Dagens fugl (side 7)

[External Image]

[External Image]

Er litt usikker på hva slags pipp dette er. Fant et forum og en et fint bildegalleri over meiser, spurver og finker, men det er så mange som er like. Uansett, er de veldig fine.
Den karakteristiske svarte flekken på det hvite kinnet forteller oss at det er en pilfink. Du kan se den på det første av de tre bildene jeg legger ut nå. Jeg har et lite kamuflasje telt stående fast foran foringsstasjonen min og satt der litt tidligere i dag for å vise aktiviteten der, men det var så dårlig med lys at det ble nesten umulig å ta bilder. Dette er jo fugler som er blitt behørig presentert tidligere i tråden, men vi tåler nok gjensyn av dem. Det første bilde er da av en pilfink øverst og kjøttmeis under. Det neste viser 2 kjøttmeiser hvor en går inn for landing. Det ble jo forsåvidt en litt artig effekt med de nesten usynlige vingene grunnet veldig laaaaang lukkertid og det siste bilde er en kjøttmeis.

Jon
En dag jeg var ute for å plukke steiner til akvariet, kom disse to svømmende. Et nydelig par, som trodde vi hadde noe å tilby dem, for de kom rimelig nære. Bilde tatt med mobilkamera.

[External Image]
Et flott stemningsbilde, Bettina, med et par knoppsvaner som modeller. Det er 2 typer med ville svaner i Norge, knoppsvaner som gleder oss "søringer", den holder til bare i Sør-Norge og sangsvaner som stort sett bare holder til i Nord-Norge.

Jon
Hei Jon.
Så fint at du har vekket denne tråden til live igjen. Jeg gleder meg til mange flotte fuglebilder utover vinteren.

Hei Bettina!
Bildet av Pilfinken fotografert rett forfra har jeg forelsket meg fullstendig i. Jeg så det i den personlige tråden din, og synes det er fint det ligger her også.

Til alle fuglevenner!
Hjelp fuglene gjennom vinteren ved å legge ut mat til dem.
Tove H
Hei Jon. Så fint at du har vekket denne tråden til live igjen. Jeg gleder meg til mange flotte fuglebilder utover vinteren. Hei Bettina! Bildet av Pilfinken fotografert rett forfra har jeg forelsket meg fullstendig i. Jeg så det i den personlige tråden din, og synes det er fint det ligger her også. Til alle fuglevenner! Hjelp fuglene gjennom vinteren ved å legge ut mat til dem.


Takk for det, Tove. Jeg synes det er veldig gøy å ta bilder, og spesielt natur og fugler. Jeg bor 3 meter unna skogkanten, så rundt huset her er det mye dyr. Både elg, rådyr, rev, grevling, hare, og til og med observerte vi gaupe her i sommer. En stor flott hann. Fikk tatt bilder av den, men de ble litt skurrete da!

Synes det er fint med en "dagens fugl" tråd. Selv om jeg nok kunne bidratt mer i "dagens blomst" tråden også, for blomster har jeg også mye bilder av.

I dag er det skikkelig ruskevær her i Son ihvertfall, regner og blåser, grått og trist. Har sitti å sett på de stakkars fuglene som like ivrige holder på rundt alle meisebollene og fuglebrettet her. Bra de har gode egenskaper til å holde seg fast.

Har faktisk hatt dompapp her også nå, men har ikke klart å ta bilder av de ennå. Så noen for 2 uker siden, men så ble borte igjen.
Plutselig kom denne også. Har ikke sett den her før. Ihvertfall ikke lagt merke til den.
Ser litt hakkspett ut, ganske langt nebb også. (fuglen til høyre)

[External Image]

[External Image]

Og denne. Sett den her før, men ikke så ofte.

[External Image]
Og her har vi 3 eksemplarer av meiser, øverts har vi den sedvanlige blåmeisen og den andre fuglen, som også er på det mitderste bilde er spettmeis som er en av de hyppigste gjestene hos meg i Rakkestad, og er den eneste fuglen i Norge som kan gå nedover med hodet først. Og den nederste er høyst sannsynlig en løvmeis, men hvis bildet er tatt i nærheten av barskog er det en granmeis. Løvmeisen kan du observere både i hager og parker, men aldri en ganmeis. Dey ble vanskelig for meg å artsfeste den med dette bilde.

Jon
Her er det barskog, men bildene er ikke så bra. Denne fuglen er så rask og snar i alle vendinger, så det er vanskelig å ta bilde av den.

[External Image]

[External Image]
..

Edit: Er sannelig ikke sikker. Jeg fant noen bilder på nettstedet "Spør en bilog" som sier dette er en granmeis
løvmeisen har også en mere glinsende svart hodehette mot Granmeisens helt mattsvarte. Nå har de lærde talt. Dette er en løvmeis

Jon
Jon Bruce
løvmeisen har også en mere glinsende svart hodehette mot Granmeisens helt mattsvarte. Nå har de lærde talt. Dette er en løvmeis :-) Jon


Hm.. Det er ikke lett dette her. Løvmeisen skal også være litt mer brunlig, og denne er mer rent grå.
Kanksje det er en ungfugl? ehh... synes enkelte arter er vanskelige. Ungene er noen ganger på nett. Og for lek og lær er lokus123 poppis. Her er det også en naturbildebase hvor det er noen av spurvene og meisene. Masse fine bilder.
Da lar vi diskusjonen om løv/granmeis ta en pause og går over til en representant av Laridae-familien eller måkefamilien. Jeg tok det som en selvfølge at de avbildede måkene var fiskemåke, men den flekken måkene har på undersiden av nebbet forteller oss at dette er en gråmåke, fiskemåka mangler denne flekken.
Gråmåka er en utpreget maritim art som hekker langs hele norskekysten, men enkeltindivider kan observeres i innlandet. De kan ruge enkeltvis eller i store kolonier på flere tusen par. Som de fleste av de store måke-artene er gråmåka en alteter, man kan finne store flokker i fra søppeldynger til fiskemottak og selvfølgelig over silde/brislingstimer. Storparten av gråmåkene trekker ut av landet om vinteren, men enkelte kan overvintre langs kysten, dette er mest sannnsynlig fugler som kommer fra nordlige og østlige strøk. Det nederste bilde viser en "skårunge" dvs. en årsfugl med den typiske brunspraglede fjærdrakta.

Og så ser jeg at jeg har greid å laste ned det samme bilde 2 ganger, ja ja, ingen er perfekt

Jon
Jeg er blant de få som virkelig elsker måkene. Jeg synes det er flotte fugler. Og de er definitivt smarte. Gode flygere er de også. Jeg synes faktisk også at ungfuglene er vakre. Det gråbrune mønsteret de har er faktisk ganske stilig.

Jeg hadde en prat med min far i går, og vi gjemmomgikk våre mentale yndlingsbilder av fugler. Det er særlig tre bilder vi begge liker:

Det ene er når trosta labber rundt i åkeren og jakter på meitemark. Når de får tak i en, står de og forsøker å trekke dem ut av jorda. De strekker seg så langt som mulig, og marken gjør seg lang for å unngå å bli trostemat. Det er så morsomt å se trosta, der den står og trekker!

Det andre er en liten filmsnutt vi så på TV-en en gang. Det var en orrhane som hadde fått seg ei diger dundre av ei røy. Røya er jo en del større enn orrhøna, så orrhanen som hadde fått seg ei så diger dame, trodde vel han hadde skutt gullfuglen. ;-D Han var sååå fornøyd.

Det tredje bildet er noe vi var vitne til på hytta vår. Det var parringen til et kvinandpar. Det var selvsagt stas å se spillet først, men det virkelig morsomme var å se hannen etter parringen. For det første drukner han jo nesten dama når parringen foregår (det foregår jo på vannet). Men da han hadde gjort sitt, var han sååååå stolt over hva han hadde fått til! Han bruste seg opp, viftet med hale og annet, og bare var et eneste stort bilde av et veldig, veldig fornøyd dyr.

Jeg bare måtte dele våre fuglegleder.
Det er tydeligvis ikke bare hannene av Homo Sapiens som blir stolte og fornøyde hviss dem "får seg litt" med en ettertraktet hunn . Det er koselig med historier og erfaringer dere har med fuglevennene våres. Og i morgen blir det presentert en helt ny art.

Jon
Min dagens fugl er dette paret; Jacob (grønne) og Pippi (blå)

[External Image]

Jeg har nevnt det tidligere i tråden at burfugler dere har også hører hjemme i denne tråden, det er jo utrolig mange vakre burfugler rundt i de forskjellige hjem.
Siden jeg egentlig trenger fire bilder under presentasjonen av neste fugl så legger jeg ut et av bildene her. I denne treklyngen ca 100-150 meter fra huset vårt så overnatter det flere hundre kaier hele året. Vær morgen og kveld så hører vi kaiene når dem flyr til og fra. Dem flyr som regel i mindre flokker på en 30-50 stkr og kan enkelte ganger vise noen riktig akrobatiske oppvisninger og seilflyving. Typisk nok så forsvinner dem langt av sted og jeg ser dem sjeldent rundt huset.

Jon
Kaie
Men her har jeg altså greid å få tatt noen bilder av kaia, den hører inn under kråkefuglene og er mindre enn kråka (33 cm.). Fargen er overveiende svart, med nakke/skulder og kinn er grå og lys/hvit iris. Ungfuglen er brunsvart med mørk iris. nederste bilde. Kaia finnes hovedsakelig i de frodige jordbruksdistriktene på Østlandet, Jæren ogTrøndelag. Mere predt på Sør og Vestlandet. Den spiser nær sagt alt den kan svelge, meitemark, snegler, insekter, korn, frukt, små dyr som fugleunger og mus, avfall osv. Kaia er av den monogame typen og holder sammen i et livslangt partnerskap

Jon
Jon Bruce
Men her har jeg altså greid å få tatt noen bilder av kaia


Jeg har alltid likt kaia, syns det er en vakker kråkefugl. Når jeg bodde i Lier for mange år siden hadde vi den rundt oss, savnet den når jeg flyttet inn til Oslo.

Men plutselig i fjor vinter dukket det opp masse kaier ved akerselva (spesiell låt på dem så du hører dem med en gang selv om du ikke ser dem)
Jeg tenkte de bare var innom Oslo for å spise av maten som legges ut der, men de er her fortsatt. Har du peiling på dette? Tror du de har kommet til Oslo for å bli? Er det naturlig for denne kråkefuglen å plutselig flytte på seg -for godt?

Er jo ikke lange flyturen mellom Lier og Oslo, men mener virkelig jeg aldri har sett kaia i Oslo før i fjor vinter.

Jon, det virker som du har mye greie på fuglene våre, derfor tar jeg sjansen og spør deg
Tilfeldig bekjentskap
© Alexander K. Bjørø
Reklame for plussmedlemskap