rart om de skulle reagere nå da og ikke etter vannbyttene!?!
Ser forresten ut som at coryene har blitt "smitta" de også. Jeg har stilt på mer styrke på utblåset for å få mer oksygen, men det ser ikke ut til å ha hjulpet. Jeg får sette inn en luftstein for å se om det er det som er problemet. Stiller jeg inn utvendigfilteret på sterkere utblås vil nok ygnelet få store problemer...

Jeg har studert B.Simplexene i kveld og det ser ut som at "alfa"-paret har blitt dannet og det har vært lek Det kan se ut til at hunnen jager de andre når de kommer for nær hannen, men det er litt vanskelig å se for meg i dette karet. Synet er ikke det beste i skumring og karet er litt lavt Jeg må gjøre noe med dette altså!
Takk for linkene!

Kjenner jeg får veldig lyst på flere betta-arter av å lese tråden din! Simplexene var meget fasinerende!
Jeg har selv et xx antall Betta jeg har lyst på, så det er vanskelig å holde seg i skinnet da de ikke trenger de største karrene!

Jeg har studert simplexene videre og det kan se ut til at alfaparet er dannet og at de andre blir jaget bort om de er i veien. Jeg tror de er mer hissige nå enn den første kvelden/natta.
alfaparet lekte i går, fikk det på film men med dårlig kvalitet.

<embed src="http://www.youtube.com/v/CzAa5BtiY-U&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>

Her er alfaparet...
<embed src="http://www.youtube.com/v/x_mxp9NHhFk&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>

Og til slutt et bilde
[External Image]

Simplexene er mye finere og interesante enn jeg hadde fårestilt meg på forhånd
Ja, om 10 dager har du nok noen små Simplex unger. Hannen som ble igjen i Larvik, spytta ca 20 unger. Det er tøft å se de spiser Eddikål.

Lykke til!!! Maren
Kjempebra filmer, Maren. Veldig moro å se simplexen i lek
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap