Mobbeoffer!

Hjelp! Slørhalene mine svømmer etter ancitrusen min hele tuden og lar den ikke være i fred. Den ble satt i akvariet for noen timer siden. hva skal jeg gjøre? ser ikke ut til at de slutter heller.
Syns det så ut som en bolle på bildet? Er det trangt om plassen er det fort gjort at det blir mobbing. Det kan være lurt å mate litt når du slipper ut ny fisk. For å få fokus vekk fra den nye fisken. Det er også lurt å sørge for at det er nok gjemmeplasser -spesielt for maller som det der! En rot med litt huler og sånn som ikke annen fisk kommer til.
Har du noe filter til den glassbollen? Ancistrus er IKKE en fisk som egner seg til et liv i bolle.
Det er det forsåvidt ingen fisk som gjør, men det er vel et helt annet tema....
Lro
Syns det så ut som en bolle på bildet? Er det trangt om plassen er det fort gjort at det blir mobbing. Det kan være lurt å mate litt når du slipper ut ny fisk. For å få fokus vekk fra den nye fisken. Det er også lurt å sørge for at det er nok gjemmeplasser -spesielt for maller som det der! En rot med litt huler og sånn som ikke annen fisk kommer til.

Ja det er en bolle på 30L. Slørhalene er bare 4 cm store nå og skal snart flytte over i et nytt hjem. det skal også ancitrusen. Jeg bytter vann daglig, så det er nok oksygen der. Det er planter, og et "slott" som den fint klarer å gjemme seg i, og den er halvparten så stor som slørhalene. Har foret fiskene men de er veldig interessert i denne nye..
mona o
Har du noe filter til den glassbollen? Ancistrus er IKKE en fisk som egner seg til et liv i bolle. Det er det forsåvidt ingen fisk som gjør, men det er vel et helt annet tema....

det er et helt annet tema ja.. som forsåvidt kan diskuteres i uendeligheten:P
Men kan du si meg hvorfor du egentlig kjøpte en Ancistrus til en gullfiskbolle?
*rister på hodet*
mona o
Men kan du si meg hvorfor du egentlig kjøpte en Ancistrus til en gullfiskbolle? *rister på hodet*

Fordi ancitrusen er ca 2,5-3,5 cm lang og den blir ikke 15 cm over natta og jeg har en 60L som står til innkjøring nå. og bollen hadde mange alger.
passet bedre med en otocinclus i forhold til størrelse.

Men det er ikke are det at det er en bolle. Trenger ikke å henge meg for mye oppi det!

Gullfisk og ancistrus skal ikke ha samme temperatur i det hele tatt...

Gullfisk = kaldvannsfisk

Ancistrus = Varmtvannsfisk

Gullfisk/slørhale liker vannet kaldt, mellom 10-20 grader, men trivest nok best i 15 eller noe slikt.

Ancistrus vil ha vannet 20-28 grader. Så 25 ville nok passet den bedre.

Derfor passer ikke gullfisk og ancistrus sammen!

Annen type algespiser du kunne hatt er snegler Det finnes snagler som tåler kaldere vann enn andre

Så tror jeg kanskje det er noen reker som tåler rundt 15 grader, bare rett meg hvis jeg tar feil :p

Så da har jeg forklart deg hvorfor de to fiskene ikke passer ilag )
jaja. nå bor alle i 60 literen med ca 21 grader eller noe. og alle er like aktive og trives godt og ancitrusen mobbes ikke mer
Nå har det se slik at det er sånn. Slørhalen din hadde trivdes bedre i kaldere temperaturer. Slørhale = Gullfisk --> kaltvannsfisk. Samtidig så trenger gullfisker kjempestort akvarium. Slørhaler kan bli ganske store de også, men vokser saktere enn den vanlige gullfisken. (slik jeg har merket selv)... Men den trives definitivt best i lavere temperaturer enn 20 grader, enten du vil det eller ikke!

ellers er det bra at du har større enn bolle til den.
Shlush
Nå har det se slik at det er sånn. Slørhalen din hadde trivdes bedre i kaldere temperaturer. Slørhale = Gullfisk --> kaltvannsfisk. Samtidig så trenger gullfisker kjempestort akvarium. Slørhaler kan bli ganske store de også, men vokser saktere enn den vanlige gullfisken. (slik jeg har merket selv)... Men den trives definitivt best i lavere temperaturer enn 20 grader, enten du vil det eller ikke! ellers er det bra at du har større enn bolle til den.

Kan jo sette akvariet i fryseren sånn at jeg får under 20 grader... for jeg har godt over 20 i leiligheten, ergo: over 20 i akvariet.. Dessuten er fisk i stand til å tilpasse seg.. altså, den ancitrusen mistrives ikke akkurat i akvariet på rundt 21 grader, og det gjør heller ikke slørhalene... Skjønner virkelig ikke hva det er som er problemet til folk her inne, dere angriper jo mer enn dere gir råd.. Det begynner med et lite tips, som utvikler seg til noe mer agressivt også eksploderer det totalt... skjerpings!
det starter med råd, men når du ikke tar til deg de folk sier så er det ikke vits å gi råd heller.

Tlpasning er det, men den vil uansett ha trivdes bedre i kaldere vann
Shlush
det starter med råd, men når du ikke tar til deg de folk sier så er det ikke vits å gi råd heller. Tlpasning er det, men den vil uansett ha trivdes bedre i kaldere vann

Har gitt fiskene bedre plass, de har fått pumpe/filter, bedre planter osv.. såe...
Det er jo i bunn og grunn opp til deg, men når du ikke gidder å høre på råd så risikerer du at du ikke får noen i fremtiden.

Folk sier ikke sånt for å være kjipe, man vet litt om hva fiskene trives i, mer enn du greier å se ved å kaste et blikk på dem
biXen
Det er jo i bunn og grunn opp til deg, men når du ikke gidder å høre på råd så risikerer du at du ikke får noen i fremtiden. Folk sier ikke sånt for å være kjipe, man vet litt om hva fiskene trives i, mer enn du greier å se ved å kaste et blikk på dem :)

Nå ror dere veldig her.. det jeg snakker om er total slakt.... Kjefting og "tøff i kjeften" mot folk dere ikke kjenner.. Jeg er sta, ja jeg veit det, men uansett. Det finnes andre måter å reagere på og ikke minst formulere seg på, enn ved slik ordbruk som det er på mange innlegg her.

Over til fiskene, i dyrebutikken der jeg kjøpte begge arter, stod det litt info osv om fiskene på en utskrift over akvariet de var plassert i. Og jeg valgte da ancitrusen ut fra temperaturinfoen som stod der. Det stod 18-25 grader... Så at dyrebutikken informerer feil i følge dere er ikke min feil. der og da trodde jeg at jeg handlet riktig. men fisken har det bra, så jeg ser ingen grunn i å levere den tilbake til dyrebutikken.
Å ignorere eller motsi folk som kommer med velmente og riktige råd her, kaller ikke jeg "å være sta", men noe helt annet....

Men du lager bare ris til egen bak ved å være slik, så du må gjerne fortsette for min del
mona o
Å ignorere eller motsi folk som kommer med velmente og [I]riktige råd[/I] her, kaller ikke jeg "å være sta", men noe helt annet.... Men du lager bare ris til egen bak ved å være slik, så du må gjerne fortsette for min del :-)

Jeg hverken ignorerer eller motsier folk her, men det er ikke alltid jeg har mulighet til å følge rådene dere gir... jeg kan diskutere med folk ja, men det vil ikke dermed si at jeg ignorerer det som blir sagt

Du kan rette opp feil,
f. eks ta med feilkjøpte fisker tilbake til butikken- forklare hvorfor du ikke kan beholde de.

Må nevne at jeg følger med på denne tråden, alle må trekke pusten litt
MC Darup
Du kan rette opp feil, f. eks ta med feilkjøpte fisker tilbake til butikken- forklare hvorfor du ikke kan beholde de. Må nevne at jeg følger med på denne tråden, alle må trekke pusten litt :)

De var ikke særlig interesserte i å ta tilbake fisk som jeg har hadd såpass lenge osv osv.. ble bare sinte fjes der borte. De kunne ikke skjønne hva problemet var og hvem som liksom hadde påstått dette at de to typene ikke kunne leve sammen, og hvem nå enn det var, skulle jeg ikke høre på. Dama bak disken hadde akvarier selv opp til 520 liter og sa hun visste hva hun pratet om...

Jeg vet ikke jeg ass.. blir skikkelig forvirra av alt dette:P Og på toppen av alt får man bare negative toner i innleggene... det er lite hyggelig(selvfølgelig svarer jeg krasst tilbake)

Ikke svar krasst tilbake, overse det eller hev deg over det

Hvis du ikke kan lage det beste miljøet for fiskene (det er jo det vi alle vil) bør du f. eks selge de som ikke passer.
Legg f. eks annonse ut her inne. Jeg synes det er urimelig at butikker tar tilbake, men det er dessverre ikke en rett man har- kun god sørvis fra butikkene.

Men nå har du jo fått div råd og tips, kan ikke se at det er så mye mer å si ang temaet.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap