Endelig fåt diskus (side 2)

Inaktiv bruker
jeg er ganske lei meg for det var ikke akurat noe bilig fisk.
det verste var vel at di nektet å spise når jeg foret dem og det var på grundav at di bare vile ha nykleket artemia og ikke det foret jeg ga dem snufs;-(.

hilsen david;-(.

ps.si i fra om det er vanskelig å lese det jeg har skrevet.
Hvor mange diskus hadde du egentlig?
Var de veldig små?
Så utrolig leit at du mistet noen.
Hvor lenge hadde du hatt dem?
Kanskje du har garanti eller noe sånt mener jeg.
F.eks har vel Tropehagen Zoo 8 dager på sine fisk. Dersom fisken dør så tar du med fisken og kviteringen tilbake til butikken.

Jeg har Discus selv, og mens èn var kjapp og lærte av Scalarene og svømte fram til ruta å spiste alt mulig rart med en eneste gang, trengte en annen en stund på å komme seg. Den var veldig sky og forskremt. Men så var det også denne som hadde fått mest rundjuling av gullfiskene i salgsakvariet i butikken.

Får håpe den du har igjen klarer seg ihvertfall!
tropehagen zoo å andre dyrebutikker også bruker å ha en garanti på en uke - 8 dager tror jeg. "Ta med fisken og en vannprøve" sa de til meg vertfall...
Ja vannprøve må du vel også ha.
Inaktiv bruker
jeg handlet dem hos en i kristiansandakvariumklubb.
jeg tror di var litt syke når jeg sjøpte dem men jeg har en god nyhet og den gode nyheten er at jeg tror at den ene diskusen som overlevde blit forelska i den eneste skalaren jeg har så det blir gøy vis di er sammen da blir det vel skalarediskus 50 prosent diskus og 50 prosent skalare ret å slet blanings fisk av barna til dem.6 styker hade jeg.


hilsen david=


ps.si i fra om det er vanskelig å lese det jeg har skrevet.
Den henger seg vel på Scalaren siden den ikke har andre Discus å være sammen med tenker jeg.

Skal vel litt til før det blir ScalareDiscus av dem. :P
David Gabrielsen
jjeg tror at den ene diskusen som overlevde blit forelska i den eneste skalaren jeg har så det blir gøy vis di er sammen da blir det vel skalarediskus 50 prosent diskus og 50 prosent skalare ret å slet blanings fisk av barna til dem.6 styker hade jeg.


Ikke gled deg for tidlig Det er to vidt forskjellige ulike arter, og kan ikke krysses.

Diskus hører sammen med diskus, og en enslig diskus har det dessverre ikke særlig godt, selv om den har aldri så mye selskap av scalare. Du bør egentlig vurdere å enten selge den siste, eller kjøpe nye artsfrender til den.
Inaktiv bruker
det kan sje for diskusen henger eter skalaren som den er forelska i skalaren og det gjør skalaren åså det er det jeg ser di svømmer med siden av hverandre og når skalaren svømmer til dn andre enen av akvariumet føler den litt vel forelska diskusen etter.

hilsen david=
Plussmedlem
Nei, det kan nok ikke skje Selv om discusen er veldig "forelska" i scalaren.
Inaktiv bruker
Ikke si det
mona o
[QUOTE=David Gabrielsen]jjeg tror at den ene diskusen som overlevde blit forelska i den eneste skalaren jeg har så det blir gøy vis di er sammen da blir det vel skalarediskus 50 prosent diskus og 50 prosent skalare ret å slet blanings fisk av barna til dem.6 styker hade jeg.


Ikke gled deg for tidlig Det er to vidt forskjellige ulike arter, og kan ikke krysses.

Diskus hører sammen med diskus, og en enslig diskus har det dessverre ikke særlig godt, selv om den har aldri så mye selskap av scalare. Du bør egentlig vurdere å enten selge den siste, eller kjøpe nye artsfrender til den.

det var en her på akvaforum som fik et sebraciklide han vilt forelsket i en sjedek-ciklide hun og di fik barn sammen.

men jeg skal få moen nye diskus etter vert og noen nye skalarer.


hilsen david=
To helt ulike arter kan ikke få barn sammen Så det er helt fullstendig umulig at diskus og scalare leker og resultatet blir egg/yngel. For at to arter skal kunne produsere avkom må de være i veldig nær slekt, som hest og esel for eksempel. Avkommet vil da som regel være sterilt, og ute av stand til å få egne barn.

Å være forelsket hjelper ikke
Inaktiv bruker
Hvor for ikke
Loomis
Nei, det kan nok ikke skje ;) Selv om discusen er veldig "forelska" i scalaren.

jeg lurer på hvorfor ikke det går


hilean david=

Kanskje det kan komme egg, men det skjer mellom to hunner også. Selvsagt ubefruktede egg.

Men hvis 5 diskus har dødd på relativt kort tid ville jeg virkelig sjekket vannkvalitet/ vannbytterutiner ol før jeg hadde kjøpt noe mer.
David Gabrielsen
det var en her på akvaforum som fik et sebraciklide han vilt forelsket i en sjedek-ciklide hun og di fik barn sammen. men jeg skal få moen nye diskus etter vert og nowen skalarer. hilsen david=:-D


Ja, det går an, fordi disse to er i samme familie:
Sebraciklide: Archocentrus nigrofasciatus
Sajikaciklide: Archocentrus sajica

Begge er altså i Archocentrus-familien. På samme måte som sverddrager og platy kan få avkom siden disse også er i samme familie.

Discus og scalare er ikke i samme familie og vil aldri krysse seg og få avkom.
Inaktiv bruker
Jeg tror det skyles den utvendigepumpen
MC Darup
Kanskje det kan komme egg, men det skjer mellom to hunner også. Selvsagt ubefruktede egg. Men hvis 5 diskus har dødd på relativt kort tid ville jeg virkelig sjekket vannkvalitet/ vannbytterutiner ol før jeg hadde kjøpt noe mer.


den var veldig skiten men nå er den rend og pend det var vel pumpen og som slapp ut for myr nitrit så det var vel skylden til at 5 diskus tok kvelen.


hilsen david=

ps.si i fra om det er vanskelig å lese det jeg har srevet.
Plussmedlem
Husk at et filter bør være "skitten" innvendig i filtermediet. Det er her du finner filterbakteriene som blant annet tar seg av den skadelige nitritten.
Nitritten kommer ikke normalt fra filteret til akvariet. Med mindre det har stått uten sirkulasjon/oksygen en stund og filterkammeret er fullt av døde bakterier.

Hvis du vasker pumpen/filteret/filtermediet slik at den blir "ren og pen", så tar du samtidig livet av de fleste gode bakteriene i filtermassen.
Du vil dermed få nye problemer med nitritt.
Har det utvendige filteret ditt flere kammer/kurver, så bør du ikke skylle (i akvarievann) flere enn en kurv ved hver "rens".
Inaktiv bruker
[QUOTE=Loomis]Husk at et filter bør være "skitten" innvendig i filtermediet. Det er her du finner filterbakteriene som blant annet tar seg av den skadelige nitritten.
Nitritten kommer ikke normalt fra filteret til akvariet. Med mindre det har stått uten sirkulasjon/oksygen en stund og filterkammeret er fullt av døde bakterier.

Hvis du vasker pumpen/filteret/filtermediet slik at den blir "ren og pen", så tar du samtidig livet av de fleste gode bakteriene i filtermassen.
Du vil dermed få nye problemer med nitritt.
Har det utvendige filteret ditt flere kammer/kurver, så bør du ikke skylle (i akvarievann) flere enn en kurv ved hver "rens".
[/QUO


det komer fort filterbakterier ijen for den utvendigepumpen jeg har gjør rent 4 ganger i timen så den blir fort skiten i gjen.



med venndelig hilsendavid=

Du må ikke rense en pumpe før du merker at gjennomstrømningen er merkbart svakere.

Åpner du et filter vil det alltid se møkkete ut, og det gjør ingenting, så lenge gjennomstrømningen av vann er god. Renser du for ofte vil det aldri bygge seg opp nok bakterier til å håndtere avfallet - og da får du garantert problemer med nitritt. Det blir som om filteret aldri kommer seg ut av innkjøringsfasen

Forresten... hva heter filteret ditt?

Nesten så jeg mistenker troll her..
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap