Tante Astrid´s undervannsverden (side 95)

I motsetning til sist gang hvor jeg gikk glipp av hele seansen, så fikk jeg i dag se selve leken hos guramiene. Sitter ikke å ser på akvariene hele dagen akkurat, men gikk forbi karet da jeg syntes to av de så merkelige ut og kikket nøyere etter. Da så jeg to som var helt tvinnet rundt hverandre. Øyeblikket etter poppet det en hvit "boble" ut av den ene som den andre raskt plukket opp. Den svømte så opp mot skumreiret i samme flyteplanten som sist. Fikk ikke sett mer siden lyset slo seg av for kvelden akkurat da.

Det er altså ca en uke siden siste egglegging. Er ganske sikker på at det er samme hannen også siden han hele tiden har forsvart denne flyteplanten. De er tydeligvis enkle å få i lek disse fiskene.

I motsetning til deg, Maren, så opplever jeg lite konflikter i forhold til de andre fiskene. Det er jo bare 7 små pygmeer i toppsjiktet her hos meg siden resten av fiskene holder seg lenger ned. Den jager når andre kommer for nærme, men siden karet er såpass stort så virker han ikke så veldig stresset. Reiret er også helt ytterst i kanten.
Ingen overraskelse akkurat; Ingen av bildene ble godkjent
Tante Astrid
Ingen overraskelse akkurat; Ingen av bildene ble godkjent ;)


Det er vel dessverre noe kjent ved dét ja....
Tante Astrid
I motsetning til deg, Maren, så opplever jeg lite konflikter i forhold til de andre fiskene. Det er jo bare 7 små pygmeer i toppsjiktet her hos meg siden resten av fiskene holder seg lenger ned. Den jager når andre kommer for nærme, men siden karet er såpass stort så virker han ikke så veldig stresset. Reiret er også helt ytterst i kanten.


Det er nok alfa-omega at de andre fiskene ikke holder seg så langt oppe i vannet! Det er der mitt problem ligger og det blir nok ikke bedre når Perleguramien blir flyttet over og holder seg på samme område:/ Det at reiret ligger ytterst gjør jo at det at han tar mindre del av karet også, jeg vil tro at det i teorien er nesten 1/2 parten av hva han ville ha gjort om det lå i midten, men det er min teori

Pygmeene er nok ganske forskjellige fra individ til individ også. Jeg har merket meg en 3-4 stk som jeg godt vet hvem er når jeg ser dem og da vet jeg også hvordan de sansynligvis vil forholde seg til de andre fiskene Men humøret spiller også inn da
En annen ting jeg har tenkt på er at innredninga i karet har nok mye å si for hvordan miljøet vil bli, men kanskje også størrelsen på karet...?
Jeg skulle likt å visst mer om hvilket biotop de kommer fra, ganske spesifikt!

Det begynner å bli sent, så om det blir er veldig knotete skrevet og rare tanker/meninger så ha det i bakhodet!
Tante Astrid
Ingen overraskelse akkurat; Ingen av bildene ble godkjent ;)


He he, ja ja...
Nå har jeg lest gjennom hele tråden din og beundret de fine akvariumene dine (og fiskene!). Synes du har et meget god øye for hvordan og få ting til og bli pent og harmonisk.
Tusen takk! Det var pent sagt av deg
Jeg er både imponert og smigret over at du har orket å lese gjennom hele tråden min!

Selv er jeg for tiden lite aktiv her inne, men jeg kan love alle sammen at fiskene mine har det bra og trives. Det gjør algene også for tiden, men håper at jeg får de under kontroll etterhvert ;b

Jeg prøver å kikke innom i blant, men jeg har så mye annet jeg driver med nå så noe må jeg gi slipp på. Har ikke nok energi til alt jeg har lyst til dessverre. Er innom og leser litt innimellom og jeg følger selvsagt med på mine egne tråder så helt borte er jeg ikke
Nå har jeg fått solgt lillekaret til en venninne av meg og der går det allerede en flott kampfisk. Det hjalp faktisk veldig å få et kar mindre å bekymre seg for. Ellers så er alt ok i karene. En og annet frafall like etter sommeren hetebølge, men nå har det roet seg ned.

Etter at krystallrekene flyttet over i killikaret så har det stoppet opp med nye yngel. Er ikke sikker på om det er rekenes skyld eller det at jeg har luket ut de mest tettvokste plantene. Det er uansett nok fisk der nå synes jeg. En av rekene går nå med egg ser jeg så er jeg heldig så kan det hende bestanden på seks kan øke litt. Mistenker at killiene vil ta for seg da :b

Pygmeguramiene har hatt egg og yngel nesten konstant, men det har enda ikke greid å overleve noen i det karet. Det er helt greit for meg.

Når det gjelder nøkkelhullciklidene så har jeg enda ikke funnet ut av hvilket kjønn de har. De holder sammen stort sett hele tiden, flørter, graver og rister, men lenger enn det går det ikke. Så lenge de ser ut som de trives sammen og koser seg så er det helt greit om det ikke blir noe mer ut av det.

Det var en liten oppdatering. Styrer med så mye annet for tiden, men stikker nok innom en gang i blant regner jeg med. Ha en fin høst
Må bare gratulere deg med mnd akvarium så pent det er. Bildet nr to viser bare så utrolig harmoni. Tenk om jeg hadde klart å få til noe sånt
Tusen takk, Galemor! Må bare si at det kom veldig overraskende på meg dette. Veldig stolt også selvfølgelig med tanke på alle de flotte akvariene som finnes rundt blandt medlemmene på forumet.

Når det gjelder å få til noe lignende så kan det rett og slett ikke bli enklere. Det er jo bare snakk om tre røtter og et par-tre forskjellige arter hardføre planter. Det er nemlig veldig svak belysning i dette karet. Her litt tidligere i tråden har jeg fortalt litt om hvordan jeg innredet. Blir et langt opphold hvor jeg strever med hvitprikk før plantene kommer i gang igjen, men du får ihvertfall en liten ide om hvordan det ble til om du er interessert i å prøve noe lignende.

Både jeg og fiskene har det ellers bra og jeg føler nå at jeg har fått tilbake noe av kosen med akvarieholdet. Deilig å bare slappe av og rett og slett glede seg over livet der inne i det våte
Hei. Ser du har/har hatt Dario Dario, og lurer på hvilke erfaringer du har med disse? Vurderer å muligens anskaffe disse da vi skal prøve oss på like nytt i karene våres, men hvordan er de adfersmessig mht andre fisker, planter osv? Og vil de kunne gå fint sammen med de fleste andre fisker?
Jeg er så glad i de to Dario darioene mine og anbefaler de så absolutt! De er flotte og fargerike små fisk.

Det man imidlertid bør være klar over er at de trenger levende mat som feks nyklekket artemia eller mikroorm. Mine spiser også, noe motvillig, frosne sorte mygglarver. Tørrfôr ser de ikke på som mat virker det som.

Mine to går i 120 liter som er tett beplantet og jeg mistenker at det er nødvendig med en del plantevekst for at de skal bli tøffe nok til å være fremme. De er så små at de i naturen jaktes på av det meste. De virker overhode ikke redd for mennesker derimot og man må være veldig forsiktig under vannbytter. Jeg bruker nylonstrømpe på slangen etter flere nestenuhell hvor fisken har kommet halvveis opp i slangen :b

Mine to går i et stort akvarium bare sammen med snille små fisk. De er hverken nappete eller aggressive selv om de kan kives litt selv imellom. De har delt akvariet i hvert sitt revir. De holder seg i nederste del av karet og selv om det har overlevd pygmèguramiyngel i mitt kar (Jepp, jeg kan snart registrere oppdrett!) så mistenker jeg at yngel som går lenger ned i karet vil bli spist av Darioene. Dette er rovfisk og de spiser til og med små sandsnegler. Planter rører de ikke.

Jeg ville ikke holdt de med fisk som er så store at de kan spise darioene eller så territorielle eller aggressive at de vil plage de, eller fisker som vil konkurrere i matveien. Hanner kan gå sammen, men som med alle andre fisk må antallet tilpasses størrelsen på akvariet. Hunner er det nesten umulig å få tak i, flesteparten av darioene som selges er hanner.

Nå er jo fisk veldig individuelle, men dette er ihvertfall min erfaring med disse skjønnhetene
Tusen takk for det innholdsrike svaret. Fikk bare enda mer lyst på dem nå jeg! De kommer når de gå sammen med guramier (ikke de største artene) muligens sjokolade og/eller lakris og/eller pygmegurami. Har ikke helt bestemt oss helt hva vi vil ha. De blir i alle fall gående i ett 240liters kar.
Det burde gå helt fint siden guramiene holder seg mer i øverste delen av karet. Pygmeguramiene mine kranglet litt med darioene til å begynne med, men nå er det ingen problemer. Du kan jo ha en del av de når karet er så stort. De er så små at det ellers kan bli vanskelig å se de selv om de er fargerike. Synd det er så vanskelig å få tak i damer av arten. Du får ha lykke til
Tenkte jeg måtte stikke innom og fortelle at jeg nå kan registrere oppdrett på pygmèguramiene. Hadde veldig mye flyteplanter en periode så nå har jeg minst fire halvvoksne fisker svømmende i karet sammen med resten av gjengen. Karet er for lite til stort mere fisk så jeg har nå fjernet plantene i overflaten. De fikk hverken spesiell oppmerksomhet eller mat siden jeg ikke oppdaget de før de var så store at de torde å svømme ute blandt de andre fiskene. Jeg tror derfor jeg trygt kan slå fast at pygmèguramier er enkle å avle på
Gratulerer så mye!
Jeg kan godt bekrefte at jeg har samme oppfattelsen som deg om at de ikke er noe vanskelige! Jeg har en ungfisk gående her nå etter at de andre har flyttet til en annen akvarist for en god stund siden. Den var pitteliten og jeg har ikke gjort noe for å "redde" den. Masse medisiner osv har den gjennomgått også.

Håper det går bra ellers også!
Takk Maren

Ja, resten av fiskene har det bare fint ser det ut til, selv om nøklene kranglet en periode her tidligere. De er venner igjen nå. Det er egentlig ikke så mye å fortelle om når ting egentlig går som smurt. Ingen frafall i det siste, ingen syke fisk og ingenting annet galt. Håper det holder seg slik fremover, bank i bordet

Jeg kan tenke meg at siden pygmèene ikke har vært blandt de mest populære og masseproduserte artene så har de holdt seg mye friskere som art. Anbefaler denne fremfor de skjøre dvergguramiene ihvertfall.

Har ikke fulgt med på forumet på lang tid, men håper alt står bra til med deg også Maren
Her er ting bra Har blitt labyrintfrelst og fått meg mine første betta. Jeg får også noen fra Danmark om en stund, men da er det stopp på fiskefronten her. Jeg har mistet coryene mine, så mulig det blir nye... tiden vil vise
MarenB
Her er ting bra:) Har blitt labyrintfrelst og fått meg mine første betta. Jeg får også noen fra Danmark om en stund, men da er det stopp på fiskefronten her. Jeg har mistet coryene mine, så mulig det blir nye... tiden vil vise:)


Hvilken betta skal du få, Maren? Ops.. Spurte visst i feil tråd, beklager Astrid! Forresten vi har anskaffe oss 3 Dario Dario hunner så nå er vi på utkikk etter hanner Flotte fisker med mye personlighet, gleder oss til å få tak i hanner.
Jeg har B.Channoides, men jeg har også B. Simplex. B.Simplex har jeg fått fra en danske (flyvefisk) og Silje har fått noen. Disse kom til Norge i går og er hos en akvarist i Larvik, så nå er det turen nordover som gjenstår.
Desverre kjenner jeg ingen som skal den turen, så når de er her vet jeg ikke enda.

Astrid har jo Dario dario. Hvordan i alle dager har du fått tak i 3 hunner uten hanner? Beklager om jeg okkuperer tråden din, Astrid...
Tilfeldig bekjentskap
© Heidi Ingdal
Reklame for plussmedlemskap