For mye lys?

Heii
Meg igjenn... Nybegynneren xD
Jeg ska kjøpe meg 2 eller 3 fisker i morra.. de skal ikke bo i no sånn SVÆRE greier med pumpe og alt mulig. Kansje en sånn derre firkant-box eller noe, trur ikke jeg vil ha bolle, har hørt/lest at d r dyreplageri
Og derfor tenkte jeg litt på lysforholdet? Går d bra om de står under en lampe?
Eller ska de ikke ha noe lys i d hele tatt?

Takk på forhånd

Ps. Gadd ikke å lage forumet på "Nybegynner". Syns d passa bedre her
Burde du ikke heller konsentrere deg om å gi fiskene rent vann og plass, forhold de kan trives i, fremfor å snakke om lyset? Lyset er ditt minste problem.

Hva slags fisk hadde du tenkt å kjøpe, og hvor stort akvarium hadde du tenkt å ha dem i? Har du lest noe som helst om oppstart av akvarium, og hvor viktig det er å ha et innkjørt, biologisk modent filter?

Ikke kjøp fisk i morgen før du vet litt mer om stell og vedlikehold av et akvarium og hvordan den biologiske balansen i det fungerer. Det er ikke noe man kan få på dagen, det tar mange uker å oppnå.
mona o
Burde du ikke heller konsentrere deg om å gi fiskene rent vann og plass, forhold de kan trives i, fremfor å snakke om lyset? Lyset er ditt minste problem. Hva slags fisk hadde du tenkt å kjøpe, og hvor stort akvarium hadde du tenkt å ha dem i? Har du lest noe som helst om oppstart av akvarium, og hvor viktig det er å ha et innkjørt, biologisk modent filter? Ikke kjøp fisk i morgen før du vet litt mer om stell og vedlikehold av et akvarium og hvordan den biologiske balansen i det fungerer. Det er ikke noe man kan få på dagen, det tar mange uker å oppnå.



Hehe, jeg ska ha gullfisk. Har ikke så peiling, men jeg har en veninne som ska hjelpe meg å sånt Vet ikke hvor stort akvariumet ska være enda, d spørr jeg folka som jobber i butikken om i morra
D går nok bra
Og denne venninnen din, hun mener du kan kjøpe både fisk og akvarium samme dag....?
Høres ikke ut som en som har greie på dette akkurat...

Vel, du vil tydeligvis ikke høre på fakta og gode råd. Du har bestemt deg skjønner jeg, så da får vi bare sette oss ned å vente på krise-innleggene og rop om hjelp fordi fiskene dør som fluer.

PS!
Tør jeg spørre hvor gammel du er?
du skal ha gullfisk , har du lest om gullfisker.
Søk her på forum etter gullfisk så ser du at den kan bli kjempe stor tror det var rundt 60cm vis jeg ikke husker feil.
Så da må du kjøpe deg et stort akvarium med filter hvis du skal ha gullfisk
O______O
Jeg burde kansje ikke kjøpe gullfisk, vis de blir så store.. Hakke så mye plass.. og jeg r faktisk 13, vis noen lurer.
Om du velger en av de små startsettene så er det vanligvis lys med der og alt annet du måtte ha bruk for til å begynne med. Disse er faktisk ikke dyrere enn en litt stor bolle og mye enklere å holde stabile.

Når det gjelder hva du kan ha oppi et lite akvarium så begrenser det seg. Jeg ville ikke holdt fisk i kar som er mindre enn 20-30 liter, men det betyr ikke at det blir kjedelig for det. Det finnes masse snegler og reker å velge i som er både pene og morsomme og lette å få til å formere seg. Fra 20-30 liter er det mulig å holde en enkelt kampfisk eller en liten gruppe av enkelte killi-arter eller en liten stim av de aller minste stimfiskene. Utvalget fisk øker med antall liter.

Jeg anbefaler at du ikke holder fisk i akvarium som er mindre enn det fiskebasen setter som minste anbefalte størrelse. Ikke bare for fiskens del, men også for din egen. Fisk som ikke har det bra blir lett syke og det blir jo et problem for deg også.

Som flere har nevnt så trenger akvariet, egentlig filteret, å kjøre seg inn før det er klart for å huse noen levende vesen. Dette tar vanligvis rundt 4-5 uker. I denne perioden mates karet med litt fiskefôr slik at bakteriene i filteret har noe å leve av. Det er også den beste perioden til å innrede karet akkurat slik du vil ha det. For å forstå noe av det som skjer i filteret under innkjøringen og grunnen til at det tar så mange uker så kan du lese i denne artikkelen og i denne.

Lykke til!
hvis du leser litt her på akvaforum så kommer du til å lære veldig mye

Du kan for det første ikke kjøpe akvarium og fisk samtidig. Karet må innkjøres (noe som tar 2, 3 eller 4 uker). Du starter først med å kjøpe kar (med filter og varmekolbe). Går hjem å kos deg med dekoreringen nå i begynnelsen. Plantene kan nedi så fort karet har fått opp temperaturen Fisk må du nok vente med, hvis du vil at de skal ha sjkanse til å overleve.

Innkjøringen er for å bygge opp en viktig bakteriekultur i filteret (gode bakterier) som skal være med på å bekjempe nitritt og ammoniakk som fiskene lager etter hvert.

Noe som ofte blir gitt som råd til nybegynnere JO STØRRE JO BEDRE Det er enklere å holde et stort akvarium enn et lite alvarium, slik er det bare. Det er enklere å holde verdiene stabile, og er egentlig ikke mye arbeid heller Jeg syns selv det er enklere å holde karet mitt på 110 liter enn det på 50 liter...

Jeg råder deg til å få et kar over 20 liter, det er det mer glede i også. Så lar du det bli innkjørt å så kan du skaffe fisk. Husk, bare få fisk i gangen slik at du ikke overbelaster karet med en gang, bakteriene må formere seg for å takle større mengder avfallsstoffer, dette må de få tid til...

En typisk fisk hos nybegynnere er guppy Det er fine og enkle fisker, og de er lett å få yngel på. Jeg for min del synes endlers guppy ser stiligere ut, men smak og behag Guppy er i kateorien levendefødere (føder levende yngel) )

Som algespiser kan du ha reker, snegler, en lite ancistrus (som du bytter når den blir større, men vokser ikke særlig fort denne) eller otocinclus vittatus (otto).

Søk inne på fiskebasen her på forumet og finn ut hvilke fisker som går til den størrelsen kar du skal ha og se på hvilke verdier de vil ha (temp, ph osv)

Men du har sikkert skjønnt at noen gullfisk passer ikke inn her, med mindre du skal ha STORT kar.

Her er en link til deg;

Har søkt på fiskebasen på fisk fra 20-40 liter.
[URL=http://akvaforum.no/search.cfm?search=fish&family_
id=&Fresh=1&size_from=1&size_to=100&difficulty=&gh_from
=0&gh_to=50&ph_from=5&ph_to=9&temp_min=10&temp_max
=35&tsizefl=20&tsizetl=40&tsizefcm=40&tsizetcm=300][/URL]

Lykke til og bare å spørre her om det er noe mer du lurer på.


håper dette hjelper )
Jepp... Nå har jeg kjøpt d akvarium greiene.. Og da r d bare å vente på at jeg kan kjøpe fisken(og putte den oppi) xD
mona o
Og denne venninnen din, hun mener du kan kjøpe både fisk og akvarium samme dag....? Høres ikke ut som en som har greie på dette akkurat... Vel, du vil tydeligvis ikke høre på fakta og gode råd. Du har bestemt deg skjønner jeg, så da får vi bare sette oss ned å vente på krise-innleggene og rop om hjelp fordi fiskene dør som fluer. PS! Tør jeg spørre hvor gammel du er?


Mona ta det litt mer ro nå.
Alle har vi vært nybegynnere en gang. Du også.

Bra åssen akvarium har du kjøpt ?

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap