Hva er det viktigste for deg i en dyrebutikk?

Vel jeg har da for ikke så lenge siden begynt å jobbe i dyrebutikk, har helt klart ikke så stor erfaring med fisk som jeg kansje burde, men lærer mer og mer

Jeg vil jo kunne være til hjelp for kundene og gjøre at de blir fornøyde med meg så derfor lurer jeg på:
- hva er det dere synes er det viktigste når du kommer for å titte på fisk i en dyrebutikk?
- Er det noen spesielle ting du synes dyrebutikkene er dårlige på som jeg kansje da kan gjøre bra i denne butikken?

Jeg leser jo mye om folk som er misfornøyde med dyreholdet i dyrebutikker og prøver at iallefall jeg skal være flink og lære meg så mye som mulig så jeg iallefall ikke behøver å ha dårlig samvittighet for å gjøre noe feil eller behandle dyrene feil

Takker på forhånd

Hei!! Jeg har irritert meg utrolig mye i det siste på dyrebutikken der jeg bor.
Helt greit at de som jobber der ikke vet, men synes de da kan være så ærlige å si det.
Finnes vell oppslagsverk i butikkene?
Når jeg spør om hjelp, er det jo fordi jeg ikke vet. Blitt gla jeg om den i butikken hadde sakt - vent litt, skal sjekke det ut jeg

Du finner masse meninger om div butikker, hva folk liker/ ikke liker hvis du leser litt i dette underforumet.

Kravene til de fleste akvarister her inne er visst:
- aldri døde fisker
- aldri syke fisker
- alle slags fisketyper inne alltid
- knallbillig
- betjeningen skal kunne alt om alle typer fisker/ sykdommer/ teknisk utstyr osv

Inaktiv bruker
Jeg har forståelse for at ikke alle som jobber i en dyrebutikk kan all verden om fisk, men de bør i allefall kunne svare på de grunnleggende og viktigste tingene. Enkelte er jo kanskje ekspert på andre områder. Men synes at det er veldig viktig at de ansatte ikke svarer på noe som de egentlig ikke kan svare på. Da er det faktisk bedre at man sier "sorry. Det vet jeg faktisk ikke, men jeg kan sjekke det opp" enn at man sier det som man tror er rett.

Jeg tror de aller fleste som skal handle fisk er villige til å vente 2 minutter mens den ansatte sjekker det opp så de slipper å få med seg en sølvhai og en fiskebolle (setter det litt på spissen):p

Det er også veldig viktig at den ansatte har godt humør!!
Som flere har sagt, jeg vil mye heller ha en person som sier at "sorry, dette er jeg usikker på - la meg sjekke opp", enn en som står på sitt og sier at "joda, funker som ei kule det! (håper jeg)".

Det er også viktig å være ydmyk i forhold til egen kunnskap og oppfatninger. Det er få fasiter innen denne bransjen.
Serviceinnstilling og ærlighet. Går an å være god selger likevel, selv om det ikke virker som folk tror det.
Jeg liker å se rene og ryddige kar, ingen død fisk, og en betjening som er tilstede.

Og, når jeg som kunde oppdager at det er sykdom i et kar, og varsler fra til betjeningen, så forventer jeg at de foretar seg noe. Mener ikke at de skal kaste det de har i hendene, men i hvertfall virke overbevisende om at de skal ta tak i det.
- Betjening som kjenner latinsk navn på fisken
- Det som selges som akvarieplanter faktisk ER akvarieplanter
- Behjelpelig med å bestille fisk/planter etter ønske

Jeg betaler heller litt mer for kvalitetsfisk hos en bra butikk, fremfor å kjøpe billig og svak fisk hos andre...

Har forøvrig sett at noen butikker har klistret opp små lapper på karene, som viser bilde av fisken, handelsnavn, latinsk navn og krav til vannverdier og karstørrelse. Kjempekjekt!
Okei skal ta dette med meg Sier aldri ting jeg ikke er sikker på, pleier å ringe noen som har greie på det å undersøke med de. Ang. død fisk sjekker jeg det ganske ofte så det pleier ikke å være død fisk i akvariene. Det med latinske navn må jeg kansje bruke en lørdag på å skrive ned på lappene på akvariene ja Det var en som sa ifra om at det var sopp i black molly karet i går og da ringte jeg butikksjefen med en gang og sa ifra og hun skulle begynne å medisinere de i dag

Bare å fortsette å skrive så skal jeg fortsette å lære
Fjern døde fisk! Jobbet selv i dyrebutikk når jeg var ung og regel nr 1 var å gå over karene om morran og fjerne døde fisk før butikken åpna, og se over utover dagen. Knyt igjen posen med død fisk så det ikke lukter død fisk i hele akvarieavdelinga...

Merk karantenekar slik at ansatte som er ekstrahjelp o.l. vet hvor de kan selge fisk. Betryggende for kunden også vil jeg tro at de ser at dere har full kontroll.

Flytt vekk fisk som blir mobba eller mobber. Å komme tilbake til samme butikk gang på gang å se at fiskene som blir nappa i stykker fortsatt går i samme kar som napperne er frustrerende, særlig hvis du venter på at fisken skal bli fin igjen og kan kjøpe den. Du får ikke solgt fisk som er nappet i stykker.

Bruk 2 håver når du fanger fisk... Jeg mener at det er raskere og mindre stessende for fisken om du effektivt bruker 2 håver (jag/styr fisken med den ene håven mot den andre håven) og får tak i fisken kjapt enn å jage i uendelighet med 1 håv fra den ene siden til den andre osv...

Ta ikke kulefisken ut av vannet når du fanger den...

Når du pakker fisk i pose er det viktig at det er ca 1/3 del vann (eller mindre) og resten luft -ikke omvendt. Ha det som en regel at posen skal pakkes inn i avis eller lignende, uansett årstid. Ikke la kunden måtte be om det. Som selger skal du sørge for at du har gjort alt for at fisken forlater butikken trygt. Og selv om det er varmt ute kan det være lurt med beskyttelse mot støt (som kan lage hull i posen) og stress p.g.a. lys under transport. Planter skal også pakkes inn om vinteren. Er ikke sjelden jeg får planteposen rett i en bærepose, uten at jeg har fått et eneste spørsmål om hvor lenge jeg skal gå ute med dem! (jeg sier alltid i fra, men det skal ikke være nødvendig)

Hold karene rene for alger og prøv å holde andematen unna salgskarene.
Tror ingen vil ha andemat med på kjøpet.

Har ennå tilgode å erfare noen som har det, men hvis mulig, ha en maskin med nettilgang (skru fast i noe hvis du er redd for at den skal bli stjelt) slik at sånne som meg som plutselig kommer over fisk jeg får lyst på, kan sjekke om de passer i mine kar. I allefall ha fiskeleksikon tilgjengelig

Det viktigste for meg er at alle kar ser rene ut, og at fisken som er oppi er frisk og i bevegelse.

Har vært borti butikker hvor karene ikke ser ut, og fisken står stille og det virker som om de er dopet ned...

Synes også sånn generelt at butikkene er alt for sløv med å markere på karet hvilken type fisk og oppdatere denne informasjonen.

Å ha oppslagsverk lett tilgjengelig var slett ingen dum idè. Da kan både kunder bla litt og betjeningen kan titte når kunder spør.

Synd det er så mange frekke folk, så bøkene måtte sikkert blitt boltet fast for at de ikke skulle blitt stjelt.
Hvorfor ha en utdatert bok når man kan ha en PC. Kutte tilgang til alt annet enn nettleseren og Akvaforum og ha tyverisikring i PCen. Koster ikke allverden nå lengre.

Butikker tenker ikke så langt når det gjelder service alltid heller, synes spesielt de med mye konkurranse burde gå noen ekstra steg. Men de vet jo ikke hvor mye kunder de går glipp av når folk bare går en annen plass istedet.

Bøker har de fleste butikker allerede, det er en større økonomisk belastning å måtte kjøpe en egen PC til kundebruk/sette opp denne/ vedlikehold.
Lro
Fjern døde fisk! Jobbet selv i dyrebutikk når jeg var ung og regel nr 1 var å gå over karene om morran og fjerne døde fisk før butikken åpna, og se over utover dagen. Knyt igjen posen med død fisk så det ikke lukter død fisk i hele akvarieavdelinga... [I]Jeg går over karene rimelig ofte, knute igjen posen hørtes smart ut ja, det skal jeg begynne med :) Har ikke merket noe til død lukt enda men er jo sikkert smart i tilfelle[/I] Merk karantenekar slik at ansatte som er ekstrahjelp o.l. vet hvor de kan selge fisk. Betryggende for kunden også vil jeg tro at de ser at dere har full kontroll. [I]Ja det synes jeg vi er ganske flinke til, setter opp skilt på karet med en gang så det står at de er i karantene og ikke til salgs :)[/I] Flytt vekk fisk som blir mobba eller mobber. Å komme tilbake til samme butikk gang på gang å se at fiskene som blir nappa i stykker fortsatt går i samme kar som napperne er frustrerende, særlig hvis du venter på at fisken skal bli fin igjen og kan kjøpe den. Du får ikke solgt fisk som er nappet i stykker. [I]Vi har flyttet over iallefall en kampfisk som ble mobbet, skal huske å passe på det ;)[/I] Bruk 2 håver når du fanger fisk... Jeg mener at det er raskere og mindre stessende for fisken om du effektivt bruker 2 håver (jag/styr fisken med den ene håven mot den andre håven) og får tak i fisken kjapt enn å jage i uendelighet med 1 håv fra den ene siden til den andre osv... [I]Smart! Det har jeg ikke tenk på før, takktakk :)[/I] Ta ikke kulefisken ut av vannet når du fanger den... [I]Ja dette leste jeg om forrige dagen, skal huske på det ;) (Er det forresten sant at man skal trykke på de hvis de blåser seg opp? Bedre at jeg spør enn at jeg gjør noe jeg absolutt ikke burde)[/I] Når du pakker fisk i pose er det viktig at det er ca 1/3 del vann (eller mindre) og resten luft -ikke omvendt. Ha det som en regel at posen skal pakkes inn i avis eller lignende, uansett årstid. Ikke la kunden måtte be om det. Som selger skal du sørge for at du har gjort alt for at fisken forlater butikken trygt. Og selv om det er varmt ute kan det være lurt med beskyttelse mot støt (som kan lage hull i posen) og stress p.g.a. lys under transport. Planter skal også pakkes inn om vinteren. Er ikke sjelden jeg får planteposen rett i en bærepose, uten at jeg har fått et eneste spørsmål om hvor lenge jeg skal gå ute med dem! (jeg sier alltid i fra, men det skal ikke være nødvendig) [I]Jeg synes det er så vanskelig å få til i de små posene, men burde jeg kansje heller bruke de store posene og være sikker på at de får nok luft? Aviser ja, jeg får si ifra på jobben at vi trenger det, tror ikke vi har det nemlig annet enn noen få til å pakke glass i.. Skal huske på det med planter også :)[/I] Hold karene rene for alger og prøv å holde andematen unna salgskarene. Tror ingen vil ha andemat med på kjøpet. [I]Tror ikke vi har andemat og renser karene for alger annenhver uke +-[/I] Har ennå tilgode å erfare noen som har det, men hvis mulig, ha en maskin med nettilgang (skru fast i noe hvis du er redd for at den skal bli stjelt) slik at sånne som meg som plutselig kommer over fisk jeg får lyst på, kan sjekke om de passer i mine kar. I allefall ha fiskeleksikon tilgjengelig :) :) [I]Vi har internett på dataen og jeg bruker den til å finne info om det meste :) Vi bruker faktisk denne nettsiden endel ;) Vi skal også kjøpe inn ett fiskeleksikon som er litt bedre enn det vi har nå :)[/I]

Bare fortsett å skriv inn Jeg lærer mye av dette!

Vi har ikke egen pc til kundebruk men vi har kasse/pc i ett som jeg kan gå inn på hvis det er noe kundene lurer på
[
bra info her.
en ting jeg vil tilføye er at mange akvarister er veldig dårlig informerte om akvariene sine og gjerne feilinformert fra andre buttikker.

Det er ikke vits å sitere så lange innlegg alltid..
Her er en av de trådene som omhandler hva vi kunder forventer i butikkene.
Kan være verdt å lese denne
MC Darup
Det er ikke vits å sitere så lange innlegg alltid.. :)

Hun har lagt kommentarer i innlegget (kursiv skrift)

Jeg mente oeb.
Ser nå at siteringen er fjernet i det tilfellet jeg mente
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap