Cherrybarbe (Puntius titteya)

Er det noen her som har drettet disse?
Har 5stk som jeg vil prøve å få yngel på. 3 hanner og 2 huer, men vet ikke hvordan jeg skal gå frem osv.

Noen som har peiling?
Du søker deg frem til arten i fiskebasen og trykker på knappen som heter Om oppdrett. Da kommer du til denne siden:

http://akvaforum.no/profile.cfm?id=7676&tab=2

Det er 4 medlemmer som har beskrevet oppdrett.
Hvis du går inn på kunnskaps basen under fisk og ser på oppdrett der,så får du litt informasjon.
Der var du litt kjappere enn meg Håvard
Takk for svar alle sammen

Satte en han og en hun sammen for en god del timer siden nå, og de leker!
Hannen svømmer etter hua og små napper i hun, for så og få låv og komme opp på siden av henne der de så snur seg på rygg og rister kraftig sammen før hua svømmer bort og hannen blir "fryst" på en måte før han svømmer bort igjen.

Så lurer jeg, hvor store er eggene egentlig?
Ser kun noen "tråder" med en mikroskopisk klump på på planten og litt rundt om kring. Er eggene så små? Eller kan du se dem?
Ingen av de andre plantene i de andre kara har sånne "tråder" og leste på en del engelske sider at de beskriver at eggene blir lagt i tråder.
Nå hasr jeg sett eggene, de er små...
Klarer ikke å få telt dem, men ingen er hvite så ser ut til at de jeg kan se er befrukta. Håper virkelig jeg klarer og fore dem opp nå.

Bør jeg kicke igang en liten kultur med ifusiorer?
Eller tar dem finknust flakfor?
Endelig har eggene klekka!
Har aldri sett så små yngel før, knøtte små jo:P
Håper dem finner noe smått å ete i karet da, det håper jeg virkelig!

Kommer til og fortsette og oppdatere tråden etter hvert som de vokser, vis jeg klarer og få dem til og vokse opp da.
Hvor store er egentlig yngelen når de blir fritt svømmende?
Mine er vell 3 dager nå, og begynner og få noe farge, de er iallefall ikke gjennsomsiktige lenger.

Forer dem med Infusiorer.
Da var dem frittsvømmende!
Gratulerer!
Alltid gøy å få til yngel, enda morsommere om de vokser opp.
Tror nok at det viktigste du gjør nå (etter foring såklart) er renhold!
Sørg for at det ikke ligger mat igjen som forpester vannet, eventuelt kan du få hjelp av noen snegler.
Takk for tipset, skal skifte ut halvparten av vannet og sette inn en eplesnegle til dem.
Pass på at tempen er lik i vannet du tilsetter, yngel er veldig var for temperatursvingninger...
Beste er å tappe i en bøtte kaldt vann om kvelden, og la den stå til ettermiddag dagen etter evt med luftesten i. (for å fjerne klor og skumle gasser) Da er den fint temperert og du slipper slagg fra varmtvannstanken.
jeg har hatt yngel på disse flere ganger. Satt ett par i en 20liter og så gikk alt av seg selv. ga infusorier til å begynne med,så artemia. De vokste ög trivdes
Hmm, lurer på om de får i seg noe mat, ingen har kulemage, men svirrer nå rundt og små napper på ting og tang.
Hvor kan jeg få kjøpt artemia?
Og må det være ny klekte, eller kan man fore med uklekkte avskallede egg eller hva det nå er?

Lurer litt på om jeg skal flytte over yngelen (som er ca 1 uke nå) til en bar tank sånn at jeg får gjort rent skikkelig. Tanken de er i nå er innredet med store steiner en anubias og sand.
Så synes det er vanskelig og få opp grumset uten og være redd for og knuse noen. Så det enesete jeg har gjort i det siste er og skifte ut vann hver dag.

Skal jeg flytte dem over i en bar tank eller bare la dem være der og fortsette og skifte vann?
Jeg fora mine med avskalla artemia. Flytta de ikke men slamsugde forsiktig med enn tynn slange. de er jo så mikroskopiske at jeg skjønner problemet
Ok, får la dem være der da

tror du dem tar finknust flakfor til jeg får tak i artemia?
viss du knuser det til mel omtrent så vil jeg tro det ja. Vær forsiktig så det ikke blir overforing,lett at det blir det med så små yngel,de spiser ikke all verden
Er tetra min baby for som er knust til det uigjennkjennelige:P
Ser at dem spiser det, men skal ha fortgang i veksten så er rett på dyrebutikken i mårra å kjøpe avskallede artemia egg og gud hvet hva.

Shopping tur i mårra:P
hehe vil tro de tar det ja jeg har en guramihann som har lagd ett helt vanvittig rede, 10 x 15 cm i omkrets og vil trenge endel slikt når det bli barn der også
Tilfeldig bekjentskap
© Marte Stensby
Reklame for plussmedlemskap