Mine akvarier og sånt (side 81)

Grattis med B. Channoides! Det blir gøy å følge med fremover! De er kanskje ikke kjønnsmodne enda?
Takk

Nei, det er umulig å bestemme kjønn på dem, men med 6 stykker må man vel håpe at begge kjønn er representert.

De er ca 1.5-2 cm lange.
Noen bilder

Bilde 1: En channoides. De er snodige fisker, de sitter ofte vannrett og bare kikket seg rundt.

Bilde 2: Den nye CT hannen jeg kjøpte i forrige uke. Han er annerledes enn alle de andre kampfiskene jeg har hatt. Han er så skvetten og flykter hver gang han ser meg foran karet. Men han har begynt å forbinde meg med mat nå, så han kikker håpefullt på meg før han gjemmer seg.

Bilde 3: CT hunnen som bor i samme kar som hannen (todelt kar da, så de ser ikke hverandre, men vurderer å la dem bo sammen). Forhåpentligvis finner disse ut at de vil formere seg...
Oops, ser nå at bildet av kampfiskhannen var litt mørkt, har fikset det her
Er ikke den kampfiskhannen veldig tynn? Eller bare uheldig vinkel på bildet?
Jaja, han får vel feita seg opp nå som han har flyttet inn hos deg da
Som de fleste kampfisker fra dyrebutikken er han tynnere enn han burde være, men i tillegg har han veldig liten og sped kroppsbygning. Så han kommer aldri til å bli spesielt kraftig og tjukk slik de andre hannene mine er. Og som nevnt er han litt skvetten og sjenert, men han er søt da
Noe snodig som skjer med disse killieggene. Jeg begynner å lure på om paret mitt ikke er i stand til å produsere levedyktige yngel.

I den første beholderen hadde jeg fire egg, disse er klekkeklare og jeg har sett yngel inne i eggene. I dag fant jeg kun ett egg som ikke hadde klekket, og ett tomt eggeskall. Ingen tegn til yngel, verken døde eller levende.

I beholder nummer 2 hadde jeg 6 egg, også her har det forsvunnet egg og yngel, og det er 2-3 egg igjen som ikke har klekket.

I beholder nummer 3 hadde jeg ca 10 egg, og der fant jeg i dag to døde yngel og noen tomme eggeskall.

Så av 20 egg har jeg altså ikke fått en eneste levende yngel ennå.

Jeg har gjort det på samme måte med disse eggene som jeg gjorde med egg fra det andre paret mitt for ett år siden, vannbytte annenhver dag og beholderene er dekket til med folie for å hindre fordamping og for sterkt lys. Ingen av eggene har fått sopp eller noe slikt, og som sagt har jeg sett yngel inne i eggene som har sett ut til å utvikle seg normalt.

Veldig snodig dette her...


Jeg hadde en liten åpenbaring i går kveld: halv-automatiske vannbytter. Hvorfor har jeg ikke tenkt på det før lissom. Her har jeg halt rundt på disse bøttene i snart to år, noe som fungerte fint for to kar, men nå har jeg 7-8 kar, og det er et innmari styr å tømme i bøtter og deretter fylle på med bøtter igjen, noe som fører til at det blir mye slurving med vannbytter.

Så nå må jeg investere i utstyr til vannbytter. Blir ikke noe dyrt eller avansert, regner med det bare blir en slange ut i hagen og så en slange fra kranen til karet.

Men hvordan unngår man å sende små snegler og yngel ut på gresset? Og hvordan gjør man det hvis man vil mellomlagre vann før det puttes i karene? Vet det er mange bra system blant brukerene av AF, men da jeg søkte dukket det opp veldig lite relevant info....
Siden jeg skrev forrige innlegg oppdaget jeg en levende yngel, så den og de eggene som ikke hadde klekket ble overført til et lite yngelkar. De resterende eggene har fremdeles ikke klekket, men ser veldig klekkeklare ut, og den ene yngelen lever fremdeles, men er ikke særlig mobil pga plommesekken.

Karet de er i er et lite 15 liters plastkar, med bare noen cm vann og en dott javamose. Alt gikk helt fint, til jeg gikk inn på kontoret i dag tidlig.

Da fant jeg yngelkaret fulstendig dekket i urin, både på innsiden og utsiden, lokket er nemlig et slikt plastlokk med masse små hull, og lokket var dekket i urin det også, som betyr at det må ha dryppet ned i vannet.

Den ene katten vår, Odo, har gått igjennom en fase hvor han markerer på absolutt alt, og det begynte da han ble påkjørt i mars og vi i tillegg adopterte en katt til. Vi fant urin overalt en periode; på sofaen, i sofaen, på tv-skjermen, på pc-skjermen min (den overlevde ikke), på kjøkkenbenken, på akvariene, på bilen, etc etc. Overalt.

Han har ikke vært særlig populær de siste 6 månedene for å si det sånn, men han kunne ikke slippes ut heller siden han ikke eier bilvett. Men siden vi fikk opp kattenettingen over hagen har han oppført seg ganske bra, nå markerer han ute, og han er ute nesten hele tiden.

Men i løpet av natten har han altså kommet inn og bestemt seg for å markere på yngelkaret, av alle karene han kunne valgt.

Jeg tenkte at den lille nyklekte yngelen kan da umulig ha overlevd dette, men muligens hadde eggene en sjanse til å overleve, så jeg tørket av karet og tømte ut nesten alt vannet, og fylte oppi nytt vann.

Da oppdaget jeg at yngelen fremdeles lever. Får se hvordan det går...

Kontordøren min skal hvertfall ikke stå åpen om nettene heretter, noe de heller ikke brukte å gjøre mens Odo var på sitt verste, men siden han har oppført seg i det siste har jeg latt den stå åpen, fordi Tabby har et favorittskjulested her inne og jeg hadde ikke hjerte til å kaste henne ut hver kveld lenger. Men nå må hun ut av kontoret om kvelden, og hvis hun klager bare sier jeg at det kan hun takke Odo for. Lille dritt.
Vi bestilte oss tur til New Zealand i mars i år, tenkte vi skulle bestille i god tid og ha alt klart lissom. Flybilletter og hotell ble bestilt og betalt for, og planen var å reise 31. desember og komme tilbake 8. januar.

Så i går begynte vi å planlegge tur til Seattle sammen med typens foreldre til juni neste år, og det betyr at jeg må ha meg nytt pass, siden mitt ikke er maskinlesbart. Og da typen og jeg diskuterte passet mitt sa han 'hmm, lurer på hvor lenge mitt pass er gyldig', i tilfelle han må ha nytt pass til usa-turen også. Så han fant frem passet sitt og sjekket datoen, og det var gyldig til september 2009.

Sjansen for å få nytt pass på to uker, helt opptil jul med masse helligdager virket ikke videre god, så han ringte det britiske konsulatet (han er britisk statsborger) og hørte med dem om de kunne få fortgang på det, men fikk et surt 'nei, det tar 3-4 uker uansett, ikke noe å gjøre med det' til svar.

Men typen fylte ut søknaden og alle de andre papirene likevel, og vi dro for å levere dem, og da fikk vi beskjed om at noen ganger, når man har en bestemt reisedato å forholde seg til og man sier i fra at det haster, da ordner de med det raskere enn de 3-4 ukene det vanligvis tar.

Så vi kan ikke avbestille turen heller, for tenk om passet dukker opp dagen før vi skal reise, men hvis vi ikke avbestiller kan det hende vi blir sittende med en betalt tur vi ikke kan reise på, fordi passet ikke dukker opp i tide.

Veldig kjipt, og det verste er at vi ikke aner om vi kan reise eller ikke.
Det har oppstått et problem på kontoret mitt - mikroormkulturene gjør at det stinker kloakk her inne.

Det er så ille at jeg knapt klarer å oppholde meg her inne. De er ikke gamle heller, mener jeg startet to nye for under to uker siden. Det må være sommervarmen som gjør det.

Jeg vurderer å kvitte meg med kulturene, for jeg aner ikke hvor jeg ellers kan oppbevare dem. Kan alltids sette dem ut, men da blir de mest sannsynlig glemt eller spist av maur.

Vet det er enkelte som setter dem i kjøleskap, men det blir for ekkelt for meg hvertfall.

De kan hvertfall ikke oppbevares på kontoret lenger.
I dag solgte jeg hele gruppen med klovnekillier. De er pene å se på, men de har jo null personlighet. Så da tenkte jeg at da selger jeg alle sammen og så kan channoidesene få seg større kar. Da kan nigeriakilliene flytte tilbake til 22 literen og så har jeg to ledige 15 litere som kan brukes til yngelkar, noe jeg kommer til å trenge når jeg skal begynne å klekke annuelle killier om en måneds tid.

Og jeg må gjøre et eller annet med disse eplesneglene. De har begynt å bli store, og forsyner seg grådig av plantene mine. Jeg har lyst på eget sneglekar med kun vasspest og andre sneglesikre planter, men vet lissom ikke om jeg gidder å ta meg av enda et kar akkurat nå....

New Zealand-turen ble utsatt til slutten av januar etter at vi fant ut at det britiske konsulatet tok en ukes juleferie, og dermed var det svært lite sannsynlig at passet ville ankomme i tide. Passet har fremdeles ikke ankommet, så det var bra vi utsatte.

Vi bestilte oss tur til Seattle til juni, og dermed må jeg ha nytt, maskinlesbart pass, og jeg må huske å ringe det norske konsulatet i løpet av denne uka. Norske passøknader krever nemlig personlig oppmøte, og man må gjøre en avtale for å kunne fylle ut søknaden, av en eller annen grunn.

Fra midten av februar har de ordnet det så genialt at konsulater ikke kan behandle passøknader lenger, det vil kun kunne gjøre av ambassaden. Og hvor er den? I Canberra seff, og da betyr det vel at man vil måtte reise til Canberra for å fylle ut en passøknad, med mindre de lemper på personlig oppmøte-kravet...

Vi vil også prøve å få til en tur til Norge i august/september, etter at jeg fikk vite at begge besteforeldrene mine nå er såpass dårlig til beins at de aldri vil kunne reise til Australia.

Så det blir masse reising dette året
Oppdaget finneråte på splendenshunnen som bor i den todelte 50 literen i dag. Hun hadde skade på finnene i går, aner ikke hvordan hun fikk det til, men det utviklet seg visst til finneråte og hun hadde kun finnestrålene igjen, helt inn til haleroten.

Så da både medisinerte og saltet jeg, som jeg fant det anbefalt på nettet. Brukte anbefalte doser, og antibiotikaen jeg brukte var tetracycline.

Jeg flyttet HMPK'en som hun delte kar med, siden han ikke var syk, og deretter medisinerte og saltet jeg og så dro vi ut til kjøpesenteret og var borte noen timer.

Da jeg kom tilbake lå hun på bunnen - død. Hun virket ganske pjusk, men ikke døden nær.

Det samme skjedde forrige gang jeg brukte tetracycline mot finneråte på en splendenshann, han var død dagen etter.

Så hva skjer? Jeg brukte anbefalt dose, og tilsatte ikke alt på en gang for å ikke sjokke dem fulstendig, men for meg virker det som om det er antibiotikaen som dreper dem.

Jeg kommer til å sende en epost til produsenten og spørre hva som foregår...
Kjøpte 3 sverddragerhanner i dag. Har ikke hatt sverddragere i hus på over halvannet år. De er jo litt søte da

Og de er ikke mine, de skal bo i den lille dammen til svigermor, men jeg sa jeg ville ha dem her i karantene hvertfall et par uker for å være sikker på at de er friske.

Alle tre er varianter av oransj/gul, for at de skal være godt synlige i dammen. Hun ville egentlig ha gullfisk, men dammen er for liten, så da foreslo jeg sverddragere.

Så de oppholder seg i en 50 liters plastbeholder med en dott javamose, en hule og ei rot.

Jeg synes egentlig det er litt synd at hun putter fisk i dammen sin, for den er til enhver tid full av rompetroll. Jeg vet ikke hvilken art de er, men jeg har sett og blitt fortalt at de har mye "grønne trefrosker" (green tree frog?) på eiendommen, og hvor kult er det ikke at de formerer seg i dammen da??!

Sverdragere betyr slutt på froskeaktivitet i dammen, så jeg vurderer å fange noen rompetroll og oppdra dem for å se hvilken art de er. Det er en mulighet for at de er cane toads, og da er det like greit at de utryddes, men de kan være en mer spennende art, jeg har tenkt lenge at det hadde vært kult å hatt frosker i hus...

Og siden jeg har en 50 liter stående tom for øyeblikket etter et stort frafall blant splendensene mine i det siste, passer det egentlig bra...
Slikt er jeg helt enig i, er man så heldig at naturlig dyreliv bruker dammen, så gled deg over det istedetfor å ødelegge med å putte i fisk lissom.

Nå er jo heldigvis ikke sverddragere så store i kjeften da, så etter rompetrollene har nådd en hvis strls er de jo trygge.
Men er jo som du sier kjekt og vite om det er en truet art som yngler der, eller en truende art.
Jeg har lenge tenkt at jeg skulle ønske min dam var en froskedam, ikke fiskedam. Det finnes en del australske stimfisker som ikke rører verken froskeegg eller rompetroll, så jeg kunne hatt en stor stim i tillegg til froskene... Men neida, jeg måtte kjøpe gullfisker jeg, og de blir man jo ikke kvitt om man så kaster dem etter folk.... Oh well, gjort er gjort.

Så motivene mine er ganske egoistiske, jeg vil ha et froskekar eller paludarium/vivarium eller hva de nå kalles.. Og grønne trefrosker er tilfeldigvis favorittene mine

Ellers har laptopen min dødd Den ville ikke våkne igjen her en morgen og nå bare henger den når vi prøver å starte den, uansett om vi prøver sikkermodus, starte fra Windows-cd eller formatere. Vi mener derfor at det sannsynligvis er noe fysisk galt med den, og siden den ble kjøpt i oktober er garantien gyldig, så vi må levere den inn for reparasjon.

Og dette skjedde seff en måned etter at jeg sluttet med daglig backup...

Så frem til det må jeg bruke iphonen min, eller en gammel laptop som vi har stående på kjøkkenbenken som vanligvis brukes kun til oppskrifter. Så det blir muligens litt stille fremover...
Typen og jeg har brukt den siste uka på å bygge et stort utebur til undulatene. Har hatt lyst til å oppgradere dem til større bur lenge, for jeg liker ikke å se at dyr ikke har plass til å vise sin naturlige adferd. Buret deres er nok over gjennomsnittlig stort, men likevel har de svært begrenset plass til å fly.

Så siden vi hadde juleferie og tid og penger og overskudd til å endelig bygge noe stort, så bestemte vi oss for å gjøre det. Det er mine fugler og min ide, så jeg betalte for det hele, og typen hjalp meg med å bygge, siden han er sterkere og har mer erfaring med slikt. Vi ble endelig ferdige med det i går ettermiddag, og nå gjenstår det bare å vaske det hele, flytte det til hjørnet av hagen hvor det skal stå og innrede.

Får ikke lastet opp bilder fra telefonen, så jeg måtte bruke photobucket.

[External Image]

[External Image]

Det er 140 cm bredt, 150 langt og 180 høyt, og dermed burde de ha rikelig med plass
Inaktiv bruker
fint bur du ar lagd til undulatene dine Mvjnz
Kjempeflott bur dere har bygget! Veldig praktisk å bo sånn at man kan ha sånt ute. Jeg drev med undulatoppdrett for mange år siden og bygget et lignende bur til dem, fra gulv til tak. Ehh -inne på kjøkkenet. Etter et år måtte det bare plukkes ned. ALT inne på kjøkkenet fikk et ekkelt lag med hvitt fuglestøv ÆSJ

Grønne trefrosker er også min favoritt! Holdt på å innrede et 1000L paludarium til sånne frosker men så ble det brann der det stod og gadd ikke begynne å sette opp på nytt. Like greit siden jeg fikk litt dårlig følelse på å skaffe smugla og ulovlige dyr, i Norge...

Og forresten helt enig angående klovkilliene. Jeg gikk fort lei av mine også. Når man er vant med labyrinter og deres personlighet blir man fort lei pene men ellers så kjedelige fisk
Takktakk

Nei, skjønner godt at du ikke ville ha dem på kjøkkenet. Jeg hadde mine stående på kontoret mitt det første året, og mengden fjær, frø og støv er bare helt utrolig o_O

Bra det ikke bare er meg som ikke syntes klovnekilliene var noe spennende, jeg fikk jo nesten litt dårlig samvittighet siden alle driver og skryter sånn av dem her inne...

Nigeriakilliene liker jeg fremdeles da, de er søte og sosiale
Det var et skikkelig fint bur, Marianne

Artig at dere nevner det med klovnkilliene. Det er en art eg har vurdert lenge, men noe har holdt meg igjen.
Eg fikk inntrykk av at arten stort sett er urørlig øverst i karet? Stemmer det?

Nå har eg akkurat gitt bort alle P82, og angrer litt allerede. Men eg får nok igjen et par hvis eg vil det
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap