Høyt nitrittnivå etter 1. dag, nå også høy No3

Har kjøpt et Juwel Rio 240 liter. Innredet og startet opp karet på lørdag med 50 Kg, engelsk sjøsten (3-5 mm) iblandet 3 poser Terra Zero bunngjødning, 5 kg Chinchilla sand, 3 store planter, 9 mindre planter, kokosnøtt med 3 små planter, en liten algeball, en STOR rot med mange huler, 2 ganske store stener med huler. Grus, stein og sand ble vasket på forhånd, rot skylt grundig. Tilsatt innhold fra 5 kapsler Bactozym og 120 ml AquaSafe.
Foret fiskene (som ikke er der) med noen få kuler granulat (Elos sv.2 medium).
Etter første natt våknet vi til tåkete vann på søndag, det ble klarere i løpet av dagen (er helt klart igjen i dag). Sjekket vannverdiene søndag kveld:
Ph: 7
KH: 4
DH: 5
N02: 1,5 (mg/l) !

Snakket med butikken i dag, de mente at N02 måtte være feilavlest. Fortalte at flasken (Tetra dråpetest) var rustbrun innunder korken da jeg åpnet den, kanskje dette indikerte en feil? Fikk ny test (samme) type med hjem og målte på nytt i kveld. Samme utslag, kanskje enda nærmere 2... (vannet fra krana gir 0 utslag).

Hva kan forårsake så høye nitrittverdier så tidlig? Skal vi foreta oss noe, eller bare avvente?

Legger ved et bilde av "swimming-poolen" så dere ser hva som er i.

På forhånd takk for råd og tips,

Harald
Pen tank med pent oppsett det der.
Når det gjelder nitriten synes jeg det er rart etter så kort tid. Har hørt om det før men aldrig opplevd dette.
Men nå måler ikke jeg nitrit før noen dager før jeg skal ha i fisken og det venter jeg som regel 14-16 dager med.
Hvis jeg ikke har et filter som er innskjørt.
Kan kanskje være noe med dette Bactozym produktet.

Uansett er dråpe testene som regel ganske nøye så jeg ville ha stolt på den.
Jeg synes ikke du skal gjøre noen ting, bare vente å måle til nitriten er borte.
Når den er borte av seg selv uten vannskift, er filtret ditt i ferd med å bli innkjørt.
SÅ lenge det er noe som tilfører mat til filter bakteriene, enten dette Bactozym produktet eller noe annet som "griser" litt.
Jeg tror det må være en av de Tetra oppstarts-produktene som gjør det utslaget. Aldri opplevd nitritt på den måten før selv, så det må bare være årsaken. Ekspress-nitritt, det var no' nytt

Men ingen fare, du får bare kjørt inn filteret mye kjappere når det er nitritt tilstede allerede nå. Så lenge det ikke er fisk i karet er det altså bare å la det være og få kjørt seg inn i fred. Plantene forbruker litt nitritt som næring, så de tar ikke skade av det.
Glem baktozym. Det fungerer ganske enkelt minimalt. Hva baktozym egentlig inneholder, vet jeg ikke, men jeg mistenker at det faktisk inneholder stoffer som gir næring til de bakteriene man ønsker, og næring vil si ammoniakk og nitritt. Bakterier kan det ikke inneholde, ettersom disse bakteriene ikke kan overleve i en sånn form som slike biostartere "serveres" i. Mulig at dette er svaret?
Ser ut som Bactozym "får skylden her", forklaringene deres høres plausible ut...
Det står ingenting på pakken hva produktet inneholder, men at det (sitat) "fremmer etableringen av nyttige mikroorganismer og fremskynder nedbrytningen av nitritt - Av denne grunn kan de første fiskene settes inn i avariet allerede 24 timer etter oppstart" (sitat slutt). Akkurat det siste trodde ikke engang jeg på når jeg kjøpte preparatet, hadde lest meg opp såpass både på dette forumet og andre.
Hvis Bactozym virkelg inneholder amoniakk kunne jeg like godt fulgt en av oppskriftene for "fishless cycling" (med amoniakk) som en finner på nettet!?

Forresten, takk for komplimentet Thomas!

Jeg ville nesten våge å si at dette er en drømmestart da slike nivåer gir massevis av næring til de bakteriene du vil ha filteret ditt og som mona o sa,plantene.

Pent kar
Harald Krystad
Hvis Bactozym virkelg inneholder amoniakk kunne jeg like godt fulgt en av oppskriftene for "fishless cycling" (med amoniakk) som en finner på nettet!?

Jepp. Biostartere er å kaste penger ut av vinduet, er jeg redd. Jeg fikk også testet nitrivec fra Sera da jeg greide å kverke filterbakteriene i discuskaret. Null effekt!

Jeg vil nesten kalle det fish cycling å bruke disse midlene, med tanke på at de gir klarsignal for å sette i de første fiskene etter et døgn. Det kan fort bli noen dødsfall underveis.
Her er det etter alt å bedømme flere ting som spiller inn på en og samme tid.
Bactozym er som Dyrehagen har vært inne på, etter alt å bedømme næring til baktieriene. Noe bakteriesporer kan det sikkert hende at de har dytta inn i kapslene også.
Men dette alene skulle ikke gi såpass merkbar No2, som forresten virker som er stigende.

Av en eller annen grunn tenkte jeg først og fremst her at vannet ditt må være spesielt egnet, og inneholde en del nyttige bakterier. Vet du hvordan dette renses?
Frank Angell
Av en eller annen grunn tenkte jeg først og fremst her at vannet ditt må være spesielt egnet, og inneholde en del nyttige bakterier. Vet du hvordan dette renses?


Vet ikke noe om hvordan det renses. Bor ved Hauketo i Oslo og er tilkoblet Vikens fjernvarmeanlegg på Klemetsrud. Brukte delvis lunkent vann ved påfylling. Kanskje noen andre akvarister i området vet noe om rensingen?

I kveld var NO2 kommet opp i 2 (fargeskalaen på Elos testen går ikke høyere), Ph fremdeles 7, vannet enda klarere enn i går (vil kalle det krystallklart).
Giftsuppe, nå også med Nitrat...
For å finne ut litt med om hva som foregår i karet kjøpte jeg i dag NO3 test (Tetra). Ga fullt utslag, dvs. 100mg/l (skalaen går ikke høyere).

Mysteriene blir altså bare fler.

Her har vi et nystartet kar, fylt med planter, grus, rent springvann, Bactozym og noen få korn for. Måler etter ett døgn HØY NO2, noe som forutsetter to ting: tilstedeværelse av ammoniakk/ammonium og Nitrosomonas bakterier, og finner altså nå høye verdier av NO3, noe som igjen forutsetter tilstedeværelse av Nitrobacter, alt dette i løpet av fire døgn!

Ifølge det som skrives her på forumet om bakterier og nitrogensyklus osv. så strider dette mot alt?!?

Nitratnivået er vel så høyt at det i et innkjørt kar skulle trigget at stort vannskifte (for lenst). Hva bør jeg gjøre i min situasjon (uten fisk)?

I butikken der jeg kjøpte NO3 testen (en STOOOR akvariebutikk, ikke der jeg kjøpte mitt akvarium ++), foreslo ekspeditøren at jeg skulle ta ut mesteparten av vannet, fylle opp nytt, sette inn 10 mollyer og la de gå uten for. Denne butikken selger alltid med fisk som som skal settes i ved oppstart. Han påstod at nitrogensyklusen ikke kunne komme i gang/fungere uten fisk. Når den samme ekspeditøren også påstod at fisk puster ut amoniakk så vet jeg ikke helt om jeg skal støtte meg til hans råd .
No3 på over 100, er ikke akutt dødelig, men heller ikke gunstig. Men at man får så inn i granskauen mye No3 etter så kort tid, er ett høyst forunderlig fenomen.

Jeg aner ikke hvilke mirakler som har vært tilstede i karet ditt, siden du opplever en velfungerende nitrifikasjonsprosess etter så ufatterlig kort tid.
At No3 er på 100mg\l eller mer, trenger ikke være usannsynlig høyt, både fôret du har matet bakteriene med, planter, alger +++ vil brytes ned, og da kan nivået krype opp fort. Men riktignok vanligvis verken så fort, eller høyt som du opplever.

Før du introduserer fisk, er det selvsagt påkrevd at No3 er lavere, men å bytte ut 90% av vannet i en omgang, det hadde jeg neppe giddet.
Byt 50%, og se om No3 stabiliserer seg. Den skal normalt sett falle på grunn av plantenes vekst.

Det som her sies at fiskene puster ut ammoniakk, er nok ikke helt rett. Fiskene skiller ut ammoniakk i urinen, slik som de fleste skapninger gjør. Noe utskillelse av dette er det også fra gjellene, men fisk puster ikke ut på den måten vi tenker på å puste ut.
Men at man oftest har best effekt av å la fisk produsere passe mengde avfall til å starte nitrifikasjonsprosessen er ofte sant, det finnes selvsagt unntak.

Jeg ville nok avventet en uke i alle fall med å kjøpe fisk
Her er der liv!
Plukket akkurat ut en liten snegle som kom krypende oppover glasset. Tenkte det var best å gjøre kort prosess siden miljøet ikke egner seg for snegleetende fisk riktig ennå.

Vil bytte ut 50% nå i kveld og se hva som skjer.

Spennende med akvarium, selv uten fisk!
Har byttet 50% og målte etter ca. 2 timer: NO2=1 og N03 mellom 25 og 50
(som ventet). Sjekker igjen i morgen kveld, er spent på hvilken retning det utvikler seg siden mitt kar tydeligvis ikker er "etter læreboka".

Frank Angell
Av en eller annen grunn tenkte jeg først og fremst her at vannet ditt må være spesielt egnet, og inneholde en del nyttige bakterier. Vet du hvordan dette renses?

Fant dette ang. rensing (i et dokument som diskuterer Oslo vs. Bergen når det gjelder Guardia parasitten): "Svartediket vannrenseanlegg hadde da episoden inntraff omtrent den samme rensingen som Oslo i dag har på Oset, Alunsjøen og Langlia vannrenseanlegg, det vil si siling og klorering. Skullerud vannrenseanlegg har i tillegg koagulering og filtrering som er en hygienisk barriere mot parasitter som Giardia."
Vi sogner til Skullerud.



Siden vannet deres etter det jeg leser, renses blandt annet med UV, skal vannet være tett på sterilt rett etter filteret, men det vil jo naturligvis være en og annen mikrobe i rørene som formerer seg.
Men det elominerer jo min noe vage, og meget difuse teori, om at du kunne begynne å selge norges beste akvarievann på flaske :p

Kan ikke råde deg til annet enn å teipe en god bok på karet, slik at det begynner å forstå alvoret i situasjonen
Blir spennende å følge med på utviklingen her, i alle fall.
Harald Krystad
Når den samme ekspeditøren også påstod at fisk puster ut amoniakk så vet jeg ikke helt om jeg skal støtte meg til hans råd ;-) .


Det var en mildt sagt interssant vri. Den varianten hadde jeg ikke hørt før (og jeg har hørt mye rart fra dyrebutikker).
Dårlig ånde hos fisk? ;-D Sorry, jeg greide ikke å dy meg. Men et sånt utsagn fra ekspeditøren bekrefter vel egentlig at informasjonen du får ikke er til å stole på. Som Frank sier: ammoniakk kommer ut i den andre enden av fisken.
Ser faktisk at min eldre "Akvariehåndbok" påstår at mesteparten av utskillelse av ammoniakk foregår via gjellene på fisken - som det eneste literære verk jeg har som påstår dette.

Så det kan rett å slett hende at den butikk-ansatte har lest denne boka, og dermed fått på en liten blemme.
Jeg mistenker at det foreligger en ørliten feil i en oversettelse ett sted
Sjekket NO2 i morges før jeg dro på jobb: NO2=1,5, altså en oppgang siden i natt etter vannbyttet, rakk desverre ikke NO3.

I kveld målte jeg NO2=1 (samme som i natt, men lavere enn i morges) og NO3=25 (lavere enn i natt).

Tolker jeg dette riktig når jeg sier at Nitrobacter sakte, men sikkert begynner å kunne "ta unna" for det Nitrosomonas produserer (NO2) og at plantene (evnt. Juwels grønne nitratsvamp) har tatt seg av det Nitrobacter dermed har produsert (NO3), og vel så det?

Synes dette ser riktig så lovende ut, men bør jeg foreta et vannskifte i kveld også?
"3 poser Terra Zero bunngjødning" Det kan ikke være makro i denne?. Det er det eneste jeg kan tenke meg som er litt utenom det vanlige som du har opp der.
Det høres helt klart ut som du har fått vannkjemien til å stemme, Harald

Må forresten skryte av deg, det er få som får begrepene på plass så fort som du har gjort!
Som det meste jeg har sett i akvarieforretninger har heller ikke dette produktet (fra produsenten Elos) noen varedeklarasjon. Bruksanvisningen bare nevner mineraler og næringsstoffer som frigjøres over en periode på 4-6 måneder via osmose (innkapslet i harpiks).
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap