Deres erfaringer med sommerfuglciklide og røde mygglarver?

Tropehagen har tilbud på Sommerfuglciklide for tiden, å jeg tenkte å benytte meg av tilbudet. Men jeg har jo hørt mye snakk om, å ser at det står under profilen til fisken at mange mister sine S.Ciklider etter å ha matet med Røde Mygglarver.
Jeg mater jo veldig ofte med det, så da har jeg isåfall grunn nok til ikke å kjøpe fisken.
Men av nysgjerrighet; Hvor mange av dere er det som har mistet denne fisken og skylder på mygglarvene?
Er det virkelig noe i dette eller er det bare påstand?
Synes det er veldig rart at akkurat denne ikke tåler mygglarver når alle andre ciklider fra samme sted i verden tåler det!
Det er jo Røde Mygglarver i vassdragene i Sør-Amerika!

Hva er det som gjør at mikrogeophagus ramirezi stryker med av det, mens alle andre kommer fra det med helsa i behold?
Vett ikkje...
....eg men. gir dei bare svarte mygglarver heller. kanskje dei røde er for feite. det er jo junkfood for fisk kanskje dei ikkje klare å bryta ned så masse fett i magen og dør av forstoppelse eller nåke...
Jeg forer mine sommerfugler daglig med røde myggiser uten at dette er noe problem. Så at sommerfugler ikke skal ha røde myggiser er for min del en myte, som ikke har noe seriøs forskning bak seg.
Jeg hadde fire sommerfugler helt i starten på akvariekarrieren min og fôret de med røde mygg. Dette var før jeg leste at de ikke burde få det. Alle sommerfuglene døde etter kort tid. Jeg skylder ikke på mygglarvene, men siden sorte mygglarver er likså bra så hadde jeg nok ikke tatt sjansen på å gi slike om jeg hadde skaffet meg de på nytt. Ingen grunn til å sjanse når det finnes gode alternativer.

Når det er sagt så regner jeg med at dødsfallene mine helt, eller delvis, hadde noe med nyoppsatt kar, fersk akvarist og feil samboerskap å gjøre
Jeg har hatt mine sommerfugler i 4-5 måneder nå. De får røde myggiser hver dag. De har aldri vært syke og er i godt hold.
Bare til å søke i trådene om disse diskusjonene. Står skrevet nok fra før :P Sommerfuglciklider dør lett likevel, så hvis du mater med røde mygglarver så vil du nok fort anta at det er foret, selv om det kanskje ikke er det. Slik oppstår myter, rett eller ikke. Mange vil mene det er mer farlig for deg enn fisken dog :P
Vet det er andre tråder her inne om tema, men ville prøve å samle mest mulig under èn tråd. Hehe.
Dersom alle hadde skullet søkt opp tidligere tråder i forumet ville det vel vært meget lite aktivitet her inne, ettersom alle de "vanlige" spørsmålene allerede er stilt.

Men det går jo an å mate forsiktig med Mygglarver?
Kutte ned litt til bare i helgene f.eks. I sommer har jeg gitt myggiser hver dag, å dette kommer uansett til å endre på seg utover høsten.
Akvariet mitt er jo godt innkjørt nå, å jeg har hatt Sommerfuglciklide tidligere for 5-6 år siden, før jeg begynte med mygglarver.
Misstenker at jeg mistet mitt par av samme grunner som Astrid mistet sine...

Det er jo ingen som kan bevise at det var grunnen SELV OM deres sommerfuglciklider har dødd i den samme perioden. Derfor jeg sier at tråden ikke har så mye egenverdi. Det er en fisk som dør lett uansett, kanskje mest pga. dårlig dretta varianter.

JEG ville fora med det. Og ellers bare sørge for super vannkvalitet og alt annet for at de skal trives. Så hvorfor ikke bare prøve
Ja det var det jeg tenkte også.
Den dør nok pga at det er en skjør fisk.
Jeg synes nemlig at det er veldig rart dersom denne fisken faktisk ikke tåler å bli matet med røde mygglarver, med tanke på at alle andre fisk tåler det.
Tror jeg skal teste ut Sommerfuglcikliden igjen gitt.
Er tross alt noen år og noe læring siden forige gang! :P
Da burde du være nøye med å få tak i bra fisk, for er mye dårlig individer av denne fisken ute på markedet desverre.
Det beste hadde nesten vært å få tak i vilfanga, da genmaterialet fra disse burde være bedre. Men er ikke lett å få tak i VF av disse, men i ny og ned dukker dem opp.
Forer selv med røde myggiser i diskustanken min jeg, og der lever det også 2 sommerfugler.
Og de har ikke tatt noe skade av foring med rødemyggiser.
Så at sommerfugler ikke tåler røde myggiser, mener jeg er en myte som ikke holder mål.
Var også på akvariemagasinet for en stund siden, og også der forer de sommerfuglene sine daglig med store mengder røde myggiser, og mente det var "tull ball"at disse ikke skulle ha/tåle røde myggiser.
Jeg har til nå, på ca. 2 år enda ikke sett sommerfuglciklider i butikken mer enn EN gang hvor jeg ville kjøpt noen av dem. Har sett dem alt fra pjuskete som brukte tannkoster til glorete nesten selvlysende asia-varianter. Ganske lenge siden jeg har sett bra eksemplar nå.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap