kan jeg bruke disse røttene?

fant 2 røtter jeg likte svært godt idag. å tok dem med hjem for at de skal brukes i akvariene.
røttene er gamle, har ligget under jorda lenge, og er gravd fram for ett års tid eller noe sånt siden.
kan noen av dere identifisere tresorten?
kan jeg bruke røttene i akvariet?
hva gjør jeg for å få dem 100% rene?

jeg tenkte å skrubbe dem, koke dem, å legge dem i bløt noen uker. det er mose på dem. så...
jeg fant dem utafor fjøset, så jeg vil ha dem så rene som overhodet mulig.
skal bruke dem pga mallene mine.

takker for svar.
Inaktiv bruker
Det skal nok gå bra ,har noe lignende jeg fant i surt vann på fjellet
etter det jeg har lest meg til,som ,,garvede,, akvarister har fortalt
skal det la seg gjøre å bruke disse
forut tatt att du koker,vasker og skrubber
det er vel diverse syrer,garvesyrer som ikke er helt bra for fisken
men jeg innbiller meg att det er i ,,nyere,, materiale
jeg føler meg trygg på å bruke den jeg har
ja disse røttene er gamle.
har også lest noe om garvesyre.
jeg får vaske dem skikkelig da.
dauer fiskene så veit vi hva dem dauer av!! :P
takk for svar.
Ciklide
jeg tenkte å skrubbe dem, koke dem, å legge dem i bløt noen uker. det er mose på dem. så... jeg fant dem utafor fjøset, så jeg vil ha dem så rene som overhodet mulig. skal bruke dem pga mallene mine. :) takker for svar. :)


tror ikke jeg hadde tatt sjangsen....
om du hadde vert så heldig å finne dem i ei myr ville jeg vert misunnelig..:o)
garvesyre og humus er ikke skadelig, når du tar jevnlige skift, tvert imot...prevantivt overfor en del bakterier og parasitter...
akvator
garvesyre og humus er ikke skadelig, når du tar jevnlige skift, tvert imot...prevantivt overfor en del bakterier og parasitter...

jevnlige skift?? :P
hva mener du med det?
:P
bør kanskje legge til, at der jeg fant dem, har det vært myr før.
men dyrket mark nå.
Hmm. Dyrket mark? Da er det vel en viss sannsynlighet for at det er brukt div. gjødsel og annen "næring"? Sjekk dette før du har de oppi akvariet.
Tror dere blander sammen to ting.
Garvesyrer er ikke farlig. Det er terpentiner og resiner i nåletrær som furu og gran som ikke er bra.

Garvesyre finnes stort sett bare i eik, og det er ikke eik det er mest av i Norge. Den vokser ikke i alle deler av Norge.
Det er mest av gran, furu og bjørk.
Man skal ikke bruke trevirke fra nåletrær som furu og gran, står det i artikkelen om dette temaet her på AF.

Jeg ville ikke brukt en trerot som har ligget i jord, og som jeg ikke visste hva treslag det var.... Det kan herpe vannkvaliteten din mer enn du aner.
molle
det er vel diverse syrer,garvesyrer som ikke er helt bra for fisken men jeg innbiller meg att det er i ,,nyere,, materiale


Ciklide
ja disse røttene er gamle. har også lest noe om garvesyre. jeg får vaske dem skikkelig da. dauer fiskene så veit vi hva dem dauer av!! :P takk for svar. :)
Jeg ville også vært en smule forsiktig, med tanke på at røttene har ligget i jord. Dette kan ha gitt råteskader du ikke ser, og da har man det gående.
At de har ligget tett ved landbrukseiendom, det er i alle fall tilstrekkelig til at jeg ikke hadde brukt røttene. Det er mye rart i landbruket jeg ikke ville hatt i karene mine

Røttene kan sikkert komme tin nytte i hagen i stedet, når tid for hagestell står for tur igjen
hmm. kanskje jeg bare skal droppe å bruke dem da? :-S
selv om de var langt under bakken.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap