Discus en fisk for alle.....?! (side 9)

Ja vær sin intresse, jeg synes ikke det er særlig pent og se fisker på mellom 15-20 cm slåss til en av de dør, for det er det som ofte skjer.
Men synes du det er greit, ja da er jo det fint for deg.
Eneste som teller for meg i hovedtanken min på 660 l er at det er harmoni og at diskusene er friske og raske.
Litt knuffing i ny og ned er det jo, spesielt når nye inndivider kommer, men det går seg til på en ukes tid og så er det harmoni igjen fram til lekstendensene begynner igjen, så litt knuffing og flytting av parr til BB karr.
Men i et stuekarr skal og bør det være harmoni, ikke mye moro og sitte og se på at fiskene plager hverandre, eller enda værre vist det kun går utover en.
DErfaringen min tilsier at alle eller ihvertfall mange diskuser blir med mobberen i slike sitvasjoner og da blir den som er mobbet grisebanka og kan dø tilslutt, og det lager også endel støy når store diskuser slåss.
Så igjen harmoni er det det skal være i en diskustank.
Her mistolker du Bjørn, Ken. Han skriver jo vitterlig at han ikke liker å se slikt.


Ken Myrseth
Eneste som teller for meg i hovedtanken min på 660 l er at det er harmoni


Helt enig, Ken! Eg vil faktisk strekke det så langt at vi har en fordømt plikt til å sørge for harmoni i karene våre, siden vi holder fiskene i beholdere de ikke bare kan flykte fra...
Skinnangrep derimot synes eg kan være fascinerende å se på, så sant karet er stort nok til at dette ikke skjer hyppig.
Vel da er disse kulturdiscusen hos sin nye eier som skulle sette dem i forskjellige akvarier og prøve og fore opp hunnen slik jeg har gjort tre ganger tidligere.
Håper han lykkes å får presset noen flere egg ut av henne, men jeg tror diagnosen om tomme eggstokker er riktig.

Takk til deg Donald som tolker det jeg skriver rett.

Nå har jeg kun et blåturkis ungt par igjen. De har lekt noen få ganger , men ennå har jeg ikke sett tydelig unger. Har satt opp et annet akvarium for dette paret som blir flyttet dit når vannet har modnet seg.

Da er resten i mine akvarier VF discus. Nå starter arbeidet med å forbrede flere akvarier for disse og spre de i mindre grupper utover i disse akvariene etter variant og lokasjon.

Hjemmelaget...mel til passe deig:=)
Etter en strabasiøs(...) økt på kjøkkenet er fòret ferdig. Klin, søl og en noe spesiell odør... men ååå så lykkelig fisk!!
Synes det er artig å kunne fore fisken med egenprodusert mat jeg Med litt generell kunnskap om ernæring, samt noe smågodt i fryser og kjøleskap blir det varierte og næringsrike måltider for fisken! Ikke vanskeligere enn at enhver nybegynner på discus/maller/tetra kan hive seg rundt:=)

Har problemer med å få tak i oksehjerte herover. Butikkene tar det ikke inn, så løsningen blir fisk/rekemix fram til elgjakta. Så får jeg bare håpe at noen treffer...:=D
Litt skeptisk til næringsinnholdet( og melet/saltet??) i fiskepudding, som jeg ser at noen bruker...uten at jeg på noen måte påstår at det er feil/skadelig!
Kulturdiscus
Til dere som liker kulturdiscus se denne video

Her får vi se noen bamser av kulturdiscus leke, men som små krangler og egg som forsvinner og bures tilslutt inn med netting. Ikke akurat naturlig og harmonisk atferd og formering.

Denne atferden kan oppleves både hos VF og oppdrettsdiscus. Skjønner ikke din konstante negative holdning til oppdrettsdiscus.

Jeg synes ikke disse enorme oppdrettsdiscusene er noe pene i det hele tatt, men skrittet derifra til den konstante negative holdningen som gjennomsyrer alt du skriver er for meg bare slitsomt.

