375L Akvastabil

- siden til prosjektet

Dette er mitt neste prosjekt. Originalt akvastabil bord er kjøpt inn - et brukt et til en meget rimelig penge
Har investert i en Tetratech IN1000 pumpe. Tanken er å bruke både denne og Eheim pumpa som går i 128L idag. Sand står på lager. Og jeg skal klart også bruke den sanda som er i 128L. Det blir grovt i bunn og fin sand på toppen, lik det jeg har det idag. Akkurat nå driver jeg og sjekker priser hos nettbutikker og de nærmeste forhandlerne her. Frakt hos nettbutikkene varierer fra 800 opp til 1500 kr. Tar dette med i betraktning når jeg sjekker hos de lokale butikkene.
Planter har jeg forsåvidt nok av. De jeg har er hurtigvoksende og kan med hell deles opp og settes i flere grupper. Til nå har jeg ikke gjort noe annet enn å luke/klippe dem og deretter kvitte meg med det overflødige. De plantene som enda står på ønskelista mi er cabomba, anubias og sverdplante.
Har kjøpt 2 rene luftpumper. Vil ha en slags luftboble-gardin i bakkant
Hvis jeg finner luftestener som er lange nok
bilder
En smule frustrert. Bildene jeg tar med mobilen, Sony K800I, blir faktisk mye bedre enn de jeg tar med kameraet. Nå er det jo et gammelt digital-kamera, så kanskje ikke mye annet å forvente. Det eneste jeg får det til å duge til er oversiktsbildene. Lurer på om det vil hjelpe å ønske meg et kamera i julegave
Bestandig spennende å sette opp nye kar. Først som sist ville jeg satt inn et utvendig filter. Det virket litt smått med de du foreslår. Det vil spare deg for masse arbeid.
Enig, spenende å sette opp nytt karr. Men er rimelig enig i det bengt skriver, filtrene du har tenkt å bruke virker/er for "purslette" til dette karret, ihvertfall vis du har tenkt å ha "noen" fisker og evt andredyr-så innvester i utvendig filter med en gang, det vil spare deg for mye frustrasjoner og jobb(tror jeg ihvertfall).
oj, mulig det. tenkte vel at 1600 L/T var nok totalt. Siden jeg ikke skal ha noen 'tunge' fisker, slik som diskus feks..
men har heldigvis uante mengder tid fremover, så dette er et rusle-prosjekt god tid til å endre planene.
Har bestemt meg for å kjøpe denne pumpa.
Akvariet blir kjøpt imorra, regner med en leveringstid på ca 1 mnd. De siste dagene er tilbud innhenta og valget står nå mellom 2 leverandører.
Et yperlig valg

Liter i timen er ikke så viktig, det er antall liter filtervolum. Nå har du i alle fall fått deg ei "grompompe". Du blir ikke å angre. Vil tro denne kan gå over 1 år uten at du trenger å gjøre noe, litt avhengig av belastningen, kanskje enda lengre.

Lykke til.
Da var kjøpet i boks. Og jeg kan bare lene meg tilbake å vente.....kanskje en hel måned i verste fall
det ble denne forhandleren. Nå er det bare å lete etter det filteret jeg skal ha - og til den rette prisen! Må vel bare vente til visaen har fått full recovery
awww
først fikk jeg trøbbel med visa-løsningen til leverandøren - igjen! deretter dukket det opp helt andre problemer. disse omstendighetene førte til at jeg kansellerte bestillinga og avventer litt. Planen er IKKE lagt på hylla, forhåpentligvis kan jeg få det til før jul. Men må avklare litt saker og ting først
har selv planer om å kjøpe et akvastabil på 300++
Hvor var det du "kjøpte" det, men ikke kjøpte allikevel?
Forslag til gode nettbutikker som selger akvastabil?
Synd kjøpet ditt gikk i vasken. Men du finner nok en løsning eller annen leverandør. Har selv merket at en av bivirkningene av litersyken er utolmodighet. Viktig å prøve overvinne disse symptomene, da du bør og skal være fornøyd med et slikt kjøp i etterkant. Dette er jo tross alt for de fleste av oss en stor invistering.

Jeg har selv de siste ukene arbeidet med innhenting av priser og vurdert kundeservicen da jeg skal kjøpe et Akvastabil 720 liter.
Mitt valg er nå tatt og jeg blir å bestille hos Aquamanias.
Jeg går nå kun og venter på den endelige fraktprisen før jeg skal bestille.
Aquamanias tilbyr meg det rimeligste tilbudet, varer og frakt sett samlet under ett. Akvariet må jo i mitt tilfelle fraktes igjennom halve landet.
Aquamanias som er et ettmannsforetak er ikke av de som gir raskest tilbakemelding på hendvendelser. Men. Den personlige servicen som ytes er meget, meget god. Jeg må ta med, at jeg selv har gitt selger tilbakemelding på at for meg er dette ingen hastesak og at han ikke skal stresse med min sak. Hadde jeg skrevet noe annet, tror jeg bestemt at ting hadde gått fortere.

mvh
Har faktisk prøvd igjen idag. denne gangen alliert meg med banken min, så det blir de som får bank om noe går galt tenkte som så at det må bli nå eller aldri. er lovlig kort tid til jul og alt som følger, dermed ville det nok blitt et godt stykke ut i neste år hvis jeg skulle venta. gikk for akvasia denne gangen også. mest fordi det er i trondheim, så fraktveien er kortere. jeg har ikke hastverk heller så det eneste jeg kommer til å sjekke i første omgang er at pengene faktisk havner hos selger
så nå er jeg igjen igang med å lete etter en pent brukt eheim 2028, sjekker litt rundt i det markedet først. dette blir en spennende senhøst. det er jo en måneds venting på akvariet så jeg har god tid.

Lillian, 720L, wow det er svært....må legge deg på favorittlista for oppfølging har du noen planer om hva du skal ha i det?
kunne jeg bare spurt hvaslags ben du skal ha til din akvastabil 325? Jeg har sett på benken til akvastabil men lurer på om det lønner seg å kjøpe den/om den er praktisk (med justerbare ben)
jupp, bena var det første jeg kjøpte inn. fikk det brukt for noen få hundrelapper er et orginalt akvastabil rammebord. helt enkelt, i feil farge, men det er ikke så farlig. har lurt på om jeg skal male det før jeg setter alt opp. om det er justerbart - mulig at det er det innenfor en viss grad. har faktisk ikke sjekka det. slik det står nå så er det 50 cm høyt.
tulladi
Lillian, 720L, wow :-) det er svært....må legge deg på favorittlista for oppfølging :-D har du noen planer om hva du skal ha i det?


Ja, jeg håper ikke jeg tar meg vann over hodet her.
Og nei. Helt konkrete planer for innbyggere har jeg ikke. Mulighetene begrenses sterkt av hjemplass.

Har du fått bestillt nå - uten problemer? Håper det!
Selv avventer jeg ennå den endelige fraktprisen.

Jeg har ingen problemer med å forstå din iver, din utlomodighet, din sitring. Dette er spennende og artig.
Skal følge med deg også.

mvh
venter enda tålmodig. snakka m trondheim før helga og det skal gå greit, men de har ikke på lager dermed må jeg vel regne med 1 mnd levering++
delvannsbytte i 128L idag. Fiskene trives med den nye pumpa, og idag ble den nesten defekte eheimen dumpa.
oi....kjempelenge siden sist :P
førstkommende lørdag løser det seg endelig.
avtalt kjøp av brukt 325L akvastabil. nytt, heldekkende armatur og eheim utv.pumpe. får det til gibort-pris. deilig at det endelig skjer noe
fått vasket karet og satt det inn i stua. bestemt meg for å resilikonere det.
etter oppmåling viser det seg at karet er 375 liter. bordet jeg hadde passer da ikke. skal hente det tilhørende bordet senere i uka
update; testfylling av resilikonert 375L igang.
den står nå på badet, halvfull med vann.
imorra kveld fylles den helt opp - så skal den få stå der en ukes tid før jeg tapper ned og flytter den der den skal stå permanent
tett & fint gitt
er nå flyttet til stua der det skal stå.
fyllt opp natt til søndag. er nå noen få planter oppi, samt sand seff.
mangler en kobling til utblåset på pumpa. men det ordner seg snart
Tilfeldig bekjentskap
© Gyrid Steen
Reklame for plussmedlemskap