Planlegger i fremtiden, 2 ciklidepar i ett kar.

Nå har det seg sånn at jeg har tenkt å kjøpe meg et større kar etterhvert i fremtiden Har tenkt på 180-200 liter. Så har jeg falt for ciklider, de er utrolig skjønne skapninger og bare har lyst på ALLE :p Har forstått det at jeg ikke kan ha alle kombinasjoner i et kar å bare ta alt som er fint :p:p Er som regel en impulskjøper så jeg må planlegge å skrive ned det jeg skal ha før jeg drar på dyrebutikken...

Nå har jeg et kar på 50 liter og som et resultat av impulskjøp tidligere å at jeg stolte på dyrebutikkdamen så har jeg nå et par paletter som hersker nedi 50literen min. Når jeg får større kar så skal jeg ikke gjøre samme feilen igjen, så da starter planleggingen )

Da tenker jeg på 200liter sånn ca

Syns sebracikliden er fin så kanskje jeg hadde tenkt meg den, men kunne egentlig tenkt med 2 par i det karet. Har falt for scalare, men den trenger jo mer plass. Så kanskje dvergscalare? Går de sammen?

Syns også sommefuglciklide er fin, men har prøvd disse å de døde etter bare noen få uker så boviliansk sommerfuglciklide?

Vet egentlig ikke helt hva jeg skal velge :p

I utgangspunktet tenkte jeg 2 forskjellige par ciklider og en liten stim av et eller annet Pluss ancistrus eller otto som algespiser

Noen som kan komme med forslag, vil bruke sommeren til å planlegge å bestemme meg )
Er jo mange fine dvergciklider du kan velge i mellom, men ville droppa å ha palettciklider i det store karet om du skal en et par til. For disse er som du sikkert vet veldig aggresive.

Sommerfugler: er veldig fin med sin nydelige fargeprakt, men er desverre litt avla ihjel og dør veldig fort og often uten spesiell grunn. Men den krever 100% vannverdier. Har selv de i 240l min, og har ikke fått disse til før jeg kjøpte meg dette store karet. Antageligvis for at det er lettere¨å holde stabile gode vannverdier. Jeg har nå et par som har lagt egg en gang og en hunne som jeg skal få tak i en hann til.

Bolivianske sommerfugler: Meget fin dvergciklide dette også, og er ikke minst mere hardfør enn sin fetter. Har selv 3 stk av denne arten i et annet kar.

Rød kurvciklide: Dette er også en meget fin ciklide og ikke minst under lek. Den er også hardfør og er ganske lett å få i lek.

De overnevnte er også veldig rolige, altså de er ikke så veldig aggresive. Borsett fra i nærheten av egg og yngel. Men det skulle jo bare mangle hehe.

En tetra stim vil også gjøre at dvergciklidene føler seg trygg og ikke hjemmer seg. For om tetraene syns alt er ok, synd de det også hehe.

Både ancistrus og otto er bra algeetere. Når det gjelder ottoer så er de ikke stimfisk, men liker å ha artsfrender rundt seg. Har selv 7 stk i 240l min.

Ellers kan du jo også vurdere corydoras, som jeg jeg syns man bør ha i et sør-amerikansk selskaps akvarium
oki, vet at palettene er agressive ja gitt De skal nok få ha 50literen for seg selv etterhvert. Med mindre jeg selger dem senere. Så paletter hadde jeg ikke tenkt å ha i storkaret nei )

Forelsket meg i sommerfuglciklidene, men så dumt at de dør så lett :/ Kanskje boviliansk er tingen )

Hva med sebraciklide å en dvergciklide da?

Stimen hadde jeg tenkt tetra ja :p gleder meg altså...

Vanlig kurvciklide?

Det er så veldig mange fine ciklider at jeg klarer ikke å bestemme meg i det hele tatt :p

Sist jeg var på dyrebutikken så spurte venninnen min butikkdamen om hva som gikk ilag med palettciklider å vet du hva hun presterer å si "alle ciklider går ilag, det er bare å velge det" å jeg fortalte henne størrelsen på karet mitt å hun "du velger ikke de største bare, men de fleste går ilag. Du bør bare ikke velge et par i tilegg. Men en av en annen sort bør gå bra"... Var litt sjokkert over det hun sa der da :-o

Å så sa hun noe mer "alle ciklider MÅ ha kalk" stemmer dette?? Jeg har ikke kalk i mitt kar med palettene mine, men kar 2 stk skjell da

Bare kom med flere forslag altså
hei jeg har hatt dvergscalare(levert tilbake i dag til dyrebutikken) og jeg vil bare si at den er en notorisk finnebiter.
så ikke ha fisk med slør hos den/dem.(hvis du har tenkt å ha de)
jeg ville valgt en coryart til bunnen(corydoras julii)
midt ville jeg valgt en barbe(fembåndsbarbe)
topp ville jeg også hatt barbe(cherrybarbe)
pluss en plante som deler akvariet på midten

(PS.de er ikke valgt etter vannverdier)
Shlush
oki, vet at palettene er agressive ja gitt :) De skal nok få ha 50literen for seg selv etterhvert. Med mindre jeg selger dem senere. Så paletter hadde jeg ikke tenkt å ha i storkaret nei :)) Forelsket meg i sommerfuglciklidene, men så dumt at de dør så lett :/ Kanskje boviliansk er tingen :)) Hva med sebraciklide å en dvergciklide da? Stimen hadde jeg tenkt tetra ja :p gleder meg altså... Vanlig kurvciklide? Det er så veldig mange fine ciklider at jeg klarer ikke å bestemme meg i det hele tatt :p Sist jeg var på dyrebutikken så spurte venninnen min butikkdamen om hva som gikk ilag med palettciklider å vet du hva hun presterer å si "alle ciklider går ilag, det er bare å velge det" å jeg fortalte henne størrelsen på karet mitt å hun "du velger ikke de største bare, men de fleste går ilag. Du bør bare ikke velge et par i tilegg. Men en av en annen sort bør gå bra"... Var litt sjokkert over det hun sa der da :-o Å så sa hun noe mer "alle ciklider MÅ ha kalk" stemmer dette?? Jeg har ikke kalk i mitt kar med palettene mine, men kar 2 stk skjell da :) Bare kom med flere forslag altså :)

Rød kurvciklide er flottere enn vanlig kurvciklide syns jeg da:P

Sør-amerikanske ciklider skal ikke ha kalk i vannet, grunnet at dette øker ph. Disse skal ha surt vann, fra 7 og nedover.

Derimot om man skal ha malawi etc så stemmer dette. Når det gjelder ansatte i butikker, så er dte ikke altid at disse vet best desverre. Finn noen du liker å spør her, så får du nok et fornuftig svar.
oki, begynnte å stusse litt da hun sa at alle ciklider gikk ilag å at alle ciklider måtte ha kalk :p
Disse ciklidene syns jeg såg fine ut søkte opp ciklide i fiskebasen og skrev ned noen alternativ jeg. Så hvis noen vet om noen av disse kan i samme kar (2 par) å slikt så skriv det inn Å eventuellt annen info som dere syns er viktig i forhold til noen av de jeg har skrivet:
*thomasiciklide
*panda dvergciklide
*sebraciklide
*nøkkelhullciklide
*scalare (dvergscalare)
*De forskjellige juvelciklidene såg pene ut, men vil ikke ha fisk som er alt for vanskelig da :p
*kurvciklide
*boviliansk sommerfuglciklide
*fembåndsciklide
*ellioticiklide
*kakadueciklide
*blå acara

Dere kan også skrive litt om de er vanskelige, jeg vil helst ha noen som er sånn passe enkel
Ville ikke hatt noen barber oppi her heller, altfor ville for ciklidene. I min erfaring blir dvergciklider litt irriterte på fisker som har "sennep i rompa". Og det skal ganske mye til for å se at en fisk er "irritert"! :P

At alle ciklider går sammen er vel tidenes feilaktige påstand. Alt de sier. Men skal du ha to par så er uansett rådene du har fått greie, jeg ville holdt meg til sør-amerikanske, de snakker samme "språk", selv om det blir trøbbel så er det nok litt mindre sjangse at det blir død og fordervelse.

God beplantning er tingen. Det er mange nivå av utfarging på dvergciklider, og det siste nivå kommer i min erfaring bare med bra beplantning og godt for.

Og når du kjøper, enten det er sommerfugler eller bolivianske eller hva så styr unna de som er fullt utfarga i butikken. Det er ikke bra vare. Ofte er de skikkelige ungdommer og da er de ganske fargeløse, men da får du være med på hele oppveksten

Dvergscalare kan være vanskelig å få tak i. Om du da snakker om leopoldi og ikke en eller annen mutert scalare som ikke blir stor :P
he heh synd at vanlig scalare vil ha så stor plass :p

vil ikke ha noe barbe nei :p

stimfisk:
Glødebåndstetra
Kardinaltetra
Smykketetra
Kongotetra

Sebrafisk

?

Fant en ciklide til som jeg syntes var fin:
pseudotropheus socolofi

Har en svakhet for blå og for fargerike fisker )

Foreslår du leser litt om de fiskene du liker best og hva de krever, evt. også med Google søk. Så kan du se hva som passer selv, du må også få tak i dem. I min erfaring er det ikke gigantutvalg av ciklider i butikkene alltid.
spørsmål:

Hvilken lim kan jeg bruke i akvariumet mitt som jeg nettop har kjøpt.
Det er ingen fisk i, men skal snart kjøpe fisker?
Vær bare obs på at både sebraciklider og juvelciklider er ganske hissige av seg når de går i lek. Dvs at hvis du velger et par av disse så kan det være et sjansespill å ha flere ciklider i samme karet.

Skal du ha to par ciklider så ville jeg har valgt noen av dem Tom nevner. Nøkkelhullciklidene går også for å være rolige og fredelige.

Pseudotropheus socolofi er en ciklide fra Malawisjøen og kan kun holdes med andre malaw i hardt og alkalisk vann.

Det kan være smart å også sjekke om vannverdiene på de forskjellige artene stemmer overens når du prøver å sette sammen en god kombinasjon.
xweekuz
spørsmål: Hvilken lim kan jeg bruke i akvariumet mitt som jeg nettop har kjøpt. Det er ingen fisk i, men skal snart kjøpe fisker?

Silicon beregnet for akvarier.
Bare det?
ingen andre ting?
Ok takk for hjelpen hvertfall ) Får lese meg frem til det, blir ikke før over sommeren uansett :p
xweekuz
Bare det? ingen andre ting?

Hva er det du skal lime. Vanlig lim inneholden (avgir) ting som er giftig for fisken. Du må nok bruke silicon som er beregnet på akvarium
xweekuz
Bare det? ingen andre ting?

Du bør lage din egen tråd når du lurer på noe, siden dette er så offtopic i forhold til trådstarter bare til info.

Du må bruke silikon som ikke avgir giftstoffer til vannet, akvariesilikon er sikrest sånn sett. Men fins nok andre typer du kan bruke også, uten at jeg har kjennskap til det.
Stein
skulle lime en pyntestein. Det var en fake plante som hadde ramlet av.
eg har satt den på plass oppi akvariumet og den henger fotsatt på uten lim
Er kakadueciklide fredelig?

Foreløbig står jeg for boviliansk sommerfuglciklide og kurvciklide Spørs om jeg prøver med vanlig sommefuglciklide først, hvis det går bra så er det jo positivt. har liksom ønsket meg det hele tiden ;D

Å så syns jeg kongotetra er fin, så blir nok en stim av det )
Å ancistrus :p

Gleder meg, da er det bare å vente til høsten :p
Mine erfaringer
Hei Slush; leste akkurat gjennom tråden din, og må si at røde kurvciklider rett og slett er en skjønn ciklide. Hvis du får tak i et lekspar av disse, får du gleden av å se sinnsykt vakre farger, artig adferd og rørende yngelomsorg. I tillegg blir du som oss andre "bekymret fiske-bestemor" som prøver/kløner i ditt forsøk på å ta vare på de små...
Akvarier som er innredet for å etterligne Sør-Amerikanske innsjø- eller elve- miljø har ofte endel røtter, lav pH og lav GH - endel har også mye planter. Jeg vil anbefale deg å velge grovbladede planter, for disse er mer robuste - om du ikke er helt utstyrt m/grønne fingre og ubegrenset tålmodighet når det gjelder å rydde små døde planterester, skylle filter og slamsuge.
Selv er jeg totalt bitt av apistogramma-basillen (Toms fortjeneste), og her er det ikke de sinnsykt flotte fargene som har hovedfokus men de utrolig spennende mønstrene på kroppen, hvordan fiskene "prater" med hverandre, flokk- og par- oppførsel og leksmåte - tenk så smart å få barna inn i en kokosnøtthule! Jeg har fullstendig forelsket meg i dvergciklider, og personlig ville jeg aldri funnet på å hatt en blå acara i samme kar som en apistogramma. Fin fisk begge to, men helt feil (for meg) mht. størrelsesforskjell, temperament og generell oppførsel.
Oj, glemte å nevne at det å dele inn karet i flere "soner" fungerer som bare dét. 1-2 store røtter gjør det lettere for fisken(e)/et par/en trio å oppfatte én del av karet som sitt - og i tillegg er det enklere for dem som ikke er sjef å gå i dekning bak/under fremspring på røttene - når noen er sinna
Hvilke "soner" av vannet de forskjellige fiskene beveger seg i - er også viktig. Hvis man har mange bunnfisk sammen i et kar - så blir det kaos. Det blir rett og slett trangt nede (og tomt øverst i vannlagene). Men, ser man et harmonisk kar m/noen bunnfisk, noen midtre-nedre-fisk og noen midtre-øvre-vannlag fisk (stim?) - så er dét utrolig gøy Lykke til m/planleggingen!

Nope - Ps. socolofi er en såkalt "malawi" (fra Malawisjøen i Malawi/Afrika, og skal ha HELT andre vannverdier og miljø enn sør-amerikanske ciklider. Mange malawi kan også bli rimelig store, sett i forhold til dvergciklider. Jeg bytter ut 180l mot 325l nå - fordi de fortjener real plass. Men, velkommen skal du være i malawi-klubben, om du velger å gjøre hele 200 liter´n til dette biotopet.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap