Bunnfisk

Jeg har en type fisk som lever på bunnen av akvariet, den har barter. Ser ikke ut som det er så mye mat som når ned til den, har lest at man må fore disse med "bunnfòr"? Hva er det og noen nettsider som selger dette?
Jeg har ikke noen dyrebutikk i nærheten så jeg må evnt. bestille over nett.

Trenger hjelp snarest da stakkaren begynner å bli tynn...

Tror det er en Corydoras sterbai- eller noe som ligner veldi...
Men ang fòr... Kan du hjelpe meg?

Er det noe sent oppløselige tabletter eller noe sånt???....
De to corydoras-artene jeg har spiser alt som kommer i karene, bortsett fra squash/agurk, dem spiser discusgranulat, flakfor, oksehjerte, mygglarver, kompostmark,malletabletter osv. osv. Det viktigste er å prøve å variere foret litt.

Jon
Måtte nesten vite hva slags fisk du har før jeg kunne råde deg...

Disse spiser tabelettfór, rekepellets, frossenfór og det meste av hva som daler ned på bunnen. Tar også noe grøntfór (bl.a. erter).

I ditt tilfelle vil det være upraktisk med frossenfór, siden du ikke har butikker i nærheten. Ville derfor basert meg på f.eks dette fóret, og så supplert med andre malletabletter/grøntfór/ mark og evt. rekepellets hvis du får tak i. Jeg kjøpte mine rekepellets hos aquamanias, men den butikken er visst stengt midlertidig. Vet ikke om andre som fører det, dessverre...
Du kan gi dem discusbits og Tabimin.

Mine coryer er også veldig glad i plecomin. Så de har tydeligvis behov for litt grønt i kosten også.

Synd du ikke har tilgang til dyrebutikk for da burde du også kjøpt frossent levendefor som røde mygglarver, artemia og tubifex. Det ELSKER de!

Du får også kjøpt tørket levendefor, det er jo bedre enn ingen ting. Dette finner du også i samme nettbutikk jeg har lenket til.

Viktig er det i alle fall at de får et variert kosthold, så kjøp flere typer for
katemat(tørfor) kan man også gi. så om du har katt eller kjenner noen som har så har du noe i mellomtiden til du får skaffet brukanse for.
Tom Anders
katemat(tørfor) kan man også gi. så om du har katt eller kjenner noen som har så har du noe i mellomtiden til du får skaffet brukanse for.

Hvor har du det fra? Jeg ville ihvertfall ikke tatt sjansen...
HÆ? Jeg synes ikke dette er et råd du skal gi folk.
Det stinker forurensning og feilernæring lang vei.
Tom Anders
Jeg tror jeg hopper over kattematen og bestiller noe fra nett.

Ang. grønnsaker- forveller dere dem på noen måte eller slippes det rett oppi karet? Hvilke grønnsaker egner seg?

Er nybegynner- så alle tips (gitt med teskje) tas imot med takk og bukk
mona o
HÆ? Jeg synes ikke dette er et råd du skal gi folk. Det stinker forurensning og feilernæring lang vei. [QUOTE=Tom Anders]katemat(tørfor) kan man også gi. så om du har katt eller kjenner noen som har så har du noe i mellomtiden til du får skaffet brukanse for.

Mulig du synes det er et dårlig råd. forfatteren av denne boken her synes ikke det

står på sidene om corydoras.
det går an å prøve en bit. trenger liksom ikke tømme sekken i karet!
Jase der ja, hmm mulig det er mulig med en bit eller to.
Får se hvor lang tid det tar før nettfòret ankommer....
jeg slenger aldri ut en kommentar eller tips om jeg ikke har en kilde...så useriøs er jeg ikke, beklager at jeg ikke henviste til kilden med engang.
et forum som det er så mange folk kan en høre mange rare råd.
skjønner godt at mitt ble angrepet.
Jeg mistenker at det er en oversettelsesfeil det er snakk om i denne boken. Har den selv og det er helt riktig som Tom Anders sier, det står faktisk kattemat som forslag til mat for coryer. Som sagt så mistenker jeg at det er feil i oversettelsen. Maller kalles jo 'catfish' på engelsk og muligens kalles også maten til 'catfish' for 'catpellets' eller lignende i originalversjonen. Dette er jo noe helt annet enn kattemat, men veldig lett å oversette feil om vedkommende som oversetter ikke er akvarist. Noen som har denne boken på engelsk og kan verifisere mistanken min?
Det høres veldig fornuftig ut, Astrid.
Jeg er helt enig med Tante Astrid. Dette må være en mega-oversettelsesfeil.
Vi brønnøyværinger
spurte nettopp en kvinne som har holdt på med akvarium i et halvt århundre snart (høres å mye mere ut enn 45 år!) hun fortalte om et for som man bare trykket på ruten.. dette kunne man gi til bunn maller en skjelden gang.. men ikke for ofte, for da gjore dem ikke jobben sin som var og rote i sanda og "renske" den litt..

har selv vært litt nervøs, og var iferd med og starte en trå her.. men ble ikke så nervøs da hun fortalte om alt dette :P

men jeg er litt bekymret for en kuhiili ål som ikke kommer frem for og spise !?
DU? på intersport (i brønnøysund, på havnesenteret) har de nå tatt inn litt fikemat.. deriblant for for bunnfisker! kjøpte selv en boks, og de fungerte supert på pansermaller! det er for alle typer bunnfisk da..! men skyndt deg, det var ikke så veldig mye forigjen..

ps. de selger også noe som ligner på aqua safe og helt vanelig flakfor + noe andre rare midler og skillpaddefor!
gull(fisk)gutten
dette kunne man gi til bunn maller en skjelden gang.. men ikke for ofte, for da gjore dem ikke jobben sin som var og rote i sanda og "renske" den litt..

Uff. Sånne holdninger som du har blitt fortalt her, gjør meg så fortvilet og lei!
Og se bare på overskriften i tråden her...."bunnfisk"? Det skjærer i hjertet på en Corydoras-entusiast!

Problemet med folk som har holdt på med akvarium altfor lenge, er at de henger fast i gammeldagse og helt feilaktige metoder og holdninger. Før i tiden mente man at Corydoras (pansermaller) ikke skulle mates(!), for de skulle pent overleve på eventuelle smuler som ble igjen etter at de andre, "ordentlige" fiskene hadde spist. Ble det ikke noe til overs, ja da fikk pansermallene sulte!
Dette er fullstendig FEIL og rene skjære dyreplageriet!

Pansermaller har krav på sin egen mat, i samme mengder som alle andre fisk, og man skal absolutt ikke mate dem "sjelden". De skal ha mat hver dag! Jeg anbefaler deg å lese denne artikkelen om Corydoras, og se om du etterpå ser på dem med litt annerledes øyne, kanskje du ser hvor nydelige disse fiskene er! Kanskje du slutter å kalle dem "bunnfisk" til og med

Hvor mange fôrtabletter de skal ha, avhenger selvsagt av hvor mange pansermaller man har.
Hvor mange har du?

Hehe - litt sent ute jeg men kattemat til catfish - årets beste. Ikke ta det ille opp Tom - du bare siterte fra boka
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap