Tommans akvarier.

Hei hei alle akvariefans.
Dette er da min lille tråd. Forhåpentligvis blir det litt oppdateringer her etterhvert.
Tomman
vann fra springen (holder ca 16 grader)

Tenker at om du lar kaldtvannet renne litt lenger, så blir det ganske mye kaldere. Ikke særlig godt å leske seg med 16 grader varmt vann....

Synes det var litt tøft å sette inn 10 fisker i et nystartet kar. Godt du måler no2 daglig, for det kommer nok en boom snart....

Ancistrus er en populær fisk som de fleste har et godt forhold til. De spiser alger og er snille mot andre fisker. Skal du ha en hann og en hunn, må du kjøpe dem ganske store (6-7 cm?) ev flere små og velge ut senere. Se info i fiskebasen.

Lykke til i allefall
Hei og velkommen hit

Tomman
Turen gikk da til Bjølsen Akvarium/AkvarieMagasinet for å se hva de hadde, og endte da opp med å velge en god blandings med planter. Når det gjaldt fisk så mente de at det beste var å sette i fisk med en gang, for å få igang produksjonen av bakterier, og dermed endte jeg opp med å kjøpe 10 fisker, slik de anbefalte.


Her kjente jeg meg igjen, gitt. Var der da jeg satte opp mitt første kar, en 125-liter. (ok, andre, men det første telles ikke). Hadde for meg at jeg hadde lest at man måtte vente med å ha i fisk. Men sjefen sjøl i butikken mente det var bare vås, så jeg kom hjem med 5 black molly, 5 gule molly og en flaske bactozym, eller hva det nå var. Det gikk faktisk bra, selv om jeg ikke hadde vanntester eller noe.

Når det gjelder nitritt-testing: har du lest artiklene om vannverdier og oppstart av akvarium? Da vil du se at nitrittoppblomstring ikke kommer før etter en stund. Første stepp er at det oppstår bakterier som bryter ned avfall til ammoniakk/ammonium, som heller ikke er helsebringende for fisken. Så selv om nitritt-testen viser null første uke kan det allikevel være fare på ferde. Mulig du burde ha en NH3/NH4+ test i tillegg.

Akvariemagasinet er forresten en flott butikk, med mye spennende. Men du greide å treffe på den dyreste i Oslo-området også De tar 55 kr for guppy, molly etc, mens andre butikker tar ca 30. Men fin fisk, det har de. Er det utstyr du skal ha, så er nettbutikkene i en liga for seg selv når det gjelder pris.
Hvilke fisker du vil ha i karet må du nesten finne ut av selv synes jeg. Folk har veldig forskjellige smak mht hvaslags fisker de liker. Mange foreslår levendefødere til nybegynnere, men jeg vet ikke helt hvorfor. Som all fisk er levendefødere en fisk for spesielt interesserte, selv om de er lettstelte. Og når du ber om forslag kommer folk som oftest til å foreslå sin egen favoritt.

Så jeg anbefaler at du søker i fiskebasen her, du kan oppgi størrelse på karet og vannverdier og få opp en liste med fisk som passer. Så er det bare å lese seg frem til noen du liker

Det er forresten ikke nitritt som er problemet så tidlig. Det er ammoniakk. Først kommer ammoniakken, deretter kommer bakteriene som spiser ammoniakk og omdanner den til nitritt, og først da vil testen slå ut. Dette tar ca 1-2 uker.

Ammoniakk er imidlertid like giftig som nitritt, og jeg vil foreslå at du bytter minst 30% vann hver dag, eller du kan kjøpe en test for ammoniakk og bytte vann etter behov.
Da er helga nesten over, og den har blitt brukt til mine to favoritthobbyer, nemlig golf og akvarium
Har blitt en del timer foran akvariet altså, og bare stirret på det lille samfunnet.

Av mine ti mollyer (5 svarte og 5 gull) har jeg funnet ut av det er 7 jenter og 3 gutter. To av gutta er gull, og en svart. Den svarte er størst, men sjefen i karet er den ene i gull. Den har en halefinne som skiller seg fra de andre fiskene, og er virkelig en sjef verdig Legger ved et bilde.
De to "gullgutta" går godt overens, men sjefen jager den svarte hannen hvis den bare ser på jentene. I tillegg er den selv helt vill etter jentene, og det eneste den gjør er å svømme etter disse hele dagen, alle sju!

Den ene av de svarte jentene har hvit farge på buken, og dette er vel så vidt jeg skjønner et tegn på at hun er gravid.

Alt i alt meget morsomt å følge med altså, dette er moro
Steike, da har det nesten blitt et år siden jeg oppdaterte tråden her sist. Og jeg som tenkte jeg skulle være så flink til å oppdatere også. jaja, jeg får prøve på nytt nå da.

For ett år siden hadde jeg akkurat kjøpt mitt første akvarium, og man kan vel trygt si at jeg fikk et lite tilfelle av litersyken! Først kom det inn et 110-liters juwel når Tam hadde tilbud på disse. Deretter en 60 liter. 60-literen ble kjøpt ettersom jeg syntes 10-literen til dama var litt for liten til kampfisk.
Så kjøpte vi oss en 3-roms leilighet, og jeg var så heldig at det ekstra somverommet ble akvarom/kontor/gjesterom, med ekstra trykk på akvarom
Dermed bar det avgårde til Tam for å kjøpe nok en 110-liter, ettersom det passet perfekt å ha to slike ved siden av hverandre på den ene veggen.
Den ene ble satt opp med corydoras aeneus, den andre som mallekar. Ettersom corydoras'ene ynglet som gale, måtte det kjøpes inn noe smått til å fore opp yngelen, og inn kom to 10-liters plastkar.
I et annet kar ynglet plutselig palettciklidene mine, så da måtte det kjøpes inn kar for å fore opp disse også, så inn kom to 20-liters plastkar.

I tillegg dro jeg på et møte i akvarieklubben i Oslo for å se hva som skjedde der, og det endte med at jeg nå er medlem og drar på klubbmøte hver måned. Anbefaler andre i Oslo som driver med akvarier å ta seg en tur, det er ikke skummelt. Mange hyggelige folk, interssante foredrag og ikke minst auksjon med mye spennende, billige objekter til salgs.

Helt siden jeg kjøpte det første akvariet har jeg siklet på større kar, og etter en sakte men sikker overtalelsesprosess klarte jeg å overbevise samboeren om at en 400/450-liters juwel rio/vision ville passet perfekt inn i stua. En annonse på vision 450 lå ute på akvaforum, og vips så var den på plass
For et fantatisk fint kar! Til og med samboeren måtte innrømme at ja, det ble utrolig strøkent!

Sånn, det var en liten kjapp gjennomgang av det siste året. Nå skal jeg prøve å være flinkere til å oppdatere fremover, mest for min egen del så jeg kan holde oversikt over hva som har skjedd, men alle er hjertelig velkommen til å lese hva som skjer i mitt lille fiskehjem

Slenger med noen bilder av den nye 450-literen. Juvelciklidene dere ser på bilde 1 gis bort til de som vil ha de.
Bilde 2: Guianacara geayi kjøpt på Dahls, utrolig flotte!
Bilde 3: Nicaraguaciklide kjøpt på Dahls
Da er 450-literen befolket med 4 fikser til. Dro avgårde til en medakvarist i går og byttet til meg 2 Røde kurvciklider. Han hadde et par med Egyptiske Munnrugere til overs, så da fikk jeg jammen med meg de også
De har vært litt sky i nye omgivelser, og gjemt seg bort en del, men jeg regner med at de snart blir vant til nytt kar.
Takk for det.
Blir nok noen forandringer, blir liksom aldri helt fornøyd vettu
Det er sånn det pleier å være ja
I dag har jeg tatt en skikkelig ryddesjau i Mallekaret. Det begynte å gro igjen med alger på glasset, så da var det frem med algeskrapen. Steike så effektive sånne "barberblad"-skraper er!

Mallene har lagt sin elsk på sverdplantene jeg har i karet, så der ble det en god luking for å få vekk de bladene som er mest spist på. Heldigvis er sverdplantene effektive til å produsere nye blader.

Gjorde også en generell opprydding i karet, og må si jeg ble meget fornøyd til slutt. Tok noen bilder, men det var fremdeles en del rusk i vannet etter at jeg har holdt på. Blir nok noen nye, bedre bilder i morgen.

Karet før opprydding:
[External Image]

Karet etter opprydding:
[External Image]

Til min store glede fant jeg en Panda-yngel når jeg romsterte i karet! Er allerede en yngel som har vokst opp, så morsomt å se at det blir flere. Dette har gått helt av seg selv.

Et dårlig bilde av panda-yngelen:
[External Image]

Mallefar hviler utenfor hulen:
[External Image]

Pandaer på tur:
[External Image]
På morgenen i dag fikk jeg litt av et sjokk. På vei inn på kjøkkenet var det noe på gulvet som i halvmørket lignet veldig på en megasvær edderkopp!
Etter ca ett sekund skjønte jeg at det måtte være en av krabbene som hadde kommet seg ut av storkaret, og det stemte. Har nemlig tatt av den bakerste delen av armaturet og satt på en bordvifte for å kjøle akvariet nå om sommeren. Så der hadde den klart å komme seg ut, må inrømme at jeg var litt engstelig for at det kom til å skje.
Den virket ikke særlig pigg da jeg tok den opp, men da jeg la den i vannet så viste det seg at den fremdeles var i live. Får se utover dagen om den faktisk klarer seg.

Kjedelig det der altså, men bruker jeg ikke vifta som kjøling blir tempen i karet fort 30 grader!
Inaktiv bruker
vis du har ei varmekolbbe så skru ned på tempraturen på kolbba for det jelper hos meg
Skal love deg at jeg ikke bruker varmekolbe om sommeren gitt!
Business idea: Hva med å lage en varmekolbe som både varmer og kjøler? Jeg skal bli rik! Rik sier jeg!!
I går kveld begynte Juvelciklidene å klargjøre yndlingsstedet sitt for å legge egg, og i dag ble jeg vitne til selve egg-leggingen.

Mor legger egg på kokosnøtten:
[External Image]

Mor og far:
[External Image]

Juvelciklidene blir faktisk gitt bort i dag, så eggene har jeg flyttet over i en liten plast-tank for å se om jeg klarer å fore de opp selv:
[External Image]
I går var jeg på en skikkelig raod-trip gjennom flere akvariebutikker i Oslo, uten å egentlig lete etter noe spesielt. Var på Jan Holt, akvariemagasinet, Dyrego Manglerud og Tam Alna.
Var vel kanskje sånn halvveis på utkikk etter fine scalarer til en fin pris. Fant noen som var aktuelle, men ble aldri til at jeg slo til på noe.
Det som derimot skjedde var at Tam har fått inn Am-top utvendige filtere igjen, så dermed slo jeg til på en AT-3338.
Har slitt litt med partikler i vannet i min 450-liter, så jeg fylte denne med en del finmasket filtermatte (i tillegg til vanlige bio-kuler) for å få krystallklart vann.
Nå har denne gått siden i går kveld, og på morgenen i dag kunne jeg se tydelig forskjell på vannet. Så om en dag eller to tror jeg nok jeg får gleden av krystallklart vann også i 450-literen!

Da har jeg altså to AM-top filtere på 450-literen, og en Fluval. Skal nok kvitte meg med fluvalen når den nye Am-topen er ferdig innkjørt, de slangene som følger med der passer dårlig til mitt Vision-kar, ettersom jeg må kappe til lokket på karet for å få det igjen. Dette sammen med at fluvalen durer merkbart mer enn de to am-top'ene til sammen, gjør at den irriterer meg nok til å ville kvitte meg med den.
Brukte kvelden i dag til å prøve ut kameraet.
Min bror er fotograf, så jeg fikk kjøpt et brukt Nikon D200 av han. Er så usakelig masse innstillinger, men man begynner vel å skjønne litt etter litt. Her er ihvertfall noen av kveldens bilder.

Kirsebærreke i 10-liter:
[External Image]

Mine to 110-litere:
[External Image]

Full fart i 450-literen:
[External Image]

[External Image]

Flere bilder finnes i mitt album på picasa
I den siste uken har to av mine Guianacara geayi dannet par, og i går begynte de å grave seg en hule under og rundt et par av stenene i karet. Holdt på hele kvelden, frem og tilbake. Morsomt å se hannen fylle hele munnen med sand, for så å spytte det ut 15 cm unna.

Håper virkelig dette betyr at de gjør seg klar til å legge egg. Når jeg ser på profilen til fisken, så er jeg faktisk den eneste her inne som har disse. Ingen oppdrett er heller registrert, så hadde vært morsomt å bli den første her.
Bare å krysse fingrene for at de får det til nå
Tok et par bilder i dag av mine kjære Guianacara geayi. Dette er blitt mine yndlingsfisk. Får bare håpe bildene blir godkjent, så blir de lagt til i fiskebasen
Var en tur innom Tam Alna i dag, og der svømte det et par scalarer som jeg bare måtte ha. Ifølge de ansatte er dette et lekspar, og de har lagt egg mens de har vært i butikken. Disse svømmer nå rundt i 450-literen, så da er det bare å vente, krysse fingrene og håpe at det blir noen egg. Hadde vært utrolig morsomt å fått noen baby-scalarer svømmende rundt i et av karene her
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap