Hva nå da? skal jeg slutte å handle i denne butikken?

I går hadde jeg og min venninne tatt noen få pils før jeg skulle handle med meg noen fisk på vei hjem (poenget med pils kommer senere..)
Jeg studerte fisken og så at de hadde noen få små prikker. Pumpa som var i dette karet blåste ut veldig mye oksygen så jeg roet meg med at det bare var luftbobler på fisken. Jeg spurte nemlig innehaver om det var noe galt med fisken og fikk nei som svar.

Men når jeg slipper ut fisken og setter meg ned for å studere dem i mitt eget kar er jeg absolutt ikke i tvil lengre. Fankern -det der er prikker!! Jeg ringer til butikken og ber hun jeg snakker med om å gi beksjed til de som jobber på fiskeavdelinga om å stoppe salget og sette fisken i karantene.

I dag stikker jeg til butikken så fort de har åpna og forteller at jeg har kjøpt denne syke fisken deres og trenger medisin. Når han som står der skal til å slå inn på kassa sier jeg at jeg skal jo ikke betale for medisin? Jeg har kjøpt syk fisk fra dere jo. han sjekker karet jeg hadde kjøpt fra og kunne selv konstatere at jeg snakket sant. Likevel ble jeg stående som en tulling og vente på at jeg skulle få medisin. Istedet begynte personen å rydde i no katteleker mens han tydelig tenkte så det knaka. Fant så ut at han skulle sjekke om de ikke hadde noe åpna de brukte selv som jeg kunne få noen dråper av. Kommer tilbake uten medisin og sier ingen ting til meg, så jeg spør, er det noe problem? Ja det var bare det at de hadde ikke de små pakkene igjen kun de store. Hvor mye koster pakka da spør jeg. 119 kr svarer han. Jeg blir nå rimelig overraska over at han knuga så lenge på denne pakken til 119 kr at jeg sier; Jeg har kjøpt syk fisk hos dere for 600 kr og så skal du være gjerrig på 119 kr? Ja sier han.. nå blir jeg bare stående å se på han.. så kommer han med tilbud om at jeg kan få kjøpe den til halv pris.. Jeg står og tenker, skal jeg gjøre dette dramatisk og si at da stikker jeg heller og kjøper det et annet sted. Jeg gjør ikke det og sier surt at dette syns jeg er smålig. Det blir glatt overhørt, slår inn på kassa og sier kjempehyggelig takk og versågod og hadet!

Jeg har regna meg fram til at fortjenesten hans på dette ble ca 20 kr! Hvis de har kjøpt inn pakka for sikkert bort mot 40 kr og ganga med 3 for utsalg så har han tjent 20 kr på meg siden jeg måtte betale 60,-
20 kr fortjeneste for å risikere å miste en fast kunde!

Jeg jobba flere år i dyresjappe når jeg var ung og jeg kan love dere at vi la oss fullstendig flate hvis vi hadde klart å selge syk fisk! Du kan ikke være gjerrig da, det er misforstått måte å drive butikk på!

Er dere enig med meg eller? Men skal jeg slutte å gå dit? Skal jeg bry meg med å engasjere meg mere i dette og ta det opp med innehaver? Jeg mener, hvis innehaver også mener denne måte å ta vare på kundene sine er riktig så vil jeg ikke gå dit mer. Men hvis de ikke er enig i hans måte å behandle kunder på bør de kanskje få vite om det?

Jeg er rimelig skuffa nå faktisk. Dette er en butikk jeg har trivdes i og kommet mer og mer tilbake til. Får fange fisken min selv siden jeg er "fast" kunde. Nei jeg vetta søren hva jeg skal gjøre..

Så tilbake til det med pilsen: godt råd folkens! Ikke kjøp fisk når du er brisen! Jeg tror helt sikkert at hadde jeg vært edru hadde jeg ikke kjøpt fisken, da hadde jeg ikke slått det fra meg med at det var luftbobler. Ha ha, men nå har jeg lært den leksa

Forresten så droppa jeg å bruke medisin, bestemte meg for å prøve varmekur istedet. Så jeg kunne faktisk spart meg dagens opplevelse...
Siden du så at fisken hadde prikker før du kjøpte den, og de kun hadde store pakker/flasker igjen med medisin, synes jeg det er helt greit at du fikk den til halv pris.
Hovedproblemet her ligger hos butikken, mener jeg. Fisk med hvitprikk skal settes i karantene i butikken og ikke selges. Punktum finale! Selv om du hadde tatt deg noen øl, så får vi jo håpe at betjeningen var edru, og de burde ihvertfall ha oppdaget dette før du fikk dem med hjem.
Lro
Men skal jeg slutte å gå dit? Skal jeg bry meg med å engasjere meg mere i dette og ta det opp med innehaver?


Eieren er sikkert interresert i å få tilbakemeldinger på de annsatte, både positivt og negativt. Det er tilbakemedlinger som bidrar til forandringer.

Er helt enig med Tender.

Butikken har ansvar dersom de selger fisk som har utviklet symptomer i butikkaret. Selv om det er normalt å se nøye på fisken man kjøper, så kan man ikke forvente at kundene kjenner til (eller oppdager) alle symptomer for sykdom. Dersom hvitprikken /sykdommen bryter ut etter at kunden har fått fisken hjem, så er det selvfølgelig noe annet. Nesten alle fisker er bærere av hvitprikk som ikke dukker opp før fisken blir svekket eller stresset.

Jeg mener at folk bør bruke kjøpsloven mer aktivt, og heve kjøpet dersom de oppdager at dyrene har en mangel eller er av feil art. Sykdom i et butikkar er definitivt en mangel.

Men det er klart ubehagelig å møte motstand i butikken når man vet at man har rett. For å unngå ubehag, så er det lurt å ta seg tid til å se på fiskene i butikken, og gjerne ikke kjøpe fisk samme dag som de har fått inn en leveranse.

tender
Hovedproblemet her ligger hos butikken, mener jeg. Fisk med hvitprikk skal settes i karantene i butikken og ikke selges. Punktum finale! Selv om du hadde tatt deg noen øl, så får vi jo håpe at betjeningen var edru, og de burde ihvertfall ha oppdaget dette før du fikk dem med hjem.


Ja og når jeg til og med spør slik at de har mulighet for å sjekke før de selger..
Jeg burde vel si fra til innehaver i tilfelle de ikke vil drive butikken sin på denne måten. Men han jeg handlet av har jobbet der i alle fall et års tid og burde for lengst ha lært seg hvordan man behandler kunden. Jo mer jeg tenker på det jo mere feil syns jeg det blir at jeg skal måtte betale 60 kr ekstra for fisk jeg allerede har betalt 600 kr for. Risiko for å miste dem er jo jo også stor.

Det frister lite å sladre på han, det må jeg si. Vet jo ikke om det kan bli en mer ubehagelig affære enn jeg er klar for...

For meg betyr de 60 kronene nada, det er prinsippet og kundebehandlinga jeg syns er viktig!
Mvjnz
Siden du så at fisken hadde prikker før du kjøpte den, og de kun hadde store pakker/flasker igjen med medisin, synes jeg det er helt greit at du fikk den til halv pris.


Hva med de som ikke har nok greie til å se om fisken er syk? Kunden skal ikke være den som skal ta ansvaret for å se om fisken er frisk nok for salg.

Syns heller ikke det er mitt problem at de ikke hadde små pakker med medisin inne. Butikken har skaffet meg et problem, butikken skal rydde opp i det gratis!
Dårlig kundebehandlig uten tvil.. Hadde det vært meg så tror jeg at jeg hadde krangla meg til den flaska gratis :P Bare og si at da kommer jeg tilbake med fisken og skal ha pengene tilbakem, og da taper de jo 600, for syk fisk er jo ikke så veldig glad i å bli fraktet.
Men du trenger jo ikke å sladre på noen spesielle som jobber der (Eller er det bare 1 ansatt?) Du kan jo bare nevne hendelsen og si du ble meget skuffet(uten å ta med navn).
Jeg skjønner hva du mener. Hadde vært skuffet selv. Du bør ta dette opp med sjefen, uten å nevne navn.
jeg har selv vært borti et lignende problem, men jeg kom godt ut av det.
kjøpte maller og div andre fisk for ca 800kr hos en butikk jeg har handlet masse av. alt så bra ut og fisken hadde ingen synlige feil. 2 dager etter jeg kjøpte de, selvfølgelig en lørdags kveld, så jeg hvitprikk på 2 fisk. da var alle butikker stengt og ingen mulighet til å kjøpe medisiner. det endte i at så og si alle fiskene mine i en 200L var full av hvitprikk på mandag når jeg fikk skaffet medisin. når jeg kom inn i butikken igjen så jeg hvem som var synderen.. i det ene karet var det fullt av hvitprikk (var ikke det da jeg kjøpte fisk). eieren la seg flat og ga meg medisin gratis. etter en uke hadde jeg mistet mye dyr fisk, til ca 2500kr. jeg dro rett i butikken og pratet med eieren på nytt og vi ble da enige om at jeg kunne plukke ut fisk for 2500kr så fort karet var fri for sykdom. dvs at de dekket alt tap jeg hadde pga syk fisk jeg kjøpte hos de og ga meg i tillegg 3 planter som kampansasjon for kjøring.
en utrolig bra service som andre butikker kan dra mye lærdom av.
Jeg viste ikke engang at man har krav på medisin når man har fått med seg sjuk fisk. Ville aldri tenkt på det, bare kjøpt medisinen.
Galemor
Jeg viste ikke engang at man har krav på medisin når man har fått med seg sjuk fisk. Ville aldri tenkt på det, bare kjøpt medisinen.

I dette tilfellet hadde fisken synlig sykdom. Både på kjøpstidspunktet og da hun kom tilbake til butikken dagen etter.

Det blir noe annet. Butikken kan ikke ha unngått å vite at fisken de solgte var syk, hvitprikk kan alle se, så der brøt de alle gode regler for kundebehandling og salg av dyr (man selger ikke syke dyr!).

Jeg tror neppe man kan påberope seg krav om gratis medisin om hvitprikken slår ut f.eks. en uke etter at man kjøpte fisken.
Nei sant det, men jeg ville nok aldri tenkt over det likevel, er ikke en av disse som står på krava for å si det sånn. Mere en person som ikke aner hva kravene er.
Jeg har selv opplevd å få hvitprikk dagen etter jeg fikk nye fisk, men jeg kunne ikke se det på de fiskene før dag 2, det var noen fisker jeg hadde hatt lenge som det viste på først, men jeg var skråsikker at det var fra butikken. Men blir lite å gå til butikken med når jeg ikke kunne se det selv en gang. Det er vel det som skjer de fleste.

Synes det er litt sleipt når det var så tydelig at det var deres feil her, at de kunne se det, jeg tror jeg heller hatt tatt fiskene tilbake og krevd pengene igjen.

Galemor: som andre er inne på her så er det ikke alltid kunden har rett en gang. Men butikker vil gjerne at folk skal handle der på ny, derfor bør de være fleksible. Folk som reagerer sånn som dette må få seg et servicekurs eller har ofte dårlig sjef som ikke gir de fleksibiliteten en selger trenger.
Fint dere er enig med meg. Man kan jo begynne å lure når man blir behandlet på denne måten, om man overreagerer.. Jeg burde være en drømmekunde, jeg er av den typen som går inn, plukker det jeg skal ha (fanger fisken min selv, de trenger ikke bruke tid på det en gang) betaler og går ut. Høflig er jeg også, men blir skikkelig sur hvis jeg blir behandlet dårlig. Kundebehandling har jeg selv drevet med i mange år og vet selv hvor slitsom noen kunder kan være, he he, så jeg oppfører meg pent Jeg fortjente ikke denne behandlinga rett og slett

Jeg får se om jeg tar motet til meg og tar en liten prat med innehaver uten å nevne navn. Ser ikke ut som det er flere enn 3 personer (inkl. innehaver)som jobber der så da finner de vel raskt ut hvem det er...
Reptilfrelst
jeg har selv vært borti et lignende problem, men jeg kom godt ut av det. kjøpte maller og div andre fisk for ca 800kr hos en butikk jeg har handlet masse av. alt så bra ut og fisken hadde ingen synlige feil. 2 dager etter jeg kjøpte de, selvfølgelig en lørdags kveld, så jeg hvitprikk på 2 fisk. da var alle butikker stengt og ingen mulighet til å kjøpe medisiner. det endte i at så og si alle fiskene mine i en 200L var full av hvitprikk på mandag når jeg fikk skaffet medisin. når jeg kom inn i butikken igjen så jeg hvem som var synderen.. i det ene karet var det fullt av hvitprikk (var ikke det da jeg kjøpte fisk). eieren la seg flat og ga meg medisin gratis. etter en uke hadde jeg mistet mye dyr fisk, til ca 2500kr. jeg dro rett i butikken og pratet med eieren på nytt og vi ble da enige om at jeg kunne plukke ut fisk for 2500kr så fort karet var fri for sykdom. dvs at de dekket alt tap jeg hadde pga syk fisk jeg kjøpte hos de og ga meg i tillegg 3 planter som kampansasjon for kjøring. en utrolig bra service som andre butikker kan dra mye lærdom av.



Rpoer hurra for denne butikken... ;o)
må vel nevnes at jeg kjennr eierene godt etter noen år med handling her.
pumpa i et av karrene mine streiket en helg. da ringte jeg de på mobilen, hvorpå de møtte meg på butikken på en søndg og lånte meg en ny.
glimrende service..
har selv jobbet 5år i dyrebutikk, og vet at kunder som blir behandlet slik handler da kun i en butikk
Reptilfrelst
må vel nevnes at jeg kjennr eierene godt etter noen år med handling her. pumpa i et av karrene mine streiket en helg. da ringte jeg de på mobilen, hvorpå de møtte meg på butikken på en søndg og lånte meg en ny. glimrende service.. har selv jobbet 5år i dyrebutikk, og vet at kunder som blir behandlet slik handler da kun i en butikk :)


Ja ikke sant! Blir du behandlet bra kommer du tilbake.
Jeg synes ikke dette er akseptabelt i det hele tatt! Ikke pga de 60 kronene, men på grunn av måten du blir behandla på..

Synes absolutt du skal ta det opp med innehaveren, dersom h*n ikke synes det gjør noe, så er det jo opp til h*n, men da har du i alle fall prøvd.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap