Meninger om min bakgrunnsplan/skisse

Har kjøpt et 320 l akvarium som jeg snart skal starte opp, og lurer på om jeg skal lage meg isopor(styrofoam) bakgrunn før jeg starter det opp.

Det jeg lurer på da er om jeg kan bygge inn pumpene bak bakgrunnen. Har en innvendig pumpe(Fluval 4plus), og en uvendig (Fluval 405). Kan jeg bygge inn disse i isoporen som vist på skissene med huleåpninger som inntak forpumpene? Hvor store bør disse åpningene være i så fall?

Og kan varmekolben bygges inn, eller vil jeg ikke få fordelt varmen utover i karet da?

Jeg er helt fersk på dette og takker for alle svar!
Burde vel fungere det, men jeg ville nok ha flyttet innsugsrista for det utvendige filteret et annet sted, for å forsikre meg om at vannet ikke bare gikk i en liten "loop" på hver kortende av karet.

Er ikke noe problem å ha varmekolbe bak bakgrunnen, men da må du passe på at vannet bak bakgrunnen er i sirkulasjon med vannet foran.
Hvorfor ikke begge på samme side? Det har jeg, og forlenget utblåsinga på innvendig pumpe, og satt begge utblåsingene i et hull så de blåser rett ut til fiskene. Lag gjerne 2 innsugsrister i bakgrunnen, en i topp og en nesten i bunn, da får du også god sorkulasjon i det rommet bak der, og ingen problem å ha varmekolbe der. Og det er en fin plass å ha slangen når du fyller opp etter vannbytter. Slipper å virvle opp noe

[External Image]
Slik som dette. Blir god sirkulasjon.
Se der ja. Det så bedre ut! Er vel ikke noe i veien for å sette begge på samme side nei. Vet ikke hvorfor jeg ville ha de på hver sin side.
Da vil vel på en måte varmekolben varme opp vannet før det går inn i pumpene? Og fordele varmen godt.

Men når dere limer sammen to plater med isopor, bruker dere akvariesilikon der også? Lang tørketid?

Blir nok til at jeg gjør dette før jeg fyller opp ja. Så blir karet stående tomt en stund til.
Vil fiskene oppholde seg i den innebygde delen der pumpene sitter? Eller bør jeg ha en form for rist foran åpningene så de ikke svømmer inn der?
Jeg kjøpte det slik, så kan ingenting om bygging :P

Men da jeg kjøpte det, så var det kun innsug i bunn. Skar ut en åpning i toppen å satte svamp i. Og da forsvant overflatehinna på noen timer. Og jeg skyller denne svampen 1 - 2 ganger i uka å det er utrolig mye grums i den, og det er jo grums som ellers hadde havnet i filteret. Ganske praktiskt.


Rist eller svamp annbefaler jeg ja. Ganske kjedelig med fisk bak der.
så du har svamp i åpningene både oppe og nede?
Har svamp oppe og nede. Men den nede tror jeg er tett, for den er litt utilgjengelig :P Så jeg skal sette en innsugsrist på framsiden under det andre innsuget.. Så hvis det kommer blader el. så kan jeg lett fjerne det
Nå har jeg begynt litt, og følger denne fremgangsmåten: http://akvaforum.no/text.cfm?id=1686
På grunn av at jeg synes det virket litt mere safe å slippe å male oppi karet. Og billigere ikke minst.

Men spørsmålet mitt er: kan jeg ha isoporen udekket nedi vannet? Det blir da baksiden og inni pumpedelen som ikke blir dekket av akvariesilikon og grus.

Og jeg bruker jo egentlig ikke isopor, men Jackofoam, som er litt mere kompakt og hardere. Og rosa...
Øyvind Aarum
Men spørsmålet mitt er: kan jeg ha isoporen udekket nedi vannet? Det blir da baksiden og inni pumpedelen som ikke blir dekket av akvariesilikon og grus.


Fremgangsmåten som ble brukt på denne linken er helt fin den, jeg har malt alle sider av isoporen som er i mine kar på alle sider - bortsett fra i ett kar. Bortsett fra at alger ses godt på hvit/rosa isopr går dette helt fing. Men Jotun akrylmaling er safe og det binder bakgrunnen - slik at rehold er enklere.



Øyvind Aarum
Og jeg bruker jo egentlig ikke isopor, men Jackofoam, som er litt mere kompakt og hardere. Og rosa...


Hvor kjøper du Jackofoam og er den sikker?
må ikke akrylmaling dekkes med noe annet? Noe som er giftfritt.

Jackofoam kjøper du hos byggevareforretningen. Det brukes til å legge under huset før du støper plata. Vet ikke om den er safe, var det jeg lurte litt på.


Akrylmaling er giftfri, men du må vanne den ut i et par dager etter du har malt. Det gjøres i karet før du setter i fisker.
Hva slags akrylmalig er dette? Hvor får man kjøpt den? Noe produktnavn på den?
Jeg trur jeg har sånn rosa greier. Den er tilldekt på alle sidene.
Lykke til med bakgrunnen din!Vet ikke hvordan karet ditt ser ut, men om du har støttestag midt over karet så husk å ta hensyn til dette når du skjærer bagrunnen til så slipper du masse hodebry når den skal oppi,slik jeg fikk..
Øyvind Aarum
Hva slags akrylmalig er dette? Hvor får man kjøpt den? Noe produktnavn på den?


Som jeg skrev over - Jotun Akrylmaling - fargehandel selges den

Mine kar er malt med det - ta er titt
vofsi
Lykke til med bakgrunnen din!Vet ikke hvordan karet ditt ser ut, men om du har støttestag midt over karet så husk å ta hensyn til dette når du skjærer bagrunnen til så slipper du masse hodebry når den skal oppi,slik jeg fikk..


Støttestagene oer ofte festet med silikon - det er bare å ta av for så å feste det likens etterpå..
Da er det jo ikke noe problem men mine er satt fast med popnagler så da bød det på en litt større utfordring.
Staget mitt er også festet med popnagler, men jeg jobber som flystrukturmekaniker, så er ikke noe problem å demontere det og får det til å sitte minst like bra senere.

Da får jeg sjekke det med Jotun malingen. Hadde vært greit med litt svart og grått til å male det som skal se ut som stein.
Har en rot jeg skal feste på bakgrunnen og, men det var ikke lett å kappe med håndsag, så jeg får ta den på båndsaga på jobben i morgen.

Legger inn noen bilder når jeg får festet røttene og formet litt mer.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap