Lage filter til en 250 liter av en 54 liter?

Har flyttet fisker og drit fra en gammel 54 liter som er tom no, så eg lurer på om eg kan lage filter til 250 literen min med denne?? ;-P Har ikke bruk for 54 literen til noe :-P
Filter materiall og ca. pris det blir
Mottar tips med stor glede
Åja, 54 literen blir et enormt bra filter om du lager sumpfilter til 250 literen av den! Helt enormt.

Det du trenger er filtermaterialer "etter eget valg" kan man vel nesten si, en powerhead og slanger. Powerheaden må levere nok antall liter i timen til at det passer fiskebesetningen du har tenkt å ha i 250 literen. Det må du selv avgjøre. Og pass også på at powerhead'en har en løftehøyde som gjør at den klarer å pumpe vannet fra 54 literen, gjennom slange og opp i 250 literen. Innsug og utblås ordner du i 250 literen som om du hadde et tønnefilter i enden av slangene.

Selv ville jeg rett og slett satt skiver med blåsvamp med litt mellomrom bortover, omtrent som i en bikube, om du skjønner hva jeg mener? I mellom skivene kan du fylle ting som torv eller annet ved behov, evt et par kammere kan du ha f.eks. efibsubstrat i mellom.

HUSK å lage en form for overrenningssystem i 250 literen! Det er viktig i tilfelle strømstans, slik at ikke sumpen da får alt vannet fra 250 litern pga heverteffekten.... oversvømmelse er resultatet.
Tegninger og tekn. forklaringer må nesten andre ta seg av. Jeg googlet litt etter tegninger for deg, men fant ikke noe sånn med en gang iallefall.
tenkte at dette var genialt da jeg har flere 54 litere som står tomme (+ noen ganske kraftige powerheads som ikke brukes) og masse plass Ser for meg hvordan dette skal fungere MEN hvordan lager jeg meg overrenningsystem som hindrer karet å bli tømt dersom powerhead pumpa stanser?
Eneste jeg ser er dersom jeg kunne laget dette som et 100% lukket system?

Hmmm har egentlig mer enn nok filtrering, men dette hørtes jo spennende ut.
Man kan gjøre det på flere måter. Noen har valgt å f.eks. bore hull i innsugsrøret et visst antall cm ned på innsugsrøret. Dvs når vannstanden kommer så langt ned på røret, så vil heverteffekten stoppe fordi innsugsrørets hull suger luft og alt stopper. Str på hullene og evt antall hull, eller beregning av hvor langt ned den slags skal eller bør være....? Spør ekspertene. Jeg har ingen anelse
Genialt. Takker for raskt svar. Burde jo ha tenkt meg dette selv. Eneste som jeg ser problem med den løsningen er at jeg ønsker å ha innsug så langt nede som mulig og dersom jeg lager hull høyere oppe så vil den suge inn der også. Kanskje ikke så stort problem.

Skal teste hvor stort hull jeg må ha før den gir nok luft til å stanse heverten.
Kan vel sikkert også legge varmekabel i sumpen. Oihhh, kom på at nå blir det lett å lage vannbytte system også via sump. Forstår ikke hvorfor jeg ikke har tenkt på dette før.
Min eller din tråd ;-P haha

Oppsummering: slange fra kar til sump (med noe som stopper hvis det blir for lav vannstand, grunnet oversvømming i sump
Filter i kar på 54 (blåfilter, bioballer, nokke annet.
Pumpe opp på ca 1000 liter

Nokke mer??
Fant en enkelt tegning her, der det er fyllt i slike bioballer i midtkammeret på sumpen. Det blir helt sikkert nok filterbakterieoverflate om du bare setter flere rader med blåsvampskiver istedet.

Det er flere sikkerhetsmomenter å ta med i betraktningen, som faren for at pumpen i sumpen skulle pumpe vannet ut fortere enn det renner inn (den går tørr). Det finnes sikkert masser av info om emnet i div. gamle tråder både her og på NA, samt utenlandske forum. Kommer ikke i farten på hva sumpfilter heter på engelsk. Her er en gammel tråd her på Akvaforum.
Thank you
Men vil helst ikke bore noe, Dårlig erfaring med glass og kutting, Klarer det ikke ^^ :-P
Men lurer på om det blir mye dyrere en 1000 kr, eller er det jo bare og kjøpe en Utv. pumpe
var ikke meningen å kuppe noe her Sorry. Kom nettopp opp fra kjelleren og jeg fant ut at det var iallefall nok med 3mm hull i slangen for å gi nok luft....

Ang det å¨kjøre sump tom så tenkte jeg å sette pumpa litt høyt i karet? Det er uansett ikke stort problem. Tenkte å ha dette i et større kar slikt at om jeg legger til 30-40 liter vann så stiger det ikke "så" mye.
Universal pumpe med stillbart trykk er tingen for å ikke gå tom i sumpen =)
Steffen_93
Men lurer på om det blir mye dyrere en 1000 kr, eller er det jo bare og kjøpe en Utv. pumpe :-)


Det er vanskelig å anslå kostnadene, synes jeg. Noe må det jo være der, som filterbakteriene kan kolonisere. Men var jeg deg, ville jeg brukt noe filtermedier som er beregnet for akvariebruk og ikke eksperimentert med noe mer eller mindre usikre ting. En stor matte med blåsvamp og en powerhead må du jo minimum ha.

La oss si du trenger en [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=993&HKatID=]blåsvampmatte på 10 x 50 x 50 cm[/URL] til kr 300, og en powerhead som pumper 920 liter i timen til kr 260 (nesten fire ganger akvariets volum pr time burde holde synes jeg men andre kan ha andre oppfatninger), samt at du trenger slanger og innsugsrør/utblåsningsrør... tja, jeg vet ikke om du synes det er verdt kostnadene?
Filtervolumet blir jo overlegent alt hva et tønnefilter kan levere, men med vanlig tønnefilter er fordelen at du slipper å tenke på dette med overrenning og fare for at sumpen går tørr eller renner over osv. Og alt kommer ferdig Bare å sette inn stikk-kontakten og kjøre i gang.

Pluss og minus med begge deler.
Kan jo bruke sumpen hvis eg får større akvarie og då
Vet ikke hvor stor filter kapasitet det har???

Ps. har tømt 54 literen for sand, og skal vaske det og slikt, bare eg finner et par sokker xD ^^ Kor har det gjemt seg????? haha^^
Fant no sokker i går ^^ og vasket akvariet og no e det reint og fint
Det fikk akuratt plass under 250 literen i bredden 1-2 mm igjen å gå på
:-P
Sump er en genial løsning på for å få et stort og godt bilogisk og mekanisk filter.
Det er to store utfordringer som må tenkes og konstrueres med stor omtanke. Det ene er tilførsel til sumpen. Denne kan som tidliger nevt enkles og sikrest gjøres med en avrenning gjennom siden eller bunnen i karret. Enten ved å bygge en liten glasskasse i et hjørne av akvariet slik at vannet renner over kanten og ned til rørene som fører ned til sumpen. Det beste er å borre i bunnen, da slipper du rør på siden av akvariet. Her må du selv bestemme hvor det for deg er mest hensiktmessig og penest.

Den andre måten er å lage en overrenningsboks. Prinsippet er det samme som på en hevert, men her har du en beholder(rør) som bestemmer vannstanden i karret ditt. Her er du avhengi av at vannstrømmen ikke stopper opp slik at hevertprinsippet stopper. Det skjer som oftes med at du får lust inn i heverten av ulike årsaker. Dette systemet kan du enten kjøpe ferdig fra 5-600 ->4000 kr.Eller du kan lage det selv med avløpsrør eller to brusflasker og er uformet rør.

Prinsippet med brusflaskene er enkelt. Du tar en 1/2 flaske som du kapper bunnen av og setter korken på. Så tar du en 1,5 litersflaske som du kapper bunnen av og monter en slange der som korken skulle ha vært. Denne slangen lar du gå ned i sumpen. Så henger du opp begge flakene, med den lille inni den store. U røret eller slangen skal så ned i akvariet og inn 1/5 litersflasken. Du må suge dette røret tomt for vann og dermed har du en overrenningsboks. Hvor høyt du henger 1/2 litersflasken vil da være med på å bestemme hvor høyt vannspeilet blir i ditt akvarium.

Den andre sore utfordringen er å ha ei returpumpe som ikke løper tørr. Den må levere mindre vann enn den vannmengden som kan komme ned fra overløpet til ditt akvarium. Dermed når alt fungerer vil returpumpen levere vann fra sumpen, opp i ditt akvarium som så renner ned igjen i sumpen pga av økt vannmengde i ditt avarium.

Å forsøke dette uten en overrenningsboks er på et eller annet tidspunkt nødt til å forårsake en stor lekkasje og vannskader.

Måten å bygge seg en sump på er mange, søk litt på dette under div DIY tråder på andre forum.

Poenget mitt er vel at du må først å fremsts sikre en stabil og trygg vanntilførsel fra karret og ned i sumpen.

En annen løsning er jo selvfølgelig å sette sumpen over akvariet og la vannet renne fritt fra sumpen og ned i akvariet.
Har 2 pumper som eg kan kjøpe en på 1100 l/t til 200kr og en på 1850 l/t til 250, føste er inkludert frakt og andre er jeg ikke sikker på :-/
Hvilke skal jeg ta???

Link: Til Pumpene

Ps. ikke kjøp de før eg kjøper de ^^
Lurer på om eg skal fylle et kammer med hornblad for å få vekk overskudds næring???
Steffen_93
Lurer på om eg skal fylle et kammer med hornblad for å få vekk overskudds næring???


Det høres ut som en god ide. Har du muligheten, kan du også bruke planter med bare røttene nedi vannet. De har da god tilgang på næring fra vannet og co2 fra luften.
Steffen_93
Har 2 pumper som eg kan kjøpe en på 1100 l/t til 200kr og en på 1850 l/t til 250,


Du må sjekke løftehøyden på den matepumpa du skal i sumpen. De fleste små powerhead's er ikke beregnet til å løfte vann, og dermed faller pumpekapasiteten drastisk.
De fleste sirkulasjonspumper klarer fint å løfte vannet 1,5 meter men dette må du selv sjekke før du kjøper pumpe. Husk at pumpa er hjertet i sumpen.

Hvordan har du løst overrenning fra akvariet ditt?
Nehh er ikke så teknisk :-P
Tenkt å ha PCV rør fra ene siden av karet ned til sump og opp igjen, fant ut at et sånn slamsuger rør/slange tømmer en 10 litersbøtte på 1,5 min, så det må være litt tykkhet på røret
Tilfeldig bekjentskap
© Vidar Alfei
Reklame for plussmedlemskap