Hvilken art skal din kommune beskytte?

Verden mister plante- og dyrearter raskere enn på millioner av år. I Norge står nær 2 000 arter i fare for å forsvinne fra norsk natur. Miljøvernministeren har derfor sendt postkort til landets ordførere med én "ansvarsart" til hver.

I linken nedenfor kan du søke deg frem til din kommune og se hvilken art kommunen har fått ansvaret for.
I tillegg er det mye fin info og fine bilder (utrolig mye rart vi har i naturen).

F.eks Frøya har fått ansvaret for storspoven, og det passer godt. Stod akkurat ute i hagen og hørte på spovens melankolske toner. Har dem rett utenfor hekken.

...Ser Drammenserne må sette ut mer Riccia fluitans i tiden fremover...
Garveren og Østers her!
Bor mellom Tvedestrand og Risør, så regner med begge
Havørn her!

[External Image]
Er den Riccia Fluitansen som dramen har ansvar for, akkurat den samme som vi bruker i våre akvarier?
Vår egen lille våpensymbols helt, vipa.
Dvergdykkaren her på Sula i Møre og Romsdal
blåbånd-vannymfe. som jeg aldri har hørt om engang :p
En flaggermusart her. Jeg husker ikke navnet på den lenger (var skjegg-ett-eller-annet-flaggermus), men flaggermus er i hvert fall sjarmerende skapninger, synes jeg (jepp, jeg er temmelig ukvinnelig når det gjelder dyr jeg liker).

Oppvekstkommunen min fikk en moseart jeg aldri har hørt om. Det er vist det eneste stedet den vokser.

Jeg tror Nesodden fikk stor salamander, heldiggrisene (ja, jeg har bodd der også). Salamandere er bare skikkelig kule!
Storlom. Hadde vært aller best med havørna til Malin (tydeligvis "på landet" man skulle bodd ;p), men fuglen er i alle fall tøffere enn de kjedelige blomstene mange andre i fylket fikk. :p

EDIT: Flaggermusa til Inger Anne var jo også skikkelig tøff å få, klarer ikke å bestemme meg for om ørn eller flaggermus hadde vært best. :p Ikke det at noen her oppe hadde fått flaggermus da, er dessverre svært lite av sånt på disse trakter. Inger Anne, kan ikke du ta å redde noen slike og sende opp til meg?
Hah! Navnet var skjeggflaggermus.
Mosen i Malvik (der jeg vokste opp), heter buttblomstermose, og vokser bare i Høibydalen i denne kommunen. Det er det eneste stedet i Norge man kjenner til at denne mosen vokser. Jeg ble litt stolt nå. Det var nytt for meg, selv om jeg er datter av en som har vært naturfaglærer i nesten 40 år i kommunen. Og for de som lurte på det: Høiby, ja det er derfra vår kronprinsesse har sine aner. Akkurat det er jeg litt mindre stolt av. Men Malvik må skilte med de få severdighetene de har.
Denne var morsom: Dynejordtunge



Og faktisk så er Gubbesjegg truet (for dere som har det)

Shiramor
Og faktisk så er Gubbesjegg truet (for dere som har det) :-)

Ja, det er ikke ofte man ser gubber med skjegg lenger. Bortsett fra Julenissen, da - men det er jo bare en gang i året.
Heroringvingen
Eidskog kommune skal, sammen med Sørum kommune, passe på en liten sommerfugl, Heroringvingen (Coenonympha hero). Den er sterkt truet på grunn av granplanting og gjengroing av slåtteenger. Der lærte jeg noe nytt! Lurer på om jeg har sett den noengang? Skal se etter den i sommer i alle fall.
Lakrismjeltblåvinge
Som alt annet i bærum måtte det jo være noe blått. Enten politisk eller sommerfugl.
Herregud! En flue, av alle ting... :S

Ramsløkflue (Cheilosia fasciata) er knyttet til planten ramsløk, hvor larvene lever. Den lille fluen er ikke bare sjelden i Norge, hvor den kun finnes i et fåtall vestlandskommuner, men den er også meget sjelden i europeisk sammenheng. Den finnes ikke i noen av de andre skandinaviske landene, men er kjent fra noen få steder i Mellom-Europa. Den er funnet flere steder i Bergen kommune, og noen av disse stedene er direkte truet av utbygginger. Arten er derfor oppført som ”sterkt truet” i rødlista.

Og jeg som klasker alle fluer som er innenfor rekkevidde... Må jeg begynne å artsbestemme fluene nå? Hva med fluepapir, blir det forbudt? :O
Sopp, Rosakjøttriske (Lactarius pterosporus) av alle verdens ting, må beskytte en sopp vi da. Ja ja jeg er iallefal godt i gang, for jeg spiser ikke sopp og er jeg sammen med noen som plukker, ber jeg de la det stå igjen noe, for hvordan skal det ellers komme opp noe neste år??
Hamar skal visst ta vare på Kalklecania.. en type lav som bare er funnet på Domkirkeodden.
"Den er regnet som ”kritisk truet” fordi en så liten forekomst som kan forsvinne pga slitasje eller andre tilfeldigheter."

Jaja, hadde vel håpet noe noe litt mer sprekt enn lav, men.. OK! :P
Nesodden fikk Stor salamander (Triturus cristatus) siden kommunen har blant de største forekomstene av storsalamander i Norge.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap