Elefantfisk

har en elefantfisk som har bestemt seg for å ha det ene hjørnet av akvariet for seg selv. den jager bort de fiskene som nermer seg. men den går heller ikke vekk derfra utenom når det er mørkt, fordi den ser i mørket. så jeg lurer på om jeg skal skaffe den en venn av samme art, men siden den har ett elektrisk organ så skal den ikke plasseres sammen med andre som også har det som f.eks black ghost. men går den samme andre elefantfisker?
hvor stort er akvariume ditt?
Jeg hadde flere av disse for noen år siden, kan si litt om mine erfaringer: de blir fort utrygge om det er for lite gjemmeplasser. De bør absolutt ha fin sand siden de bruker "snabelen" ("hakegreia") til å rote opp mat.

Dette er nok typisk fisk som bør gå i artskar, de kan bli nokså plagsomme mot andre fisk hvis de ikke har nok plass eller føler seg utrygge.

Det sies at de ikke bør gå i stim. Jeg hadde 5 stk og det funket veldig bra. Det jeg fikk vite var at det var viktig at de er i samme størelse, ellers konkurrerer den største ut den mindre (får ikke mat osv)

Det jeg også hørte var at disse kun ble fanget under tørketida, lett å få tak i, men fullstendig utsultet... Ingen god form for en fisk å reise langt og tilpasse seg et nytt liv... Jeg har skikkelig lyst på disse selv igjen, men nettopp det at de er så svake når de kommer til butikk er ikke fristende. Dette er jo fisk som blir ganske store også så håper du har mange nok liter til den
men da bør jeg lage litt gjemmesteder til den fordi det er det lite med. da får den det kanskje litt bedre

akvariet er bare 60 liter men får ett på 500 liter om noen måneder. synd at den blir fanget på den måten da. det visste jeg ikke. det burde jo ikke være lov.

jeg har den sammen med 2 scalarer, 2 guramier og en suger. tror det går akkurat bra med disse men ikke flere. hvor store ble dine da? solgte du dem eller?

skal kanskje få meg en krabbe til uka en gang. hvordan tror du det går? han jeg kjøper av sier at den ikke har spist noen fisk.
Lenge siden jeg hadde de, ble vel ca 15 cm. Ble solgt ved flytting.
Kan jo hende fangst skjer på annen måte nå enn før...

Fiskene dine har det trangt ja. Er nok derfor elefantfisken oppfører seg som den gjør. Jeg vil absolutt råde deg til å skaffe større kar mye raskere enn om noen måneder. Scalarene dine trenger jo også mye større kar enn dette.

Veldig lurt å sjekke hva fisk krever av plass før man kjøper.
nå har jeg laget en gjemmeplass til den. det ble mye bedre.

skal prøve å få det akvariet så fort som mulig. men fiskene er ganske små enda og det ser ut som de har det bra. jada har lest mye før jeg skaffet meg dem.

Tilfeldig bekjentskap
© Sara Pham
Reklame for plussmedlemskap