Hvilke kamera er det dere har?

Dette er ett spørsmål i hovedsak rettet mot de som er aktive med å ta bilder å legge inn i fiskebasen. men til andre "akvafotografer" der ute også!

Hvilke kamera bruker dere? bruker dere stativ etc?
Speilrefleks kamera? Spesielle instillinger?
Siden dette trolig varierer fra fotograf til fotograf, tenkte jeg det kunne være morsomt å lage en tråd om dette.

Driver å ser litt på kameraer sjø, så tenkte noen kanskje hadde noen tips om valg osv.

For kamerafotografering våger jeg påstanden at hvilket kamera man har (nå tenker jeg på speilreflekskameraer) betyr bortimot ingenting.

Objektivet og fotografens kunnskaper vil være mye mer avgjørende, selv om ting som innebygget stabilisator, vekt, blitzen mm er faktorer som kan variere litt og spille en mindre rolle i valg av kamera.
Canon EOS 400D med stativ
nikon d80 med stativ, men som sakt det hjelper lite når fotografen itj har peiling hehe
Her ahr vi jo et viktig poeng med en gang-denne type fotografering næmest krever et stativ
Canon EOS 400D
60mm f2/8 Makro (Brukes til å fotografere fisk/planter)
100mm f2/8 Makro (Brukes til yngel/Reke Fotografering)
18-55 "Kit" Objektiv (Brukes til å fotografere hele akvarier)
Et simpelt Stativ
5 Studio Blitz Lamper
Canon Ixus 700

Tror det var det hele. Er kjempe fornøyd med dette utstyret.

Instillinger på kamera med blitz lamper er somregel:

ISO 100
Blender 15-22
Lukketid 250-320

Det variere litt alt etter hvilket akvarie som blir fotograferet.

Hvis det er snakk om å ta bilder uten blitz, og det er normalt med lys i akvariet så blir instillinger:

ISO 400-800
Blender 3,2-4,5
Lukketid 60-100

Hvis bildene er uten blitz så er det nesten et "must" å redigere det etterpå.

Ciklide: Hvilket type kamera er du på jakt etter, Canon, Nikon???
Canon EOS 400D med stativ. Har hatt det siden før jul, men har blitt livredd det -JEG FÅR IKKE TIL (ha ha, nå tør jeg ikke ta i det bortsett fra hvis jeg er brisen...) feks. hvordan kan jeg få koblet fra blitz uten å miste tilgangen til portrett, landskap og alt det der på hjulet oppå? Velger jeg blitz av er det liksom det! Jeg skjønner ingen ting! Når jeg var fjortis hadde jeg full pakke med speilrefleks av den gamle typen og da fikk jeg det til... men ikke nå nei. Disse nymotens moderne greiene... ha ha...
Det er 3 store kameraprodusenter- det Er Canon, Nikon og Pentax.

Alle disse har gode rimelige modeller, man får objektiver av alle typer til alle, og stativer, blitzer osv er heller ikke noe problem.

Hvilket merke og hvilken modell man velger går ofte mer på tilfeldigheter enn direkte vurderinger.
Karl Inge S
Objektivet og fotografens kunnskaper vil være mye mer avgjørende, selv om ting som innebygget stabilisator, vekt, blitzen mm er faktorer som kan variere litt og spille en mindre rolle i valg av kamera.

Der er jeg helt enig. Kvaliteten på bildene er veldig lik, de større forskjellene og vel så viktige er ergonomien. Vi har forskjellige hender og der det ene kameraet passer perfekt i mine hender blir det for klumpete i en annens. Jeg syntes folk skulle la følelsen de får ved å holde kameraet i hendene telle mye mer enn de gjør.

Selv har jeg et Konica Minolta Dynax 5D med et 28-75mm f2.8 objektiv. Godt fornøyd med det og jeg kommer helt klart til å holde meg til Minolta/Sony fremover. Kameraet er noe større enn Canon bl.a. og passer derfor mine hender godt. Canon blir litt for smått for meg...
Jeg bruker hovedsaklig speilreflekskameraet til mannen min;
Canon EOS 350D.
Av og til bruker jeg mitt eget digitalkamera; Olympus C8080.

Objektivet som står i speilreflekskameraet er standardlinsen 18-55 mm.
Jeg har stativ, men bruker det sjelden.... burde bruke det langt oftere. Bildene blir bedre da, uten tvil.
Ha et nikon D40x. Hater alt som har masse knapper og innstillinger men prøver så godt jeg kan. Så det blir mest auto innstillinger på meg.
Tilfeldig bekjentskap
© thomas østerhus
Reklame for plussmedlemskap