Endelig fåt diskus (side 4)

Inaktiv bruker
2nelise
[QUOTE=David Gabrielsen]diskusene døde før jeg renset pompa men jeg fant har funet ut horfor di dæva det var på grunav at det enda var i den mest sårbare perioden for å dø.


Hei igjen David. Jeg ser at du har et akvarium på 54 liter med forskjellige ciklider i. Du hadde vel ikke discusene i dette akvariet? Eller?


nei diskusene gjik ikke i det karet di gik i et 160 liters kar ned rolige stimfisk.
Inaktiv bruker
Ciklide
David hvordan går det med den igjenlevende Discusen? Hvor ofte bytter du vann, å hvor mye ad gangen?


jeg tok to vannbyter i uka det sa han jeg kjøpte dem av at gjik greit men jeg tror di var litt syke når jeg fik dem.
Lever den siste enda?
I såfall, bytt vann hver dag du.
Inaktiv bruker
Ja den lever.=:-d
den siste diskusen lever i god be hold men jeg må skavfe meg noen nye venner til den siste diskusen.
Inaktiv bruker
Jeg skal ta et vannbyte i dag
jeg tror jeg må ta et vannbyte i dag så jeg må bare fine bøte å hevert.
Ja de trives vel best i grupper.
Selv har jeg bare 2 Discus for øyeblikket (jeg kjøpte de to siste i butikken) å jeg skal kjøpe noen flere Discus nå når jeg får i hus og kjørt igang det nye akvariet.

Hvor mye kostet Discusene du kjøpte, å hvor kjøpte du dem?
Inaktiv bruker
Jeg kjøpte mine av en privat person
det var bilier en i dyrebutikken.
Ja i Dyrebutikker koster de ofte 500-600 kr per stk.

Jeg betalte 350 for mine.
Inaktiv bruker
jeg synes det er tul å kjøpe diskusfisk i dyrebutiken men det kan avog til løne seg foreksempel vis to av diskusene di har i dyrebutikken har danet seg et kjærestepar.
Joda. Men kjøper man ett par så blir de jo gjerne ENDA dyrere.
Så ett flott fullvoksent lekspar en gang til 2000kr.

Dessuten tror jeg det bare er meg her inne i Fræna som styrer med Discus. Så..
:P
Dette ble en lang tråd med mye grums, og jeg mener den kanskje bør stoppes her da all krangel/ uenighet og uklarheter verken tjener trådstarter eller andre.

Når det gjelder disse aktuelle Discusene kjenner jeg dem godt. Jeg kjenner oppdretter og vet i detalj hvordan han/ vi har stelt dem helt etter boka. Foreldrene er ikke viltfanget. Fisken kommer fra et kull på rundt 100 unger. Av disse er mange solgt, og det foreligger ingen andre negative tilbakemeldinger. Absolutt alle de resterende lever ennå, og det har ikke vært noen frafall på over 3 måneder.
Jeg mener det er utelukket at disse fiskene kan ha vært syke ved leveransen. Jeg overtok omtrent samtidig 10 stk som lever i beste velgående i min 660.
Noen ble solgt under storauksjonen i Eidanger sist søndag. Disse 6 ble solgt for kr 860 kroner. Under auksjonen tok Kyrre Siljan, mangeårig diskusdretter, tak i saken spesielt og han og andre ga disse fiskene en fantastisk omtale om hvor flotte og perfekte de var. De fikk så mange lovord at jeg sjelden har hørt makan på en auksjon.
Etter auksjonen kom det tilbakemelding med følgende uttalelse:

” Denne karen (kjøper) gjorde ÅRHUNDRETS kjøp av discus tror jeg? Stemmer ikke det Kyrre? 6stk stenker red scribble for en "fjollete" pris”.

Nok sakt, men til David og andre; det er ikke lett å holde Diskus når en aldri har gjort det før. Skal man holde Diskus bør man virkelig lese og lære dette i teorien FØR man kjøper fisken.
Slutt.
Josti
Dette ble en lang tråd med mye grums, og jeg mener den kanskje bør stoppes her da all krangel/ uenighet og uklarheter verken tjener trådstarter eller andre.


Alt det der er historie nå. Vi er ferdige med det der.
Inaktiv bruker
jeg har ikke den siste diskusen lenger og det er på grunav at den blei veldig sygk så jeg måte avlive den for å ikke vere dyreplager snufs=;-C
David Gabrielsen
jeg har ikke den siste diskusen lenger og det er på grunav at den blei veldig sygk så jeg måte avlive den for å ikke vere dyreplager snufs=;-C


Prøv igjen du!
Husk temp må være 30 grader. God filtrering, men ikke sterk strøm fra et innvendig filter. Vannskifte 2 -3 ganger pr uke, ca 10 %, dvs 10liter om akvariet er 100 liter.
Gi de mat som de spiser i løpe av 2-3 minutter. Gjenta heller foring 2-3 ganger når du ser fisken spiser opp maten. Frossen røde eller svarte mygglarver, mysis og artemia er godt for små discus som de spiser med stor appetitt. Gi de litt tørrfor og Discus granulat for så trives di.
Oksehjerte anbefaler mange, men ikke jeg. Jeg har opplevd så mye negative effekter av dette, helse problemer hos discus og forurensning av vannet. Behovet for å skifte mye mer vann i akvariet er da tilstede. Det er min erfaring. Jeg kjøpte mine første discus i 1971, det er 37 år siden og har aldri opplevd å bruke oksehjerte som for til discus før 2006. Dette er den mest negative erfaring jeg har gjort som akvarist siden 1966.
Discus er for alle som en annen tråd sier, men det er viktig at du finner din egen måte å ha discus i dine eller ditt akvarium. Det er for deg de viser seg, det er for deg og dine gleder. Den dag du lykkes med å gi de et godt liv for dine fisker/discus i ditt akvarium har du vunnet en stor seier som du kan være meget stolt av!
Ikke gi opp David!
Dersom andre klarer å holde Discus klarer du og!
Prøv igjen om en stund du.
Å se etter så det er friske fine Discus du får.
Inaktiv bruker
det gjør jeg aldri jeg er virkelig bit bit av akvariumsyken jeg har 2 kar på soveromet mitt og 2 i kjelerstua og 3 på vaskeromet det er di kara som er oppe men jeg er ikke ferdig enda jeg har et kar som sttår tom for vann tide nå.

dt skal jeg men jeg har bestemt meg for å vente med diskusfisk til jeg får noe støre kar.
Plussmedlem
David Gabrielsen
...men jeg har bestemt meg for å vente med diskusfisk til jeg får noe støre kar.


Det er sikkert et fornuftig valg, David. Da går det helt sikkert bedre neste gang
Inaktiv bruker
det jeg har lert med feil det gjør at neste gang jeg skal ha diskus skal jeg byte ut 10% av vannet ver dag.

jeg lærer allti av feilene jeg gjør.
Lykke til David!

Det er prøving og feiling som skaper gode akvarister. Det vet jeg! Jeg betrakter meg ikke som god og allvitende akvarist. Jeg har ennå mye å lære, spesielt innen Discus.

Prøv de enkle artene først og få en erfaring med disse.
Dra ut i naturen og fange levendefor til dine fisker. Om det er discus eller platy spiller ingen rolle. Det er gleden av å se at dine fisker setter meget stor pris på dine anstrengelser som teller.
Jeg har dratt ut i naturen i mer en 40 år. For meg er akvariehobbyen synonymt med naturen. Det er ikke et sterilt laboratorium, men et levende forum hvor jeg ser og opplever naturen. Dyr og dyrs velferd er det viktigste for meg.
Leit å høre om discusen din. Ta deg tid til å få mer erfaring, og les mye og sett deg godt inn i discushold. Da vil du lykkes neste gang. Discus er en utrolig flott og givende fisk å ha, og jeg skjønner godt at du er forelsket i disse fiskene. Selv drømte jeg om å ha discus i 12-13 år før jeg skaffet meg det.
At du lærer av dine feil er veldig flott. Det er det man får erfaring av.
Tilfeldig bekjentskap
© Regin Kvittem
Reklame for plussmedlemskap