Oppdrett på cory - teknisk utstyr
Nå lurer jeg fælt, og har lest så øyet er stor og vått på f.eks Mona O sin artikkel om oppdrett på Corydoras adolfoi. Flott artikkel! Ønsker meg helhetsbilder av klekkebokser osv.
Skal mest sannsynlig hente meg Corydoras sterbai i morgen og har så lyst til at de skal formere seg til eget bruk. Perfekte romkamerater til discus og så nydelige. Har derfor noen føre var spørsmål. Disse jeg skal hente er bare 3-4 cm så det er nok en stund til de vil begynne egglegging. Har tid til å innhente utstyr og informasjon med andre ord
Jeg lurer på hva slags utstyr som er bra å bruke i forhold til eggoppbevaring/klekking. Hvor stor boks? Bruker man filter i den og hva slags da? Hva med varme? Bytter man vann på eggene? Hvor mange egg i en beholder? Er eikeløv fra i fjor godt nok for å unngå myggdannelse? Hva ellers kan jeg bruke og hvor får jeg tak i det? Har hørt om noen som klekker egg i ynglekar i hovedakvariet, er det bra? Jeg ønsker meg bilder av utstyr ol..
OG når de har klekt.. Bruker man samme boksen? Har man da to bokser og suger opp ynglene, og setter dem i rent vann i den nye boksen? Er det filter/varmekolbe o.l i disse boksene? Og hva er en pipette, har noen bilder av en slik?
Har også en hel haug med spørsmål om artemia, men tråden er lang nok *rødme* så de sparer jeg til en annen gang.
Skal mest sannsynlig hente meg Corydoras sterbai i morgen og har så lyst til at de skal formere seg til eget bruk. Perfekte romkamerater til discus og så nydelige. Har derfor noen føre var spørsmål. Disse jeg skal hente er bare 3-4 cm så det er nok en stund til de vil begynne egglegging. Har tid til å innhente utstyr og informasjon med andre ord
Jeg lurer på hva slags utstyr som er bra å bruke i forhold til eggoppbevaring/klekking. Hvor stor boks? Bruker man filter i den og hva slags da? Hva med varme? Bytter man vann på eggene? Hvor mange egg i en beholder? Er eikeløv fra i fjor godt nok for å unngå myggdannelse? Hva ellers kan jeg bruke og hvor får jeg tak i det? Har hørt om noen som klekker egg i ynglekar i hovedakvariet, er det bra? Jeg ønsker meg bilder av utstyr ol..
OG når de har klekt.. Bruker man samme boksen? Har man da to bokser og suger opp ynglene, og setter dem i rent vann i den nye boksen? Er det filter/varmekolbe o.l i disse boksene? Og hva er en pipette, har noen bilder av en slik?
Har også en hel haug med spørsmål om artemia, men tråden er lang nok *rødme* så de sparer jeg til en annen gang.
Postet 20.03.07 kl 14:44
Elin PedersenSkal mest sannsynlig hente meg [URLBLOCK1]i morgen og har så lyst til at de skal formere seg til eget bruk. Perfekte romkamerater til discus og så nydelige. Har derfor noen føre var spørsmål.
Det ser ut til at infoen min om at sterbai takler discustemperaturen falt i god jord... Det gleder meg Velkommen til gjengen av corygærninger!
Mine sterbai har funnet ut at dagen i dag var en fin dag for lek, så her suser en eggleggingsmaskin rundt i karet og strør egg rundt på glasset. Utrolig nok er både kampfisk og cichlider kun halvinteresserte. Jeg antar at de allerede er sprengmette på coryegg... :-P
Jeg tror jeg overlater til Mona å gi svar på spørsmålene dine. Jeg ville bare gratulere!
Postet 20.03.07 kl 14:52
Postet 20.03.07 kl 14:54
Heisann og takk for ros på artikkelen min. Men ha i bakhodet at den ble skrevet da jeg startet med Corydoras-oppdrett, og mye av metodene er endret og forenklet siden da Men to stikkord gjelder enda;
renslighet og daglige vannbytter er alfa-og-omega.
Renslighet er viktig for å unngå skummelt bakteriebelegg i yngeltanken, og selvsagt også for å unngå forurensning av vannet. Skittent vann er ikke noe særlig...
Jeg liker best å ikke ha sand e.l. på bunnen, ettersom jeg ellers ikke kan se yngelen skikkelig og få fjernet eventuelle døde yngel, matrester og skitt. BB-tank (Bar Bunn) er absolutt best de første ukene, synes jeg. Det forenkler renholdet veldig.
Alle som har sett små Corydoras-yngel, vet at de er nesten usynlige på sandbunn....
Til klekking kan man bruke nesten hva som helst Det man trenger i tillegg er en luftpumpe med brusestein.
Mange bruker tomme og rengjorte 2-liters plastbokser for iskrem for eksempel. Men jeg liker dem dårlig, da de gir for dårlig oversikt for meg.
Selv bruker jeg disse plast-karene jeg har kjøpt hos Webzoo og AquaKarolin (som dessverre legger ned nå)
Plasttankene er i ulike størrelser, men medium er fint.
Jeg liker at de er gjennomsiktige, det man bruker til egg og yngel. Det gir nemlig godt innsyn og overblikk fra alle sider, altså bedre kontroll med tilstanden
Nei, man må ikke ha filter. Men du må ha en luftestein koblet til en luftpumpe. Dette brukes både til klekkingen og til ynglene.
Man kan ha filtrering om man vil. Bare sørg for at det er en type filter som er 100% yngelsikkert, og ikke kan suge opp små forvirrede Cory-yngel. De suser rundt overalt, og tiltrekkes av ting de kan gjemme seg under. Et filter vil naturlig bli et sted de kan gjemme seg... og komme farlig nær innsuget på da. Et svampfilter, drevet av en luftpumpe, er selvsagt det beste. Men skal det fungere, må det jo være innkjørt på forhånd. Det ordnes ved å sette det i drift i det vanlige akvariet, og la det stå der og putre i ca fire uker. Da er det innkjørt nok til å brukes i et yngelkar.
Jeg bytter 98% av vannet på yngelen hver dag, og bruker ikke filtrering. Dette pga fòret jeg bruker, det bare roter til å ha filtrering Jeg fôrer med nyklekt, levende artemia de første ukene. Dette gir en god start i livet til yngel, og kjempegod vekst.
Når jeg bytter vann, har jeg to like plasttanker å bytte mellom. Den ene, ren og nyvasket, fylles med rent vann (romtemperert og luftet siden dagen før). Så tømmer jeg sakte møkkavannet ut av den møkkete tanken, og passer på at yngelen ikke følger med ned i bøtta Når det er bare en liten vannskvett igjen i den møkkete tanken, og yngelen er samlet som sild-i-tønne der, så tømmer jeg dem over i den rene tanken. Så vaskes den møkkete med glovarmt vann, og settes klar til neste dags bruk.
Det er lettere å tømme møkkavannet ut slik, da slipper man å håndtere yngelen med pipette og drive den daglige jakten på dem. De blir litt stresset av det.
I de siste kullene jeg har hatt, har jeg endret litt på rutinene ifht før. Før byttet jeg tank hver dag. Nå bytter jeg plasttank annenhver eller hver tredje dag. Da er den skikkelig møkkete på bunnen.... daglig skifte av tank trengs altså ikke, men vannet må byttes hver dag uansett.
NB!!! Det er veldig viktig å ha samme temperatur på vannet når du bytter vann på Corydoras-yngel. De er veldig skjøre overfor temp.endringer. Så lite som 2 C graders forskjell kan drepe dem.
Mine yngel står på akvarierommet, som er godt og varmt. Men før hadde jeg dem f.eks. på kjøkkenet. Et par-og-tjue grader er helt fint. Bruker ikke varmekolbe på noen Cory-arter i yngeltankene.
Ubegrenset antall egg egentlig.
Eikeløv er mildt sopp- og mugghemmende, så forsøk gjerne det.
Litt torv i en strømpe kan også brukes.
Eventuelt kan du gå en tur i skogen og finne kongler fra treet Svart-Or. De henger gjerne på grenene fremdeles, vinteren gjennom. De fungerer strålende, og egg mugner ikke med et par slike kongler i vannet Jeg er storfornøyd etter at jeg begynte å bruke konglene fra Svart-Or til klekking. Det funker!
Konglen kan tas ut etter et par dager, da er vannet helt brunt og konglene har gjort nytten sin.
Etter fire dager bytter jeg vann på eggene, ettersom de klekker femte dagen hos meg, ved temperaturen jeg har i rommet. Da har yngelen helt rent vann klart til klekketidspunktet. Dette vannet "bor de i" i to dager, mens de bruker opp plommesekken. Da skal de ikke mates. Den tredje dagen er plommesekken brukt opp, og fòringen kan starte forsiktig. Fra da av gjelder daglige vannbytter.
Dette har jeg aldri prøvd. Det er ikke nødvendig, eggene klekker i romtemperatur også (et par og tjue grader). Synes bare det høres tungvindt ut å ha dem flytende i akvariet, jeg. Da blir det bare mer styr å komme til om man skal f.eks. plukke vekk mugne eller hvite /ubefruktede egg.
Når jeg klekker dem i disse plasttankene, så lar jeg dem bare bli værende der, ja. Siden jeg skiftet vann dagen før klekking, så er vannet fint (se svaret mitt ovenfor dette).
Pipettene mine har jeg ikke bilde av, men apoteket har slike. De kaller dem "engangs-pipetter i plast", og de koster en krone og femti øre Jeg kjøper ti i slengen på det lille lokale apoteket mitt, ettersom de slites ut etterhvert og må skiftes ut etter en stund. Men de varer noen mnd, da.
Alt jeg har beskrevet og svart ovenfor, er egne erfaringer og metoder som har vist seg vellykket og fungerer. Med disse metodene og måtene og gjøre det på, har jeg en overlevelsesprosent på mellom 90 og 100% på mine Corydoras-kull. Dette er svært bra!
Det er nok like mange metoder som akvarister, men siden jeg har funnet frem til mine metoder ved prøve-og-feile-måten, og ser at dette nå fungerer og gir så høy overlevelsesprosent på kullene, så bruker jeg altså disse metodene
Håper jeg har svart på alt Får se over og redigere etter posting
renslighet og daglige vannbytter er alfa-og-omega.
Renslighet er viktig for å unngå skummelt bakteriebelegg i yngeltanken, og selvsagt også for å unngå forurensning av vannet. Skittent vann er ikke noe særlig...
Jeg liker best å ikke ha sand e.l. på bunnen, ettersom jeg ellers ikke kan se yngelen skikkelig og få fjernet eventuelle døde yngel, matrester og skitt. BB-tank (Bar Bunn) er absolutt best de første ukene, synes jeg. Det forenkler renholdet veldig.
Alle som har sett små Corydoras-yngel, vet at de er nesten usynlige på sandbunn....
Elin PedersenJeg lurer på hva slags utstyr som er bra å bruke i forhold til eggoppbevaring/klekking. Hvor stor boks?
Til klekking kan man bruke nesten hva som helst Det man trenger i tillegg er en luftpumpe med brusestein.
Mange bruker tomme og rengjorte 2-liters plastbokser for iskrem for eksempel. Men jeg liker dem dårlig, da de gir for dårlig oversikt for meg.
Selv bruker jeg disse plast-karene jeg har kjøpt hos Webzoo og AquaKarolin (som dessverre legger ned nå)
Plasttankene er i ulike størrelser, men medium er fint.
Jeg liker at de er gjennomsiktige, det man bruker til egg og yngel. Det gir nemlig godt innsyn og overblikk fra alle sider, altså bedre kontroll med tilstanden
Elin PedersenBruker man filter i den og hva slags da? Hva med varme?
Nei, man må ikke ha filter. Men du må ha en luftestein koblet til en luftpumpe. Dette brukes både til klekkingen og til ynglene.
Man kan ha filtrering om man vil. Bare sørg for at det er en type filter som er 100% yngelsikkert, og ikke kan suge opp små forvirrede Cory-yngel. De suser rundt overalt, og tiltrekkes av ting de kan gjemme seg under. Et filter vil naturlig bli et sted de kan gjemme seg... og komme farlig nær innsuget på da. Et svampfilter, drevet av en luftpumpe, er selvsagt det beste. Men skal det fungere, må det jo være innkjørt på forhånd. Det ordnes ved å sette det i drift i det vanlige akvariet, og la det stå der og putre i ca fire uker. Da er det innkjørt nok til å brukes i et yngelkar.
Jeg bytter 98% av vannet på yngelen hver dag, og bruker ikke filtrering. Dette pga fòret jeg bruker, det bare roter til å ha filtrering Jeg fôrer med nyklekt, levende artemia de første ukene. Dette gir en god start i livet til yngel, og kjempegod vekst.
Når jeg bytter vann, har jeg to like plasttanker å bytte mellom. Den ene, ren og nyvasket, fylles med rent vann (romtemperert og luftet siden dagen før). Så tømmer jeg sakte møkkavannet ut av den møkkete tanken, og passer på at yngelen ikke følger med ned i bøtta Når det er bare en liten vannskvett igjen i den møkkete tanken, og yngelen er samlet som sild-i-tønne der, så tømmer jeg dem over i den rene tanken. Så vaskes den møkkete med glovarmt vann, og settes klar til neste dags bruk.
Det er lettere å tømme møkkavannet ut slik, da slipper man å håndtere yngelen med pipette og drive den daglige jakten på dem. De blir litt stresset av det.
I de siste kullene jeg har hatt, har jeg endret litt på rutinene ifht før. Før byttet jeg tank hver dag. Nå bytter jeg plasttank annenhver eller hver tredje dag. Da er den skikkelig møkkete på bunnen.... daglig skifte av tank trengs altså ikke, men vannet må byttes hver dag uansett.
NB!!! Det er veldig viktig å ha samme temperatur på vannet når du bytter vann på Corydoras-yngel. De er veldig skjøre overfor temp.endringer. Så lite som 2 C graders forskjell kan drepe dem.
Mine yngel står på akvarierommet, som er godt og varmt. Men før hadde jeg dem f.eks. på kjøkkenet. Et par-og-tjue grader er helt fint. Bruker ikke varmekolbe på noen Cory-arter i yngeltankene.
Elin PedersenBytter man vann på eggene? Hvor mange egg i en beholder? Er eikeløv fra i fjor godt nok for å unngå myggdannelse? Hva ellers kan jeg bruke og hvor får jeg tak i det?
Ubegrenset antall egg egentlig.
Eikeløv er mildt sopp- og mugghemmende, så forsøk gjerne det.
Litt torv i en strømpe kan også brukes.
Eventuelt kan du gå en tur i skogen og finne kongler fra treet Svart-Or. De henger gjerne på grenene fremdeles, vinteren gjennom. De fungerer strålende, og egg mugner ikke med et par slike kongler i vannet Jeg er storfornøyd etter at jeg begynte å bruke konglene fra Svart-Or til klekking. Det funker!
Konglen kan tas ut etter et par dager, da er vannet helt brunt og konglene har gjort nytten sin.
Etter fire dager bytter jeg vann på eggene, ettersom de klekker femte dagen hos meg, ved temperaturen jeg har i rommet. Da har yngelen helt rent vann klart til klekketidspunktet. Dette vannet "bor de i" i to dager, mens de bruker opp plommesekken. Da skal de ikke mates. Den tredje dagen er plommesekken brukt opp, og fòringen kan starte forsiktig. Fra da av gjelder daglige vannbytter.
Elin PedersenHar hørt om noen som klekker egg i ynglekar i hovedakvariet, er det bra? Jeg ønsker meg bilder av utstyr ol..
Dette har jeg aldri prøvd. Det er ikke nødvendig, eggene klekker i romtemperatur også (et par og tjue grader). Synes bare det høres tungvindt ut å ha dem flytende i akvariet, jeg. Da blir det bare mer styr å komme til om man skal f.eks. plukke vekk mugne eller hvite /ubefruktede egg.
Elin PedersenOG når de har klekt.. Bruker man samme boksen? Har man da to bokser og suger opp ynglene, og setter dem i rent vann i den nye boksen? Er det filter/varmekolbe o.l i disse boksene? Og hva er en pipette, har noen bilder av en slik?
Når jeg klekker dem i disse plasttankene, så lar jeg dem bare bli værende der, ja. Siden jeg skiftet vann dagen før klekking, så er vannet fint (se svaret mitt ovenfor dette).
Pipettene mine har jeg ikke bilde av, men apoteket har slike. De kaller dem "engangs-pipetter i plast", og de koster en krone og femti øre Jeg kjøper ti i slengen på det lille lokale apoteket mitt, ettersom de slites ut etterhvert og må skiftes ut etter en stund. Men de varer noen mnd, da.
Alt jeg har beskrevet og svart ovenfor, er egne erfaringer og metoder som har vist seg vellykket og fungerer. Med disse metodene og måtene og gjøre det på, har jeg en overlevelsesprosent på mellom 90 og 100% på mine Corydoras-kull. Dette er svært bra!
Det er nok like mange metoder som akvarister, men siden jeg har funnet frem til mine metoder ved prøve-og-feile-måten, og ser at dette nå fungerer og gir så høy overlevelsesprosent på kullene, så bruker jeg altså disse metodene
Håper jeg har svart på alt Får se over og redigere etter posting
Postet 20.03.07 kl 15:17
Endret: 20.03.07 kl 18:32
Tusen takk for slikt utfyllende svar, hva skulle cory-fansen gjort uten deg Mona
Nå gleder jeg meg enda mer til å hente sterba'ene. Har tiltenkt dem en 63 liter på 6 stk. Skal ha 12 sterbai tilsammen, men ikke alle skal i "lekskaret". Det holder vel med 6? Er ikke helt sikker på at jeg klarer å se kjønn på dem så jeg får krysse fingre hehe.
Blir utrolig spennende for meg dette her. Kommer sikkert tilbake med flere spørsmål om noe skjer i karet hehe.
Nå gleder jeg meg enda mer til å hente sterba'ene. Har tiltenkt dem en 63 liter på 6 stk. Skal ha 12 sterbai tilsammen, men ikke alle skal i "lekskaret". Det holder vel med 6? Er ikke helt sikker på at jeg klarer å se kjønn på dem så jeg får krysse fingre hehe.
Blir utrolig spennende for meg dette her. Kommer sikkert tilbake med flere spørsmål om noe skjer i karet hehe.
Postet 20.03.07 kl 17:45
Utrolig nyttig svar, Mona!
Det limte jeg rett inn i "notatblokka" mi Veldig kjekt i tillegg til mye av det andre du har skrevet tidligere! Tusen takk!
Postet 20.03.07 kl 19:52
Her er en link til hvordan jeg gjør det akkurat nå (bilder litt ned på siden). I disse karene bytter jeg ca 50% vann hver andre dag de tre første ukene, for så å bytte 50% en til to ganger pr uke. Jeg er veldig nøye med å ikke fore for mye, så da slipper jeg matrester som ligger å forurenser bunnen. I forrige uke la jeg ned ca 30 sterbai egg i javamosen, og ved en telling i går, kom jeg frem til at minst 25 stk har overlevd så langt. Har hatt veldig godt resultat på klekk/overlevelsees fronten med denne metoden så langt. Grunnen til at jeg måtte forsøke å finne frem til en metode hvor jeg ikke var avhengig av å bytte vann/yngelkar to ganger daglig er at jeg skal begynne å jobbe om to måneder, og vil da få mye mindre tid til å stelle med karene enn jeg har nå som student. Prøv deg litt frem, og du finner nok den måten som passer best for deg og din hverdag.
Postet 21.03.07 kl 09:19
Gratulerer med den corydoras arten jeg synes er en av de absolutt vakreste. Det skal nok gå greit for deg å skille kjønnene, da sterbaidamene blir veldig runde når de går med egg ;0) , og de er større enn hannene. Hannene er mer strømlinjeformede. Lykke til!Elin PedersenTusen takk for slikt utfyllende svar, hva skulle cory-fansen gjort uten deg Mona :) Nå gleder jeg meg enda mer til å hente sterba'ene. Har tiltenkt dem en 63 liter på 6 stk. Skal ha 12 sterbai tilsammen, men ikke alle skal i "lekskaret". Det holder vel med 6? Er ikke helt sikker på at jeg klarer å se kjønn på dem så jeg får krysse fingre hehe. Blir utrolig spennende for meg dette her. Kommer sikkert tilbake med flere spørsmål om noe skjer i karet hehe.
Legger ved "skrekk bildet" av den største dama i gruppen min. Du vil nok aldri ta feil av henne og gutta *ler* Ang antall coryer i 63 literen. Det holder med 6 stk, men det er ingenting i veien for at du kan ha hele gruppen i det karet.
Postet 21.03.07 kl 09:24
Endret: 21.03.07 kl 09:35
Takk for gode råd Gry Alltid fint med flere innspill slik at jeg kan finne min måte. Men forferdelig greit å slippe å finne opp hjulet, slik som du og Mona alt har gjort. "so to speak" Lykke til med sterba dine. Flott ho'e du har der, rund og fin i formene som ei ekte dame hehe. Karet jeg kjøpte av deg er flott og discusen stortrivest der. Stå på.
Postet 21.03.07 kl 12:40
Mens denne tråden først er her
Har en gruppe på 9 sterbai. Kan du Mona forklarer litt hvordan du setter i gang lek på disse? Må innrømme at jeg er ganske grønn på corydoras enda, men man lærer så lenge man lever..hehe..Er det riktig at de trenger et vannskifte med kaldt vann for å komme i lek?
Postet 21.03.07 kl 13:03
Nå er ikke jeg Mona, men har drevet oppdrett på Sterbai en stund. Denne arten er som regel enkel å få i lek. God foring med proteinrik kost er nok en fordel, da det går med masse energi på å produsere egg. Jeg har ikke behøvd å gjøre noen spesielt for å trigge mine til lek, men det er klart at en kost bestående av artemia, mygglarver og oppvekstfor gjør sitt ;0) Jeg pleier å bytte vann en til to ganger pr uke, ca 40% hver gang, og jeg bruker å ha en temperatur rundt 20 grader på det vannet jeg bytter (har 24 grader i karet til vanlig). Hver 14 dag er det lek, og den pågår gjerne over to dager. Lykke til.
Postet 21.03.07 kl 13:17
Endret: 21.03.07 kl 13:18
Så bra at karet "fungerer" ;0)Elin PedersenTakk for gode råd Gry :) Alltid fint med flere innspill slik at jeg kan finne min måte. Men forferdelig greit å slippe å finne opp hjulet, slik som du og Mona alt har gjort. "so to speak" Lykke til med sterba dine. Flott ho'e du har der, rund og fin i formene som ei ekte dame hehe. Karet jeg kjøpte av deg er flott og discusen stortrivest der. Stå på.
Postet 21.03.07 kl 13:18
GryNå er ikke jeg Mona, men har drevet oppdrett på Sterbai en stund. Denne arten er som regel enkel å få i lek. God foring med proteinrik kost er nok en fordel, da det går med masse energi på å produsere egg. Jeg har ikke behøvd å gjøre noen spesielt for å trigge mine til lek, men det er klart at en kost bestående av artemia, mygglarver og oppvekstfor gjør sitt ;0) Jeg pleier å bytte vann en til to ganger pr uke, ca 40% hver gang, og jeg bruker å ha en temperatur rundt 20 grader på det vannet jeg bytter (har 24 grader i karet til vanlig). Hver 14 dag er det lek, og den pågår gjerne over to dager. Lykke til.
Takk for svar. Da vet jeg at jeg er på riktig vei Denne gruppa er bare til låns, så jeg er liksom ekstra forsiktig
Postet 21.03.07 kl 13:21
Postet 23.03.07 kl 17:36
Ian Fuller har også skrevet litt om den metoden, altså å skremme dem litt først slik at de stresser ut giften sin med en gang, og så bytter man vann før man pakker dem. Ser ikke ut til at de "fornyer" giften sin særlig underveis, etter førstengangs utskillelse av det.
To måter å gjøre det på altså Enten pakke dem en og en, eller skremme giften ut av dem på forhånd, før man pakker dem i nytt og friskt vann fra akvariet og da gjerne flere sammen. Det første vannet de gikk i kastes, siden det er fullt av stressgift.
Kan være litt vanskelig å vite bare, akkurat når giftutskillelsen er ferdig og når det er trygt å pakke dem Så man bør ha litt tid når man pakker på den måten.
To måter å gjøre det på altså Enten pakke dem en og en, eller skremme giften ut av dem på forhånd, før man pakker dem i nytt og friskt vann fra akvariet og da gjerne flere sammen. Det første vannet de gikk i kastes, siden det er fullt av stressgift.
Kan være litt vanskelig å vite bare, akkurat når giftutskillelsen er ferdig og når det er trygt å pakke dem Så man bør ha litt tid når man pakker på den måten.
Postet 23.03.07 kl 18:02
Postet 25.03.07 kl 14:31
Postet 25.03.07 kl 19:11
Postet 25.03.07 kl 19:18
Lurer bare på om noen av dere andre cory entusiaster har prøvd oppdrett på c. habrosus? Hvor store er disse ved kjønnsmoden alder?
Har en gjeng på 6 stk som jeg har planer om å prøve å få i lek. Har med hell drettet en haug med aeneus og paleatus, så har jo litt erfaring med oppforing og eggbehandling. Blir spennende.
Så har jeg nylig fått en god gruppe med Brochis splendens som etter litt oppfòring skal i eget lekskar
Eikeløv fungerer fint til de som lurte på det. Har hatt lite mugg på eggene etter jeg begynte med det.
Hva bruker dere til fòr? Er microorm for stort? Har hittil brukt avskallede artemiaegg med stort hell.
Jeg bruker forresten også et par sandsnegl eller pestsnegl på bunn, siden jeg fòrer godt er disse flinke på renhold og tar det yngelen ikke tar. Og vannbytte hver dag.
Har en gjeng på 6 stk som jeg har planer om å prøve å få i lek. Har med hell drettet en haug med aeneus og paleatus, så har jo litt erfaring med oppforing og eggbehandling. Blir spennende.
Så har jeg nylig fått en god gruppe med Brochis splendens som etter litt oppfòring skal i eget lekskar
Eikeløv fungerer fint til de som lurte på det. Har hatt lite mugg på eggene etter jeg begynte med det.
Hva bruker dere til fòr? Er microorm for stort? Har hittil brukt avskallede artemiaegg med stort hell.
Jeg bruker forresten også et par sandsnegl eller pestsnegl på bunn, siden jeg fòrer godt er disse flinke på renhold og tar det yngelen ikke tar. Og vannbytte hver dag.
Postet 02.04.07 kl 10:40
Hei.
Jeg bruker kun avskallet, tørket artemiaegg som oppforing den første uken, etter det veksler jeg mellom oppvesktfor (veldig finkornet type), og de avskallede artemia-eggene. Etter tre-fire uker begynner jeg også å gi knuste novotabs. Microorm er ideelt til cory-yngel :0)
Habrosus har jeg hørt er kjønnsmodne når hannen er rundt 2 cm, og hunnen 2,5.
Lykke til, og kom med litt oppdateringer på hvordan det går da?
Jeg bruker kun avskallet, tørket artemiaegg som oppforing den første uken, etter det veksler jeg mellom oppvesktfor (veldig finkornet type), og de avskallede artemia-eggene. Etter tre-fire uker begynner jeg også å gi knuste novotabs. Microorm er ideelt til cory-yngel :0)
Habrosus har jeg hørt er kjønnsmodne når hannen er rundt 2 cm, og hunnen 2,5.
Lykke til, og kom med litt oppdateringer på hvordan det går da?
Postet 02.04.07 kl 11:18