Sykdomsbase?

Jeg ønsker meg en sykdomsbase her på forumet med info om sykdom, effektive behandlingsmetoder og bilder fra brukere av forumet.
Er dette mulig?
Har lest artikkelen Sykdom i akvariet og synets den er bra men den mangler bilder.
Det er masse info om sykdommer med bilder her på forumet vist man søker, men man må lete gjennom mange tråder for å få den informasjonen man leter etter og ikke all info er helt korrekt.
Mener det hadde vert fint med en Sykdomsbase.
Er veldig glad i de basene som er på forumet her og bruker de mye.
Ojoj... Syns dette var et meget godt forslag!
Om dere guruer fortjener dere mange stjerner på skuldra
Plussmedlem
Veldig bra forslag. Det skal vi sjå på!
Bilder av syk fisk
"Mase - mase"
Hadde vært kjekt å ha et felles sted å sende inn bilder av syk fisk.
Gjerne sammen med opplysninger om behandling og hvordan utfallet ble til slutt.
Jeg støtter dette forslaget! Kan vere en måte å "unngå" alle spørsmålene som kommer i forumet opp igjen og opp igjen. Da vil vi alle som evt får sykdom i akvariene våre sjekke sykdomsbasen og finne fort ut hvilke tiltak og medisinerings som skal til for å behandle evt sykdom.
Inntil det evt er noe som er på plass, er det jo "bare" å gjøre som mange har gjort før; lage en billedtråd. Bildene her kan jo godt merkes; bruke gjerne i en sykdomsbase om\ når denne kommer.

Det vanskelige er ofte å finne såpass gode bilder, at de er verdt å bruke i en base.
Av bildene som postes av sjuk fisk her på AF, vil jeg si at under 1% er så tydelige at de duger til noe oppslagsverk.

Men å tro at ikke forumet kommer til å lide av både hvitprikk og finneråte, det har jeg minimal tro på. Jada, jeg er og blir en skeptiker :p

Jepp, det er vanskelig å finne bra bilder av sykdommer.

Husk det folkens, ta bilder! Om det ikke finnes en sykdomsbase pr idag vil det trenges bilder den dagen den kommer.

Hvis dere finner bra bilder på nett kan man jo også spore opp bildeeier og be om tillatelse til å bruke de i en evnt sykdomsbase.
Jo mer slik jobbing som gjøres jo lettere og fortere blir det å lage en sykdomsbase.
Synes dette er et bra tiltak

Andreas
Frank Angell
Inntil det evt er noe som er på plass, er det jo "bare" å gjøre som mange har gjort før; lage en billedtråd. Bildene her kan jo godt merkes; bruke gjerne i en sykdomsbase om\ når denne kommer. Det vanskelige er ofte å finne såpass gode bilder, at de er verdt å bruke i en base. Av bildene som postes av sjuk fisk her på AF, vil jeg si at under 1% er så tydelige at de duger til noe oppslagsverk.

Da starter jeg en tråd med tittel Bilder av syk fisk, for å ha til en evt. sykdomsbase senere, og håper at det blir sendt inn bilder av diverse sykdommer/plager og av bra kvalitet så det blir noe å velge i senere.
Hvilken størrelse bør / kan det være på disse bildene?
Kanskje dere kan skrive litt om det i den nye tråden? Og evt. andre opplysninger som jeg ikke har tatt med?
Shiramor
Hvilken størrelse bør / kan det være på disse bildene? Kanskje dere kan skrive litt om det i den nye tråden? Og evt. andre opplysninger som jeg ikke har tatt med?
Maks størrelse som tillates på forumet er ideelt
Kjempegod idé.
Kanskje den kunne inneholde irriterende og uønskete ting som dukker opp i karet ellers? Alger, planarier, larver og vanndyr.

.. og døde fisk, kesol?
Jeg blir alltid irritert når de dukker opp. Høyst uønsket.

Jeg blir glad når fisken din dør. Da virker jeg proffere.

Du må bytte vann av og til.
Kesol
Kjempegod idé. Kanskje den kunne inneholde irriterende og uønskete ting som dukker opp i karet ellers? Alger, planarier, larver og vanndyr.


Er vel ikke akkurat dette jeg tenker på når vi snakker om en "sykdomsbase".
Kesol
Jeg blir glad når fisken din dør. Da virker jeg proffere. Du må bytte vann av og til.


Ikkje akkurat pent sagt Kesol! Er kjipt uansett når en mister fisker, man blir glade i de. Jeg ønsker hvertfall ingen bilder av døde fisker!, skal det lages en sykdomsbase MÅ den inneholde kun bilder av sykdomer, ikkje larver, alger osv.
Vidar Alfei
[QUOTE=Kesol]Jeg blir glad når fisken din dør. Da virker jeg proffere. Du må bytte vann av og til.


Ikkje akkurat pent sagt Kesol! Er kjipt uansett når en mister fisker, man blir glade i de. Jeg ønsker hvertfall ingen bilder av døde fisker!, skal det lages en sykdomsbase MÅ den inneholde kun bilder av sykdomer, ikkje larver, alger osv.

Virkelig? Ironi?

Jeg mener heller ikke basen skal ha bilder av døde fisk, med mindre det er bilder av døde fisk etter sykdom. Jeg syns det kan være en base med ikke-ønskede levende organismer av alle slag.
Kesol
[QUOTE=Vidar Alfei][QUOTE=Kesol]Jeg blir glad når fisken din dør. Da virker jeg proffere. Du må bytte vann av og til.


Ikkje akkurat pent sagt Kesol! Er kjipt uansett når en mister fisker, man blir glade i de. Jeg ønsker hvertfall ingen bilder av døde fisker!, skal det lages en sykdomsbase MÅ den inneholde kun bilder av sykdomer, ikkje larver, alger osv.

Virkelig? Ironi?

Jeg mener heller ikke basen skal ha bilder av døde fisk, med mindre det er bilder av døde fisk etter sykdom. Jeg syns det kan være en base med ikke-ønskede levende organismer av alle slag.

Måten du skrev det på virket absolutt ikke som ironi, men kanskje jeg misforstod.

Tror de fleste av oss inkl deg selv vil bli utruleg glad den dagen evt en sånn base er på plass...
Vidar Alfei
Måten du skrev det på virket absolutt ikke som ironi, men kanskje jeg misforstod. Tror de fleste av oss inkl deg selv vil bli utruleg glad den dagen evt en sånn base er på plass... :)




Jammen, hvorfor sier du da at du ikke vil ha en base med planarier o.l?
Kesol
[QUOTE=Vidar Alfei]Måten du skrev det på virket absolutt ikke som ironi, men kanskje jeg misforstod. Tror de fleste av oss inkl deg selv vil bli utruleg glad den dagen evt en sånn base er på plass... :)




Jammen, hvorfor sier du da at du ikke vil ha en base med planarier o.l?

Når jeg tenker sykdom ser jeg på det som parasitter som har stor skadevirking.

Når du skriver: "Kanskje den kunne inneholde irriterende og uønskete ting som dukker opp i karet ellers?" , så tenker jeg at dette har ikke noe å gjøre i en sykdomsbase, men dersom det er knyttet til en sykdom er det greit. Som feks ankerorm, kan du gjerne kalle "larve".
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap