Hva gjor scalarene??

Mine 2 scalare har godt sammen lenge og alltid vært gode venner. Før akkurat nå i kveld de angriper hverandre og biter seg fast. Hva skjer?
Ble mange skrive feil her, siden jeg har drukket litt
Dessverre er søkefunksjonen ute av funksjon i kveld, ellers skulle jeg linket til et par tråder der jeg har skrevet lange svar på akkurat dem samme spørsmålet.

De scalare-paret driver med, er en slags styrkemåling. Dette skjer ofte mellom to av motsatt kjønn når de planlegger å leke og legge egg. De vil vel rett og slett finne ut om motparten er tøff og sterk nok, ingen vil vel ha en pusling til far eller mor til sine avkom! Alle ciklider ønsker en partner som er sterk og stor nok til å kunne beskytte egg og yngel fra å bli spist.

Siden scalarer ikke har hender, så bryter de altså håndbak med munnen istedet for å sjekke motpartens krefter og psyke. En som backer unna med en gang, er jo ingenting å ha
Det kan også være en styrkeprøve mellom rivaler av samme kjønn, men jeg har egentlig sett det langt oftere hos to av motsatt kjønn.

Og hvis jeg ikke ser helt feil, så har den stripete scalaren forplantningsorganet ute Du ser det på dette bildet, rett foran bukfinnen ser du en liten "spiss". Dessverre gjør vinkelen på bildet og avstanden at jeg ikke greier å se om det er hann eller hunn. Men hannen har spisst forplantningsorgan, og hunnens er mere butt og litt bredere (egg skal jo passere).

[External Image]
Så spennende da!!! Sikkert jente da den stripete, for den har bestandig stor mage. Hadde vært gøy med Scalare yngel. Tok noen nærmere bilder. Kansje du kan prøve å se hva du tror?
Takk for at du svarer på alle de rare spørsmålene mine
Jeg tok på brillene for å se bedre, men det er ikke lett på disse bildene dessverre. Men kanskje du greier å se det på nært hold, du som kan klistre nesa inntil glasset og studere fiskene?

Som nevnt er hunnens forplantningsorgan merkbart buttere og også litt tykkere enn hannens. Hvis jeg ikke husker feil, så mener jeg hunnens peker litt mere rett nedover enn hannens. Hun skal jo bruke det til å feste egg oppover blader og de velger ofte loddrette flater. Hannen skal befrukte, og hanns er ganske spisst og peker en anelse på skrå bakover.

Klarer du å skjelne forskjellen utifra denne beskrivelsen? Håper det var til noe hjelp iallefall

Det finnes også en artikkel om scalare-oppdrett her på AF, skrevet av undertegnede Anbefalt lesning før du tenker på å begynne klekking og oppdrett av scalareyngel Det krever en god innsats og god plass, for å si det sånn.
Jeg skal virkelig prøve å trykke nesa enda nærmere glasset
Kansje jeg må kjøpe enda flere og større kar nå. Da blir samboern gla, he he

Takk igjen for svar!!
Det er i hvert fall ting på gang, for scalarer vifter ikke rundt med forplantningsorganene sine i hytt og vær Det pleier å skje ting da, i løpet av noen dager.

Har du byttet vann i karet den siste uka? Hvis ikke, ta et kaldt vannbytte i morgen og gi dem en real dose røde mygglarver, så skal du få se på fart i sakene Da sjokker de ofte avgårde og legger egg rett etterpå, hehe
Jeg byttet ca 30 % i går. Men da følger jeg rådet ditt å bytter igjen i morgen i kombinasjon med røde myggiser og krysser fingrene.
Nå er det så skjellene fyker oppi der
mona o
Dessverre er søkefunksjonen ute av funksjon i kveld, ellers skulle jeg linket til et par tråder der jeg har skrevet lange svar på akkurat dem samme spørsmålet.

Fant frem en av trådene, hvor scalarene mine hadde samme oppførsel. Har ikke sett noe egg, men må studere nøye for å se etter forplantningsorgan nå
Nå holder scalarene på å legge egg! JIPPI!!!! Jeg er så glad
Men blir nok nødt å klekke dem selv, for er mange glupske individer i det karet som gjerne tar noen egg som forrett.
Tilfeldig bekjentskap
© Mvea
Reklame for plussmedlemskap