Tante Astrid´s undervannsverden (side 96)

MarenB
Jeg har B.Channoides, men jeg har også B. Simplex. B.Simplex har jeg fått fra en danske (flyvefisk) og Silje har fått noen. Disse kom til Norge i går og er hos en akvarist i Larvik, så nå er det turen nordover som gjenstår. Desverre kjenner jeg ingen som skal den turen, så [I]når[/I] de er her vet jeg ikke enda. Astrid har jo Dario dario. Hvordan i alle dager har du fått tak i 3 hunner uten hanner? Beklager om jeg okkuperer tråden din, Astrid...


De hadde bare 3 hunner igjen på butikken. Alle hannene var blitt kjøpt, men etter hva jeg har lest meg til er det vanskligst å få tak i hunner enn hanner da hannene er mye mer attraktive pga sin flotte røde farge mens hunnene er grå, så da kjøpte vi hunnene så nå er vi på utkikk etter 2 hanner evt 3 stykker.
Skjønner godt at du har falt for bettaene Maren. De er virkelig interessante og vakre fisk. Veldig synd du har mistet coryene dine, men du får vente litt å se om du vil ha nye om betta-interessen tar av

Så artig at dere har fått tak i dario-hunner Joanna og Pål! Jeg prøvde forgjeves å få tak i så dere er virkelig heldige. For ikke å snakke om hvor heldige de darioene er som får så mye plass å boltre seg på hos dere. Skulle ikke forundre meg om dere fikk til yngel på de heller så lenge det er litt tett med planter og et godt innkjørt kar. Det skulle heller ikke være særlig problemer med å få tak i hanner. Dario er temmelig ofte å se på listene og som du har fått med deg så er det som oftest bare hanner i forsendelsene. Dere får ha lykke til med de!
Frontosa
har en frontosa på 3,5 år

det er feil jeg mente 4 år
ciklidesyka
har en frontosa på 3,5 år :) det er feil jeg mente 4 år

Tusen takk, det er notert

(Listen ligger her.)
Med det samme jeg er på besøk så vil jeg ønske alle sammen et riktig godt nytt år!

Jeg og fiskene har det bra. Ingen store endringer. Et stabilt akvaliv, akkurat slik jeg vil ha det
Gullfisk
de kan jo bli over 40 år gamle i fangenskap, med riktig hold..

Under optimale forhold kan gullfisk leve i over 40 år,verdens eldste gullfisk ble 49 år.

så ti år er vel litt lite mht alder,
de fleste gullfisk lever gjenomsnittlig 5 år, da de holdes i forsmå kar, og dårlige forhold..

uansett har selv sebra ciklider som nå er 10 år gamle
Får håpe at de medlemmene med eldre gullfisker kommer med info om alderen på sine fisker etterhvert

Har nå oppdatert alderen på sebracikliden på listen. Tusen takk Filathor!
Jeg trenger hjelp av ikke-akvaristisk art! Noen der ute som kan være behjelpelig med å selge meg en liten bonsai-potte, helst med skål. Bonsaier selges det jo masse av og de fleste greier ikke å holde liv i de så lenge så jeg skulle tro det er en del potter som står tomme rundt omkring i landet. Det er omtrent umulig å få tak i de på butikker som selger blomsterpotter og annet så om noen vil selge sin tomme bonsai-krukke så ville jeg bli kjempeglad

Ellers så skjer det som vanlig ikke stort i mine akvarier. Driver nå å bytter lysrør tilbake til den typen jeg hadde tidligere for å se om det hjelper på algeveksten. Veldig snålt at jeg får så mye problemer med det etter å ha drevet i så mange år så jeg regner nesten med det skyldtes den nye typen lysrør.

Har også mistet en av darioene og den andre er nå veldig fornøyd med å ha hele karet for seg selv. Vel, det er masse pygmè-guramier der i tillegg da. For noen yngelmaskiner! Jammen bra det er masse sultne fisk i det karet! Jeg fjernet flyteplantene for å prøve å holde ynglingen på et minimum, men de bare flyttet seg lengre ned i karet og legger eggene under bladene på de plantene som står på bunnen. Flyttet over noen anubias fra killikaret og de bladene er visst perfekte for formålet. Utrolig aggressive blir de også når de forsvarer de små. Jammen glad pygmèene ikke er så store

Hos killiene har det vært lite nye yngel å se. Regner med at det er fordi jeg har fjernet mesteparten av flyteplantene der også. Det er igrunnen nok fisk i karet og det blir veldig urolig og kranglete med for mange. Det er også fremdeles en fire-fem krystallreker der, men selv om de har gått med egg mange ganger så blir det ikke flere av de. Vet ikke om det er killiene som forsyner seg eller om forholdene ikke er bra nok for de.

I storkaret så mistet jeg den ene nøkkelhullcikliden for en stund siden. Jeg regner med det var jagingen som tok knekken på den til slutt. Kunne ihvertfall ikke se noe galt med den, men den fikk ikke være i fred stort for sjefen så mulig den ble stresset syk. Den gjenlevende er nå blitt veldig skvetten, det er jo bare den, en skjørtetetra og en dvergøksefisk igjen i de øvre vannlagene, resten er maller. Jeg har derfor planlagt å kjøpe inn en stim med kardinaltetra om jeg kommer over noen av god kvalitet. Håper det vil hjelpe på skyheten.

Vel, det var en liten oppdatering. Ønsker alle sammen en fin vår! Jeg skal ihvertfall kose meg fremover etter den utrolig lange vinteren
Har noen potte stående mener jeg
Men da jeg reiser til Danmark i morgen tidlig og har det rimelig travelt for øyeblikket så får jeg ikke tatt bilder å sendt deg i dag.

Hvis du ikke har fått tak i noen til vi kommer tilbake (1 uke) så kan jeg gi deg beskjed.

Ble forresten fristet litt nå til å ta denne hobbyen opp igjen ,artig med Bonsai-trær
Åhhh, det hadde vært flott!! Venter gjerne en uke eller mer bare jeg får tak i potter. Nå gliser jeg fra øre til øre her jeg sitter

Jeg er helt nybegynner med bonsai, men har jo holdt på med andre planter lenge så jeg håper jeg får de til. Begynner med noen greie Ficuser i starten så får jeg se. Har ikke hage heller så jeg må holde meg til de som kan være innendørs hele året. Driver og leser meg opp på informasjon foreløpig og øver opp tålmodigheten min
er ikke disse bonsai trærne bare noen grantrær som er stusset for dvergvekst. synes likevel at bonsai trær er kule i og med at de har en så fin form. holder meg selv til kaktus som ikke trenger vann.hehe
Det finnes veldig mange forskjellige typer bonsaier, men felles for de alle er at de skal se ut som små miniatyrtrær ved å forme de og stusse de på rett måte. Bonsai betyr noe sånt som liten potte og røttene beskjæres kraftig og de plantes i spesielle bonsai-potter for at de skal stå stødig. Beskjæring av røtter og skudd gir planten små blad og langsom vekst noe som forsterker inntrykket av et ekte tre i miniatyr.

Du kan faktisk lage bonsai-trær av mange norske naturlige tresorter, men de kan ikke holdes innendørs selvfølgelig. Egentlig er det få bonsaier som tåler å holdes innendørs året rundt uten vanskeligheter, Ficus er kanskje den enkleste.

Her er noen nydelige bonsaier av bjørk for eksempel og her en del andre blomstrende sorter. Som du ser er det ikke bare grantrærvarianten a la Karate Kid som kan kalles bonsai.

Men når det kommer til lettstelte planter så er jeg enig med deg, det er få planter som slår kaktuser der, selv om til og med de behøver litt vann av og til
Oj, de trærne der kan virkelig kalles kunst! Nå fikk jeg faktisk lyst til å prøve selv i sommer. Kan man bare kjøpe et lite ficustre for eksempel, og stusse den i form? Regner med det er vanskeligere enn det ser ut til?
Ja, faktisk så kan du det. Både grener og rot må stusses og om du vil kan du også forme greiner ved hjelp av streng. Er masse info å finne ute på nett. Her blant annet.

De fleste bøker og sites anbefaler likevel at man starter med å kjøpe en ferdig bonsai av de enklere typene, feks Ficus (som også er ganske billige) og prøver å holde liv i den et års tid før man går i gang med et prosjekt fra grunnen av.

Så lenge gadd riktignok ikke jeg å vente
Takk for link! Da tror jeg at jeg fikk meg noe å forsøke meg på i sommer
Da kom det 20 nye fisk i Søramerika-karet. Kjøpte meg en stim Kardinaltetra og det ser ut som alle er friske og fine. Ingen frafall enda ihvertfall og heldigvis så ser det ut til at nøkkelhullcikliden ikke er spesielt interessert heller.

Vanskelig å ta gode bilder av fisker i fart i dette karet, men her er ihvertfall noen smakebiter. Nederst min gamle skjørtetetra, den eneste gjenlevende av den aller første stimen med fisk jeg kjøpte meg. Den ble ihvertfall veldig glad for at det ble noen å stime sammen med selv om han nok hadde foretrukket sin egen art.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Skørtetetran din gammel ut også.

Jeg har en Danio choprae gående alene, den har vært med siden jeg startet sept. 2006. Den gangen var det en stim. Tenkte jeg skulle legge den inn i din oversikt over alder på fisk når den går. Den ser gammel og pjusk ut stakkar. 3 år er kanskje ikke så gærnt på danio eller?
Ser de står oppført med forventet levealder på 3-5 år så den drar nok på årene, ja. Fører den opp med en gang jeg så kan du heller oppdatere når den faller fra.

Skjørtetetraen min er rundt 5 år og selv om det faktisk er noen som har hatt en på 6 år så er den nok en gammel fisk. Har vært veldig glad i disse og hadde jeg hatt et stort kar så kunne jeg tenkt meg en stor stim på en 20-30 stykker

Har visst vært heldig med kardinalene for det har ikke vært noe frafall. Målte ph til 7.4 i karet og det er nok i høyeste laget for de så jeg skal prøve å senke til under 7 ihvertfall. Skal ta det gradvis under vannbyttene. Kan ikke gå så langt ned heller siden jeg må tilsette natron for å holde ph stabil i dette karet.

Grunnen til at overgangen fra butikk til mitt akvarie har gått så greit kan være at butikkvannet hadde 7,2 i ph. Ingen stor forskjell altså og den "rette" veien siden fisker lettere tåler rask økning i ph enn rask senking. Akklimatiserte de over flere timer også før de havnet i karet.
Ser ut til at kardinalene har hjulpet på skyheten til cikliden. Den er nå fremme som normalt og til og med mallene er mye tøffere med stimfiskene svømmende rundt seg. Jeg er forresten overrasket over at kardinaltetraene er såpass lite sky. De kommer opp til overflaten så snart jeg åpner lokket,.....matvrak

Etter at jeg byttet ut lysrørene i 180 literen (fra Arcadia til Hagen) har algene så smått begynt å forsvinne også. Tar nok fremdeles litt tid før alt er tilbake til normalen, men jeg er glad de er på retur. Veldig skjemmende med det svarte teppet over både røtter og planter.

I 125 literen er det de blågrønne som er problemet, men har nå også skiftet lysrør (fra Arcadia til Hagen) der så får jeg se om det hjelper på sikt. Mulig at det ble for mye rester liggende etter planter og mat, da jeg satte inn jegersnegler for å ta pestsneglene. Nå når jeg har fjernet jegerne igjen så håper jeg sneglebestanden tar seg opp og at det også vil hjelpe mot algene.

60 literen er nesten algefri faktisk, men her har jeg holdt meg til de lysrørene jeg hadde fra begynnelsen av (Varmhvitt fra butikken og Hagen) og jeg har heller ikke satt inn jegersnegler her. Dette er også det akvariet med minst arbeid. Enkelt å bytte vann og det eneste jeg trenger å "luke" er flyteplanter
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap