Tante Astrid´s undervannsverden (side 94)

Det høres ut som du har noen "engle"-killi hjemme hos deg! Du er vel en god matmor tenker jeg, som sørger for at de har det godt og skaper fred Høres ikke ikke ut som at du har noen av de killiene som finnes ellers

Når det gjelder dario dario, hvor mange hunner tror du dario-mennene vil ha? Jeg har en god følelse når det gjelder dario-hunner i Trondheim til uka. Da bør disse unkarene passe seg, for da er de VF og vet hva de skal kreve av det motsatte kjønn!


Klovnkilli er nok av de mer fredelige killiene. Mange andre killi-arter kan nok være ganske aggressive og kan ikke holdes med flere hanner i samme akvarium for eksempel. De sloss jo mine også, men med nok plantevekst så får de underlegne gjemt seg unna.

Jeg tror at det kan gå bra med opptil fire hunner til mine to Dario-hanner. Håper det er mulig å skille de godt nok. Flere hanner i dette karet kan bli katastrofalt :b

Hunnene skal være uten striper/mønster og med kortere bukfinner. Om de er viltfangede så er det forhåpentligvis såpass voksne eksemplar at det er mulig å se forskjell. Blir spennende å høre fra deg

Det ble ingen Dario-hunner, men jeg hadde nesten regnet med det. De er ikke lette å få tak i. Akkurat nå så tenker jeg å la være å kjøpe inn mer. Uansett hvor dårlig jeg er så kan ikke det rutinemessige stellet av fiskene lide under det, men i det siste så har det vært veldig tungt. Siden jeg har flyttet rekene over i klovnkilli-karet så kan jeg ihvertfall ta ned det lille karet. Håper det hjelper litt ihvertfall. Mulig jeg etterhvert blir nødt til å flytte klovner og reker over i asia-karet og legge ned det også, men vil vente i det lengste og se om ting bedrer seg igjen.

I asia-karet har forresten en pygmègurami-hann vært flink og fått frem yngel. Er bare et par dager siden jeg oppdaget skumreiret og så masse haler stikkende ut. Samme dagen flyttet han dem fra reiret og ned i røttene på en liten Ceraptoteris ptereoides. Han er veldig flink og samler opp eventuelle vingleyngel og plasserer dem inn i røttene igjen. Skal ha delvannsbytte der i dag, men det burde gå bra om jeg er forsiktig. Planten flyter jo i overflaten uansett om vannivået senkes. Ser ut som de kan være frittsvømmende om et døgns tid og da er det vel ikke lenge før rovfiskene i karet forsyner seg :b

Tok noen bilder for en ukes tid siden, men det tar nok enda en stund før jeg får lagt de inn. Om noen har litt ekstra overskudd å avse så tar jeg gjerne imot
Grattis med pygmé-yngel!
Tusen takk, Humunuku! Har nå tatt et delvannsbytte og det henger fremdeles yngel i planten og pappa passer på, så da gikk det nok bra.

Øverst her er den stolte far, tror jeg ihvertfall. Bildet ble tatt før jeg oppdaget skumreir, men samme fisken har okkupert akkurat det hjørnet i lang tid som territorium. Fine fisken

I midten et par stjerner som svirret rundt hverandre. En hunn og en hann, ser det ut til, så muligens er dette opptakt til lek.

Nederst en av darioene like før den tar en liten sandsnegle. De jakter på disse hele tiden så jeg regner med at de av og til får seg en godbit, hvis ikke ville de vel gitt opp etterhvert.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Afrika-karet er nå fyllt helt opp og de få rekene jeg hadde igjen flyttet over hit. Lenge siden jeg brukte kameraet for noen av innstillingene var nok ikke helt bra siden bildene ble så uklare. Uansett så er det her nå noen bilder av karet og innbyggerne. Den bakerste av killiene er egenprodusert

Flyteplanten til høyre er forresten fra Hottonia-avleggeren som jeg fikk med deg Humunuku.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Her er et oppdatert foto av søramerika-karet. Hydrocotylen mistrives og stagnerer når det blir så varmt i karet. Det ligger like under 30 her på sommerstid. Jeg lar de flyte så lenge og har i tillegg plantet noe Hygrophila polysperma 'Rosanervig' som vokser godt og forhåpentligvis tar unna noe nitrat. Vakker plante dette.

Sverdplanten er en Echinodorus 'Red Dimond'. De nye bladene er rødlige på denne varianten og planten blir ikke større enn dette. Helt perfekt

Må selvfølgelig også vise fram mine to nøkkelhullciklider, som jeg er veldig begeistret for. Rolige og vakre små vesen.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Flotte bilder det der! Du er veldig flink med beplantningen i dine karr, flotte planter er det også!
Afrikakaret ditt duger absolutt som helt fullt! Utrolig pent kar dette
MarenB
Flotte bilder det der!:) Du er veldig flink med beplantningen i dine karr, flotte planter er det også!:)


Jeg må si meg enig med MarenB, beplantingen din er veldig flott.
ja, karene dine er bare driit fine, misunnelig

ja hygrophila polysperma rosenarvig er en fin plante, har den selv, fikk den i en feiltakelse, skulle egentlig ha hygrophila polysperma fordi den vokser jo raskere, men han i butikken tok feil.

morsomt at du har fått unger da astrid
Karene dine er helt nydelige, totalt forelska i Afrika karet ditt
Det sørAmerika karet var bare heelt nydelig :o
Vrir meg i stolen og rødmer her jeg sitter. Takk for skamrosen

Yngelen er nå frittsvømmende så om jeg fremdeles har unger der er vanskelig å si. Om noen overlever så dukker de vel opp igjen om noen uker når de er for store til å bli spist.

Her er asia-karet slik det ser ut nå. Har byttet ut de altfor høyvokste cryptoene med Pogostemon helferi så nå er beplantningen mer slik jeg hadde tenkt meg. Mosen jeg tidligere hadde på kokosnøttene er byttet ut og den nye har ikke begynt å vokse enda. Blir nok finere når disse blir tildekket.

[External Image]
Jeg har sagt det før og sier det igjen; jeg har noen utrolig vakre små fisk svømmende i asia-karet

Øverst en stjernedanio. Deretter en pygmègurami og nederst, den kanskje vakreste av alle, den knøttlille Dario dario. Selv på andre siden av rommet så er denne lille fisken på under tre centimeter godt synlig når den svømmer rundt. Den skarpe røde fargen vises godt.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Bare ett tips...
Send inn Pygmeguramibildet til fiskebasen, for de bildene som er der fra før er utrolig kjedelige! Veldig bra bilde!
Takker for tipset Maren, men jeg kom deg i forkjøpet der Har allerede sendt inn både bildet av pygmèen og av Darioen. Får krysse fingre for at de går gjennom sensuren. Du har rett i at de bildene som ligger der ikke nyter fisken rettferdighet.
Det er så få bilder på pygmeen og de kan godt bytte ut noen av de få som er der. Du får nok garantert inn pygmebildet, det var så bra! Har ikke vært inn og skjekket hvordan og hvor mange bildene til darioen er.
Nydelige fisk. Åhh nå fikk jeg lyst på Dario Dario igjen. En liten trio tar jo ikke store plassen i 450 literen min...
Angrer ikke på at jeg kjøpte de nei

Har nå gått løs på armaturen i asia-karet og endelig fått byttet lysrør. Fikk ikke lys i de nå heller så i går kveld og i morges hadde jeg bare 15 watts lys der (armaturet fra lillekaret). Nytt forsøk i dag og det ser ut som om det er de "evigvarende" tennerne som er problemet. Byttet til ordinære og nå lyser det, men er ikke helt fornøyd med plasseringen av lysrørene så det er mulig jeg bytter om på de to. En annen ting er at plasten i "lokkene" til tennerne bare smuldret opp mellom fingrene mine. Skal høre om det er mulig å få bestilt slike separat.

Renset også litt opp i filteret i søramerika-karet. Virker nesten som om filtrene går fortere tett i varmen og det er jo da man virkelig har behov for sirkulasjonen :b

Veldig varmt i alle karene, men kan ikke se at noen av fiskene ser ut til å slite noe spesielt. Skal ta filteret i asia-karet en av dagene også. Ikke det at de har så stort behov for sirkulasjon der, men det er veldig støvete overalt i karet der nå så jeg regner med at det ikke er så dumt å få renset opp litt.

Ser forresten ut til at guramihannen driver å flørter med en av dame i dag igjen så det er mulig det snart blir egg og yngel igjen der. De første er ikke lenger synlige i karet så enten er de spist eller de gjemmer seg godt.
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap