Fødende guppy

Da jeg sto opp i morges så jeg at min gravide guppy var i gang med fødselen. Dumme meg tok henne oppi ei fødekasse, og dette ble ok litt stressende for henne. Fødselen sluttet Ventet noen timer for å se om hun roet seg, men neida...
Så jeg slapp henne ut i karet igjen, og sannelig begynte hun å ploppe ut småfisk igjen Så nå tror jeg bare at jeg lar naturen gå sin gang...er en stor dott javamose i karet, så satser på at i hvert fall noen klarer seg.

Survival of the fittest!
ta ut ynglet og legg de i fødekassa
Hehe...det er lett du! NOT!! De er jo pittesmå og lynkjappe! Gjemmer seg overalt!
ja venter selv snart yngel på guppy

Jeg er jo veldig for å la ting gå sin naturlige gang.
Heller hjelpe litt til med tette planter ol

Morsomt!
La bare naturen gå sin gang. Dersom du har mye planter i akvariet ditt, vil alltid noe yngel klare seg. Du har jo selv sett hvor lynraske de er, som du sier: Survival of the fittest! Om alle skulle overlevd blir det fort trangt i akvariet, guppy føder jo "hele tida". Moro er det likevel.
Ja, jeg ser at en del av de har gjemt seg i javamosen i hvert fall! Har mørkelagt karet nå, sånn at de skal få en litt roligere start på livet da jeg har merket at fiskene blir hakket roligere når det er mørkt.

Karet er ikke så veldig beplantet, men får håpe javamosen gjør sitt.

I mitt kar er det ikke slik at guppyene fødere i tide og utide da jeg kun har hunner. Den hunnen som føder nå var gravid da hun kom, så derfor hadde det vært moro å fått fostret opp noen
Kjøp noen flere planter så de kan gjemme seg flere steder :o)
Ja, skulle kanskje gjort det, men nå er butikken stengt og i morgen er det søndag! Har sendt melding til flere som selger flyteplanter o.l. i Oslo-området, så får nesten bare se om jeg får noe napp!
Selv uten hanner er guppyhunner fullt ut istand til å få flere kull når de først er befruktet EN gang. I inntil 6 måneder, eller noe sånt. Den som har, sparer Så du vil høyst sannsynligvis få flere kull, selv uten hanner tilstede.. Og snart er småttingene også kjønnsmodne, og så begynner moroa
Er ganske fersk i gamet og synes det var supermoro da guppyen min fikk yngel for 2 1/2 uke siden. Hadde en del planter de kunne gjemme seg mellom og kjøpte ekstra flyteplanter dagen etter, men desverre ble alle nattmat for de andre.....Forsvant en hver natt
Kjøpte fødekasse i tilfelle det skulle komme fler, for guppyen var fortsatt veldig tykk.
Denne uka poppet det ut 18 yngel som jeg ganske enkelt fisket opp med håven og la i kassa,- syntes ikke det var så vanskelig. Om ikke du får tak i alle har i allefall noen litt større sjans til å overleve.
Jeg har et tomt kar som jeg skal flytte de til etterhvert. Hvor lenge de ellers kan være i fødekassa er det kanskje noen med mer erfaring enn meg som kan svare på..... Lykke til !
Nina Weiseth
Ja, skulle kanskje gjort det, men nå er butikken stengt og i morgen er det søndag! Har sendt melding til flere som selger flyteplanter o.l. i Oslo-området, så får nesten bare se om jeg får noe napp!


Synd jeg ikke visste det. Kastet en hel bolle med salvinia i går !!
Nina Weiseth
Ja, skulle kanskje gjort det, men nå er butikken stengt og i morgen er det søndag! Har sendt melding til flere som selger flyteplanter o.l. i Oslo-området, så får nesten bare se om jeg får noe napp!


Evnt har jo Akvariemagasinet søndagsåpent.
Nina Weiseth
Da jeg sto opp i morges så jeg at min gravide guppy var i gang med fødselen. Dumme meg tok henne oppi ei fødekasse, og dette ble ok litt stressende for henne. Fødselen sluttet:( Ventet noen timer for å se om hun roet seg, men neida... Så jeg slapp henne ut i karet igjen, og sannelig begynte hun å ploppe ut småfisk igjen;) Så nå tror jeg bare at jeg lar naturen gå sin gang...er en stor dott javamose i karet, så satser på at i hvert fall noen klarer seg. Survival of the fittest!


Det er slik de sterkeste overlever også da, har ikke hatt noen gode opplevelser med det selv, alle mine yngler har blitt mat :/

Det lønner seg å ha flyteplante når du har guppy siden guppyyngel trekker mot overflaten. Mose er bedre på platyyngel har jeg hørt. Men hvis du har flyteplanter så skal det gå supert ;D Gratulerer med yngel :P
Tusen takk for masse innspill. Det er så morsomt å dele sine opplevelser med folk med samme interesse, istedet for typen min som syns det er kult og "that's it" Ikke noe i veien med det, jeg skjønner jo at ikke alle kan være like entusiastisk som meg her i familien

Etter rundt 5 timers mørklegging er nå mamma' ferdig med å føde...jeg slo på lyset nå å begynte jakten for å få i hvert fall noen oppi fødekassa, sånn at de kan være der den første uka. De var faktisk ikke så vanskelig å fange som først antatt... Har puttet rundt 7-9 stk oppi fødekassa nå, ser at det er noen til som har gjemt seg langt inni mosen, så de får bare være.

Har puttet mose oppi boksen, sånn at de skal få kunne gjemme seg litt og matet dem med TetraMin Junior...det er vel ok mat for dem?
Spennende å se hvordan dette går
Hvor lenge kan yngelet være i fødekassa uten å "ta skade" av det?
vel jeg ville hatt de der kansje i to uker eller til de er stor nok til å ikke passe i munnen på foreldrene.
I artikkelsamlinga på dette forumet finner du en artikkel om Guppy. Der står det at du kan ha yngelet i fødeboks inntil to uker. Da er også yngelet blitt såpass stort at faren for å bli spist av moren er mye mindre, og innen den tid har du sikkert fått tak i planter også. Hos meg har jeg forresten aldri sett at de voksne jakter på ungene.
Guppy-yngel
Heii
Jeg har klart å holde min guppy-yngel i 3 uker uten at en eneste har dødd
Jeg brukte da fødekasse og mørkla akvariet dagen etterpå var fødekassen proppfull med 30-40 Guppy-yngel
Hei.
Jeg har fåt så mye gyppybarn det siste året, at jeg kjøpte meg et 15 liters bur med lys, pumpe og det hele. Der slipper jeg de oppi etter at de er født i "fødehjemmet" som jeg kaller det. Der kan de da få være i fred og fordragelighet til de er så store at de slipper unna slørhalens glupende appetitt. Der har jeg nå også en liten korallplatyungdom, som må nok være der en mnd til, før han slippes til gjengen!
Jorunn
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap