Lyst på kampfisk i ca 18 liter. noen råd? :)

Hei hei, nå har jeg lyst på en kampfisk Har et kar stående på ca 18 liter med grus i som jeg tenkte jeg kunne ha en kamfisk i... Jeg skulle helst sett han i akvarie mitt på ca 50 liter, men tror ikke det blir noe bra i forhold til hvilke fisker som er i akvarie mitt (palettciklider, platy, guppy, fantomtetra, ancistrus og SAE), det tror jeg rett og slett blir rabalder :p

Hvilken plante foreslår dere å ha til kampfisken? (må være en ganske vanlig plante, tviler på a utvalget er alt for stort i dyrebutikken jeg bruker.)
Går det greit med ganske grov grus? (det er det jeg har nå).
Bør jeg ha varmekolbe? (er den en liten varmekolbe noen har å anbefale. i et kar på 18 liter så er det ikke all verdens med plass vettu).
Er det et eller annet som spiser alger som jeg kan ha til en kampfisk?

Noen flere forslag til meg? )

Gleder meg så mye...

Algespiser til et så lite kar tror jeg du kan glemme. Kanskje noen snegler?
Reker vil nok bli snacks.
plante: noe vanlig og billig, gjerne noen flyteplanter
grov grus: ok
varmekolbe: godt å ha, de minste er små nok
algespisere: eplesnegler er gode ryddere
Har nok av flyteplanter å ta av i det større akvarie mitt så det blir vertfall ikke noe problemer Jeg har finere sand også, men syns det er mye enklere å holde det rent i et så lite akvarie med grus. Men kan jo ha sandsnegler til å rydde hvis jeg velger sand da )

Tar til meg rådene og det blir nok eplesnegler på deres anbefalinger, skjønner kanskje at det kan bli litt lite til noe annet. Noen har sagt at kirsebærreker kan gå bra, men det finner jeg ut da. Må i såfall kjøpe de største som mulig da sikkert

Varmekolbe skal jeg prøve å få til også, er litt redd for at den skal bli for lang, men det er vell bare å legge den på skrå :p

Angående eplesnegler: Er det stor fare for at de kryper ut av karet??
Vi har et kar stående uten dekkglass med flere eplesnegler. Ingen som kryper ut

Har du forresten filter? Hvis ikke, må du passe på å skifte vann veldig ofte...
har nok ikke filter :/ har en luftpumpe da. Har lagt ut annonse om å få tak i en liten varmekolbe håper på svar der da:p he heh...

Vet du av noen små filtre som du kan anbefale?? Sier seg egentlig selv at den ikke kan være så veldig stor i et kar på ca 18 liter? Men skifte vann kommer jeg nok til å gjøre uansett da, så går nok bra. Har du kampfisk (Teppemann og Avada)? Har du varmekolbe til dine i såfall? :p

Jeg har sendt forspørsel til Thor på Dahls dyrerike i Moss om å ta inn de små utvendige filtrene.
Han skal visst starte nettbutikk også etterhvert og da vil det jo være null problem med god filtrering i små kar

Skader sikker ikke hvis flere sender en liten mail til han med ønske..
MC Darup
Jeg har sendt forspørsel til Thor på Dahls dyrerike i Moss om å ta inn de små utvendige filtrene. Han skal visst starte nettbutikk også etterhvert og da vil det jo være null problem med god filtrering i små kar :D Skader sikker ikke hvis flere sender en liten mail til han med ønske.. ;)


Åh, det er jo supert om han får startet en nettbutikk med godt utvalg da ) Og små filter og varmekolber da seff :p
Tror du må bruke dekkglass hvis ikke så finner du nok sneglene over hele huset Dessuten så anbefales det dekkglass for kampfisk også siden de kan puste luft, og det helst ikke skal være for stor temperaturforskjell på lufta og vannet. Den vil nok foretrekke fuktig luft også, noe som er vanskelig uten dekkglass.
tror du det går an å lage et dekke av stiv plast? :p he heh ) Vil jo at den kommende kampfisken skal trivest vettu ;p

Kommer litt an på hvilken armatur du har. Er redd det kan bli for varmt for plasten i enkelte tilfeller. Det er jo ikke store biten glass som skal til i et så lite kar, og det skal jo ikke bære noe tungt heller, så du får høre litt rundt omkring om noen har noen biter liggende. Feks så skulle glass fra klipsrammer eller lignende kunne fungere greit.

Ikke sikkert det blir så dyrt å få tilskjært et slikt hos glassmester heller. Kan være en idè å få formskåret det om du skal ha et hengende filter eller lignende, slik at det ikke blir så store gliper.

Kampfisk er det neste som står på lista mi også
ja ja, åh. tenkte ikke på at det var glass i slike rammer jeg skjønner du :p *føler seg litt dum* Det var jo en strålende ide ;D Litt smartere du enn meg tror jeg. Kanskje noen jeg kjenner kan å skjære glass også?! hvem vet :p Slike rammer ligger det jo alltids noen å slenger av i en skuff eller noe slikt Gleder meg til kampfisk...

Kanskje jeg skal sende ivei en mail til dyrebutikken jeg bruker å høre når de får inn kampfisk å om de eventuellt kan bestille til meg?? Litt dumt å betale bensinpenger å slikt å så har de ikke fisken min inne en gang :p

Hvilken farge synes dere er finest da?? liker litt sarpe/mørke fine farger jeg. Er ikke så begeistret for rosa å blasse farger :p


Er det stor sannsynlighet får å få fatt på noen som ser slik ut? Disse er de fargene jeg liker best :p

[External Image]
hentet fra: http://www.aquahobby.com/gallery/b_bettam.php

[External Image]
hentet fra:http://www.drpez.org/albums/Betta-splendens-media-luna/aas.jpg

Denne såg også ganske stilig ut, men kanskje litt voldsom også da :p
[External Image]
hentet fra:http://www.animaux-du-web.com/photos/Betta_Splendens.jpg

Jeg liker blå veldig godt vertfall ;D
MC Darup
Jeg har sendt forspørsel til Thor på Dahls dyrerike i Moss om å ta inn de små utvendige filtrene.


er det noen flere som har sånne små utvendige filtre? som jeg kan finne på nett?
kunne trengt noen i de små karene mine! :P
vet ikke om det er så mange som selger små utvendige filtre :p

Svensk nettbutikk: Du må seff klikke inn på utvendige filter :p





Vet ikke om det er så mange små filter å finne på nett egentlig :/ Du kan jo alltids se på brukte da her på akvaforum og på nettakvariet.no

De slørfinnede kampfiskene er vel de vanligste å finne inne på dyrebutikkene. Crown-tail-formen, bilde nummer to, har jeg ennå til gode å se i en dyrebutikk så de kan nok være verre å få tak i. Fargen på denne finner du også på de slørfinnede. Det er utrolig mange vakre farger på disse fiskene.

Hvilken butikk er nærmest for deg da, Slush?

PS: Har du forresten vært innom Sveins hjemmeside?
har vært innom den ja bra side i grunn Nermeste butikk er orkdal zoo Er veldig fornøyd med dyrebutikkene på orkanger ;D
Har hørt veldig mye bra om den butikken på Orkanger. Hvis du er i Trondheim av og til så var det veldig bra utvalg på kampfisk på de to digre butikkene på Lade, dvs TAM Lade og Dyrenes verden. Også zoobutikken på Solsidensentret hadde bra utvalg sist jeg var innom der. Vurderer selv å dra dit for å kjøpe kampfisk når den tid kommer
Ciklide
[QUOTE=MC Darup] Jeg har sendt forspørsel til Thor på Dahls dyrerike i Moss om å ta inn de små utvendige filtrene.


er det noen flere som har sånne små utvendige filtre? som jeg kan finne på nett?
kunne trengt noen i de små karene mine! :P

Eneste jeg har hørt om er folk som har kjøpt det via Ebay.., derfor jeg ville Thor skulle ta det inn.

Send mail til Thor
Det vanskeligste er egentlig å få fraktet fisken til kyrksæterøra skjønner du :p

he heh, det er 64kr en vei i bom til tr.heim pluss bensin :p he heh Folk vil jo ikke sendei posten, og det er nok forståelig også da

Dyrebutikken påorkanger er super altså skal nok høre om de kan bestille til meg ;D
Tante Astrid
Har hørt veldig mye bra om den butikken på Orkanger. Hvis du er i Trondheim av og til så var det veldig bra utvalg på kampfisk på de to digre butikkene på Lade, dvs TAM Lade og Dyrenes verden. Også zoobutikken på Solsidensentret hadde bra utvalg sist jeg var innom der. Vurderer selv å dra dit for å kjøpe kampfisk når den tid kommer :)


Men butikken på city syd er rett og slett elendig derimot... :/ bra det er flere enn en butikk :p

Får se om jeg kanskje skal en tur til tr.heim også da;p vet aldri
Tilfeldig bekjentskap
© Gyrid Steen
Reklame for plussmedlemskap