Dagens fugl (side 8)

Inaktiv bruker
De måtte desverre avlives for noen mnd siden grunnet forkalkning i vingene, men, de er dypt savnet og var høyt elsket. Jeg overtok dem fra noen som ikke ville ha dem lenger, for 4 år siden. Jeg er generelt imot å ha fugl i bur, uansett rase, og kommer derfor aldri til å ha fugl i bur igjen. Men, jeg er umåtelig glad i fugler!

Inaktiv bruker
Jom Bruce, jeg ser at du er veldig interessert i villfugl. Her jeg bor i vestfold er det et naturrreservat som du sikkert vet, ilene. ( ved den fredede gamle bøkeskogen ved Jarlsberg der mange sjeldne fuglearter hekker om våren)

Der pleier jeg å være ofte, og da tar jeg med kikkerten opp i tårnet. For noen år siden så jeg faktisk to vandrefalker der. De er jo sjeldent her i Norge. Det var ganske spesielt! Og jeg fikk sett dem godt siden det var folk der med litt proffere utstyr enn meg.
Hei Embla
Jeg takker for tipset om Ilene, jeg har forsåvidt hørt om det. Kanskje dette var det nødvendige sparket jeg trengte i baken for å ta en tur til våren.
Jeg er enig i ditt syn på det å ha fugl i bur, uten at den debatten bør komme opp i denne tråden. Jeg anbefaler at de som vil diskuterer dette starter en egen tråd, men fuglene var fine.
Jeg vil samtidig benytte anledningen til å legge ut en link til dere som liker å ta bilde av fugler og har lyst til å ta bedre bilder enn meg . Dette er selvfølgelig en link til dem som har lyst til å jobbe mot "perfeksjonismen" og det blir ikke stilt slike krav i denne tråden, her holder det vel med at vi kjenner igjen fuglene.
På den annen side, hvis dere under en tur ser en litt uvanlig fugl og greier å fange den med et dårlig bilde med mobilen så legg det ut og skriv noe lignende som: Se så heldig jeg var som greide å fange denne hornugla, eller hva det nå skulle være, med mobilkamera mitt.

Jon
Lisbeth
[QUOTE=Jon Bruce]Men her har jeg altså greid å få tatt noen bilder av kaia


Jeg har alltid likt kaia, syns det er en vakker kråkefugl. Når jeg bodde i Lier for mange år siden hadde vi den rundt oss, savnet den når jeg flyttet inn til Oslo.

Men plutselig i fjor vinter dukket det opp masse kaier ved akerselva (spesiell låt på dem så du hører dem med en gang selv om du ikke ser dem)
Jeg tenkte de bare var innom Oslo for å spise av maten som legges ut der, men de er her fortsatt. Har du peiling på dette? Tror du de har kommet til Oslo for å bli? Er det naturlig for denne kråkefuglen å plutselig flytte på seg -for godt?

Er jo ikke lange flyturen mellom Lier og Oslo, men mener virkelig jeg aldri har sett kaia i Oslo før i fjor vinter.

Jon, det virker som du har mye greie på fuglene våre, derfor tar jeg sjansen og spør deg

Hvor høyt oppe i Akerselva er det, det er jo ikke så langt i fra Korsvoll/Kjelsås og ned mot Bjølsen og opp til bondegårdene i Maridalen. Jeg vil anta at det er vel ikke unaturlig at hvis det blir fullt på en overnattingsplass så er det en del kaier som rett og slett flytter p.g.a. plassmangel, eller at de er blitt jagd/skremt fra den gamle plassen grunnet hogst, utbygning osv.. Og har dem funnet en høvelig overnattingsplass så blir dem der nok i åresvis.

Jon
Jon Bruce
Hvor høyt oppe i Akerselva er det, det er jo ikke så langt i fra Korsvoll/Kjelsås og ned mot Bjølsen og opp til bondegårdene i Maridalen. Jeg vil anta at det er vel ikke unaturlig at hvis det blir fullt på en overnattingsplass så er det en del kaier som rett og slett flytter p.g.a. plassmangel, eller at de er blitt jagd/skremt fra den gamle plassen grunnet hogst, utbygning osv.. Og har dem funnet en høvelig overnattingsplass så blir dem der nok i åresvis. Jon


De holder til helt nederst i akerselva, Grønland. Har bodd på østkanten av byen i 20 år og mener bestemt de ikke har vært på besøk her i løpet av de åra. Men da er sikkert forklaringa at det har vært plassmangel der de ellers holder til. Har faktisk lurt på dette og tenkt jeg skulle spørre på "spør en ornitolog" men aldri kommet så langt
Har bodd paa Majorstuen i Oslo i mange aar. De siste 3-4 aarene har jeg sett (og hört) kaier i omraadet rundt Frognerparken, saa det virker som de har etablert seg i Oslo i senere aar. Et annet sted jeg alltid ser kaier er paa Gardermoen. Morsom fugl synes jeg.
Roy
Roy Carlegård
Har bodd paa Majorstuen i Oslo i mange aar. De siste 3-4 aarene har jeg sett (og hört) kaier i omraadet rundt Frognerparken, saa det virker som de har etablert seg i Oslo i senere aar.


Intressant! Da har de kanskje brukt et par år på å komme helt til Grønland
Det fine med med å være trådstarter i en tråd som dette, er at jeg føler meg forpliktet til å oppdatere mine fuglekunnskaper for å gi dere mest mulig informasjon. Dette innebærer jo at jeg kan atskillig mere om fugler nå enn tidligere.
Nå har jeg lest mere om kaia og det viser seg at kaia har blitt en byfugl og trives godt i parker og plener som det står og er vanlig i alle byene hvor den er utbredt.
Ellers så legger jeg med 3 bilder av fugler som har blitt presentert tidligere i denne tråden, Den øverste er grønnfink, så kommer det en dompaphann og siden blåmeisen ble så sentral i gjenoppstarten av denne tråden så syns ikke jeg at jeg kunne være noe dårligere, og her ser dere den karakteristiske fantommasken den har over øynene. Det er disse 3 artene pluss kjøttmeis, spettmeis og pilfink som i hovedsak er på foringsstasjonen nå.
Hvis dere syns at bildene mine er blitt skarpere siden sist, så er det fordet at jeg har kjøpt nytt kamera. Bildet av dompappen er, som de andre bildene, tatt med et heller lyssvakt 140-600 mm Zoom-objektiv, det har jeg forøvrig hatt siden starten av tråden for et par år siden, hvor største blenderåpning er F4. Allikevel så greide jeg å ta det bilde med blenderåpning F4, ISO 640 og lukkerhastighet på 8000-dels sekund, ja riktig, åtte-tusendels sekund. Jeg satt og prøvde meg fram og lekte litt med kameraet og ble mektig imponert over resultatet, når en også tar i betraktning at objektivet har en nypris på ca. 3000 kr. blir det enda mere imponerende. Bildene blir jo selvfølgelig ikke så knivskarpe som alternativet til mitt objektiv, nemlig et 600 mm i 50.000 kr.klassen, men det holder mer enn nok til meg.

Jon

Jon Bruce
Det fine med med å være trådstarter i en tråd som dette, er at jeg føler meg forpliktet til å oppdatere mine fuglekunnskaper for å gi dere mest mulig informasjon.


Så bra da

Jon Bruce
Nå har jeg lest mere om kaia og det viser seg at kaia har blitt en byfugl og trives godt i parker og plener som det står og er vanlig i alle byene hvor den er utbredt.
Case solved!


Jon Bruce
Ellers så legger jeg med 3 bilder av fugler


Misunner dere som får til å ta skikkelig bra bilder. Jeg måtte selge mitt speilrefleks, fikk det ikke til, så her går det i kompaktkamera atter igjen hehe. Man må nok ha fotointeresse litt i overkant av det jeg har for å sette seg skikkelig inn i kamerafunksjonene -og gidde å forstå
Jeg elsker blåmeisen. Det er en nydelig fugl, med masse personlighet. Jeg hadde et par som hekket i den ene fuglekassa jeg har. Dessverre greide kråka å vippe av lokket i fjor, og den spiste en av foreldrene (den var trolig i kassa da lokket ble vippet av). Den andre av foreldrene forlot de fortsatt levende barna, så de døde jo også (jeg kikka nedi kassa da jeg skulle legge på lokket igjen, og de lå der med øynene og de digre nebbene lukket, og lot som om de ikke eksisterte. De var utrolig søte). Det var en skikkelig tragedie, og jeg følte det som om jeg hadde mistet et familiemedlem. Dette blåmeisparet var faste leieboere de første 4 somrene jeg bodde her, og de var ikke redde for meg. Den gjenværende blåmeisen kom ikke tilbake i år. Derimot flyttet det inn et kjøttmeispar. Jeg er veldig glad for det også, men blåmeisen hadde en spesiell plass i hjertet mitt.
Naturen kan være rå og brutal i blant, og ekstra ille blir det jo hvis det skjer omtrent rett utenfor stuedøre og med fugler en har knyttet seg litt til. Det holder liksom ikke bestandig med: Ja, ja kråka skal leve den også.
Jeg legger med et bilde jeg har kallt "Psykologen min", et artig nærportrett av en stokkand-hann .

Jon
Blåmeisen er en søt liten venn som besøker meg oftest og er en evig optimist etter mat.
Når meisebollen er tom, har de en tendens til å sitte på sprossene på vinduet å kakke på glasset.

[External Image]
Det er faktisk en del småfugler som hakker på kitten som vinduene er festet med, men dette gjelder jo gamle vinduer, og ikke disse nye hvor alle tetningene er med gummilister og lim. Men før var det ikke uvanlig at en måtte bytte kitt p.g.a. at fuglene hadde spist opp den gamle.
Jeg fortsetter med nærbilder av "Psykologen min", her ser dere intelligensen lyse lang vei

Jon
Denne flotte flaggspetten hakker ihvertfall og rett utenfor soverommet! Han irriterer litt noen ganger, men jeg synes det er koselig at den vil være der også.

[External Image]
Jon!
Det siste bildet av "Psykologen" var kjempeartig. Kan man kalle det et dobbeltportrett?
Så lenge man ikke kaller det selvportrett så går vel det meste
Flaggspetten er en fin fugl, det hender den er på foringsstasjonen hos meg, og jeg har sittet mange timer i kamuflasjeteltet og ventet på den. Men den kommer bare når jeg er inne og kikker ut. Jeg har full oversikt fra der jeg sitter nå.
Jeg legger med et bilde av noen kaier som muligens har tenkt å flytte litt på seg. Dette treet er bare en 25-30 meter fra huset vårt og en hører dem godt om morgen og kveld. Det går jo greit nå om høsten/vinteren, men hva om sommeren når dem drar av gårde ved 4-5 om morgenen. Da får jeg vel oppleve alle de lyse sommermorgenene.

Jon
I dag har jeg hatt besøk av nøtteskrika! En nydelig fugl.
Enn så lenge er det bare meiseboller og frøhus hengt opp her, så nøtteskrika sitter under å plukker. Når vi legger ut mat på det store fuglebrettet, vil den nok forskyne seg godt der!

[External Image]

Nøtteskrika er nydelig! Det er ikke mange ganger jeg har sett den, men som barn elsket jeg å finne fjør fra den blå flekken. De ble garantert tatt vare på!
Østensjøvannet
Jeg fikk plutselig mye tid til overs på en Oslotur i dag og tenkte på denne tråden. Det ble en tur til Østensjøvannet for å se om det var noe spennende der, men det var det ikke , men jeg legger ut noen bilder av fugler som er blitt presentert tidligere, den første må være en krysning av noen gressender, så kommer det et bilde av en grågås og til sist har vi kråka.

Jon
Fuglefotograf
Da har jeg fått en assistent, det avbildete kameraet er et gammelt Olympus E-330 som jeg i heldige øyeblikk får tatt brukbare bilder med, med den trådløse fjernutløseren. Så kom denne krabaten og ville tydeligvis ta et bilde siden han sikter på utløserknappen på kameraet mitt med nebbet. Den er nå blitt fast ansatt som "assisterende fuglefotograf". Lønnen blir gratis kost og losji, den overnatter jo stort sett i hagen våres.

Jon
Tilfeldig bekjentskap
© Sonja
Reklame for plussmedlemskap