Tante Astrid´s undervannsverden (side 98)

Knallbra maleri av en lekker fisk!
Takk Lisbeth og Inger Anne! Jeg savner fremdeles Leopold jeg. Før jeg begynte med akvarier hadde jeg aldri trodd at man kunne bli så knyttet til et slikt vesen, men så er kampfisk veldig spesielle også da.

Venninna mi har en kampfisk gående i min gamle 35 liter. Hun har en liten gutt på 3 år og hver morgen så åpner hun lokket slik at han kan klappe Isk ( Han greide ikke å si fisk da de fikk den, derfor ble den hetende Isk (; ). Fisken svømmer opp så snart de nærmer seg og stryker seg under hånda til ungen. Helt snålt, men kampfisken ser altså ut til å like å bli klappet.
Tante Astrid
Fisken svømmer opp så snart de nærmer seg og stryker seg under hånda til ungen. Helt snålt, men kampfisken ser altså ut til å like å bli klappet.


Morsomt da Aldri prøvd noe sånt med min Mr. Vakker, men han er jo veldig oppmerksom på meg. Matglad kar
Det er hyggelig at du skriver litt i tråden din. Jeg pleier alltid å lese innlegg fra deg på forumet her. Bildet av Leopold var flott, og historien om "kjelefisken" Isk var søt og morsom. (Skjønner godt at Leopold ikke er til salgs.)
Lisbeth
Aldri prøvd noe sånt med min Mr. Vakker, men han er jo veldig oppmerksom på meg.

[External Image]
Jeg liker navnet på kampfisken din! Men kampfisker inviterer til morsomme navn, synes jeg. De er såpass mye personligheter.
Tove H
Det er hyggelig at du skriver litt i tråden din. Jeg pleier alltid å lese innlegg fra deg på forumet her. Bildet av Leopold var flott, og historien om "kjelefisken" Isk var søt og morsom. (Skjønner godt at Leopold ikke er til salgs.)

Så hyggelig at du stikker innom tråden min da

Nå må jeg innrømme at jeg sjelden er innom forumet utenom når noen har skrevet i en av trådene mine. Jeg bruker mesteparten av energien min på malingen for tiden og da orker jeg ikke stort annet, selv om jeg bare sitter en liten stund et par ganger i uken. Fiskene mine får selvfølgelig stellet de skal ha, men kjenner at det også kan bli for mye til tider. I tillegg strever jeg med NAV. Det er ingen som kan trekke overskuddet ut av meg som de kan :b Godt å få beklaget seg litt

Pussig med disse kampfiskene. Selv om ingen andre fisker har navn så ender det ofte med at de blir navngitt

Jeg driver som kjent med å trappe ned, men fiskene er visst ikke helt enig. Fant et par nye halvvoksne pygmèguramiyngel i karet i går. Helt utrolig at de greier å leve opp med alle de fiskene som går der. De guramiene sloss såpass mye seg imellom at jeg hadde håpet det ikke ble flere av de nå. Skjønner de ikke at det ikke er plass til så mange der .... sukk ....
Tante Astrid
Pussig med disse kampfiskene. Selv om ingen andre fisker har navn så ender det ofte med at de blir navngitt :)


Eneste fisken med navn hos meg ja
Det er vel mulig å gi bort pygmeene hvis det blir for mange av dem, evnt bytte de med en annen type fisk
Nav er riktig hull i hodet, med mindre man har satt seg inn i hvordan man skal utnyte seg av systemet.
Noe ikke jeg har ..... :P
Hadde jo vært en mulighet å gi de bort, men jeg hater det :b Er de kommet i hus hos meg så har de igrunnen fått leve livet ut her. Hadde jeg bare sett forskjell på kjønnene så kunne jeg skilt de, men synes de ser så like ut at jeg greier ihvertfall ikke å skille de fra hverandre.

Det virker som det ikke finnes noe som helst system og rutiner innen NAV. Jeg leverte en søknad 4.januar og har ringt flere ganger gjennom året for å forsikre meg om at den ikke hadde blitt avglemt. Neida, den var under behandling ble jeg forsikret om gang etter gang. Det tidligere vedtaket mitt går ut denne måneden så da jeg ringte på nytt i forrige uke og lurte på hvorfor jeg ikke hadde hørt noe enda så oppdaget de at den ikke hadde vært behandlet enda. De hadde da altså løyet til meg hele veien :b Jeg er ikke overrasket engang. Ved en tidligere anledning greide de å arkivere en søknad istedenfor å behandle den. Var på hengende håret jeg ble stående uten noe å leve av den gangen også. Det gjenstår å se om jeg får mat på bordet frem til jul :/
Man må være ganske frisk for å orke å stå på nok til at NAV forstår at de skal ta vare på deg når du er syk... :/
sissimor
Man må være ganske frisk for å orke å stå på nok til at NAV forstår at de skal ta vare på deg når du er syk... :/

Så sant, så sant :b
Da har jeg visst engasjert meg litt igjen

Vår lokalavis har en "gladnyhet" i dag. Alle elevrådene i fylket har skaffet seg en gullfisk som de skal ta vare på. "Akvariet" er på 8 liter, så vidt jeg kan bedømme ut fra bildet, ikke noe filter avbildet og bildene av oppsett av akvariet og innsetting av fisk ser ut til å være tatt samtidig. Regner altså med at fisken ble satt i samme dag som oppsett.

Jeg sendte inn følgende melding til debattspalten i avisa:

Gratulerer elevrådet med anskaffelse av gullfisken Monika og håper de har satt seg godt inn i hva det innebærer å ta godt vare på denne arten som kan bli mer enn 40 cm lang og leve til den blir rundt 20 år, om den får riktig stell så klart. Det vil si at oppbevaringsboksen som er avbildet i avisa raskt vil bli for liten. Fisken kan stoppe å vokse når den har liten plass, men de indre organene fortsetter å vokse og gir fisken stort ubehag og kort liv. Jeg regner med at dere også vet at det tar rundt 4 uker å kjøre inn et filter og at vannet kan bli veldig giftig i karet under denne perioden eller om man ikke har filter i det hele tatt. Det innebærer at man må skifte ut noe av vannet en til flere ganger daglig om man har fisk i karet og ikke vil at den skal lide. Selv om det "bare" er en fisk er det etisk forkastelig å gi den et kort, miserabelt liv bare for at vi skal bruke den som pynt. Les gjerne mer om fisk og akvariehold på Akvaforum.no. Astrid Westad

Ligger en liten videosnutt av prosjekt gullfisk inne på nettavisen deres også:
Tidens Krav
Godt og innformativt skrevet Astrid! Håper dette får øynene opp hos de innvollverte, slik at fisken får et godt liv. Noen voksne må jo uansett få ansvaret, for fisk er ikke leketøy...
Det er elevråd på videregående skole så de skal jo være i stand til å ta vare på den, men til og med hun som har satt i gang prosjektet, hun er voksen, ser ikke ut til å ha satt seg inn i artens behov i det hele tatt. Sjekk ut intervju med henne i linken.
Veldig bra Astrid. Legger du inn eventuelle kommentarer til innlegget ditt her?
Det kan jeg gjerne gjøre, men det er ikke første gangen jeg har sendt inn kommentarer på oppslag vedrørende gullfiskhold i små kar i avisa, og det har aldri vært noen som har svart :b Håper bare det er noen som tar seg bryet med å lese litt her inne ihvertfall etter å ha blitt tipset om siden i avisa.
Jeg kjenner jeg begynner å koke bare noen nevner ordet NAV. Og det som er ufattelig er at det er samme visa over hele landet. Det er forøvrig ikke bare NAV som er vanskelig. Jeg har i 1 1/2 år slåss med et sykehus som ikke vil gi meg behandling jeg trenger. Og i dag fikk jeg enda mer trøbbel med enda en helsetjeneste. Hos den tjenesten startet jeg med 2 timer i uka, samt en time annenhver uke hos en annen person i en litt annen stilling. Så ble det kuttet ned til 1 1/2 time (pluss en time annenhver uke). Så 1 time (pluss den ekstra timen). Før sommeren ble den ene timen annenhver uke overført til den personen jeg har ukentlig kontakt. Meningen var da at jeg skulle ha 1 1/2 time hos henne hver uke. Det har jeg i praksis ikke fått. Og i dag fikk jeg brev om at det nå var kuttet ned til 1 time... Jeg er rasende! Hun jeg nå har skal bare være i stillingen sin ut året. Det blir spennende å se om de da benytter sjansen til å kutte meg ut fullstendig. Jeg har ingen illusjoner i så måte. Man skal være frisk for å være syk ja. Argh! Jeg måtte bare få det ut!

Om gullfisken: At en voksen har ansvaret er ikke akkurat en sikkerhet for at fisken for riktig behandling. Eller at den blir behandlet som det levende vesenet som den er. Det er svært mange som ikke greier å se at fisk har like stor rett på riktig behandling som andre dyr.
Du har så rett Inger Anne. Ser forresten at NAV får på pukkelen fra Riksrevisjonen også. Jeg tenker med gru på de som er enda mer hjelpesløse enn jeg er. De må bare satse på at de er heldige og får det de har krav på. Jeg har ME og blir dårligere av stress, slik som en god del andre sykdommer også reagerer på stress. Istedenfor å gi oss hjelp og støtte så gjør NAV oss rett og slett sykere. Og ja, det er godt å blåse ut til noen som vet hva det vil si å være avhengig av et slikt vilkårlig system.
Det som slår meg med den gullfisken i det bittelite akvariet, er at de heller kunne ha valgt en kampfisk. De er jo flotte, og er lettere å få til å trives dersom forholdene blir lagt til rette med filter og beplantning. Kampfisk har jo personlighet etter hva jeg har lest her.
Hmm hvor kan man legge kommentarer på innlegget tro??

"Lurer selvfølgelig på hvordan en missfostret avlsform av gullfisk i altfor liten tank uten de riktige forutsetningene til å få et langt og godt liv, skal inspirere elever til forandring??
Først burde man vel sette seg inn i de krav det trengs for å holde en gullfisk i riktig miljø, slik at fisken faktisk kan trives og utvikle seg i riktig retning"

Det er synd at norges største apparat er så dårlig oppbygd at de som virkelig trenger hjelp faller utenom og de som egentlig ikke trenger det, får mer enn de behøver....
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap