Finnes det en måte å farge lys sand mørkere?

Jeg har fått sterke anbefalinger om å skifte til mindre kornet sand pga noen nyanskaffede skjønne coryer. Har allerede den minste størrelsen jeg har kunnet oppdrive av mørk sand, fordi fembåndsbarbene får en mørkere/penere farge når sanden er mørk. Lurer nå på om det er mulig å manipulere lys sand til å bli noe mørkere?
Kan ikke skjønne hva det skulle være? Hva med å blande med svart fin sand, hvis du finner det?
Den mørske sanden jeg har er noe stor og skarp så den egner seg ikke så godt til å blandes. Men jeg har lest et sted at det finnes maling til bruk på akvariegjenstander (eks når en skal lage bakgrunn selv). Lurte på om det kanskje var mulig å benytte dette for å gjøre sanden noe mørkere? -Gjør jo ikke noe om endel av fargen forsvinner så lenge den "på det jevne" blir mørkere.

Ser dessuten at den sorte sanden jeg alt har er blitt mye lysere. Dette særlig i de øverste 3-4 centimeterne. Sanden synes opprinnelig å ha vært brun, kanskje tom hvit. Helhetsinntrykket er nå mer brunt enn sort. Da jeg kjøpte den i akvariebutikken og først plasserte den i karet var den kullsvart. Dette var for bare noen måneder siden....

Tror ikke det er noen god ide å male sanden. Skal ikke si det ikke går ann osv. Men tenker at sanden blir usatt for mere enn bakgrunn osv, og at det neppe er spesielt gunstigt med malingspartikkler og ukjente stoffer som flyter rundt i vannet.

Er usikker på det med naturlig mørk/sort sand, men tror det kan være vanskelig å få tak i.
Hva med å legge torv, eikeløv, mørk elvegrus
eller lignende i en del av akvariet og sand i resten?

Fungerer greit her!
Hvis du maler blir det jo bare en klump. Maling er jo klebrig. Kjøp ny sand!
Hvordan/hvorfor skulle du ville male sand? Det finnes jo mørk sand egna til dette. Det ville ikke fungert og har 100 potensielle problemer :P
Rådasand har noe som heter blistersilikat som er helt svart og veldig små. denne er perfekt å blande med den fine brune rådasanden eller biltemasand.
Tusen takk for gode svar. Spesiellt det om partikler i vannet...skal ikke prøve å farge den...tenkte det ikke var noe god idee uansettt Skal undersøke den rådasanden som var nevnt. Mulig at det er denne rådasanden jeg alt har i akvariet mitt? Samt tråle nettet etter eikeblader ol; dårlig med eik på vestlandet

Tusen takk igjen))

Jeg kjøpte noe svart finkornet sand i den ene 50 literen min.
1,5 kg per sekk "219 haley" som sanda het. Husker ikke heeelt prisen per sekk da men.
Veldig fin sand.
Kjøpt på Tropehagen Zoo.
Den kan sikkert brukes?
May: eiketrær på vestlandet finnes de Helt opp til møre og romsdal finner man eikeskog.

Med utgangspunkt i at du skriver du er fra bergen fant jeg denne siden på google http://hordaland.miljostatus.no/Bergen_Natyp_Komm_HHKL2.pdf.file på side 15, for eksempel, kan man lese at Raudlia har:
"Uvanligt rikt mangfold av
edellauvtrær sammen med furu,
særlig eik, lind, svartor, ask, bjørk
og hassel. Noen av eiketrærne er
svært grovvokste (diam. 1m).
Spesiell lokalitet."

Flere lokaliteter som kan sjekkes ut samt ytteligere opplysninger finnes også i dokumentet.

Tips for nett-søk etter eik: "edelløv" / "edelløvskog".
Tilfeldig bekjentskap
© Rolf H Dahl 2013
Reklame for plussmedlemskap