Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 95)

Jeg er enig med Anders: jeg har et hatforhold til Aquaball. De går tette fort, det er det ingen tvil om. Jeg har bare hatt ett sånt (det kom med et kar jeg kjøpte brukt), og jeg kommer til å la det bli med det ene. Det har forøvrig røket nå også, så jeg slipper å bannes over det. Det eneste positive jeg har å si om det, er at jeg aldri noe annet sted har sett en så effektiv diffusor! Jeg bruker alltid diffusor (hvis det lar seg gjøre) i corykarene mine. Coryer og sugemaller liker vann med godt med luft i. Ellers begynner de å vake - i hvert fall gjør mine det.
mona o
Jeg TROR at to helt albinoer bare kan få albino-avkom, da de ikke har fargegenet i seg, og dermed kan de bare passere videre genet for "fargeløs" dvs albino.

Det stemmer. To albinoer kan kun få albinobarn. Genet for albinisme er recessivt, og det betyr at de kun kan ha dette genet, og ikke noe annet, for å bli albinoer. Og når man da har to albinoer, er det null gener for farger i begge to, og de har ikke noe gen av den typen å bringe videre, kun gener for albinisme.
Inger Anne
Coryer og sugemaller liker vann med godt med luft i. Ellers begynner de å vake - i hvert fall gjør mine det.

Mener du å snappe luft i overflaten? Jeg har aldri brukt diffusor, og mine Corys har aldri gjort det likevel.
Pussig hvor forskjellige erfaringer man kan ha på ting
Marius Johansen
Jeg har et sånt filter anders og hvis det er høy sirkulasjon du er ute etter så ville jeg funnet et annet, Har det i en 96L, Kan jo hende jeg har fått et som er litt halvslappt men,,,

Vet du hvordan du justerer sirkulasjonen på det, da...? Hvis du ikke har fått med deg hvordan man øker og minsker utblåsningen på det, så kan det virke litt halvslapt, ja
Det er altså et justerbart filter, og jeg var godt fornøyd med mine den perioden jeg brukte de (et par år). Til å være innvendig filter så er det bra, faktisk en av de bedre innvendige filterne.


For å øke utblåsningen på filteret, trekk opp utblåserhodet. Dra litt hardt om det er tregt. Motsatt hvis man vil dempe utblåset; trykk utblåserhodet litt ned igjen.

Trekk denne rett opp:

[External Image]
Jeg legger kanskje særlig merke til det, siden jeg har 5 akvarier med coryer i på soverommet, og da hører jeg vakingen. Det er mulig de vaker mer når lyset er av (da forbruker jo faktisk planter oksygen, de også, siden de ikke kan bedrive fotosyntese). Så derfor bruker jeg diffusor. Helt lydløst blir det selvfølgelig ikke, men det er det laveste lydnivået jeg kan få akvariene til å være på. Jeg kan nemlig ikke sette utblåset fra filteret i overflaten, da det bråker for mye til å være på soverommet. Det er vel kanskje også noe av grunnen til at coryene mine vaker.
Jeg satt og skumleste overskrifter i nyhetene, og lokal-avisa skriver; "Flere hundre Follo-beboere uten strøm i kveld".

"ÅH NEI!" tenker jeg panisk, "tenk om det rammer oss, og akvariene mine blir uten strøm, hva skal jeg gjøre med filterne og....nei, vent litt! Jeg har jo ikke noen akvarier...nå!"

Hehe Gammel vane er vond å vende!
Gratulerer! 20000 innlegg i forum.
Hyggelig og se at du er aktiv igjen her inne

Når har du oppstart av hobbyen igjen?
Oppstarten skulle vært for en måned siden [External Image] Jeg bestilte akvarier og reol + utstyr den 19. oktober. Det ble sagt å være 7-10 dagers lev.tid på sånt, men...du vet. Ting tar tid. Nå snakker vi 1. desember allerede, og de har ennå ikke kommet! Jeg håper imidlertid at noe kan skje i morgen, da det er fredag, og Webzoo får sine akvarier levert fra sin leverandør enten da eller torsdager.

Så, hvis jeg har flaks, så ringer mobilen i morgen med Webzoo's nummer i displayet...

Håper altså å skrive et hurra-innlegg her i tråden i morgen...!

Plussmedlem
Slenger meg på gratulasjonen;

20 005 innlegg i forum! Ikke verst! Et utrolig imponerende tall Av disse har du jo så utrolig mye inspirerende og lærerike innlegg. Du fortjener en stor feiring, så vi får håpe det kan bli nye akvarier i morgen!

Skal prøve å ta deg igjen - men det blir mye jobbing med ikke 2000 engang (Hehe)
Hiver meg med og gratulerer så masse med over 20 000 innlegg i forum!! Et imponerende tall :0)

*Gratulasjons-klem*
-Kamilla-
Grattis Mona

Med mine ca 3200 innlegg på forumet, følte jeg meg som en 1. klassing IGJEN.
Det er fortsatt liv i den ene albino sterbaien ;- =)

Måtte det bli 20000 til, minst.
Begynner utstyret å komme i hus snart?
Henter du fisk kun fra private?
Tunfisk biter
Begynner utstyret å komme i hus snart? :) Henter du fisk kun fra private?


Noe utstyr har jeg fått i hus ja. Som f.eks. sand og mangroverøtter, håver, fôr, luftpumper og artemia, nasse forskjellig småtteri, osv.
Men... selve akvariene og reolen glimrer med sitt fravær fremdeles! :p Hadde håpet de skulle komme i går, men det gjorde de altså ikke. Helt utrolig at det kan ta så lang tid...! Nå er det snart gått halvannen måned! Man skal ha god tålmodighet når man bestiller større ting, det er helt sikkert.

Men, men... nå er det jo jul og greier snart, jeg har handlet en del julegaver alt, og jeg har andre hobbyer å sysle med mens jeg venter. Det er nok å henge fingra sine i, men det kunne faktisk vært flott om akvariene var her nå....

Fiskene handler jeg der jeg får tak i dem! Man får jo gjerne greiere priser om man kjøper fra privatpersoner også da, så det er helt klart best. Men jeg lar ikke en attraktiv super art som jeg har lyst på, gå fra meg fordi den er til salgs hos en butikk...! Man betaler det det koster om fisken er attraktivt nok. Jeg har f.eks. handlet masse Corydoras hos Aquamanias de siste årene.

Jeg får muligens tak i Corydoras bicolor, men jeg er skeptisk til om det er den ekte som ankommer fra Colombia, så sjeldne som de er... selgeren/grossisten lover at det er den ekte og tar seg betalt som om det var det også. Men sannsynligvis er det greit at jeg ikke skrur opp forventningene FOR høyt, og heller avventer med å glede meg til fisken er kommet og identifisert! Colombia (som fisken sendes ut fra) ligger to-tre land vest for Surinam (som Bicolor kommer fra), og det eneste de har til felles, er at de fyller kartets nordlige del av Sør-Amerika.

Jeg skal også ha Corydoras eques, de er allerede kjøpt av en skotsk fyr, og de svømmer på "hotell" hos en jeg kjenner så lenge (inntil mine kar er klare). Det skal Bicolor'ene også gjøre om de viser seg å være riktig art.
Den siste arten jeg har plass til sånn med det samme, er Corydoras Green Laser. Da har jeg artskar, sånn jeg helst vil... men det ender vel med at jeg må sette sammen to og to, for kun tre arter alt i alt? Hæ? Det blir litt vel stusselig..? (hallooooo, ser jeg en ny reol i det fjerne....hehe) Jeg skal ha C. adolfoi og C-121 også, det er favoritter. Så spørsmålet er bare hvor de skal skvises inn....
Med den leveringstiden du opplever på den første reolen, er det vel snart på tide å bestille den andre, siden du nevner det... ;-0.

Erik Johansen
Hva med denne ???

Den har jeg alltid plass til, men jeg trodde ikke du solgte noen...? Ny yngel...?
Hvilke skjønnheter er dette da?
Tilfeldig bekjentskap
© Natalie Jansen
Reklame for plussmedlemskap