Skal man bidra til å endre holdninger skal man heller fokusere på det som er bra med VF og F1 av VF discus. Tror ikke det er en eneste leser av discustråder som ikke har fått med seg standpunktet ditt vedrørende oppdrettsdscus. Start heller med å poste bilder av VF og konsentrer deg om det positive med den naturlige discus.
Geir Kristiansen
Denne atferden kan oppleves både hos VF og oppdrettsdiscus. Skjønner ikke din konstante negative holdning til oppdrettsdiscus. Jeg synes ikke disse enorme oppdrettsdiscusene er noe pene i det hele tatt, men skrittet derifra til den konstante negative holdningen som gjennomsyrer alt du skriver er for meg bare slitsomt. Skal man bidra til å endre holdninger skal man heller fokusere på det som er bra med VF og F1 av VF discus. Tror ikke det er en eneste leser av discustråder som ikke har fått med seg standpunktet ditt vedrørende oppdrettsdscus. Start heller med å poste bilder av VF og konsentrer deg om det positive med den naturlige discus.


Enig med deg om at disse kulturdiscus er ikke pene. Stort sett alt av kulturdiscus som vises i denne og liknende tråder er etter min mening lite estetisk pen, men hver sin smak.

Jeg har min tråd på Nettakvariet hvor jeg skriver for det meste om den naturlige discus og legger ut bilder. Har du interesse kan du jo se på Discus som fasinasjon.

Jeg kan også vise til en atikkel av Jim E. Quarles, "WHY WILD DISCUS" fra 1999. Så alt for 10 år siden var det andre som hadde de samme meninger som meg kulturdiscus kontra viltfanget discus. Eneste jeg er uening med han om er å gi okse(ku)hjerte til VF discus, men det skal jeg ikke ta opp her å nå.
Lesevansker?
Nå sto det ikke mye om like ikke like kulturdiscus. Men enig med Geir når det gjelder det gjevne oppgulpet du kommer med.

Vi har alle skjønt for lenge, lenge, lenge siden hva du mener om mat til discus, oppdrettsdiscus, pris på discus osv. Og selv med et stert ønske som du tydligvis har om og alltid få inn det siste ordet. Det holder ofte og si ting en gang da mange leser denne tråden fra start til slutt, og andre leser om oppdateringer som kommer her.

For en som er villig til og bruke veldig mye penger er viltfanget discus en ting. For en som nettopp har kjøpt sin første discus er en oppdrettsdiscus kanskje et bedre alternativ?

Nå vet jeg ikke hvordan du startet med discus, men rimelig sikker på at du ikke tok med deg 10.000,- til butikken og slo dem i bordet og sa du skulle ha 5 viltfangede discus.

Så ser man fort ifra alt dette burde man jo mer fokusere på discus som nevnt i starten av tråden. Er discus en fisk for alle. Er forøvrig også kjent med at du mener kun deg selv og noen få andre kan holde discus skikkelig med tanke på vann, for osv osv.

Men mange har discus, og har en stor glede av denne fisken. Skifter mulig mindre vann, forer mindre og får kanskje ikke en discus på 20+ cm. Men enda liker de fisken. Nesten som foreldre liker sine mindre pene barn. Rart men sant.

Jeg er jo anda av den formening at discus er en fisk for alle. Men hvilken fisk man har, viltfanget, oppdrett, om man kjøper voksen fisk eller yngel, gode eller dårlige eksemplarer i bunn og grunn er et spørsmål om pris.

DiscusGeir viser jo til stadig veldig pen fisk som mange kunne ønske seg og ha i sine akvarier. Igjen har jeg skjønt du ikke vil ha dem så du trenger ikke si det. For noen er det mulig og kjøpe disse pene eksemplarene hos DiscusGeir, mens andre kjøper sine yngel, og håper at de ved lang tids foring også skal få det samme svømmende hos seg.

Men helt til slutt er vel discushold litt også som oppdragelse av sine barn. Jeg skal ikke komme med masse kritikk på hvordan du oppdrar dine barn. Men kan heller fortelle deg hvordan jeg oppdrar mine.
Nils Vollstad
Slik en som lurte på hvorfor hans discus ikke spiste og fortalte at han ikke hadde varmekolbe i akvariet sitt. Når jeg sa at "Du må heve temperaturen til 28 -30 grader."; "Nei det kan jeg ikke gjøre fordi da dør gullfiskene mine."
Dette er fra tidlig i tråden, men det fikk meg til å le... Skjønner frustrasjonen over at folk ikke "gidder" lese seg opp om levende dyr og deres behov, før man går til anskaffelse av dem.

Diskus er kanskje/kanskje ikke en fisk for alle. Uansett er jeg glad for at de fleste her inne er positive til nye diskus-eiere og prøver å hjelpe dem så godt de kan.
VF discus er en naturlig skapning med naturens mangfold i farger, tegninger og atferd. Dette ser jeg ikke i kulturdiscus. Mitt syn på VF discus kontra kulturdiscus har intet med oppdragelse av barn, forstår ikke hva du snakker om ...

Discus er en morfe skapning i naturen med overganger fra de helt enkle tegninger og farger til de med sterkefarger og mye tegninger som betegnes som alfadyr. De er disse som er krysset fram og tilbake etter prøve feil metoden og som har skapt mye av disse kulturdiscus. Genetisk er er det meste av kulturdiscus svekket i forhold til viltlevende discus som er angitt i forskningsrapport;

Genetic diversity among wild forms and cultivated varieties of Discus (Symphysodon spp.) as revealed by Random Amplified Polymorphic DNA (RAPD) fingerprinting
Tieh Ling Koh, Gideon Khoo, Li Qun Fan and Violet Pan Eng Phang*
Department of Biological Sciences, National University of Singapore, Kent Ridge, Singapore 119260

"
Abstract
Trial-and-error method has been used extensively in the breeding of Discus. There is limited knowledge on the genetic structure of its species complex and also the genetic basis of its stock constitution and management. Random Amplified Polymorphic DNA (RAPD) fingerprinting was used to assess the genetic diversity among four wild forms of Discus: Symphysodon discus (Heckel), S. aequiefasciata aequiefasciata (Wild green), S. a. axelrodi (Wild brown) and S. a. haraldi (Wild blue) and five cultivated varieties of Discus (Turquoise, Pigeon, Ghost, Cobalt and Solid Red). The Mann–Whitney U-test used in the comparisons among the inter-wild form, inter-cultivated variety and between wild form and cultivated variety similarity indices revealed that the gene pool of the cultivated varieties of Discus is smaller than that of the wild Discus forms. Unweighted pair–group method with arithmetic means (UPGMA) phenogram showed that the Heckel Discus (S. discus) is genetically the most divergent in relation to the other three wild forms, being 2.89 times further in mean genetic distance from the other three wild forms (Wild green, blue and brown) than Wild green to the other two wild forms (Wild blue and brown). The cultivated varieties is 3.18 times genetically closer to the three S. aequiefasciata wild forms (Wild green, blue and brown) (mean genetic distance=0.033) than to S. discus (Heckel) (mean genetic distance=0.105). This suggests that the S. aequiefasciata wild form is the more likely genetic origin of the cultivated varieties. In addition, there is no distinct clustering of individuals from the same cultivated variety indicating the lack of a genetic basis for the present phenotypic classification of the cultivated varieties. Outcrossing with the wild forms especially, the Heckel Discus is recommended to increase the level of genetic variability in the cultivated varieties.
"

Jeg er spesielt opptatt av å se å studere de natur gitte betingelser for viltlevende discus. Forståelsen av å se discusens farger og mønster i det naturlig samspill får jeg en del innblikk i boka Bleher's Discus av Heiko Bleher.
Discus er et flokkdyr som i naturen lever i isolerte familier opptil flere hundrede dyr. Alfa dyrets hensikt er å fange predatorers oppmerksomhet og led den mot alfa dyret som på et gitt tipspunkt søker inn i flokken og fjærner predators fokusblikk. Flokken rømmer så hals over hode inn mellom røtter og griener.
Det er ikke behov for så mange alfadyr i en flokk, da ville helle flokken være mer eksponert for predatorer. Variasjonen i fargene og tegningene i de tre definerte artene av Heiko Bleher; S. discus, S. haraldi og S. aequifasciatus mener man skyldes vannkvalitet og føde tilgang på artenes lokaliteter.

Det er utgitt en forskninmgsrapport;
Patterns of diversification in the discus fishes (Symphysodon spp. Cichlidae) of the Amazon basin

Som åpener for å få bekreften om at alle hovedarter og underarter i slekten Symphysodon er ennå en og samme art.

En av de viktige konklusjonene er;

“Based on our results, on field observations and the reading of the literature, we conclude that
Symphysodon is in the process of diversification. Species are natural entities that embody the evolutionary process.”

Av det jeg har funnet sies det at det ligger ennå flere morfe farge og tegningsoverganger i discus om man trekker inn VF discus i denne kryssningsprosses. I Malaysia jobber oppdrettere mer etter denne linje og Discusgeir har vist noen slik eksemplarer. Dette er også kulturdiscus men med mye mer naturlige farger og tegninger. Om man først skal drive med kreering av kulturdiscus bør man søke mot å benytte mye mer VF discus i denne prosessen.

Alfa dyr
Dette er en semi royal blue med knallrøde øyner fra Rio Uatuma. Dette er mulig et alfa dyr, men flamme mønster over hele kroppen er bedre tegn på at det er et alfa dyr.

Dette har jeg også sett hos annen discus jeg har hatt. En Alenquer variant jeg hadde besto av helt ordinære farger og tegninger hos hannene til alfa dyr farger. Det finnes også alfa hunner, men som oftest er det hanner. Disse er meget kostbare prakteksemplar finnes kanskje bare 1 av 100 eller mer. Over verden har oppdrettere disse konstant på sine bestillingslister.
alfen50
Nå vet jeg ikke hvordan du startet med discus, men rimelig sikker på at du ikke tok med deg 10.000,- til butikken og slo dem i bordet og sa du skulle ha 5 viltfangede discus.


Jeg kjøpte mine første discus i 1971 fra Alf J. Næss. De var ca 5 cm og kostet 30 kr pr. stk. De viste discus er knapt året gammel og ca 11 - 12 cm sommeren 1972. Dette var fra det siste oppdrette av stammen av brun discus Næss startet med i 1957 som den første discus oppdretter i Norge. Han eksporterte flere tusen av disse discus til bl.a Tyskland i fra 58 og ut over i 60 årene. Næss var faktisk den første i Norge til å klage over at salg av discus ikke ville bli bedre før det kom mer farger i fisken. Da mente han naturlige farger.
Jeg kjente til Næss og var mange ganger på hans oppdretteri å så den kvalitets fisk han oppdrettet. Jeg prøvde engang å selge elfenbensciklider til han, men disse ville han ikke ha fordi de avvek fra naturlig farger og tegninger og var ikke kvalitets fisk. For en ung oppdretter ble dette meget retningsgivende for all fisk jeg fikk leverte til han. Kun det kan godkjente ble kjøpt av dem.
Foredrag om discus
Det er mange meninger i denne tråden, hold av Discus burde være like enkelt som ABC derimot virker det som om det er mange myter og meninger.


For å avmystifisere dette holder vi :

Foredrag om Discus : torsdag den 5. november kl 1900

Sted: Oppsal Samfunnshus, Vetlandsveien 99. 0686, Klokken 1900


Foredraget er uavhening om du liker oppdrettsfisk eller VF, mere den totale ramme rundt og alle vinkler omkring hold og eventuelle spm. rundt dette.

For mer informasjon i forkant kontakt : Oslo Akvarieklubb v/Joakim. Eller www.Discusit.no

Geir

Det er jo bra at discusgeir skal holde foredrag om discus.

Da kan vel dere også diskutere en av mytene som er fremsatt på fiskebasen i akvaforum.no om at discus artene er angitt som carnivore, dvs bare kjøtteter.

Dette er ikke riktig!

Discus er i naturen omnivore art, dvs den spiser både vegetarkost og animalskkost.

Det er godt å se at mange andre har samme oppfattning, ikke minst Heiko Bleher i sin bok Bleher's discus, hvor kapittel 5 er viet til emne om discus ernæring og det vektlegges spesielt vegetarkost for discus.

Selv mange av de som forer med okse(ku)hjerte har forstått dette når de blander inn spinat, erter, banan, paprika m.m av vegetarkost i okse(ku)hjerte blandingen.
Alle spm er velkommen under ett foredrag Bjørnik. Derimot tror jeg det finnes mange flere brukere der ute som har andre spm en kun om ernæringen av fisken.

Velkommen!
DiscusGeir
Alle spm er velkommen under ett foredrag Bjørnik. Derimot tror jeg det finnes mange flere brukere der ute som har andre spm en kun om ernæringen av fisken. Velkommen!


For min del har jeg så god oversikt over dette at jeg har intet behov for å stille spørsmål om dette til deg/dere.
Det var ment som et forslag til deg for et av de tema du/dere kan diskutere under ditt foredrag så fremt tema er å avklare mystiske forhold rundt discus.
En av de største myter som har hersket innen discus hold de siste 20-30 årene er jo myten om at okse(ku)hjerte er alfaomega for å drive med discus.

Litt oppdrettsungdom....:=)
Gleder meg stort til foredrag!!!

Jeg kjøpte VF i den tro at når jeg fikk dem i karet..fikk jeg virkelig se hva discus er!
Så her ble det handlet inn både grønne, brune og heckel. Skuffelsen for meg ble stor, da den eneste forskjellen var at jeg måtte mellomlagre vannet i 24 timer.... Jeg forventet store forskjeller i adferd, behov for fòr og pleie ift oppdrettsdiscusen jeg hadde tidligere=Ny utfordring. For meg ga dette mindre i akvariet..., enn det gir meg i litteraturen;=)

Så på tross av at det ser ut til at VF discus begynner å bli en "motegreie" ( unnskylder for evt tåtramp..!) valgte jeg å sette bort mine VF, for å gjøre plass til FLOTTE RSG (oppdrett F4) Blue fineline snakeskin, Red covers og sist men ikke minst Leopard snakeskin! Så jeg legger ved noen bilder fra baljene!

bjornik
Da kan vel dere også diskutere en av mytene som er fremsatt på fiskebasen i akvaforum.no om at discus artene er angitt som carnivore, dvs bare kjøtteter. Dette er ikke riktig! Discus er i naturen omnivore art, dvs den spiser både vegetarkost og animalskkost.


Du befinner deg hele tiden på den negative siden i alle tråder du nærmer deg. Det å påstå at fiskebasen her på AF inneholder myter og at en av dem er at discus er carnivore blir bare dumt. Det er bare å sjekke opp alle store oppslagsverk på discus og se hva du finner der.

I det hele tatt finnes det utrolig få rene carnivore fisk. Når det henvises til at at discus er carnivore så er det et bilde på at den har behov for proteinrikt for.

All argumentasjon du bedriver er negativt rettet mot alt som ikke passer ditt syn. I lengden blir dette meget slitsomt og jeg tror de fleste rett og slett ikke lenger orker å argumentere mot disse konstante negative innspillene.

Selv et positivt tiltak på discusfronten klarte du å finne en negativ vinkling på. Vil oppfordre deg til å tenke over saken og spørre deg selv om dette er tjenelig med tanke på å få opp interessen for discus.

Selv er jeg så lei av dette at jeg ikke leser en linje av det du skriver med mindre tråden er startet av andre.

Geir Kristiansen
Du befinner deg hele tiden på den negative siden i alle tråder du nærmer deg. Det å påstå at fiskebasen her på AF inneholder myter og at en av dem er at discus er carnivore blir bare dumt. Det er bare å sjekke opp alle store oppslagsverk på discus og se hva du finner der. I det hele tatt finnes det utrolig få rene carnivore fisk. Når det henvises til at at discus er carnivore så er det et bilde på at den har behov for proteinrikt for. All argumentasjon du bedriver er negativt rettet mot alt som ikke passer ditt syn. I lengden blir dette meget slitsomt og jeg tror de fleste rett og slett ikke lenger orker å argumentere mot disse konstante negative innspillene. Selv et positivt tiltak på discusfronten klarte du å finne en negativ vinkling på. Vil oppfordre deg til å tenke over saken og spørre deg selv om dette er tjenelig med tanke på å få opp interessen for discus. Selv er jeg så lei av dette at jeg ikke leser en linje av det du skriver med mindre tråden er startet av andre.


Jeg har ikke tatt dette ut av løse lufta bare for å irritere deg. Det må da være lov å korrigere noe som er feil. Discus er fra naturens side omnivore at akvarister vil at den skal være carnivore får stå for deres regning.

Du sier hele tiden at mine synspunkt om discus er negative, vel det får bli dine ord. Jeg fremmer mitt syn fordi jeg mener jeg har grunnlag for det, ikke for å irritere noen, men det er tydelig at takhøyden for diskusjoner rundt discus er lav. Vedtatt normer er vanskelig å endre selv om de er feil i flg nyere undersøkelser.

Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap