For mange yngler!

Mine Guppy yngler som gal! Jeg trodde disse skulle bli spist opp da jeg ikke tar noen forholdsregler for at de skal vokse opp. Nå har jeg tre forskjellige kull i akvariumet med antall mellom 5-10 stk pr.kull som er på god vei til å bli voksen. Nå er jeg redd akvariumet skal bli "overbefolket" fordi yngelen faktisk vokser opp!

Hva gjør dere med yngelen? Er det noen fiske sorter som er ekstra glad i yngel? Har ikke lyst å "avlive" dem selv...føles ikke riktig...
Enten håver man dem ut og hiver dem i en bøtte kokhett vann, eller man kjøper noen rovfisk som spiser yngel... men selv ikke da har man noen garanti for å holde guppybestanden nede.
Selv har jeg holdt guppy sammen med dvergciklider, i håp om at ciklidene skulle gjøre som de pleier; spise yngel.
Pøh! Det ble altfor mange guppyer likevel. Ciklidene greide aldri ta mange nok.
Så jeg tar håven og tynner ut bestanden selv i blant. Å la alle vokse opp er uaktuelt, da hadde jeg sittet her med hundrevis av guppy inntil jeg kanskje fikk gitt dem vekk når de ble store nok....kanskje jeg hadde blitt kvitt alle, men det er neimen ikke sikkert det heller. Så jeg tynner ut selv, ja.

Jeg tror egentlig du må trå til selv og tynne ut bestanden. Kanskje det ikke føles riktig første gang, men skal du unngå at det blir fullstendig stappfullt som "sild i tønne", så MÅ du. Enkelt og greit. Egentlig bare noe du må venne deg til, dersom du skal holde fisk som yngler så grassalt mye.

Man kan ikke la absolutt alt vokse opp. Det er plasshensyn å ta.
Hei!
Hva med å legge de ut her å selge/gi bort noen ?
Hadde jeg hatt ett lite ekstra akvarium så kunne jeg godt tenkt meg å flytte yngelen for så å vurdere å selge den dersom den er frisk og etter de standarer som er satt for den type fisk.

Det jeg synes er noe pussig er at det virker som om det er kun hunn-yngel som vokser opp. Jeg har ennå til gode å se noen hanner. Kan dette stemme? Er det vanskelig å få hann-yngel?
Det tar en stund før man kan se kjønnet til yngla, di fleste ser ut som hunner i starten.
Jeg får alltid stor overvekt av hunner i mine guppykull. Det er få hanner å se. Hvorfor det er slik, er uvisst, men jeg har inntrykk av at mange opplever det (at de får flest hunner).
Noen sier temperaturen spiller inn, andre mener ph har noe å si på hvordan kjønnsfordelingen blir i kullene.

De to guttene mine blir veldig glade etterhvert da...ler...
Gi de evt bort til din dyrebutikk, det gjør jeg i stedet for å ta livet av de
Simgirl
De to guttene mine blir veldig glade etterhvert da...ler...


hehe de blir nok fornøyd ja!Hadde i ett kul kun en guppy han som overlevde, satt han i ett eget yngelkar til han ble stor nok til å svømme med resten av gjengen, og når jeg da lot han komme sammen med resten, gikk han helt berserk!! Lillegutt svømmer etter damene konstant!Fortsatt tilgode og se han tar seg en pause hehe
Jeg håper slørhalene mine skal klare å holde bestanden nede.. Men man vet aldri da, men det er lov å håpe. har allerede avtalt med noen som kanskje vil ha noen da
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap