Hva er det best å fôre discus med? (side 9)

Geir Kristiansen
Siden du sitter på orginalbildet er det lett for deg å kopiere ut den midterste fisken. Plasser inn syv øyer i stripen. Jeg tviler på at du får inn 6 på den fiksen. Tar forbehold på at vinkelen i bildet ikke er helt optimal for å avgjøre stripe/øye-testen.


Kan du være så snill å forklare litt nærmere hva du mener?
Sorry Geir, jeg forstod plutselig hva du mente. Jeg er bare litt "treg"

Ok, så det skal være "plass" til syv øyne i den stripa som øyet er for at den er perfekt.

MC Darup
[QUOTE=2nelise] Men her er et bilde av mine Red Turquoise Discus som er ca. 10 uker gamle og er blitt fòret opp på mygglarver. De får nå Discus granulat av meg og spiser godt, men jeg vil gjerne ha tilbakemelding om utseende demmes. Og ikke vær slem bare for å være slem, ikke vær snill bare for å være snill. Vær ÆRLIG


Jeg ble også nysgjerrig hva "diskusfolket" synes om disse. Men kanskje startet en egen tråd?
Jeg synes de ser litt for spisse ut i ansiktet.. men de er jo ikke utvokste.
Men jeg er skikkelig amatør, kanskje jeg bare foretrekker de med flatere form?

Det at en discus er litt spiss i ansiktet som ungfisk vil rette mye på seg når de slutter å vokse så mye i størrelse. Ved 15-17 måneder begynner de å få mere "pondus" og pannebarasken blir bredere og buken legger seg litt mer ut og fisken vil ikke lengre ha et så spist preg (Noen vil virke spiss uansett).

Det som for meg er viktig er ikke at fisken er 100 % i proposjonene på kroppen, men at det er rett forhold mellom kropp og øyne. Det er som med fisk som med mennesker, vi er ingen like og noen er "såkalt" penere enn andre.

Det er når det er et soleklart misforhold mellom øye og stripe at jeg begynner å grine på nesen. Dette tyder på at fisken ikke har hatt det optimalt under oppveksten. Det kan være flere årsaker til dette, men den kjipeste er at de har fått for lite eller feil for.

Geir Kristiansen
Siden du sitter på orginalbildet er det lett for deg å kopiere ut den midterste fisken. Plasser inn syv øyer i stripen. Jeg tviler på at du får inn 6 på den fiksen. Tar forbehold på at vinkelen i bildet ikke er helt optimal for å avgjøre stripe/øye-testen.


Er ikke dette bare tull og tøys? Hvem har bestemt at det skal være plass til syv øyne? Nå har jeg studert en del bilder av disse og kan ikke se at de har så mye mere plass i øyestripa enn mine har - eller?
2nelise
Sorry Geir, jeg forstod plutselig hva du mente. Jeg er bare litt "treg" ;) Ok, så det skal være "plass" til syv øyne i den stripa som øyet er for at den er perfekt.


Dette er en tommelfingerregel slik at den må ikke oppfattes som rigid. Det finnes mange discus med kun plass til 6 øyner som kan klassifiseres som prima. Det skal ikke mye til før at 7-regelen faller. Det er derfor jeg ikke kjøper VF med mindre de er voksne. Tiden fra de forlater elva og inn til meg er for lang og de taper for mye foring i denne tiden.
Geir Kristiansen
Dette er en tommelfingerregel slik at den må ikke oppfattes som rigid. Det finnes mange discus med kun plass til 6 øyner som kan klassifiseres som prima. Det skal ikke mye til før at 7-regelen faller. Det er derfor jeg ikke kjøper VF med mindre de er voksne. Tiden fra de forlater elva og inn til meg er for lang og de taper for mye foring i denne tiden.


Ja skjønner.... Litt vanskelig å se på den fisken du har i profilen din, men etter det jeg klarer å se så er det ikke plass til syv øyne på den heller. ?

Den Heckelen der er perfekt. Ikke 7 øyne du liksom

Nå skal det sies at jeg ikke har foret opp denne jeg har bare oppbevart den siden mai 2004.
2nelise
Nei æsj og bæsj, har jeg kjøpt noen vannskapninger *hulk* Stakkars vannskapningene mine, jeg synes de er veldig søte da ;)


Regner med du ikke tolket det jeg sa dithen.. at du har vanskapninger?
I såfall tror jeg ikke noen tør si noe mer.
Geir Kristiansen
Det at en discus er litt spiss i ansiktet som ungfisk vil rette mye på seg når de slutter å vokse så mye i størrelse. Ved 15-17 måneder begynner de å få mere "pondus" og pannebarasken blir bredere og buken legger seg litt mer ut og fisken vil ikke lengre ha et så spist preg (Noen vil virke spiss uansett).


Så enkelte individer vil forbli spisse, selv med "korrekt" øyeforhold?
Regner med, hvis jeg tolker deg riktig, at det er greit med spisse fjes- det er bare en "personlighetsforskjell"?
Og dermed en smaksak, hva man foretrekker?
Eller bør en voksen diskus ikke være spiss?
MC Darup
Regner med du ikke tolket det jeg sa dithen.. at du har vanskapninger? I såfall tror jeg ikke noen tør si noe mer.


Egentlig så fleipet jeg bare, en trenger jo ikke ta alt så alvorlig. Tenk hvor kjedelig livet hadde blitt da.

Jeg er ikke så hårsår, om det er plass til 5 øyne eller 7 bryr jeg meg ikke spesielt mye om. Jeg skal ikke dra på "Discus utstilling" hvis du skjønner hva jeg mener
Geir Kristiansen
Den Heckelen der er perfekt. Ikke 7 øyne du liksom :-D


Hehe, ja det var den myrsnipa vet du
Jo forresten jeg bryr meg. Jeg vil òg ha discus med 7 øyne, så jeg sprang ned i fryseren nå og hentet artemia og putta i karet. DET inneholder jo masse proteiner, ikke sant?

Bare vent dere, hehe
2nelise
Jo forresten jeg bryr meg. Jeg vil òg ha discus med 7 øyne, så jeg sprang ned i fryseren nå og hentet artemia og putta i karet. DET inneholder jo masse proteiner, ikke sant? Bare vent dere, hehe

Det er mulig det alt er for sent?
Mener å ha lest at dersom de først blir hengede etter så vil de aldri ta igjen "det de har mistet". Derfor er det så viktig med ofte fòring og hyppige vannbytter.
Mulig det er jeg som tar litt feil her men.
Jeg har også to små Marlboro Red eller Red Marlboro, husker ikke helt rekkefølgen der. Men de er flatere i trynet, skal prøve å ta bilde og vise dere.


Skal vi prøve å spore tråden inn på tema igjen. Bilder av discus for vurdering opprettes i ny tråd.
Geir Kristiansen
Skal vi prøve å spore tråden inn på tema igjen. Bilder av discus for vurdering opprettes i ny tråd.



Vel, du er moderator så når du sier det så blir det vel slik.

Jeg synes forøvrig at bilder av discus som ikke er fòret opp på oksehjerte passer seg i denne tråden da tema her også er at de ikke utvikler seg slik de skal og misforhold mellom øyne og kropp er en mulig årsak av feilernæring.

Men "you are the boss"
2nelise
[QUOTE=Geir Kristiansen] Skal vi prøve å spore tråden inn på tema igjen. Bilder av discus for vurdering opprettes i ny tråd.



Vel, du er moderator så når du sier det så blir det vel slik.

Jeg synes forøvrig at bilder av discus som ikke er fòret opp på oksehjerte passer seg i denne tråden da tema her også er at de ikke utvikler seg slik de skal og misforhold mellom øyne og kropp er en mulig årsak av feilernæring.

Men "you are the boss"

Ser du på mitt innlegg 138 i denne tråden får du se Discus som ikke er foret meg oksehjerte og har muligens bedre proposjoner enn de som her sees på som ideale.

Vedlagte bilde er ment som en illustrasjon for VF Discus som har opprinnelse i Rio Putumayo og eksportert fra Peru Aquarium som topp kvalitets Discus.
Om denne heller ikke passer oksehjerte entusiaster så vet jeg ikke helt vilke yttre kvalitets normer de har for riktig foring av Discus. Dette er et eksemplar som garantert aldri har spist oksehjerte, takk og pris for det. De har vokst omkring 2 cm etter at de kom til meg.
bjornik
Ser du på mitt innlegg 138 i denne tråden får du se Discus som ikke er foret meg oksehjerte og har muligens bedre proposjoner enn de som her sees på som ideale.


Må få si at jeg synes Geir's Discus var minst like fin som den som var avbildet i innlegg 138.
(Nå ble det vel ikke sagt noe om at denne ble foret opp på hjerte, men oddsene er vel at den ble det?)
2nelise
Vel, du er moderator så når du sier det så blir det vel slik. Jeg synes forøvrig at bilder av discus som ikke er fòret opp på oksehjerte passer seg i denne tråden da tema her også er at de ikke utvikler seg slik de skal og misforhold mellom øyne og kropp er en mulig årsak av feilernæring. Men "you are the boss"


Den kjøper jeg, men en generell vurdering av discus hører ikke hjemme her
bjornik
Vedlagte bilde er ment som en illustrasjon for VF Discus som har opprinnelse i Rio Putumayo og eksportert fra Peru Aquarium som topp kvalitets Discus. Om denne heller ikke passer oksehjerte entusiaster så vet jeg ikke helt vilke yttre kvalitets normer de har for riktig foring av Discus. Dette er et eksemplar som garantert aldri har spist oksehjerte, takk og pris for det. De har vokst omkring 2 cm etter at de kom til meg.


Det du ble utfordret på var yngel som du selv har drettet og foret på. Vi alle vet hva som skjer når discusen forer seg selv i elva.

Med andre ord bilder av dine fire månder gamel discus på oppfordring fra Kai. Forøvrig venter jeg også i spenning.

Jeg kan også legge inn bilder av mine VF, men det blir juks da det er de selv som har sørget for at de er prima.
Tilfeldig bekjentskap
© Gard Erik
Reklame for plussmedlemskap