Hva slags plante er dette?

Hei!

Impulskjøp av to planter jeg ikke oppfanget navnet på. Nå har jeg sett på bilder og søkt i basen, men jeg finner liksom ingenting som ligner.

Holder på med full ominnredning (bytte fra grov grus til biltemasand), og ettersom enkelte planter skal i grusen, mens andre skal sitte på røtter tenkte jeg å sjekke slik at jeg planter den riktig. Har bare mobilkamera, så dere får ha kvaliteten uinnskyldt.

Røttene er korte og hvite (ganske grove), bladene er tykke og virker veldig solide. Tenkte kanskje det kunne være en form for anubias, men er ikke sikker. Kan nesten ligne på fredslilje-blader, veldig mørke grønne også. Bare jeg ikke har fått en stueplante! Hehe

Kan legge til at de har stått plantet i grus i rundt en måned nå.
Vanskelig å si, men jeg kan jo gjette
Ligner litt på denne.
Tusen takk

Klarer ikke helt å se om det er den samme, da den tegningen er av en litt større plante enn det jeg har. Jeg ser ingen tegn til rød/brunt, men det kan jo komme (eller så er lyset mitt for dårlig). Men takker og bukker for hjelp!!
Se etter hvordan bladene vokser.
Den Tante Astrid linket til, er en stengelplante. Der vokser bladene ut, over hverandre fra stengler som vokser fra rota.

Om alle bladstenglene kommer fra rota, uten å ha en felles stengel, så er det en rosettplante. Jeg vil da gjette på at det er en eller annen Echinodorus art
For meg ser dette veldig ut som en fredslilje Planta er ofte mere kompakt enn på bilde i plantebasen, men du ser den bedre på denne sida her

Du har nok desverre som mange andre før deg blitt solgt en potteplante som ikke kommer til å leve lenge under vann...
Lro
For meg ser dette veldig ut som en [URLBLOCK1] Planta er ofte mere kompakt enn på bilde i plantebasen, men du ser den bedre på [URLBLOCK2] Du har nok desverre som mange andre før deg blitt solgt en potteplante som ikke kommer til å leve lenge under vann...

Jepp... har hatt fredsliljer (OVER VANN) selv, men disse har vært store... tenkte ikke på det i butikken, men på søndag når jeg dro de opp for å ominnrede slo det meg at dette ligner noe helt veldig på de fredsliljene jeg har hatt. Huff

Rose U:

Tusen takk Nei, de har ingen felles stengel, alle bladene vokser separat rett ut fra rota. Så på de du linket til, men alle de ser ut til å både ha en lysere grønnfarge og ikke så tykke, solide blad heller. Ikke så greit å se detaljer ut fra mine dårlige bilder, beklager det

Så jeg tror Lro har rett (tusen takk!), og at jeg faktisk har plantet to fredsliljer (!) i akvariet mitt. Jeg burde vite bedre! Har jo lest side opp og ned her på forumet og vet at butikker kan gjøre dette. Enda gikk jeg på smellen selv.

Er det noen som vet om jeg bør ta ut plantene? Eller kan de stå der til de evt. begynner å råtne? Enn så lenge ser de veldig friske ut, men er jo redd for at disse kan skade vannet på noe vis.
Om det er Fredsliljer du har, så kan de stå i akvariet en god stund. De er ikke giftige for fiskene(for harde til å spises).

Følg bare med når de begynner å hangle, da bør du fjerne de med en gang.
Vannkvalliteten blir utrolig fort dårlig av slike store planter som rotner.

Tusen takk Rose! Skal følge de med haukeøyer og ta de ut med en gang jeg ser at de begynner å hangle. Synd - de er jo riktig så pene hehe.

Takker igjen for gode svar!
Er dere sikre på at dette ikke er en "Anubias" det er snakk om, likner fælt på den jeg har i bollen min?
Ingenting hadde gjort meg gladere enn om jeg har en ekte akvarieplante istedet for en stueplante i akvariet mitt! Hehe

Hadde vært veldig greit om det var en anubias... Har din litt grove, hvite røtter?

Ellers så har de anubias jeg har sett hatt en lang "stengel" som vokser horisontalt, og bladene vokser ut fra denne. Kanskje klønete forklart, men... Den planten jeg har har ikke en slik "stengel"
Nille
Ellers så har de anubias jeg har sett hatt en lang "stengel" som vokser horisontalt, og bladene vokser ut fra denne. Kanskje klønete forklart, men... Den planten jeg har har ikke en slik "stengel"

Du har rett, Nille, ekte Anubias har en slik rotstokk og den kalles rhizom. Den kan jeg ikke se tegn til på bildene av dine planter, og jeg er nesten 100% sikker på at det er fredsliljer du har der Det er dessverre altfor mange dyrebutikker som selger sånt som akvarieplanter.

Det er denne rhizomen det er viktig å ikke dytte ned i grusen eller sanden når man har anubias, for da har den lett for å råtne.
Tusen takk, Mona!

Nei, mine har ingenting som jeg, selv med all verdens godvilje, kan kalle... rhizom. Da lærte jeg et nytt ord i dag også

Jeg er også ganske så sikker på at jeg har to stk. fredslilje i akvariet mitt Fatter ikke at jeg kunne gå på den, ettersom jeg har lest historier her om det samme.

Men - jeg lider av impuls-syken, og da skjer det at man kjøper noe man ikke har helt oversikt over. Planter for en måned siden, en nusselig malle i dag. Hehe. Må finne en kur for denne meget upraktiske syken...
Nille
Ingenting hadde gjort meg gladere enn om jeg har en ekte akvarieplante istedet for en stueplante i akvariet mitt! Hehe Hadde vært veldig greit om det var en anubias... Har din litt grove, hvite røtter? Ellers så har de anubias jeg har sett hatt en lang "stengel" som vokser horisontalt, og bladene vokser ut fra denne. Kanskje klønete forklart, men... Den planten jeg har har ikke en slik "stengel"

Du har kanskje rett,da er det nok ikke det jeg har heller, kanskjeje også er blitt lurt på en fredslilje
Huff. Da får vi sitte her, vi da. Med skjegget i postkassa og følge med på våre kjære stueplanter slik at vi får røsket dem ut med en gang de begynner å råtne.

Kanskje jeg bare skal ta de ut nå og kjøpe et par andre... Kan jo sikkert bare plukke de opp, riste av vannet og plante dem i jord *ved siden av* akvariet istedet :P

Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap