Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 111)

Inaktiv bruker
må bare sette meg aktiv her igjen jeg
hei Mona O
jøssenavn, du er bare ei lita jente på 1,60 ja ikke for å brife her, men jeg er 1,85 da:P haha:O
Så kjekt at dere har tenkt på hund da. Ville gjerne hatt det selv. Men hva med å se litt på minigris? De er jo søte og blir rundt en 10-15kilo vis dem er renrasede av kanadisk minigris. Men Pappilion er jo en flott hund den og. Men min egen smak sier strihåret dachs med en gang
Hei Mona!!

Det er da ikke tvil om vilken rase jeg kunne tenkt meg å anbefale deg!! CAIRN TERRIER!! Har som du vet 3 stk og går og leker med tanken om å få en til bare jeg finne rette type og en kombinasjon jeg kunne tenke meg. Men det er jo endel pels stell på cairn terrier. De er slett ikke så store. Hannhunder veier ca 10 kilo og tisper noe mindre.

Vel, regner med at det kommer et bilet av hunden når du/dere har bestemt dere og fått den i hus. Uansett vilken rase det blir, så er det masse hygge med en hund i huset.
Jeg liker Cairn terriere, og har i grunnen alltid likt de små rasene, men mannen min har ikke helt sansen for terriere, viste det seg :-/
Inaktiv bruker
nå stjeler jeg tråden din litt Mona O, å viser bildet av min avdøde terrier blanding, som er blanding av rein cairn terrier, å spansk mix
han het miro, utrolig søt hund, som jeg fikk se siste gang da jeg dro på ferie, dagen vi kom hjem igjen, ble han kjørt på på E6 i sverige, hvor mamma bor.... ingen hadde sagt ifra at de hadde truffet han, å han var i live da mamma fant han, men han måtte avlives, da han hadde brekt ryggen
se på den nyderlige fanterampen her:
Inaktiv bruker
slenger på to til jeg
så har du en grunn til å få deg terrier
tak for megtilbake til mona
Det var en nydelig hund, Vegard, men mannen min sa tvert nei til ethvert terrier-utseende dyr
Bilde 4 fra Vegar ga jo en GOD grunn til å anskaffe hund Bare så synd man er allergisk. Funker det å gå tur med en liten "reisebolle" med en kampfisk i og et sånt skjerf rundt, tro?
å gå rundt med fisk i reiseakvarie går fint det.har prøvd.
Inaktiv bruker
ja, han er en utrolig fin hund men det dumme er at han døde
I dag skal enda flere Corydoras C-140 reise avgårde til ny eier. Gruppen på 8 voksne er allerede dratt, og idag er det ungdommenes tur. Denne gruppen består av 5 fisk, som klekket 30. juli 2007. De er altså 13 mnd gamle, ganske nøyaktig.

Det er ingen innredning i karet nå, bare sand, siden øvrig innredning ble tatt ut da jeg håvet ut de voksne for et par dager siden. Siden jeg visste disse også snart skulle dra, så var det ingen vits å dandere tilbake den svære trerota og plantene. Og ingen innredning = uhyre skvetne Corydoras. To eller tre av disse hoppet rett i været så det plasket i overflaten (!) da jeg kom bort til karet med kameraet. Ble nesten redd de skulle hoppe over og forsvinne ned bak bakgrunnen. De trøkket seg sammen i et hjørne, og det siste bildet er tatt fra sideglasset.

De får det flott hos sin nye eier, og jeg er veldig spent faktisk. Det skal bli interessant å notere seg hvilken alder de er i første gang disse, som er F1, vil leke og legge egg. Jeg har bare en følelse av at de store Corydoras-artene, som jo disse er, blir noe senere kjønnsmodne og leksklare enn de vanlige, små artene.



Her er en skvetten fyr i svevet!
[External Image]


Alle fem trøkker seg inn i et hjørne.
"Ikke spis oss! Vi smaker ikke no'godt!..."
[External Image]
vegar haugerud
slenger på to til jeg:) så har du en grunn til å få deg terrier:) tak for meg:)tilbake til mona:)


Enig med Vegar! Utrolig synd ikke mannen din kan fordra terriere. Jeg har vært borti en del raser, men terrier har absolutt blitt min favoritt! Dette er kloke, humoristiske og ikke minst tøffe bikkjer. Selv om mange av denne rasen er små, er de kjempetøffe! En kompis av meg som ikke kunne fordra småbikkjer ble omvendt etter en flerdagers telttur vi var sammen på. Jeg hadde med meg min lille dobbelt-terrier (york og fox) og en italiensk mynde. Bikkja mi raste gjennom skauen og ble aldri sliten! Italieneren syns det var ekkelt å gå i skauen, stakk seg på lyng og kvist...(jeg elsker italienere, ikke misforstå) Han ble mektig imponert over hvor mye bikkje det var i en sånn lite terrier

Forresten, må jo bare si det: Papillon er heller ikke noe dumt valg Veldig fin hunderase! Tror heller ikke de har så lett for å bli gneldrete som mange småbikkjer gjerne blir...

Det var kaldt på akvarierommet da jeg kom inn der i morges. Ser ut til at det er på tide å sette inn varmekolber igjen Det var 21°C i rommet, noe som er kjølig til det rommet å være faktisk, og et par av akvariene var sunket til 22°C. Ikke så farlig med Corydoras, det kan være en trigger til lek at de får merke at høsten er kommet Men for sikkerhets skyld får jeg dra frem kassen med varmekolber og plugge dem inn her og der.

Tok noen bilder av P. zigzag-tetraene også, de stod så fint linjet opp ved frontglasset og glodde
De holder på med sitt om dagen, den gamle hannen er tilbake som sjefen, og jyplingen han har til en sønn driver ikke med noen eggpassing. Iallefall ser det ikke slik ut, der han farter rundt i karet som normalt. Så om det ble noen egg eller om han ikke vet hva han skal gjøre med dem, vet jeg ikke. Bladet han og en hunn holdt på ved, sitter lengst bak i akvariet blant flyteplantene så det er umulig å se noe.


Her er hannen i midten, flankert av en hunn på både høyre og venstre side.
[External Image]


Bilde nummer to ble feil, jeg skulle laste opp et annet. Det er gammelt, det som fulgte med.
Her er riktig bilde nr. to

Et par av Pyrrhulina zigzag.
Hannen til høyre, hunn til venstre.



[External Image]
Lro
Forresten, må jo bare si det: Papillon er heller ikke noe dumt valg :) Veldig fin hunderase! Tror heller ikke de har så lett for å bli gneldrete som mange småbikkjer gjerne blir...

Hei

Jeg har tatt opp hunde-temaet i en egen tråd på Off-topic, for jeg lurer litt på en del ting. Kanskje du som er hunde-erfaren kunne kikke her og hjelpe meg med et svar?
Jeg har begynt å fôre litt ekstra i et par av Corydoras-akvariene mine, sånn halvveis for å se om jeg greier å sette dem i lekskondisjon i løpet av de neste ukene. Jeg har ikke helt bestemt hvilken art jeg vil prøve å drette, så det endte opp med at jeg fôrer litt ekstra i 3 akvarier :p
Det er hos mine gode gamle Corydoras adolfoi (som enda ikke har lagt egg igjen etter samboerforholdet med guppyene!), Corydoras 'Green Laser' og hos Corydoras eques. Det kan se ut som de to sistnevnte har begynt å føle den ekstra mattilgangen, for i blant tar hannene en runde og beføler damer, litt sånn småopphisset, men hittil har åpenbart ikke damene latt seg rive med.

Dette blir spennende å se om jeg får til. Det kan ta tid, og det kan hende ingenting skjer også.

Her er et par bilder av skattene mine; Corydoras eques. Fremdeles kan jeg ikke tro at jeg virkelig fikk ta i disse ved en ren tilfeldighet (de var feilmerket som C. rabauti)! Helt utrolig at jeg klarte å få tak i en så sjelden skatt!
Bildene ble litt mørke for akvariet deres er ganske grodd igjen i overflaten. De tusler derfor rundt i halvmørke. På tide å luke litt igjen :p



[External Image]

[External Image]


Du burde tatt på deg jobb som fiskefotograf og reist rundt på bestilling å tatt bilder av folks akvarier og fisker. Jeg kunne godt booket deg til noen bilder av elsklingene mine.
hei mona gleder meg til du skal begyne og ta bilder av tropheuser hehe sett bildene av de nye moliroene våre da?
Evolution
hei mona;-) gleder meg til du skal begyne og ta bilder av tropheuser hehe;-) sett bildene av de nye moliroene våre da?


Ja.... og de var vanvittig flotte! Det er disse du mener, ikke sant? Absolutt de flotteste Tropheusene jeg har sett!
Gurimalla, jeg blir helt matt.... Skal jeg ha meg Troffer, må det bli sånne!

Hva ville du si var et passende stort akvarium for en gruppe sånne?
I dag har jeg flyttet en gruppe på 6 av disse over i et kar som ble tømt for fisk i går En dose med mygglarver og de er allerede ganske hyperaktive. De er vant til å gå i en svær gruppe med både Super-Arcuatus og ca 15 andre av egen art.

Jeg skal egentlig flytte halvparten av C140 yngelen over i dette karet, det var derfor jeg tømte det for fisk, men jeg trenger ny innredning først. Må ut og shoppe etter en bedre trerot, da den som var der var altfor stor i grunnen. Har også lyst på noen andre plantetyper, siden karet var så mørkt fra før pga mye flyteplanter. Ludwigia repens kanskje?
For at ikke filteret skal få så nedsatt bakterieflora mens jeg får somlet meg til å innrede karet på nytt, så satte jeg inn en gruppe fisk her. Det ble altså noen C. sp. Black som får æren av å holde liv i filteret og akvariet så lenge.

Nå er flyteplantelaget fjernet, og det står bare noe smårask igjen på bunnen. Jeg kjøpte jo nye planter via annonse, men der ble jeg lurt gitt. Det som ankom i posten var søren meg bare nakne stilker der fyren hadde beholdt de flotte toppene selv, ventet til de nakne stilkene skjøt ut små nye skudd, så ble de fæle stilkene solgt...!! Herregud, sånt skvip regnes for søppel her! Det hadde gått rett i søpla hvis jeg hadde tatt noe sånt ut av et akvarium hos meg iallefall.
Nåja, de nye plantene til dette karet ble altså ikke det de var tenkt, så jeg får dra og kjøpe i butikk samtidig som jeg finner en fin, ny trerot å ha her.

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Ove Helgeland
Reklame for plussmedlemskap