Hvordan oppfører sommerfuglcikliden seg?
Skal etterhvert (etter utskiftning av guppy og platy), gå til innkjøp av ett eller to par sommerfuglciklider.
I den forbindelse lurer jeg på hvordan disse oppfører seg i karet?
Hvor i karet oppholder de seg mest?
Hvor fredelig er de egentlig?
Noen erfaringer med hold av Sommerf.ciklide og corydoras sammen? (tenker da på om cikliden vil jage coryene så mye at de blir sky)
Hva er best, ett par (hann og hunn), to par eller en hann og to hunner?
(jeg har allerede lest i fiskebasen, nå ønsker jeg erfaringer fra dere )
I den forbindelse lurer jeg på hvordan disse oppfører seg i karet?
Hvor i karet oppholder de seg mest?
Hvor fredelig er de egentlig?
Noen erfaringer med hold av Sommerf.ciklide og corydoras sammen? (tenker da på om cikliden vil jage coryene så mye at de blir sky)
Hva er best, ett par (hann og hunn), to par eller en hann og to hunner?
(jeg har allerede lest i fiskebasen, nå ønsker jeg erfaringer fra dere )
Postet 03.03.08 kl 09:09
Disse er veldig nysgjerrige og en meget flott ciklide. Disse går veldig fint sammen med coryer:P.
Kan nevne at hver gang jeg romsterer i akvariet så skal de følge med og se hva som skjer, og en gang så beit faktisk en hann meg i fingern hehe....han likte den tydeligvis ikke. Ikke at dette plaga meg da hehe.
De er en ganske fredelig ciklide, men blir som alle andre ciklider litt bråkete når de har lagt egg. Men dette er ikke noe stort problem.
Sommerfugler er par fisk, så om du klarer å få tak i par så er dette bra. Iallefall om du skal få frem lek hos de
Det som er negativt med dem er at de er veldig skjøre og dør lett uten grunn. Så gode vannverdier er et must, ellers spiser dem alt fra, Myggiser, artemia, dafnier, tørrfor etc.
Kan nevne at hver gang jeg romsterer i akvariet så skal de følge med og se hva som skjer, og en gang så beit faktisk en hann meg i fingern hehe....han likte den tydeligvis ikke. Ikke at dette plaga meg da hehe.
De er en ganske fredelig ciklide, men blir som alle andre ciklider litt bråkete når de har lagt egg. Men dette er ikke noe stort problem.
Sommerfugler er par fisk, så om du klarer å få tak i par så er dette bra. Iallefall om du skal få frem lek hos de
Det som er negativt med dem er at de er veldig skjøre og dør lett uten grunn. Så gode vannverdier er et must, ellers spiser dem alt fra, Myggiser, artemia, dafnier, tørrfor etc.
Postet 03.03.08 kl 09:29
Samme erfaring her. Fredelige og utrolig nysgjerrige. Har jeg frossenfor så kommer de og snapper rett fra fingrene. Henger alltid rundt der det skjer, nesten umulig å ikke oppleve at de kommer borti slamsugeren. Mine går med coryer og tetra. God kombinasjon. Nå har de egg som ble lagt lørdag og de kjeppjager både tetraer og coryer, men ikke mer enn de tåler En spennende fisk jeg absolutt vil anbefale. Har hørt det er viktig å kjøpe fargesterke store individer. Vært avla litt for mye på disse. Pass også gjerne på nitratnivået, ikke bare nirtitten. Langsiktig for høy nitrat er ikke bra for disse.
Postet 03.03.08 kl 09:35
Postet 03.03.08 kl 09:38
Postet 03.03.08 kl 12:47
Postet 03.03.08 kl 14:04
Endret: 03.03.08 kl 14:04
Jeg har nettopp kjøpt meg 2 sommerfuglciklider selv jeg Utrolig fine og nysgjerrige, håper å få de til da siden de er litt skjøre. Får gi dem et forsøk ) Jeg har ellers guppy å platy atmed dem
Jeg har en stim på 6 svart fantomtetraer atmed ciklidene mine pluss at jeg har siamesiske algespisere atmed de som rensere )
bilde en er av hannen min, bilde 2 er av begge sammen og det siste er av svart fantomtetra
I følge dyrebutikken er mine for ung til å få egg enda da :p de er kanskje mellom 3-5 cm, noen som har noe å si om dette?? ) (hunnen min er litt rødaktig på buken)
Jeg har en stim på 6 svart fantomtetraer atmed ciklidene mine pluss at jeg har siamesiske algespisere atmed de som rensere )
bilde en er av hannen min, bilde 2 er av begge sammen og det siste er av svart fantomtetra
I følge dyrebutikken er mine for ung til å få egg enda da :p de er kanskje mellom 3-5 cm, noen som har noe å si om dette?? ) (hunnen min er litt rødaktig på buken)
Postet 03.03.08 kl 23:10
Endret: 03.03.08 kl 23:12
ShlushJeg har nettopp kjøpt meg 2 sommerfuglciklider selv jeg :) Utrolig fine og nysgjerrige, håper å få de til da siden de er litt skjøre. Får gi dem et forsøk :)) Jeg har ellers guppy å platy atmed dem:) Jeg har en stim på 6 svart fantomtetraer atmed ciklidene mine pluss at jeg har siamesiske algespisere atmed de som rensere ;)) bilde en er av hannen min, bilde 2 er av begge sammen :) og det siste er av svart fantomtetra ;) I følge dyrebutikken er mine for ung til å få egg enda da :p de er kanskje mellom 3-5 cm, noen som har noe å si om dette?? :)) (hunnen min er litt rødaktig på buken) :D
Fiiine fisker. Hvis du ser på fiskeprofilen her på akvaforum, ser du at når hunnene er røde på buken, er de klare for litt "sengekos", if you get my point...
Postet 12.03.08 kl 22:41
Postet 13.03.08 kl 16:16
Postet 13.03.08 kl 16:56
Postet 18.03.08 kl 15:47