Tips for å fange yngel

Har ett 180L kar med en del Guppy yngel. Disse skal jeg flytte over til ett mindre kar, men klør meg i hodet på hvordan jeg skal få tak i disse raske små.

Noen som har gode tips?
Kanskje mate med flakfor og vente til de samles for å spise? Jeg har gjort det for å få mange på ett sted. Ofte har jeg håven nedi før jeg mater slik at de ikke stikker av når jeg tar den nedi...

Har du mye sirkulasjon i vannoverflaten kan det kanskje lønne seg å skru av pumpa i noen minutter.. du vil jo helst at foret skal ligge ca stille på samme sted en liten stund slik at fisken er samlet. Problemet er kanskje at alle de andre beboerne kommer også, men det er vel mulig å "luke ut" disse hehe.

Bare et forslag Kanskje noen har et smartere et!

Eg har fått yngel i slamsugeren fleire ganger. Både Guppy og corydoras.
Har oppdaga det heilt tilfeldig, for eg sjekker alt vatnet før det blir slått nedi do.
Ta slamsugeren eller et dørslag.(sil)
har du flyteplanter/planter som strekker seg godt opp i overflaten?

Guppyyngel samles på slike steder. Veldig greit for da er det bare å håve dem opp alle samma.
Men dine har kanskje spredd seg over hele karet?
Jeg har ingen planter som flyter i overflaten, men jeg har en del planter som er fine skjule steder for yngel. Dette gjør dessverre at det både er vanskelig å se dem og få tak i dem med en hov, raske er de også!

Har prøvd å stå med en slange for å suge dem opp...ler...greide å få tak i noen få, men de er raske å skjønne tegningen og flykter så raskt jeg kommer i nærheten.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap